Jump to content

Photo

Hoffes bildtråd

• Please log in to reply
662 replies to this topic

#201 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 24 March 2007 - 10:13

Nice...jag har blivit sugen på att köpa en tablet. Men liksom du är jag en sån där student, vilket betyder att budgeten inte är så hög. Vad kör du med för tablet, och vad rekommenderar du?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#202 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 24 March 2007 - 11:12

En WACOM Sapphire 430 funkar alldeles utmärkt(det jag använder), men jag rekommenderar Wacom Intuos3 A5. Den är dyr, men ska vara värd pengarna
Posted Image
Kommer försöka skaffa en när budgeten är bättre, så att säga.

Edited by Hofling, 24 March 2007 - 11:13.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#203 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 24 March 2007 - 16:18

Problemet med ritplattor är att dom är så hala. Sedan efter lång tid så blir det
repor i plattan som gör att det blir en aning svårt att göra fina linjer.

Tryckkänslighet på för mjuk dålig plast. En dålig kombination.

Edited by Supertreck, 24 March 2007 - 16:19.

#204 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 24 March 2007 - 17:06

Jo, jag håller med dig om det, Supertreck. Men jag skulle gissa på att man kan köpa ut en ny skiva ganska billigt.
Det man ritar på är ju löstagbart trots allt, så man kan lägga bilder under för att rita av.

Och jag har inga problem med att de är för hala, snarare tvärtom för mig :P så jag tar på mig en handske som jag klippt av tumme, peg- och långfinger på, så glider handen alldeles perfekt på plattan :)

#205 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 24 March 2007 - 17:40

Jo, jag håller med dig om det, Supertreck. Men jag skulle gissa på att man kan köpa ut en ny skiva ganska billigt.
Det man ritar på är ju löstagbart trots allt, så man kan lägga bilder under för att rita av.

Och jag har inga problem med att de är för hala, snarare tvärtom för mig :P så jag tar på mig en handske som jag klippt av tumme, peg- och långfinger på, så glider handen alldeles perfekt på plattan :)

Där är ju väldigt svårt att få någon precision när det är så halt nästan som en isbana.
Vad hjälper att ha handske när det är ytan på plattan som är hal.

Flytta du hela handen när du ritar? Brukar man inte röra på fingrarna också när man ritar?

Det är ju pennan på plattan som är halt.

#206 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 24 March 2007 - 17:46

En WACOM Sapphire 430 funkar alldeles utmärkt(det jag använder), men jag rekommenderar Wacom Intuos3 A5. Den är dyr, men ska vara värd pengarna

Cheesus! Den var verkligen dyr, men förmodligen är den bra som du säger...grejen är att jag aldrig har använt en ritplatta tidigare, så jag vet ju inte riktigt hur det funkar eller vad man ska ha...och det är ju en jävla massa pengar, men kanske värt det...jag har inte tecknat så mycket under det här läsåret, men på senare tid har jag fått lust att teckna igen...tills jag bestämt mig hur jag ska ha det med ritplattorna är det dock blyerts, tusch och teckningsblocket som gäller för mig ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#207 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 24 March 2007 - 18:51

Där är ju väldigt svårt att få någon precision när det är så halt nästan som en isbana.
Vad hjälper att ha handske när det är ytan på plattan som är hal.

Flytta du hela handen när du ritar? Brukar man inte röra på fingrarna också när man ritar?

Det är ju pennan på plattan som är halt.

Ja, det gör jag. Man gör (enligt min egen erfarenhet) många rörelser med handleden när man ritar. Visst rör jag på enbart fingrarna med, men det är mest när det kommer till de små detaljerna, då jag vill ha handen i ett låst läge. Annars så rör jag på handen. Och visst är det glatt med pennan mot plattan, men det har jag inget större problem med. en vanesak, antar jag.
Och som jag skrev, så är problemet tvärtom för mig med handen på plattan, det blir för trögt, så då tar jag på en handske för att den ska glida bättre. Då hjälper det med en handske :)

Cheesus! Den var verkligen dyr, men förmodligen är den bra som du säger...grejen är att jag aldrig har använt en ritplatta tidigare, så jag vet ju inte riktigt hur det funkar eller vad man ska ha...och det är ju en jävla massa pengar, men kanske värt det...jag har inte tecknat så mycket under det här läsåret, men på senare tid har jag fått lust att teckna igen...tills jag bestämt mig hur jag ska ha det med ritplattorna är det dock blyerts, tusch och teckningsblocket som gäller för mig ;)

Är du inte säker på ritplattor, så tycker jag du ska ta en av de billigare varianterna och vänja dig vid det. Det känns betydligt anorlunda gentemot vanlig penna och papper. speciellt då pennorna i fråga är betydligt tjockare än en vanlig blyertspenna :)
Den jag har nu kostade nog en tusenlapp eller två på Kjell & c:o, och jag känner att det lutar åt att uppgradera sig lite.

#208 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 25 March 2007 - 16:35

Jag brukar hellre ändra och rita med suddigumänden. Man får bättre precision.

#209 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 25 March 2007 - 17:44

Ja du, inget slår hederligt papper och penna med ett radergummi, det håller jag med dig om :)

#210 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 12 April 2007 - 19:17

Lite härlig fanart;
Posted Image

#211 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 12 April 2007 - 20:17

Nice Hoffling, nice. :) Ska försöka att göra klart vårt projekt inom en snar framtid, men det går tungt med allt artistiskt nu. Känner mig mycket oinspirerad att använda den tradiotionella stilen som jag har där just nu, men även överlag med allt artistiskt. Känns som en svacka rent ut sagt...

