Vad läser du just nu?
Posted 03 November 2005 - 16:07
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 03 November 2005 - 18:30
Jag läser 80-tals superhjälteserier, de amerikanska orginalen då.
Jag var borta från serietidningar i 15 år eller nåt sånt och började köpa lite begagnat på skoj för några år sen.
Då började man förstå att orginalen ju oftast var i färg (vilket var lite si och så här) och att de var kortade ibland och taskiga översättningar ibland och att 90% av allt aldrig kom ut här som reprints.
Så jag läser allt möjligt från DC (som väl var favoritföretaget då det begav sig) och Marvel främst.
Jag tycker 80-talet var den absolut bästa serieperioden.
Allt från roliga JLI och Blue Devil till Grells Green Arrow (som jag gillar mycket) och Watchmen.
Svenska tidningar läser jagh princip inga utom begagnade Fantomen och liknade som jag hittar på marknader för några spänn styck.
Jag är ej samlare, jag är läsare.
Jag kan hålla med dig om att 80-talet var ett grymt årtionde för serietidningarna men jag tycker också du borde kolla på lite nyare grejer, eftersom det här årtiondet förmodligen kommer vara en ännu bättre period...Det har kommit så många grymma, nyskapande och välskrivna titlar de senaste åren!
last.fm Filmtipset
Posted 03 November 2005 - 21:23
Hej, jo det ska jag göra, 90-talet tycker jag i mångt o mycket verkar vara en sämre period, men om du säger att det vänt upp nu igen så får jag skaffa tidningar från de senaste 5 åren.
Jag kan hålla med dig om att 80-talet var ett grymt årtionde för serietidningarna men jag tycker också du borde kolla på lite nyare grejer, eftersom det här årtiondet förmodligen kommer vara en ännu bättre period...Det har kommit så många grymma, nyskapande och välskrivna titlar de senaste åren!
Posted 05 November 2005 - 13:24
Sen har jag läst några få nummer av andra titlar som t.ex. Black Panther och de var helt okej...
last.fm Filmtipset
Posted 05 November 2005 - 13:49
Posted 05 November 2005 - 15:38
Infinite Crisis #2 kommer ut nästa vecka Yeah!.
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 05 November 2005 - 17:26
Och det är ganska självklart när man läser tidningarna att Marvel Knights inte är ett eget universum...
last.fm Filmtipset
Posted 05 November 2005 - 18:50
Posted 05 November 2005 - 19:09
last.fm Filmtipset
Posted 05 November 2005 - 19:36
Men det var inte alls menat som ett påhopp, mer att föra en diskussion...
Posted 05 November 2005 - 19:39
Nej, jag var inte alls ironisk. Jag undrade faktiskt bara om du hade läst de serierna. För i t. ex Elektra-"sagan" så är Matt inte en särskilt schysst kille alltid. Och se bara hur han behandlade sin flickvän Heather. Allt finns samlat på tre Visionaries-volymer: Daredevil Visionaries: Frank Miller.
Men det var inte alls menat som ett påhopp, mer att föra en diskussion...
OK...Sorry...Men jag tycker nog ändå att Daredevil är en mörkare serie nu än någonsin, och det finns mycket som bidrar till det...inte minst de otäcka, mörka teckningarna som finns i många av de senare numren...Jag tycker DD har gått och blivit lite av Marvels motsvarighet till Batman och så tyckte jag inte det var förr...Men visst finns det "mörka" serier som har ett par år på nacken också...
last.fm Filmtipset
Posted 05 November 2005 - 19:56
Och om du inte har läst "Born Again" så se till att göra det. Det är svårt överträffa den serien.
Men vilka serier är det du syftar på? Är det Bendis grejer eller Kevin Smiths/David Macks?
Posted 05 November 2005 - 20:14
Men vilka serier är det du syftar på? Är det Bendis grejer eller Kevin Smiths/David Macks?
Det är pinsamt att erkänna det, men jag är usel på namn när det gäller serietidningar...jag har i princip ingen koll på vem som gjort vad, förrutom när det gäller dom som har gjort mina favoritserier.
last.fm Filmtipset
Posted 05 November 2005 - 20:33
Posted 05 November 2005 - 21:31
Daredevil är ju en spidermankopia eller nåt liknade men av en sämre grad så utan en egen personlighet och vinklig vore figuren ingenting.
