Jump to content

Photo

Serenity (Samlingstråd)

• Please log in to reply
284 replies to this topic

#201 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 15 November 2005 - 17:59

Ååååå va jag vill se den nu!!!

En fråga... vad är det för temasång till filmen? Samma som för Firefly eller något helt annat?
Posted ImagePosted Image

#202 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 15 November 2005 - 18:17

Nåt annat (ny kompositör till filmen). Dock så skall en instrumental version av Firefly-temat köras någon gång under eftertexterna.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#203 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 15 November 2005 - 19:40

Jag hörde då aldrig något som liknade Firefly-temat under eftertexter, trots att jag lyssnade efter det.

#204 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 15 November 2005 - 20:18

Ja, jag har ju inte sett filmen (på bio) än, så jag har ingen aning.. ;) Det sägs dock så.

//Peak

sixty six."

#205 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 15 November 2005 - 20:20

Va tråkigt, för jag gillade den trudelutten... men det ska bli spännande att höra den nya musiken.
Posted ImagePosted Image

#206 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 15 November 2005 - 20:24

Det sägs dock så.

Det sägs ju tydligen motsatsen också. ;)

#207 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 24 November 2005 - 23:43

Filmen fick bra betyg i Gomorron Sverige: 4 klappor av C-G Karlsson
Och i Filmkrönikan: 4 stolar av Göran Everdahl
:thumbsup:
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#208 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 November 2005 - 00:47

Ja, men han sa fyra skakiga stolar. ;)

Och jag håller med honom. Jag gillar filmen väldigt mycket, men det finns utrymme för förbättringar. :)

Har kollat på klippet från Nyhetsmorgon också, där Nils-Petter Sundgren lyckas få en hel rad med fakta om bakfoten. Men jag hör aldrig att han ger ett betyg för filmen. Någon mindre trött och smartare än jag som vet?
Support your local search and rescue unit - get lost.

#209 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 25 November 2005 - 03:13

Nils-Petter gav den en trea. Det var en väldigt förvirrande/virrig recension med massa fel också, Filmkrönikan var mycket bättre. CG gav den inga skakiga stolar utan fyra självklara. :)

Fyror från Filmkrönikan var mycket bättre än jag vågat hoppas på, trodde på typ 2, max 3.

#210 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 November 2005 - 08:00

Recensionen i dagens Göteborgs-Posten är skriven av Emma Engström. Hon säger att filmen är ett hopkok av traditionella ingredienser från action- och sci-figenren med taffliga specialeffekter och en utpräglad tv-känsla. Hon ger filmen tre fyrar och säger också att "karaktärerna är engagerande på samma sätt som Leia, Luke och Han var när Star Wars var något nytt".

Men hon har jättefel när hon påstår att Firefly aldrig visats i Sverige. :rolleyes:

#211 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts

Posted 25 November 2005 - 13:41

Stockholm city gav den en 3:a. Jesper Larsson skriver:

Efterlängtad av en hel värld vampyrdödar-fans. Jo, det märks tydligt att "Buffy"-skapare Joss Whedon ligger bakom denna ambitiösa sci-fi rulle, som i sin tur bygger på hans kortlivade serie "Firefox".
Rappheten i dialogen känns igen, liksom de starka kvinnorrollerna och den satiriska, lätt självmedvetna, tonen.
En cool rymdskeppsbesättning med rebelliske kaptenen Mal i spetsen (Nathan Fillion, en kombination av John Wayne och Han Solo) hjälper den underliga flickan River (Summer Glau) att rymma från "alliansen" som styr världen.
Gruppdynamiken är på vitsigt cynisk sit-com nivå. Snart förstår vi att hon sitter på info som kan leda till revolution. Att hon skulle kunna spöa skiten ur "Dark angel"-Jessica Alba underlättar förstås.
Actionsekvenserna är väldigt snygga. Filmens problem är den enorma informationsmängden. Händelseförloppet skulle med lite god vilja räcka till en hel tv-seriesäsong.

Va trött jag bli på att de envisas med Firefox istället för Firefly... kan de inte göra research innan de knåpar ihop en recension?!

Edited by Sötnosen, 25 November 2005 - 13:42.

Posted ImagePosted Image

#212 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 25 November 2005 - 14:40

Det är väldigt dåligt att inte ens kolla upp tv-serien, då skulle de ju genast se att det är fel namn på den, visar på ett ointresse från recensenten. Nu har de bara läst det som stod som info från Sandrews (innan det ändrades, nu står det rätt).

Sitcom-nivå? Please. Då skulle jag inte gå i närheten av det.

Händelseförloppet skulle med lite god vilja räcka till en hel tv-seriesäsong.

Väldigt sant och det får mig verkligen att sakna Firefly. Hade kunnat bli en otroligt bra andra säsong.

#213 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts

Posted 25 November 2005 - 15:37

Händelseförloppet skulle med lite god vilja räcka till en hel tv-seriesäsong.

Väldigt sant och det får mig verkligen att sakna Firefly. Hade kunnat bli en otroligt bra andra säsong.

Jag undra om det inte var det Whedon kanskae tänkte... att han hade så mycket mer han ville säga men inte kunde p.g.a. nätverkets dumma beslut.

