Nu har jag äntligen börjat se den omtalade Battlestar Galactica som jag varit så nyfiken på efter att ha hört så många höja den till skyarna. Det sistnämnda gjorde mig en aning orolig precis innan jag satte igång DVD-spelaren: skulle mina förväntningar leda till besvikelse? Ska även tillägga att då jag länge vetat om att jag vill se den så har jag undvikit att läsa om den så jag börjar så gott som från en blank sida (kommer att ta igen det allteftersom jag ser avsnitten). Visste ju inte ens vad en cylon var förrän jag fick boxen där en sån figur var med
Först ut är miniserien:En utav få gånger jag känt att jag direkt, från första början, kommit in i en ny tv-serie. Först lite bakgrundshistoria så man vet vad det handlar om, mycket bra. Sedan får vi en glimt av själva cylonerna, men framförallt av den människoliknande Number 6 som direkt överraskar genom att bete sig så pass mänskligt då hon visar nyfikenhet till mannen som sitter där. "Lever du?" För att få bevis kysser hon honom.
Härnäst introduceras besättningen på Battlestar Galactica på ett smart sätt då vi först får följa kommendören Adamas väg genom skeppet och som hela tiden blir hejdad på vägen av folk som vill växla lite korta ord med honom eller bara vill hälsa. Han tar sig tid med att småprata eller hälsa på alla. Här känner jag direkt att det är en karaktär som känns trygg, stabil, lugn och vänlig, som bryr sig om sitt manskap. Sedan visas glimtar från besättningen vad de gör och så. På denna korta tid, och med så små medel, lyckas de på ett smidigt sätt få mig att känna mig hemma på skeppet. Otroligt bra gjort måste jag säga.
Edward James Olmos gör en strålande insats då han på ett trovärdigt sätt lyckas få fram sin karaktärs personlighet omgående. Förutom tidigare nämnda intryck så visar han upp ett starkt ledarskap och det är tydligt att besättningen är trygg med honom, litar på honom.
Nästa favorit är Number 6 som jag tycker det gjort till en riktigt intressant karaktär. Det jag gillar är hennes nyfikenhet på människorna: första mötet med henne, hennes förhållande med Gaius Baltar ("älskar du mig?") och scenen med det lilla barnet i vagnen. Hon är en avbild av människan som är hennes fiende, vilket säkert bidrar till hennes nyfikenhet.
Gaius är en ok figur i början, får väl inte direkt grepp om honom mer än att han är en kvinnotjusare och förmodligen har ett viktigt jobb då Number 6 visar intresse för honom (ja det framkommer ju senare vad hennes avsikt är). Dock tycker jag karaktären växer allt eftersom och scenerna mellan honom och den osynliga Number 6 är lite småroliga. Här undrar jag lite över vad som egentligen händer? Är hon verklig eller bara en fantasi? Har hon gjort något med honom? Hm... Spännande. Sedan kan jag inte låta bli att tänka på dr Bashir från Star Trek DS9 när jag ser och hör honom
Övriga skådespelare gör ett bra jobb, men deras karaktärer har inte gjort samma intryck som ovanstående. Än i alla fall

Plus för att de visar att Starbuck har en mjukare sida för annars hade hon blivit en jobbig och platt karaktär.
Jag blir riktigt imponerad över manuset som är välskrivet och ger tv-serien ett djup som oftast saknas i liknande serier. Bl a gillar jag talet som kommendören höll: "Varför är människorna värda att räddas? Fortfarande dödar vi varandra, känner hat och avundsjuka. Vi leker Gud. Snart kommer dagen då vi inte kan tygla det vi skapat" (ej ordagrant).
Filmmusiken hjälper till att förstärka känslan av en serie med en egen personlighet, som inte följer gängse mallar hur en sci-fi serie ska vara. Gillar trummorna! Lite asiatisk stil. Gillar även hur det dämpade ljudet av motorerna i rymden vilket gav känslan av en främmande miljö (vilket rymden är, inte för att jag för den delen varit där och vet att det låter så där ute

)
Vad gäller skeppen som for omkring i rymden tyckte jag de var ganska dåligt gjorde i början med fel ljussättning och billig teknik. Men det blev bättre sen. Miljöerna och skeppen som inte var så high-tech gillade jag. Fnissade lite åt att de var tvungna att använda museiföremål i kampen mot cylonerna. Här ser vi också vad datorerna kan ställa till med, hur sårbara vi trots allt är med all modern teknik.
Tycker det är jättebra med ministerns/presidentens roll som gör att det inte blir enbart en tv-serie ur militärens synvinkel. Hon får ju tom Adamas att tänka till
Gillar inte riktigt hur hur det visade att Boomer är den hemliga cylonen, fick mer känslan av en scen från en såpa: skådespelaren stannar upp och stelt håller samma position. Men det ger sig väl.
En scen som fastnade är den där de måste lämna folk bakom sig för att fly från cylonerna genom att göra ett hopp. Känslosam och stark scen.
I den 13:e kolonin finns Jorden: en myt eller verklighet...?
Och ja, äntligen har jag (med råge) fått höra repliken som fastnat tack vare Rick Hunter

SO SAY WE ALL!!!
Ok, jag erkänner: jag älskar denna serie och längtar efter att se fortsättningen
Edited by Synon, 12 January 2010 - 09:34.