Jump to content

Photo

Watchmen

• Please log in to reply
520 replies to this topic

#201 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 14 November 2008 - 15:25

Att gruppen benäms som "Watchmen" är inget som jag hängde upp mig på.

Som sagt, det missar hela poängen, nämligen faran med maktmissbruk. Begreppet är inte taget ur luften utan från den antika poesiraden quis custodiet ipsos custodes, brukligen översatt till engelska som "who watches the watchmen?" Den pekar på samhällsfaran i myndighetsutövare som inte står till svars inför någon - ett ämne lika gammalt som den mänskliga civilisationen, högst relevant för superhjältegenren men som pga dess traditioner ingen författare därav skänkte mycket tanke åt (bortsett från sådan läpparnas bekännelse som Spider-Mans "with great power comes great responsibility") innan Alan Moore. Man utgick bara ifrån att hjältarna visste att inte missbruka sin auktoritet för att de var "goda". Gjorde de inte det så var de "onda" och blev alltid besegrade i slutändan av de goda. Moore ville visa på att det inte hade varit så i verkligheten, om några rubbade knasgökar i fåniga dräkter verkligen hade haft oinskränkt makt och därtill stått utanför lagen. Det är den främsta tematiska poängen i Moores serie vilka konsekvenser en sådan maktordning skulle kunna ha för samhället.

Att en grupp aktiva "hjältar" i filmen då bestämmer sig för att anamma epitetet "Watchmen", till synes helt omedvetna om ironin däri, återspeglar inte seriens nyanser väl. Om inte Zack "Awesome!" Snyder förstår detta så undrar man vad mer han har gått miste om.

#202 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 November 2008 - 16:57

Empire Online - Zack Snyder Talks Watchmen

14 November 2008

Running time and THAT ending.

Zack Snyder was in London today with his travelling Watchmen show, and as well as screening almost 30 minutes of footage for us (one word: AWESOME), he also told us a little bit more about the current state of the film.

First, and spoiler-free, he talked running time.

"It's a little over two-and-a-half hours right now," which is unlikely to change a whole heck of a lot. That said, "There is a three hour cut" which may appear on the DVD, and "if you include the Black Freighter, that's three-and-a-half hours".

Secondly, and more spoilerifically, there has been a change to the book's "squid ending", as one questioner put it. Snyder was asked what he has against squid, and had this to say: "Well, I had a horrible calamari incident as a child."

But seriously, folks.

"I have nothing against it. But the squid represents something that would have had to have been illuminated through extra story. We would have had to sacrifice character to story and character is more important to me."

What they've come up with, said Watchmen co-creator Dave Gibbons, is something that is true to "the tone, the moral ambiguity of the book". Just not involving, y'know, big squidy-looking things. And in any case Gibbons says, "It's not a squid; it's a fifth-dimensional cephalopod". So there.

In other news, Snyder also talked a little about Under The Hood, another DVD extra chronicling 1940s costumed adventurers The Minutemen. "Eric Matthews did that; it's a mock documentary. The complicated thing is that it's done as a 1985 [when the film is set] TV retrospective looking back at the publication of a book that's supposed to have come out in 1972. That's very cool."

Snyder also talked more generally about Watchmen.

"They offered it to me on the phone, and they were talking about setting it in the present day and changing the ending. I thought, well, if I don't do this, someone else will, and they'll mess it up and it'll be my fault. So I might as well do it and try to do it right, and if I mess it up it'll still be my fault but at least it'll be my fault on purpose."

And does he think the world is ready for this?

"Pop culture's ready to have their shit shaken up a little bit. Watchmen hopefully will get under the comic-book movie mythology a little bit. I mean, my mum now knows that Peter Parker was bitten by a radioactive spider; she has no business knowing that! So I think the knowledge is mainstream enough to get this."

#203 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 15 November 2008 - 21:18

Finns diverse olika HD och medium kvalité versionen av nya trailern här

http://www.superhero...ews.php?id=7814

Det att de kallar sig själva "Watchmen" stack ut för mig också, onödigt och lite sånt som gör det lite mindre intelligent än vad boken är. Kan ju dock vara att de bara lagt till det i trailern som marketing grej, så att de bara dubbat replikerna så i trailern. Att det skulle vara förvirrande etc om de skulle kalla varandra för Crime Busters eller/och Minutemen och det skulle förvirra publiken som ser trailern eftersom filmen heter "Watchmen". Snyder lär få frågor om just det här så småningom.

Rorschachs röst låter ungefär som jag tänkt mig att den ska låta, finns ju en video nånstans på youtube där Moore läser ur Watchmen och visar publiken hur karaktären ska låta. Tycker inte det kändes på något sätt onaturligt. Har alltid sett det som att karaktärer med dräkter drastiskt ändrar sin röst för att dölja sin identitet, en viktig del av genren. En av mina många favoritscener i Dark Knight var när Bruce Waynes röst förändrades till Batman redan när han sa till Rachel på festen något i still med att gömma sig etc när Jokern och hans män dök upp...well åter till Watchmen.

