Jump to content

Photo

Lost Säsong 2

• Please log in to reply
397 replies to this topic

#201 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 24 February 2006 - 12:11

Så någon konkret motiveringen till tyckande skulle uppskattas som inte förstår varför vi ska hata säsong två?

Det är ingen som har sagt att de hatar säsong två...jag gör det verkligen inte. LOST är en av veckans absoluta TV-höjdpunkter. Ett ljus i mörkret...det mörker som utgör dagens TV-utbud (jävla skit är det, speciellt TV4...)...men säsong 2 är sämre än säsong 1. Mycket sämre...men fortfarande är det riktigt bra. Serien känns dock inte lika intressant och spännande längre...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#202 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 24 February 2006 - 13:09

men säsong 2 är sämre än säsong 1. Mycket sämre...men fortfarande är det riktigt bra. Serien känns dock inte lika intressant och spännande längre...

Jag drog det till sin spets för att jag hoppades slippa få en massa mer platityder och grundlöst tyckande. Jag vill ha en motivering till varför du/ni tycker säsong två är sämre. Inte ATT ni tycker det.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#203 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 February 2006 - 14:58

I s. 1 staplades mysterier och frågor på varandra och det var väldigt långt mellan ledtrådarna, något som drog ner tempot mycket. Det som uppvägde detta då var att vi väntade på flashbacks för olika karaktärer för att lära känna dem och där fick vi vårt lystmäte.

Nu i s. 2 känner vi dem ganska väl och väntar bara på att saker ska utvecklas på ön. För att uppväga svagheten i flashbackscenerna har man valt att ge oss ledtrådar betydligt oftare än under s. 1, men för att uppehålla spänningsnivå kan de ju inte avslöja alltför mycket varje vecka. De få nya karaktärer som tillkommit har vi snart gått igenom och halva säsongen är kvar. Vad ska vi göra sen då?

Jag tycker inte att säsong två är sämre. Balansen totalt sett gör säsongerna jämbördiga, med höga och låga punkter jämt fördelade. Fortsätter det på det här viset vill jag dock hävda att serien gjort sitt. Halvvägs igenom s. 2 har Lost förlorat sin fräschör och nyhetens behag är borta sedan länge. Gör ett snyggt avslut och låt det vara så här, istället för att dra ut på det ännu en säsong. Storyn är för tunn för det, imho.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#204 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 24 February 2006 - 19:21

Här hatas inget, inte av mig i alla fall- Men serien har tappat i spänning genom att dra ut på saker samt att avslöja minimalt lite nytt. Saken hör till den att jag nog sett några fler avsnitt än er här, och vill därför inte spoilera något för er.
I love the smell of napalm in the morning

#205 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 25 February 2006 - 10:49

Plus det faktum att serien kändes väldigt ny coh fräsch när man började se säsong 1...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#206 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 25 February 2006 - 12:02

Halvvägs igenom s. 2 har Lost förlorat sin fräschör och nyhetens behag är borta sedan länge. Gör ett snyggt avslut och låt det vara så här, istället för att dra ut på det ännu en säsong. Storyn är för tunn för det, imho.

Anser du, ja. Jag håller som sagt var inte med. Jag ser lätt hur det skulle kunna fylla ytterligare ett par säsonger, särskilt med utvecklingarna i senare avsnitt, (Just det här med upptrappningen med armén är ett exempel - det i sig tog en hel säsong i Jeremiah och gjordes väldigt bra. Man skulle kunna tänka sig en sluten fred mellan de två fraktionerna, som i Jeremiah, för att sedan smidigt gå djupare in på Dharma Initiative i nästa säsong och så vidare...) Sedan skulle jag gärna vilja ha en säsong till (eller åtminstone en halv) där man fick se varje, överlevande, roll återvända till sina vardagliga liv med de förändringar som de genomgått, istället för det traditionella att de räddas från ön i den sista minuten och sedan bryts det där.

Men serien har tappat i spänning genom att dra ut på saker samt att avslöja minimalt lite nytt.

Nej. Marie sade det mesta så bra vad som egentligen är förändrat mellan säsong ett och två. Det är felaktigt att det avslöjas mindre nu än det gjort under hela säsong ett, typ (t.ex. monstret, others, tailies etc.). Skillnaden ligger som Marie skriver snarare i flashbacksens roll. Jag ser det inte som något negativt egentligen - för min del kan de gärna få ta bort dem helt, för det är som intressantast på ön ändå tycker jag :)

Så att hävda att serien blivit sämre för den avslöjar mindre är felaktigt (vilket bevisas vid en närmare analys av avsnitten) och tempot i säsong två driver handlingen framåt betydligt fortare än säsong ett. Sedan att det flashbacksen har en annan roll i storyn, en mindre roll, det kan man däremot klaga på.