#212 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 April 2007 - 20:22

Trevlig. Du har lyckats bra med att flytta fokus på kedjan till killen bakom den som brinner av passion/hat. :)

Fanart på vadå? WoW?

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#213 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 12 April 2007 - 20:33

Ghost Rider. ^^ En marvel-hjälte. Stackars XC.. helt outbildad. ;)

#214 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 April 2007 - 20:46

Jag vet. :) Men min skola valde bort Marvel-kursen och ersatte den med någon fånig idrottstimme. :P

Edited by XC, 12 April 2007 - 20:47.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#215 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 12 April 2007 - 20:48

Skolan har inga prioriteter över vad som är viktigt.. :rolleyes:

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#216 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 April 2007 - 20:52

Skojar du? De hade mage att välja "Samhällskunskap 101" istället för "Sci-fi och Fantasy filmer" dessutom. :( Ni anar vad jag fick plugga på fritiden.) ;)

Edited by XC, 12 April 2007 - 20:53.

fqq5BYam.jpg

#217 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 12 April 2007 - 21:59

Nice Hoffling, nice. :) Ska försöka att göra klart vårt projekt inom en snar framtid, men det går tungt med allt artistiskt nu. Känner mig mycket oinspirerad att använda den tradiotionella stilen som jag har där just nu, men även överlag med allt artistiskt. Känns som en svacka rent ut sagt...

Ta den tid du behöver. Konst skall icke stressas :)

Trevlig. Du har lyckats bra med att flytta fokus på kedjan till killen bakom den som brinner av passion/hat. :)

Fanart på vadå? WoW?

Kedjan var svårast att fixa till ordentligt. Att göra själva linjerna suddiga för kedjan var ganska enkel, men att fixa så att färgläggningen blev bra tog en liten stund att lista ut :)

Skönt att man lyckats iaf :P

Fanart på Ghost Rider, som Predabot redan sagt :)
Hade man kunnat ha en brinnande skalle i wow hade jag nog dött av brist på mat och vätska då jag vägrat gå ifrån :P

snabbedit;
Posted Image
Såg precis att det var den utan färglagd döskalle jag laddat upp :P

Edited by Hofling, 13 April 2007 - 00:51.

#218 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 20 June 2007 - 13:51

nanananananananan batgiiiiiirl.
Posted Image

En kille håller en "jam" på deviantart (eller ja, han är väl inte den ende som håller jams på deviantart, men det är roligare saker man ska rita), och denna månads tema är Batgirl. snabbt uppskissad, sen tuschad och färglagd digitalt. bild på New York i bakgrunden som jag slängt en sfär på och oskärpa..

Edited by Hofling, 20 June 2007 - 13:52.

#219 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 08 August 2007 - 18:39

Ah, vet inte riktigt om bakgrundsbilden med oskärpa, och underliga detaljer på Batmans ansikte funkar sådär jättebra.. :o

MEN, Hoffe! Vi har ju glömt att visa vårt projekt tillsammans för forumet! :D Eller vänta, kan det vara för jag inte skickat versionen med min signatur också, till dig? Trodde jag hade det, men jag kan ju helt ha glömt bort.

EDIT: SÅ! Den är på väg till dig. :) Var god och visa upp verket senare ikväll. ^^

Edited by PredaBot, 08 August 2007 - 19:24.

#220 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 08 August 2007 - 20:37

Trumvirvel tack.

Mina damer och herrar. Får jag be om största.. möjliga.. tysssssssstnad.
Ni ska nu få se..
Äh, orka vara vitsig.
Här har ni nu bilden jag och Preddan har samarbetat på. Jag stod för skiss och tusch, och Preddan slängde på sina härliga färger!

Posted Image

#221 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 09 August 2007 - 00:38

För några år sen fascinerades jag över att måla i ritprogram stympade kroppsdelar med massa blod som flödar.
Det kanske inte passar forumet med alldeles för vidriga bilder.

#222 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 09 August 2007 - 01:10

Öh, nej. Det.. är nog lite för magstarkt.. -_-

Du har inga särskilda synpunkter på mitt och Hoffes samarbete däremot?

Edited by PredaBot, 09 August 2007 - 01:11.

#223 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 09 August 2007 - 01:25

Öh, nej. Det.. är nog lite för magstarkt.. -_-

Du har inga särskilda synpunkter på mitt och Hoffes samarbete däremot?

Dom bilder man senast sett här ser snygga ut.

Men skräck-serietidningar kan vara rätt så läbbiga.

#224 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 09 August 2007 - 09:39

Här har ni nu bilden jag och Preddan har samarbetat på. Jag stod för skiss och tusch, och Preddan slängde på sina härliga färger!

Jag tycker det blev bra. Det känns verkligt på något sätt, alltså som det skulle kunna vara från en serietidning. :)

För några år sen fascinerades jag över att måla i ritprogram stympade kroppsdelar med massa blod som flödar.
Det kanske inte passar forumet med alldeles för vidriga bilder.

Läg gärna upp dem på någon sida så vi får möjligheten att se dem SuperTreck. Det finns givetvis utrymme för morbid konst också. (Faktum är att jag alltid håller ögonen öppen efter sådant... ;) )
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#225 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 09 August 2007 - 14:28

Det ser bra ut Hofling. Jag gillar det du har skapat. :)

Har du provat att rita Frank Castle/The Punisher i någon snygg pose någon gång?