Förutom den rätt störande grejen med att de kallar sig för Watchmen..så ser filmen fortfarande jäkligt bra ut. Snyggt och karaktärerna verkar funka. Det som trailern förlorar med lite är att den första teasern var mer som "Herrejävlar, man kan faktiskt filma grejer som det ser ut i serien". Här är man van vid det och blir småirriterad av de detaljerna som ändrats. Snyder är väldigt "flashy" i det han gör, vilken man märkt ju redan med hans tidigare produktioner, så man vet att även om säkert mycket blir gritty och "realistiskt" etc så ser mycket väldigt ja..."flashy", Rorschachs ser nästan ren och fresh ut jämfört med serieversionen (fast har ju bara sett honom i trailersen) och gillar inte t ex att Ozymandias har en zorro-mask och att Comedian verkar sakna Gimp-masken, det sist nämnda är ett rykte, att han inte har Gimp-masken med i filmen, vilket också är en sån smådetalj man kan bli irriterad på.

Edited by super85, 15 November 2008 - 23:08.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#204 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 17 November 2008 - 12:56

Spoiler TV - Watchmen - New Behind the Scenes Set Video

Edited by Cartman, 20 November 2008 - 19:30.

#205 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 19 November 2008 - 10:25

Ni som vill läsa historien om att göra film av "Watchmen" inklusive bråket mellan Fox och WB kan göra det här.

http://www.latimes.c...53.story?page=2
Batman Begins

The Dark Knight

#206 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 28 November 2008 - 12:55

IGN - Watchmen Hits Xbox

UK, November 25, 2008

Snyder part of Xtival.

Microsoft has announced that exclusive content for Watchmen - the film adaptation of Alan Moore's legendary graphic novel - will be part of their Xtival this weekend.

The film's director Zack Snyder has provided seven exclusive Webisodes for the event, which will be available in the Xbox Live Video Store for free and in high-def.

The three-day Xtival, which runs from 28-30 November and will be available to all Xbox 360 users via Xbox Live, aims to give users access to all manner of games, music and movie content.

#207 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 December 2008 - 16:29

Sci-Fi Wire - Watchmen Gets Shorter

03-DECEMBER-08

Zack and Deborah Snyder, the husband-and-wife directing/producing team behind the upcoming Watchmen movie, told SCI FI Wire that the film's final length hasn't yet been approved, but that it is getting shorter.

"We're getting really close," producer Deborah Snyder said in a telephone interview on Nov. 18. "We're at two hours and 35 minutes."

Director Zack Snyder added: "The movie's pretty long ... compared to 300, which was an hour and 58 minutes. The director's cut [of Watchmen] is about three hours and 10 minutes long. It has even more than the theatrical version as far as the detail that gets even closer to the graphic novel."

Zack Snyder has been trying to be as faithful as possible to Alan Moore and Dave Gibbons' seminal graphic novel, which tells a complex story of superheroes in an alternate-universe 1985 New York. The graphic novel interpolates other comics and book excerpts into its narrative, something Zack Snyder has been trying to approximate in his film as well.

Zack was shooting an animated version of the graphic novel's comic-within-a-comic, Tales of the Black Freighter, which is envisioned as a separate DVD release coinciding with Watchmen's theatrical debut in March. Eventually, his plan is to edit the Black Freighter material directly into Watchmen, presumably for a home-video release.

"The Black Freighter version of the movie that we're working on--which has the ins and outs of the Black Freighter comic book woven through it, with an animated version of the Black Freighter--will be about three hours and 40 minutes," Zack said. "So there's a huge epic version of Watchmen, which will probably come out after the movie's theatrical release, for hardcore [fans]."

Fans of the grahic novel know that a minor character in Watchmen reads "Marooned," an issue of Tales of the Black Freighter, in which pirates of the title pirate ship wreck a young seaman's vessel, stranding him on a deserted island. Surrounded by the bodies of his dead shipmates, the mariner concocts a gruesome plan to make his way off the island in a desperate attempt to reach his home, wife and children ahead of the pirate ship.

"As you watch it, you can have this experience where it's like the graphic novel," Zack Snyder said. "I haven't shied away from trying to enjoy the artwork. It's been fun to make some of those pictures real." Watchmen opens March 6, 2009

#208 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 08 December 2008 - 12:41

First Showing - Watchmen Video Journal: Attention to Detail - /Film - Watchmen Video Journal: Props

Även via denna länk samt den här länken.

Edited by Cartman, 08 December 2008 - 14:16.

#209 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 December 2008 - 12:49

Ny videojournal, nu om stämningsbyggande via props. Finns även att beskåda i HD hos WarnesBros. Gillar att de verkar jobba på även de små detaljerna - ger lite LoTR-känsla (kolla t ex tidningsomslaget bakom det med Veidt på).

Man kan diskutera huruvida Snyders vision av Watchmen stämmer bra med bokens, men han verkar i alla fall göra allt för att få sin version trovärdig.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#210 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 December 2008 - 20:01

An International Trailer for Watchmen - Superhero Hype!
Source:Sky Movies
December 10, 2008

Sky Movies has debuted this new international trailer for Watchmen that features mostly footage you've seen before. Directed by Zack Snyder, the movie stars Patrick Wilson, Jackie Earle Haley, Matthew Goode, Billy Crudup, Jeffrey Dean Morgan, Malin Akerman, Carla Gugino, Stephen McHattie and Matt Frewer. It opens in conventional theaters and IMAX on March 6.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#211 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 December 2008 - 22:23

Watchmen International Trailer - Trailer Addict
The International Trailer for Watchmen comes courtesy of Sky Movies. This trailer has mostly footage we have seen before, but as Sky points out, there is some new footage as "we've spotted Rorschach as a child, Dollar Bill and his cape and the original Silk Spectre".

I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#212 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 10 December 2008 - 22:41

Comic-Con Footage

En del av det där ser fantastiskt ut och sånt som jag hade velat se i den senaste officiella trailern. Scenen där Comedian däckar kvinnan i folkmobben är ju hans karaktär i ett nötskal. Och Dollar Bills lik hade de kunnat använda för att ge emfas åt "someone's picking off costumed heroes"-temat... även om de är helt orelaterade.

Edited by Mjolnir, 10 December 2008 - 22:44.

#213 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 10 December 2008 - 23:04

Internationella trailern är rätt cool, även om det ju mest är klipp från de två trailers som redan släppts.

Comic-Con klippet ser fantastiskt snyggt ut,även om de båda också kan vara lite av "WTF" upplevelse för vanliga publiken som inte läser serier. Den andra trailern , just den med "somebody is picking off costumed heroes" repliken är nog den som iaf försökt förklara grejer för civila. Blir intressant att se hur filmen ska promotas sen när det verkligen kickar igång med hypandet. WB har dock följt internet-promotandet på ett bra sätt, eftersom det funkade med The Dark Knight.
Batman Begins

The Dark Knight

#214 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 December 2008 - 12:30

Trodde att det där Comic-Con klippet enbart skulle vara exklusivt tillgängligt via iTunes? Det var riktigt trevligt att få ta del av iaf och fungerade riktigt bra för att visa upp lite från filmen. Kanske att musiken inte var det bästa jag hört men överlag fungerade det hela bra. Tack för att du länkade till det Mjolnir.

Den internationella trailern gav mig inte mycket. Trevligt att ha sett men mycket mer än så blev det inte.

#215 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 12 December 2008 - 16:51

Snyder är väldigt "flashy" i det han gör, vilken man märkt ju redan med hans tidigare produktioner, så man vet att även om säkert mycket blir gritty och "realistiskt" etc så ser mycket väldigt ja..."flashy", Rorschachs ser nästan ren och fresh ut jämfört med serieversionen (fast har ju bara sett honom i trailersen) och gillar inte t ex att Ozymandias har en zorro-mask och att Comedian verkar sakna Gimp-masken, det sist nämnda är ett rykte, att han inte har Gimp-masken med i filmen, vilket också är en sån smådetalj man kan bli irriterad på.

Till en början var jag förvånad över den "flashiga" stilen Snyder har valt att filma i... ända tills jag fattade att det är meningen. Tittar man på serien så är den tecknad och färglagd i en stil som är ganska anakronistisk för 80-talet. Jag är inte insatt i seriemediets visuella historia men enligt min amatörmässiga uppfattning påminner den mer om Golden Age-serierna från 40- och 50-talen och syftet med det är ju uppenbart, då Moore ville ta särdragen och klyschorna i superhjältegenren, hänföra dem till tiden de uppstod i och på så sätt dekonstruera dem. Då är det passande att Snyder vill göra samma sak med superhjältefilmer, som ju tenderar att presentera en stiliserad och estetiserad bild av världen. Med god vilja kan man till och med påstå att han parodierar sig själv lite grann, med tanke på hur hans "300" såg ut. Vad gäller Watchmens karakteristiska visuella "råhet" tror jag att den kommer finnas mer i detaljerna än i helheten.

#216 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 December 2008 - 19:16

Splash Page » ‘Watchmen’ Trial Update: Court Date Pushed Back, No Early Ruling On Rights

#217 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 17 December 2008 - 20:56

Angående det där med flashighetens vara eller inte, CHUD.com har sett 22 minuter av filmen:

...there are lots of people out there who, having only seen the trailers released to the public, are jumping to the conclusion that Zack Snyder has made a Watchmen filled with speed ramping and flashy money shots. From what I've seen this isn't even remotely true at all. The footage is stylish - well shot, with rich visuals and dynamic compositions - but it looked more like a modern take on a noir film than anything else. What I saw was moody, sometimes muted. Snyder allows his takes to be long, eschewing a quick cut style that many seem to think would rule the day in this film. The 22 minutes I saw didn't feel like an action film at all...

Nu är ju 22 min långt ifrån hela filmen, men det verkar ju som om man inte ska bygga sina förväntningar bara på tidigare filmer t ex 300.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#218 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 December 2008 - 11:58

Jag är fortfarande optimistisk med en viss reservation. Det jag påverkas mer av är nog liknande artiklar som du postade där folk ger sin syn på det dom sett, mer än det jag själv sett från trailers och så. Sedan kan ju givetvis även sådana artiklar vara missvisande och vinklade men känns i vilket fall som helst intressant att ta del av.

#219 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 18 December 2008 - 12:36

Efter en omläsning av boken blir jag mest orolig för om de får skådespelarna att leverera, speciellt då Åkerman som Laurie/Silk Spectre som har en rätt krävande roll, samt Rorschach - vem det nu var som spelade honom. De andra är rätt färglösa. Visuellt och stämningsmässigt tycker jag det verkar som om Snyder kommer att kunna leverera.

#220 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 26 December 2008 - 10:10

Judge Rules That Fox Owns Rights to Watchmen
...
The judge concluded on Wednesday that 20th Century Fox “should prevail on crucial issues” in their lawsuit with Warner Bros over the rights to the comic book movie adaptation. According to the New York Times, Feess says that “Fox owns a copyright interest consisting of, at the very least, the right to distribute the Watchmen motion picture”
...
The talks will likely result in a deal that will give Fox co-distribution rights to the film, or even full rights to the motion picture. It seems doubtful that Fox would squash the release of the film altogether, but from what I understand, that possibility exists.
...
Also, I would be surprised if Watchmen keeps it’s March release date. If Fox and Warner Bros can’t ink a deal before mid January, the Judge will issue the injunction to prevent the release of the film in March. I doubt that the two companies will come to a deal in the next two weeks, so its very possible that the film might be pushed back to Summer.

<_< :angry: :(

#221 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 26 December 2008 - 11:28

Det är illa nog att den kan bli försenad men det är fanimej otroligt att Fox är arroganta/giriga nog att vilja stjälpa hela filmen drygt två månader innan premiären. Många huvuden kommer rulla om det blir så.

Edited by Mjolnir, 26 December 2008 - 11:32.

#222 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 26 December 2008 - 11:41

Tråkigt, för filmen verkar häftig.

Ytterst pinsamt för WB att sjabblat så mycket med filmen dock. Någon borde ha varit vaken och sett över rättigheterna innan filmen ens började produceras.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#223 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 26 December 2008 - 11:55

Jo, på WB kommer garanterat huvuden att rulla. Tänk er att ha producerat en hel film av den här storleken och sedan riskera att inte få ett nickel i intäkter. Tyvärr kommer de nog kämpa till sista paragrafbisatsen, de måste de göra för sin överlevnad.

#224 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 26 December 2008 - 13:37

I ärlighetens namn så har Watchmen-filmen haft en ganska lång och turbulent historia. Planerna att filmatisera kom upp redan i slutet av 80-talet och projektet bollades mellan de stora bolagen - 20th Century Fox, Universal, Paramount och till slut WB - utan att något kom av det, innan Zack Snyder till slut anlitades 2006. Måste ha varit en röra av juridik att reda ut.

Men visst är det pinsamt för WB. Speciellt då DC Comics, som äger rättigheterna till serien, är deras dotterbolag. Nu är det bara att hoppas på att de lyckas komma till nåt slags överenskommelse med Fox, och det snart.

#225 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 28 December 2008 - 03:40

En grej är ju också om FOX får filmen försenad och med det sabbar både finurliga premiärdatumet och annan merchandise för WB. Har varit liknande duster med Fox förut och det brukar sluta med att Fox får högar av pengar utan att göra nånting. Min gissning är fortfarande att filmen kommer på bio men WB får typ splitta pengarna med Fox+ betala tiotals miljoner dollar för att överhuvudtaget få ge ut filmen.

En lagom arg blogg här. Jag varnar folk att det finns en uns osmaklighet i bloggen/artikeln.

http://www.cracked.c...-several-dicks/
Batman Begins

The Dark Knight