Saken hör till den att jag nog sett några fler avsnitt än er här, och vill därför inte spoilera något för er.

Anta aldrig saker som är felaktiga.

Plus det faktum att serien kändes väldigt ny coh fräsch när man började se säsong 1...

Vilket jag menar är den främsta orsaken till att folk tycker att säsongen är segare och sämre. Det har ingen basis i fakta, utan är bara en personlig åsikt. Som Marie skrev, nyhetens behag är över nu. Folk tenderar att bli mer kritisk då.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#207 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 February 2006 - 13:17

Halvvägs igenom s. 2 har Lost förlorat sin fräschör och nyhetens behag är borta sedan länge. Gör ett snyggt avslut och låt det vara så här, istället för att dra ut på det ännu en säsong. Storyn är för tunn för det, imho.

Anser du, ja. Jag håller som sagt var inte med. Jag ser lätt hur det skulle kunna fylla ytterligare ett par säsonger, särskilt med utvecklingarna i senare avsnitt, /.../ Sedan skulle jag gärna vilja ha en säsong till (eller åtminstone en halv) där man fick se varje, överlevande, roll återvända till sina vardagliga liv med de förändringar som de genomgått, istället för det traditionella att de räddas från ön i den sista minuten och sedan bryts det där.

Att du inte håller med var ju rätt givet. :P Jag ser inte poängen med att dra ut på handlingen till en segare och segare soppa, när man som hittills inte visat att man har särskilt mycket bakom det här s.k. mysteriet med Dharma etc. Det vi fått veta är så tunt att jag misstänker att det i samma mått saknar substans och då är det bättre att snabbspola förbi det. ;) För mig är det stor såpavarning på alltför utdragna storylines, när man inte har så mycket att berätta.

"Snipp, snapp, snut - så var sagan slut" är inte heller ett bra slut, men att ge de kvarvarande huvudkaraktärerna (och jag tror inte mer än en handfull överlever ;) ) ett helt avsnitt var för att se vad som händer när de kommer hem är också lite för mycket imho. Ett avsnitt för alla räcker gott och väl. :P

#208 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 25 February 2006 - 13:50

Finns det några rykten om hur många säsonger som planeras?

last.fm Filmtipset

#209 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 25 February 2006 - 14:18

Jag ser inte poängen med att dra ut på handlingen till en segare och segare soppa

Att dra ut på handlingen "bara för att" skall man aldrig göra. Tvärtom. Man skall dra ut på handlingen för att handlingen kräver det. Sedan o du inte tycker det finns tillräckligt att berätta där är din åsikt, och jag håller som sagt var inte med dig. Den kan mycket väl stämma, men vi vet inget om det nu. Det kan vi döma först efter att serien är klar. Jag tycker inte att den är seg än, utan den pacas lagom fort... Sett hittills så tror jag mycket av det som avslöjas kring the Dharma Initiative är tänkt att avslöjas i säsong 3 (precis som the hatch sattes upp för säsong 2 i säsong 1).

"Snipp, snapp, snut - så var sagan slut" är inte heller ett bra slut,

Absolut inte - men ändå väldigt vanligt. Ett exempel är ju Star Trek: Voyager. Tala om antiklimax slut! :rolleyes:

men att ge de kvarvarande huvudkaraktärerna (och jag tror inte mer än en handfull överlever ;) ) ett helt avsnitt var för att se vad som händer när de kommer hem är också lite för mycket imho. Ett avsnitt för alla räcker gott och väl. :P

Tycker inte jag. Det är bara lägga upp avsnittet på samma sätt som de är nu, fast värva flashbacks från det som skett tidigare i serien. Alltså flashbacks blir det som vi redan sett. Det används för att visa på hur personen var där från början och hur han nu förändrats och då ställs inför det problem som förde honom till ön (t.ex. Sawyer som möter Sawyer).

Ett avsnitt för alla är bättre än ingenting, men det blir ett jäktande av sällan skådat slag och då blir det inte bra. Jag föredrar att man tar tid på sig i stället. Kanske inte bara en person per avsnitt - kanske två då. Och istället låta det ta halva den sista säsongen istället.

Finns det några rykten om hur många säsonger som planeras?

Då det började talades det om fem säsonger planerade vill jag minnas. Därefter har bl.a. Matthew Fox sagt att det efter första säsongen finns utrymmen för att klara "sex säsonger till" (var under/efter första säsongen).