Jag hoppas, hoppas, hoppas att det blir fler filmer!! Eller att de återupplivar serien!
Posted ImagePosted Image

#214 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 25 November 2005 - 16:49

I Sydsvenskan sågas filmen till grunden och får betyget ett av fem. Å andra sidan sågar den tidningen alla filmer som saknar vänsterintellektuella subtexter, freudianska djup eller iransk finansiering ;)

Aftonbladet ger filmen tre plus.
------>Sci-Fi Nytt <-------

#215 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 25 November 2005 - 17:38

Sydsvenskan recension var pinsamt dålig, det märks väldigt tydligt att recensenten inte ville gilla filmen. Nämner att filmen inte har något budskap, vilket den faktiskt har, om du använder hjärnan en sekund.

#216 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 25 November 2005 - 18:44

Synd att inte Michael tapper recenserade, han är expert på att snappa upp subtexter (läs bara hans totalsågning av Sin City :P ). Finns någon så hittar han den. Jag har inte sett Serenity så jag kan inte uttala mig om det.
------>Sci-Fi Nytt <-------

#217 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 25 November 2005 - 22:41

*host harkel* nu har också jag sett den :thumbsup:
fast inte på bio :( men OM den dyker upp här i Gävle, ska jag göra det :D

Riktigt bra - 5 sci-fi symboler av 5
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#218 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 25 November 2005 - 23:14

-5???

:P

Jopz, jag har också sett den, men inte på bio. Skall dock köpa DVD:n om nån månad eller så.. :)

//Peak

sixty six."

#219 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 25 November 2005 - 23:51

Börjar bli riktigt sugen på denna film nu! Har inte tid att se den nästa vecka men veckan efter så ska jag bege mej till en biograf! (tur att man bor i sthlm)

Winter is Coming

#220 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 November 2005 - 00:23

-5???

:lol:
Det kan missförstås, men det ska var ett streck och inte ett minus tecken :P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#221 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 02 December 2005 - 07:07

Har också sett er favoritfilm Serenity, och fann den bra. Men det kändes som det låg en massa dolt under ytan, saker som inte var uppenbara för mig. Jag har nämligen inte sett serien, som heter Firefly inte sant?

Är den värd att se, ger filmen mer om man sett serien före? Brukar ju vara så, exempelvis Twin Peaks, the movie, som inte är så mkt på egna ben, men är ett bra komplement till serien.
I love the smell of napalm in the morning

#222 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 December 2005 - 08:28

Serien är bättre än filmen imho. Filmen står på egna ben, men har man sett serien också får man ju ett större djup i karaktärerna och deras inbördes relationer, det är helt naturligt. Gillade du filmen tippar jag att du gillar serien än mer. Mera västern och mer humor i serien än i filmen - vilket är mitt största klagomål på filmen, att det var för lite humor i den.

#223 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts

Posted 02 December 2005 - 12:10

Mera västern och mer humor i serien än i filmen - vilket är mitt största klagomål på filmen, att det var för lite humor i den.

Jag har också förväntat mig fler skratt när jag såg filmen. Några kom det, men... hade önskat lite fler för att lätta upp stämningen ibland. Men samtidigt kanske inte det passat med tanke på vallt som sker i filmen.
Posted ImagePosted Image

#224 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 02 December 2005 - 14:46

Stackars Israel

Israel will eventually got one, single, special screening of "Serenity" in Tel Aviv
From Sunnydale-embassy.co.il - By Webmaster - 2005-12-1

Thanks to all the requests, emails, phone calls and general badgering from the fans to the local PTB in the past few weeks, a special screening will be held next Friday December 9th, at 2PM in Hod Cinema, Tel Aviv.

The fan community will continue to do their best to maybe get a few more screenings, so as to give everyone a chance to see the film.

Buffy.nu .

Bara en endda screening :(

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#225 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 03 December 2005 - 09:38

:lol2: :blink:

What’s with Serenity’s Reavers not Reaving each other
From Revolutionsf.com - By Webmaster - 2005-12-2

Sci-Fi Theorizer: Serenity’s Reavers

Contest Hosted by Joe Crowe, December 01, 2005

What’s with . . . Serenity’s Reavers not Reaving each other?

7. Revelation: Recreant Reavers revel in rarely revealing relevant self-reaving recreation. (Righteous, right-thinking Reavers relegate self-reaving Reavers to Reaver rehabilitation.) (vplexico)

6. They love each other. Like Paul Simon sang, there must be 50 ways to love your Reaver. (dchilders)

5. Reaving another Reaver must have the same social stigma as looking at other guys when you’re standing in a men’s bathroom.

4. That would be like eating your own mom, man! (truthseeker)

3. It’s the same thing as Zombies not eating each other... Why eat something that ate something good, when you can just eat something good. (spam01)

2. They don’t like to get their body mutilations all tangled up. I mean once that lawn dart through your cheek gets afixed to the meat hook protruding from their thigh, it’ll be all friggin night to get undone. (shade668)

1. When you Reave a Reaver, you’re not just Reaving that Reaver: You’re Reaving every Reaver that that Reaver ever Reaved. (gbeenie)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling