Jump to content

Photo

Star Trek Next Generation

• Please log in to reply
453 replies to this topic

#201 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 07 June 2006 - 22:33

"The Arsenal of Freedom" kul och se att La Forge verkligen visade auktoritet när han hade befäl och satte Logan på plats :) undrar vilket mandat Logan egentligen hade och ifrågasätta La Forges befäl... :unsure:
Förövrigt var det kul och se Vincent Schiavelli, försäljaren, i en typisk biroll som han för mesta delen fick göra, var en av mina favoriter :)

Dagens "Symbiosis" innehöll en riktig moralkaka där Wesley ställde naiva frågor om droger, kan förstå om folk började "hata" Wesley mer och mer för kröp i mej när jag såg denna uppvisning :rolleyes: annars ett avsnitt där Picard kunde utnyttja " The Pimedirektiv" för att lösa det hela.
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#202 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 08 June 2006 - 22:51

Jaha, så var det avsnittet där Tasha dog :( "Skin of Evil" av den sadistiske "Bloben" Armus...
Känslosamt slut när hon tog farväl av alla.
fast hon dyker upp fler gånger
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"Jack Bauer"-24

#203 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts

Posted 09 June 2006 - 16:28

"We'll Always Have Paris"
Gillar dessa tidsmanipuleringsavsnitt :) kul när dom står och tittar på varandra från olika tidsperspektiv :)
Plus att en lite rörande historia mellan Picard och Janice gjorde att detta tillhör en av favoriterna av första säsongen.
"Jack Bauer"-24

#204 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 09 June 2006 - 18:49

Jag har missat nästan hela veckan eftersom jag är på praktik nu. Skall se på veckans avsnitt på DVD på söndag.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#205 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 June 2006 - 19:00

undrar vilket mandat Logan egentligen hade och ifrågasätta La Forges befäl...

Undrar jag med, har han kanske en prick mer än LaForge, tänkte inte på att kolla. Men han verkade vara lite av en översittare.

Tycker det är läckert när dom delar skeppet i två :)
Och Picards kommentar till LaForge på slutet var underbar :thumbsup: när han sa att han ville ha hela sitt skepp tillbaka.

'Bloben' Armus såg ut som något som kunde vara monstret från den svarta lagunen :lol:
Skönt att slippa Yar, har alltid tyckt att hon inte passade in.

Missade halva första delen idag, men det var kul att se dom möta sig själva där vid turbohissen.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#206 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 09 June 2006 - 20:05

Det känns som avsnittet gjordes enbart i syfte att ta död på Yar och ändå framstår hon som en idiot i scenen där hon gör sorti ur serien. "Jaha, jag vet inte vad den här oljeklumpen kan göra men jag ger fan i dess hotfulla attityd och klampar förbi den rakt av."

Nej, säsong 1 har inte åldrats väl alls men det sker en markant förbättring direkt i början av nästa, om jag minns rätt.

#207 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 09 June 2006 - 23:02

Dagens avsnitt tog jag lite med en gäspning <_< Gårdagens "Skin of Evil" var dock rätt så bra med sadistbloben. Jag tycker att Yar aldrig riktigt fick en chans att visa vad hon kunnat tillföra serien, var det hon själv som ville lämna serien eller fick hon sparken?

Winter is Coming

#208 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts

Posted 09 June 2006 - 23:46

Hon valde tydligen att lämna serien själv om detta stämmer som står här.

Denise Crosby has noted that if there had been more scenes like the one between her and Worf at the beginning of the episode (where they talk about an upcoming tournament) then there's a chance she wouldn't have quit the show.

Från Wiki

Nej, säsong 1 har inte åldrats väl alls men det sker en markant förbättring direkt i början av nästa, om jag minns rätt.

Första säsongen är som sagt rätt darrig med några undantag, känns som de inte frigjorts sej från arvet av TOS på nått sätt, som dock innehöll många mycket bra episoder...
"Jack Bauer"-24

#209 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 10 June 2006 - 03:03

Hon valde tydligen att lämna serien själv om detta stämmer som står här.

Denise Crosby has noted that if there had been more scenes like the one between her and Worf at the beginning of the episode (where they talk about an upcoming tournament) then there's a chance she wouldn't have quit the show.

Från Wiki

Första säsongen är som sagt rätt darrig med några undantag, känns som de inte frigjorts sej från arvet av TOS på nått sätt, som dock innehöll många mycket bra episoder...

Det var ju märkligt. Är inte manuset färdigskrivet? Vore ju jättesvårt att behöva anpassa
en serie på hur länge skådespelare vill fortsätta. Oj nu måste vi planera in att hon dör
i något avsnitt

Jadå var ju det ingen riktig handling när det bara berodde på att skådespelaren ville lämna tv-serien.
Tänka sig vilken komplott vi tittat på.

#210 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 12 June 2006 - 14:53

På onsdag börjar säsong 2. riker med skägg då :D
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#211 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 June 2006 - 16:15

Såg det mesta av dagens avsnitt. Aliens föregångare. :lol:

...eller blir det efterföljare? Jag har ingen koll på tidslinjen. :unsure:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#212 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 June 2006 - 16:22

Blir nog en efterföljare. Alien kom väl 1979?