#210 swa

swa

Ensign

• Members
  • 46 posts
  • Interests:Film, serier och sport

Posted 27 February 2006 - 18:20

Tycker faktiskt att serien har blivit mycket sämre. När säsong 1 började så var det spänning i varje avsnitt och man satt nästan alltid fast klistrad i sin stol. Men tyvärr så har spänningen försvunnit ocg serien har blivit lång tråkig. Det känns som att dom har slängt in för många gåtor i serien som man aldrig får nå svar på, t ex så var det ju med en isbjörn i episod 2 i säsong 1, vad hände med isbjörnarna? :huh:
Det får inte bli mera än tre säsonger och det måste verkligen finnas en bra förklarning till allt och ingen dum som att dom har varit med i ett tv program.
www.MosEisley.se
Allt inom Star Wars

#211 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 27 February 2006 - 18:45

Idén med LOST där karaktärernas tidigare liv påverkar deras agerande på ön, det många mysterierna och oväntade kopplingar mellan karaktärerna och inte minst att vi endast får små fragment av pusselbitar som så småningen leder fram till den "stora" sanningen är lysande. Det skulle kunna bli en fantastisk bok eller roman-triologi i Tolkien-format (dvs tusentals sidor), fördelen med bokformatet är att läsaren själv bestämmer i vilken hastighet den vill ta sig igenom historien, antingen plöja igenom allt på en helg eller så eller bara något kapitel då och då. LOST som tv har fortfarande en lika bra story men tittarna tappar intresse om det blir för utdraget och det inte ges något svar på gåtorna.

#212 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 02 March 2006 - 00:35

Kvällens avsnitt av Lost fokuserade på Charlie som hade väldigt konstiga syner som liknade mardrömmar eller knarktrippar, undrar vad som var syftet med dessa egentligen :o . Locke såg också verkligen skrämmande ut när Charlie vädjade till Claire att Aaron måste döpas.
Och varför är det så viktigt att rädda Aaron? varför sprang Eko och märkte träd egentligen? mer frågor än svar... Men blöjreklamen var verkligen sanslös :lol:
Spännande fortsättning nästa vecka
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#213 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 02 March 2006 - 09:34

Känns som något saknas i Lost för tillfället. Känner mig inte helt betagen längre och gårdagens avsnitt hada jag kunnat missa utan någon större saknad/ångest.

Charlie går mig på nerverna, Claire likaså. Eko är lite småmysig och Jack lika söt som vanligt. Men det händer ju inget!
Posted ImagePosted Image

#214 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 March 2006 - 15:04

Bästa avsnittet på länge!

Charlie, som jag egentligen inte tål att se, får helt plötsligt en intressant karaktärsutveckling och bär sig åt som en marsian på en ny planet. Whoa! Varför drömmer han så bisarra drömmar och hur ska det gå för honom nu när han är utstött av de andra? Ska han gå över till The Others rent av?? :o Möjligheterna är oändliga ...

Locke blir bara värre och värre som karaktär. Diktatorisk och irrationell. Vad är så speciellt med The Hatch att inte Claire kunde få sova där om hon nu känner sig så otrygg på stranden? Pah. Att han behöll statyetterna var ju också olycksbådande. Om hans avsikt var att behålla heroinet på medicinsk grund vore det ju bättre att bara ta ut påsarna och ge dem till Jack. Eller har han tänkt sig att ha dem som handelsvara med The Others? Skulle de vara intresserade av dem öht? :unsure:

Varje avsnitt är numera alltför koncentrerade på en eller två karaktärer. Fram för mera interagerande mellan karaktärerna och händelser som involverar hela gruppen eller åtminstone fler medlemmar i taget!

#215 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 02 March 2006 - 18:47

För första gången någonsin blev jag förbannad på Locke. <_< Istället för någon som kunde genomskåda folk och hjälpa dem att lösa sina problem uppfattade jag honom nu mer som någon som dömer folk på förhand och bestämmer vilka problem de har. Tyckte Charlie hade helt j*a rätt när han påpekade att det är fler än han som har skumma drömmar och synvillor.

Men å andra sidan kan jag fatta varför de andra blev så arga på Charlie. Det är förstås lätt att dra slutsatsen att han fått ett återfall när han behåller några statyer och beter sig som han nu gjorde. Men nu blev ju både Claire och hennes barn döpta p.g.a. vad han gjorde, så kanske han gjorde det han skulle? Kanske var det meningen att Charlie skulle rädda Aaron från Charlie? Nån sa nånting om att han kanske går med The Others, och när man ser honom dra på sig huvan á la Anakin Skywalker i slutet låter inte det så osannlikt.