Dock gjorde marvel försök med en Batmankopia nämligen Moon knight(en av de få superhjältar som jag tycker låter bättre på svenska, Månriddaren), en av mina favoriter f.ö. tråkigt nog höll det inte mer än 36 nummer tror jag (fanns även i sverige några år) sen kasserades han för en enklare variant, men för mig är det snubben med många personligheter som är Moon knight och inte de senare standardsuperhjältemässiga, som dessutom närmade sig Batman ännu mer.
Det ska komma en essentials Moon knight snart den kan ni skaffa om ni inte läst de ursprungliga tidningarna, jag äger dem ändå.
Edited by Agentum, 05 November 2005 - 21:33.
Posted 06 November 2005 - 09:32
Jag hade tydligen Born Again i min samling...Det var ett tag sen jag läste den, men jag bläddrade igenom den och visst fattar jag vad du menar...det är en riktigt mörk story, men allt som Miller gjorde var ju långtifrån lika mörkt och dessutom har ju den serien ett någorlunda lyckligt slut. Born Again ingick i ett nummer av Marvels Universum och var när den gavs ut "den tjockaste svenska Marvel-tidningen någonsin", den var på ca. 132 sidor. I ledaren i det nummer stod det t.o.m. att vissa sidor hade varit tveksamma att publicera, men efter moget övervägande hade publicerat storyn i sin helhet...
Min åsikt är i alla fall att i många av de Daredevil-serier som görs idag tänker man mest på att det ska vara så mörkt och coolt som möjligt, men missar därför mycket annat...Jag har lite problem med att läsa riktigt mörka och våldsamma serier, eftersom jag gillar serier man blir glad av. Jag gillar när serier har vissa mörka inslag, men hela serier tycker jag inte ska präglas av mörker och elände. De lite mörkare serierna med Spider-Man och X-Men tycker jag funkar bra, men de innehåller nästan alltid några ljusare stunder (svårt att hitta bra ord för ljust och mörkt
I övrigt kan jag tillägga att jag läste den andra storylinen med "4" igår, och den var riktigt mysig...FF är ute och campar i skogen och då dyker det upp en massa aliens!
last.fm Filmtipset
Posted 02 December 2005 - 00:23
-Gangstagrass
Posted 05 December 2005 - 01:46
Jag är väldigt fascinerad av sätt att se på superhjälteserier ur ett annat perspektiv som t ex Kurt Busieks Astro City eller Ellis Authority.
Här får man följa två vanliga poliser som utreder mordet på en superhjälte vilket förstås ställer till med en hel del intressanta problem. Hur gör man t ex en obduktion på nån som är osårbrar?
Den är väldigt speciellt tecknad och framför allt väldigt bra skrivet.
Edited by Wylie Times, 05 December 2005 - 01:47.
-Gangstagrass
Posted 05 December 2005 - 09:58
Jag tycker Tom Strong är bra ändå, 50-tals känsla men med modern berättarteknik.Har sent om sider börjat läsa Tom Strong. Inte direkt toppklass av Moore men klart underhållande läsning. Jag gillar verkligen hur King Solomon pratar.
Det finns så mycket sämre skit än detta, inte för att du menade att den var kass.
Posted 05 December 2005 - 11:43
Nej absolut inte, men det beror ju som sagt på vad man jämför med.Det finns så mycket sämre skit än detta, inte för att du menade att den var kass.
-Gangstagrass
Posted 05 December 2005 - 13:52
De jag läser just nu är:
Kalle Ankas Pocket (Fast mer sällan nu)
Spider-Man
Mega Marvel
Stål-Kalle (Några av de bästa serier jag NÅGONSIN har läst med en av de coolaste hjältarna genom tiderna: PK)
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 20 December 2005 - 15:58
Ointressanta mutanter med jättegevär och mutanter från olika framtider, minst sagt förvirrande.
X-men gick verkligen ner i slutet av 80-talet.
Läser nu Excalibur och det är iaf småtrevligt, inget fantastiskt men iaf inte massa mutanter med jättebössor och lysande ögon.
Blev någonsin de här framtidsmutanterna nåt av vikt? för min del käns sånt dravvel som dålig fantasi.
Posted 20 December 2005 - 17:44
Posted 04 January 2006 - 17:21
Posted 04 January 2006 - 17:59