Hade ett svagt minne av att Riker klarade sig och att 'skorpiongadden' bara var en fejk. Och mitt minne hade rätt :D
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#213 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 12 June 2006 - 16:42

Möjligen säsongens bästa avsnitt, utan tvekan det mest spännande. Kul att se B-element okarakteristiska för Trek. En intressant detalj är att detta kan ha varit tänkt som en introduktion till Borg. De skulle ju vara en insektsras ursprungligen men det hade blivit för dyrt att ge dem ett trovärdigt utseende så de fick bli cyborgs istället.

#214 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts

Posted 12 June 2006 - 22:45

"Conspiracy"

Möjligen säsongens bästa avsnitt

Ett av dom iallafall. Ett avsnitt som började väldigt spännande :) och var alltså fortsättningen på Coming of age
och avslutningen var oroande när signalen från "Alien" gick ut i mörkret...
"Jack Bauer"-24

#215 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 12 June 2006 - 23:44

Precis som ni skriver, ett av säsongens bästa avsnitt helt klart. Det vart nästan lite humoristiskt när de extremt dåliga specialeffekterna visade sig men det var bara roligt :)

Winter is Coming

#216 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 13 June 2006 - 16:00

:o om 35-40 år kommer vi inte ha behov av TV :o
Vad ska vi göra då?

Den ena Romulanen där, visst är det han som spelar Cardassianen Gul Dukat i DS9? Lät som han på rösten ialla fall.

#217 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts

Posted 13 June 2006 - 17:04

Nipp, ingen TV då!! :lol: fast jag tror det blir tvärtom till skillnad från Star Trekuniverse, meeera TV :D
Och det var i detta avsnitt som BORG för första gången gör sig påmind om sin existens, vilket avslöjas senare
"Jack Bauer"-24

#218 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 13 June 2006 - 17:07

:o om 35-40 år kommer vi inte ha behov av TV :o
Vad ska vi göra då?

Medverka i programmen i våra egna holodäck förmodligen.

Den ena Romulanen där, visst är det han som spelar Cardassianen Gul Dukat i DS9? Lät som han på rösten ialla fall.

Ja, det var Marc Alaimo. Och bonnläppen var nog Trip Tuckers gammelfarfar. ^_^

#219 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 13 June 2006 - 17:12

Och bonnläppen var nog Trip Tuckers gammelfarfar.

:lol2:
Samma dialekt ialla fall.

#220 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 13 June 2006 - 23:12

Okej första säsongen avklarad, toppar och dalar kan man verkligen säga om de. Börjar fruktansvärt tråkigt men börjar ta sig efter sjätte avsnittet (Where No One Has Gone Before) För att sedan bli några till dåliga avsnitt. Slutet av säsongen innehåller även där några bra avsnitt.

Bästa avsnitten enligt mig
Where No One Has Gone Before
Datalore
11001001
Skin of Evil
Conspiracy
The Neutral Zone

Sämsta
When the Bough Breaks
Code of Honor
Justice (Överlägset sämst!)
Angel One

Resten av avsnitten är godkända eller på gränsen till godkända

Winter is Coming

#221 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 13 June 2006 - 23:43

Jag håller nog med Rick angående bra/dåliga avsnitt.

Inget avsnitt är jättebra. Samtliga har nåt eländigt i sig (naiva utspel eller andra saker som verkar mindre vettiga i sammanhanget, som att huvudvärk botats under TNG:s tid (från The Battle om jag minns rätt).

Men, serien fick stora tittarsiffror, så den fick en säsong till. Och den var lite bättre. Från och med säsong 3 blir serien mycket bra.. :)

En liten kul grej med 2x01 (The Child) är att det är ett avsnitt som ursprungligen skrevs för Star Trek - Phase II (Star Trek-serien som aldrig blev av på 70-talet pga att en liten film vid namn Star Wars dök upp och slog kassasuccé, så Paramount ville också ha en film. Vilket då blev Star Trek - The (Slow) Motion Picture.

Säsong 2 är kortare än de andra säsongerna, och innehåller lite gamla manus. Detta pga att det var strejk bland författare det året, så det blev lite knivigt att få ihop allt.

De som blivit lite intresserade och gärna vill se filmerna (vilka oftast är mycket bra) kan ju alltid kolla in: http://trekkers.se/jubileum10/ Jag skall dit.. :)

//Peak

sixty six."

#222 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 14 June 2006 - 16:08

Var det premiär av säsong 2 idag? Har totalt missat att titta de senaste veckorna. Eller när jag senaste såg ett avsnitt.

#223 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 14 June 2006 - 16:41

Var det premiär av säsong 2 idag?

japp
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#224 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 14 June 2006 - 16:51

Då får jag väl göra ett riktigt försök att se reprisen imorgon. Vad hände i säsongsfinalen? ;)

#225 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 June 2006 - 17:17

Alla dog...

:P

Nä, Romulanerna dök upp igen efter att ha varit borta 8i bra många år. Ingen cliffhanger.

//Peak

sixty six."