En sak jag la märke till i början var hur den unge Charlie verkligen såg ut som om han var sin vuxna motsvarighet som liten. Lika var det med den unge Mr Eko i hans första flashback. Verkar som de är skickliga på att hitta rätt barnskådisar.

Och blöjreklamen var rätt kul. Nästan så man önskar att de hade gjort en låtsasdokumentär om Drive Shafft i stil med Spinal Tap. Trodde att Charlie och hans brorsa skulle bli osams och börja slåss inne i den där enorma barnsängen. :D

Edited by SwedishSuperhero, 02 March 2006 - 21:39.

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#216 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 02 March 2006 - 21:16

Spinal Tap rockar! Hehe...den borde alla se. Den minimala stonehenge-kopian och förstärkarna som går till elva är bland det roligaste jag sett:

Nigel Tufnel: The numbers all go to eleven. Look, right across the board, eleven, eleven, eleven and...
Marty DiBergi: Oh, I see. And most amps go up to ten?
Nigel Tufnel: Exactly.
Marty DiBergi: Does that mean it's louder? Is it any louder?
Nigel Tufnel: Well, it's one louder, isn't it? It's not ten. You see, most blokes, you know, will be playing at ten. You're on ten here, all the way up, all the way up, all the way up, you're on ten on your guitar. Where can you go from there? Where?
Marty DiBergi: I don't know.
Nigel Tufnel: Nowhere. Exactly. What we do is, if we need that extra push over the cliff, you know what we do?
Marty DiBergi: Put it up to eleven.
Nigel Tufnel: Eleven. Exactly. One louder.
Marty DiBergi: Why don't you just make ten louder and make ten be the top number and make that a little louder?
Nigel Tufnel: [pause] These go to eleven.

Nej, nu får det var nog med off-topic (men ärligt talat borde vi starta en Spinal Tap-tråd där vi kan diskutera galenskaperna :D ) Vad jag tyckte om gårdagens avsnitt av LOST? Det var helt OK, ganska intressant och gripande...Lite skumma drömmar och konflikter i gruppen, ska bli kul att se vad som händer sen...bara de inte drar ut på det hela för länge...Spännande är det i alla fall! :)

last.fm Filmtipset

#217 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 04 March 2006 - 13:03

Jag tycker Lost är bra, riktigt bra faktiskt. Genomtänkt och nyskapande på många sätt. Men nu börjar den tappa. Handlingen borde gå framåt men nu har den stagnerat totalt, man börjar glömma bort ramhandlingen. Enskilda episoder får allt för stor fokus. Stundtals slänger produktionsteamet ut lite små ledtrådar och godbitar som ska få en att fortsätta kolla, men inte mer än att serien ska kunna fortsätta att pumpa in pengar till tv-bolaget. Det verkar allt mer handla om en kassako, istället för ett intressant och sällsynt engagerande projekt.

Dessutom blir det mer och mer sentimentalt i form av tex slowmotion panoreringar på när åtskiljda kärestar möts, och vad är grejen med de religiösa tendenserna?

Nu gäller det att de händer saker snart, annars blir det som Walker nyss påpekat alltför utdraget och man pallar inte kolla på det eftersom man vet att det endast blir sedvanliga sentimentala expose i publikfrieri.

#218 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 04 March 2006 - 13:21

Håller med om de sentimentala tendenserna också, förutom att jag redan ovan klagade på att för få karaktärer är med i varje avsnitt. Det är ett sätt att dra ut på handlingen (svagt manus, så här halvvägs genom s. 2?) som inte tilltalar mig alls.

Jag tycker däremot att det har hänt väldigt mycket på ön under säsongen. Bakre och främre delen av planet (nåja, överlevarna iaf :P ) har återförenats med både positivt och negativt resultat. Man har haft närkontakt med The Others (en story som blev minst sagt rumphuggen - vi fick inte veta något om hur de kom därifrån egentligen, eller har jag missat en del av ett avsnitt?) och man har intagit The Hatch.

Det som drar ner betyget för mig (förutom de ovannämnda emo-bjäfsscenerna) är dessa långa och upprepade flashbacks för karaktärerna, som inte tillför något nytt.

Religiositeten tror jag kommer att spela en större roll framöver. Dels för att karaktärerna vid det här laget borde gå från ett rent survival mode till att börja fundera över sin framtid mera konkret, men också p g a Locke och hans agenda (vilken den nu är). Dessutom är ju amerikanare rent generellt mycket religiösa jämfört med oss, så jag kan tänka mig att tv-publiken däröver haft många ord att säga om att det inte hålls gudstjänster eller att man ber för räddning och liknande. :P

#219 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 04 March 2006 - 22:15

Jo du har väl rätt angående de religiösa inslagen. Slutet kommer kanske också att ha ett eller annat med biblen att göra. I övrigt är jag lite imponerad över att de lyckats kasta fram en idé som saknar begränsningar, serien kan utvecklas i vilket håll som helst och de enskilda episoderna kan handla om vad som helst. Ibland blir det bra som nu senast med charlies hallucinationer. Ibland blir det dåligt som vissa överdrivet ointressanta och poänglösa flashbacks.

Dessutom slogs jag av en annan grej nu senast. Det verkar som det inte ska finnas några god guys resp bad guys i lägret utan att man ska kunna identifiera sig med än den ena och än den andra. I ett avsnitt är Locke den sympatiska mannen med sunt förnuft och i nästa avsnitt är han den irrationella och odrägliga kufen. Det är skönt med otydliga gränsdragningar för inget är nu svart eller vitt. Men det känns som det drar den grejen lite väl långt med alla karaktärer. I ena stunden skall man känna avsky mot polistjejen och i nästa skall man tycka synd om henne, i ena stunden ska man tycka knarkcharlie är oansvarig och i nästa ska man tycka han är godhjärtad osv. Undvikandet av cliché blir i själva verket det motsatta...

#220 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 04 March 2006 - 23:52

Jag håller med dig om att ingen är genomgod eller -elak och så är det ju irl också. Ett positivt drag i karaktärsteckningarna. Man slipper se ultraklichéerna med skurken som blänger under lugg eller den lilla ängeln som inte kan säga eller göra en enda sak fel. Så jag håller nog inte med om att unvikandet är en kliché i sig. :)

Vad jag skulle vilja se är att man plockar upp lite av de tidiga mysterierna och ger oss - om inte svar, så åtminstone ledtrådar till dem. Det jag spontant tänker på är Jacks mystiskt försvunne pappa (uppträdde ju som Walt, spöklikt), vildsvin och isbjörnar, elkabeln som kom upp ur havet, vart Danielle tagit vägen, vart Desmond tagit vägen ... Listan kan bli mycket längre, bara ett par saker jag spontant kommer att tänka på.

Det känns lite som att de improviserar sig fram med framåtskridandet i serien och det känns inte bra. Jag får iaf inte intrycket av att man har en plan för säsongen, där man lagt ut en linje för vad som ska hända eftersom, utan man följer diverse impulser som baseras på gud-vet-vad och det är oroande för seriens utveckling. Men jag kanske är för pessimistisk. Jag har också ofta fel.

#221 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 05 March 2006 - 01:58

Troligen finns det en plan för säsongen, men de går från den och ändrar utifrån feedback som de får från publiken. De har ju tidigare sagt i produktionen att de är väldigt lyhörda över den kritik som tas upp bland fansen.

#222 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 05 March 2006 - 14:27

bara jag som hoppade av spänning i förra (riktiga) avsnittet som avslutades med att jack sa till ana-lucia att han ville träna en armé? :D synd att det inte hände nåt mer med det i senaste avsnittet dock.

ang. onda och goda karaktärer känner jag att det är precis som i buffy. lyssnade nyligen på joss' kommentarer till två första avsnitten där han säger att det inte ska finnas någon nörd eller populär eller ond osv utan att alla ändras hela tiden. sånt är bra :) även om jag hatar cordelia :P
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#223 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 08 March 2006 - 23:31

Kopierar mitt inlägg från TVL:

So this was the long con? :P :D

Förra veckans avsnitt var ett rejält fall framåt och det här var ännu bättre! Way to go JJ Abrams! :thumbsup:

Äntligen börjar det hända saker på ön som inte handlar som sentimentalt bjäfs och smetiga stråkarrangemang. :P

Att Saywer verkligen skulle ta Cassidys pengar där i flashbacken var ju rätt given, efter den peptalk han fick på fiket. Att han hade hjälp av Charlie med vapnen var ju heller ingen överraskning, efter förra veckans scener.

Jag ser verkligen fram emot nästa vecka! :D

#224 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 09 March 2006 - 00:12

Lost överaskar :) med ett Sawyeravsnitt som liknar en hederlig vem lurar vem film.
nå, vi får väl se vad Sawyer ska göra med sin nya vapenmakt framöver... :)

tt han hade hjälp av Charlie med vapnen var ju heller ingen överraskning, efter förra veckans scener.

Nää Charlie är ju riktigt purken på Locke nu, vad det nu får för konsekvenser...
kul när Sawyer hälsade Charlie välkommen till förorten :D
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#225 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 09 March 2006 - 07:47

Mycket bra avsnitt :D

Jag blev faktisk också lurad av sawyer :lol: didnt see that coming :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling