Jump to content

Photo

Lost Säsong 3

• Please log in to reply
348 replies to this topic

#201 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 18 April 2007 - 21:23

Var det inte meningen att man skulle få veta så lite som möjligt om Nikki och Paulo så att man skulle hata dem och bara bli glad över att de dog? Det var i alla fall vad jag trodde. Hursomhelst var det intressant att se deras flashbackar på några som redan hade dött, ungefär som en mordgåta. Och sen att deras story var något i stil med "Rosenkrans och Gyllenstjärna är döda", där man fick återuppleva olika ögonblick från serien från deras synvinkel, det var rätt häftigt. Slutet skulle jag vilja säga är bland de bästa i hela serien, väldigt tragikomiskt och jag kunde inte låta bli att tycka det var lite rätt åt dem, åtminstone Nikki.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#202 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 April 2007 - 21:35

Njo, de mördade ju en gammal man för att få diamanterna. Men jag tycker inte att de förkänade att dö på det viset. Sawyer förkänar också att dö om inte mer. Han mördade också en oskylldig man.
Jag fattar inte grejen med att man skulle hata dem? Alla karaktärer i LOST är okända där man inte vet nåt om dem till de får en tillbaka blick. Tanken var ju givetvis att de skulle få ett tillbakablicksavsnitt där man skulle få lära känna dem mer. Men folk bestämde sig för att hata dem direkt för de var inte Sawyer eller Kate. Fansen klagade först på att man inte får se de andra 40 LOSTisarna och när de väl presenterar nya så hatar fansen dem. Fjantigt och löjligt är det. Snart ska du se att de börjar klaga igen på att man inte få se de andra LOSTisarna igen. :rolleyes:
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#203 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 18 April 2007 - 21:44

Hyfsat underhållande avsnitt, men jag kan inte säga att jag är ledsen över att Nikki och Paulo försvann (?). Mer meningslösa och ytliga karaktärer får man leta efter. Vad tänkte manusförfattarna egentligen när de introducerade ett par nya karaktärer som var så tråkiga som det bara är möjligt? Tillförde de serien något överhuvudtaget förutom ett par extra bröst och den fulaste LOST-nunan någonsin (Paulo, vilken usel skådis!) ?!? :P Avsnittet funkade väl halvdant som återblick, kul att återse Boone och hans syrra igen, jag hade nästan glömt bort de två. Tycker de kan köra vidare med "huvudstoryn" och koncentrera sig på den för det här blir ju bara mer och mer spretigt, och tittarna lär försvinna mer och mer för varje avsnitt. Jag kommer dock troget stanna kvar framför TVn :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#204 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 18 April 2007 - 21:57

Så det här var la sortie des Nikki et Paulo. Okej episod, främst för att man slapp kryptisk rappakalja och tråkiga icke-händelser på Others-fronten. Och att få se Lando Calrissian var en kul nördstund.

#205 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 April 2007 - 22:07

Välkomponerat avsnitt för att presentera och avsluta (?) karaktärerna. Lite Cluedo över det. Sawyer frågar om det finns en 'forensics hatch' någonstans på ön och sedan agerar han detektiv själv och hittar diamanterna. Att Paulo fann tv-övervakningshatchen först och snodde en walkie-talkie m.m. måste ju ha någon betydelse längre fram också. Nu har Sawyer walkie-talkien och har inte visat den för någon annan. Ingen avancerad gissning att den kommer att figurera igen. ;)

Och vilken hemsk död att bli levande begravd. :(
Support your local search and rescue unit - get lost.

#206 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 19 April 2007 - 07:27

Och vilken hemsk död att bli levande begravd.

Uha , vilken mardröm.Kanske de gräver ut sig ? skulle inte paralyseringen avta ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#207 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 April 2007 - 07:40

De är djupt begravda och har ingen lufttillförsel, de kvävs. Chansen att de lever är noll - om inte ön griper in på ngt sätt. Smokey kanske kommer och räddar dem. ;)

#208 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 19 April 2007 - 08:08

Nej, nu vet jag! Den där chockvågen eller vad man ska kalla det som färgade himlen lila i slutet på säsong 2 har gjort diamanterna radioaktiva och eftersom Nikki och Paulo begravdes med dem, så muteras deras kroppar så att de förvandlas till zombier och gräver sig upp!
Det är en jäkla tur att jag inte skriver manus till den här serien, eller hur?
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#209 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 19 April 2007 - 08:49

Nej då, jag skulle kunna tänka mig att se det :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#210 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 19 April 2007 - 11:24

Diamanter är kol. För att vanligt kol ska bli radioaktivt behöver det ett tillskott av två neutroner. Och för att ingjuta dem i en atomkärna skulle det krävas en partikelaccelerator av CERN-typ. Den enda partikeltypen en elektromagnetisk vågpuls avger är elektroner. Så om inte Others är kärnfysiker som sitter på en neutronkanon...

Det är en jäkla tur att jag inte skriver manus till den här serien, eller hur?

Ja. ;)

#211 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 19 April 2007 - 14:04

Du menar förstås Dharma Initiative, inte the Others. The Others hade inget med EMP-vågen att göra.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#212 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 19 April 2007 - 16:20

Diamanter är kol. För att vanligt kol ska bli radioaktivt behöver det ett tillskott av två neutroner. Och för att ingjuta dem i en atomkärna skulle det krävas en partikelaccelerator av CERN-typ. Den enda partikeltypen en elektromagnetisk vågpuls avger är elektroner. Så om inte Others är kärnfysiker som sitter på en neutronkanon...

Med tanke på hur mycket som inte är vidare logiskt (isbjörnen, t.ex.) så tycker jag att diamanterna blev radiaktiva.

Sätt igång och skriv ett manus åt dem, Swedish.. :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#213 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 April 2007 - 21:26

Hurley cons the con man and how he falls for it! :lol: Det var det roligaste Lost-avsnittet jag sett på... kanske hela serien. :D

Kate och Juliet i spenaten var ju intressant. Kate föll nästan för tricket och hade det inte varit för Smokey så hade nog Juliet lyckats dupera henne på samma sätt som hon lindar Jack runt lillfingret. Jack, Jack... <_<

Så nu har The Others lämnat ön och Juliet ska infiltrera Lostisarna. För vilket syfte?

Har jag fel eller växer Smokey eftersom? Så här stort har inte The Black Smoke varit nån gång vad jag minns. Men lite fånigt att h*n lät sig stoppas av stängslet, för det skulle ju vara hur enkelt som helst för Smokey att glida över det där futtiga stängslet med tanke på att vi ser röken glida omkring i trädtopparna.

Yay! för lite by-scener med de andra karaktärerna också, även om de inte hade så många repliker. Det är sådant som sätter stämningen och trovärdigheten när de förankrar händelserna i vardagen s a s.

Kates flashback var lika meningslös som alla andras flashbacks. Bara en bekräftelse av det vi redan vet, förutom att hon tydligen träffat Cassidy då. Och att Kate har mommy issues istf som alla andra (?) som har daddy issues, men same difference. :rolleyes: Och vad menade Locke då han sa att The Others var så besvikna på henne? Vad finns det för kopplingar mellan hennes förflutna och dem?

Och ska Locke gå över till The Others permanent nu? Det skulle iofs inte förvåna, för han har en helt egen agenda och bryr sig bara om sitt eget öde i relation till ön. Han och Ben är väl bästa vänner nu när ubåten är sprängd. :P

#214 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 25 April 2007 - 22:05

Rätt trevligt avsnitt ikväll, faktiskt :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#215 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 03 May 2007 - 11:09

Nu har man än mer anledning att avsky Juliet, mother of all bitches. Men det var bättre än förra veckan, när de två amazonkvinnorna brottades i regnet, kravlade runt i gyttja och tasslade om kärlek strax därpå.

Så vad är det med dessa fertilitetsexperiment de sysslar med? Är ön tänkt att vara nåt slags tillflykt i ett framtida scenario? Har det där läkemedelsföretaget nån koppling till Dharma? Orsakar EM-fältet på ön cancer eller botar den, hur knäppt det än låter? Är Benny full av skit, sin påstådda ärlighet till trots? Varför ser irakier ut som indier i Losts universum? Frågor och flashbacks tycks vara de enda naturkonstanterna där iaf...

#216 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 03 May 2007 - 11:53

Har jag fel eller växer Smokey eftersom? Så här stort har inte The Black Smoke varit nån gång vad jag minns. Men lite fånigt att h*n lät sig stoppas av stängslet, för det skulle ju vara hur enkelt som helst för Smokey att glida över det där futtiga stängslet med tanke på att vi ser röken glida omkring i trädtopparna.

Smokey tycker ialla fall inte jag blivit större - iofs. har jag inte reflekterat över det, men mitt första intryck blir nej.

Om Smokey lever på instinkter så är det väl rätt logiskt att han inte glider över. (Futtigt är det däremot inte.)

Kates flashback var lika meningslös som alla andras flashbacks.

Meningslös? Om du menar meningslös i form av att få en massa ny information, så ja. Annars nej. Tavlan, dammit! Tavlan! ;)

Så vad är det med dessa fertilitetsexperiment de sysslar med? Är ön tänkt att vara nåt slags tillflykt i ett framtida scenario?

Det är min teori, ja. Det verkar ju onekligen svårt att hitta ön om man inte vet var man skal leta (som the Others).

Har det där läkemedelsföretaget nån koppling till Dharma?

Nej, det är the Others - vilket inte ska vara samma sak som DI. I ett tidigare avsnitt sades det uttryckligen att The Others jagade ned DI och utplånade dem. Frågan är varför

Orsakar EM-fältet på ön cancer eller botar den, hur knäppt det än låter?

Jag tror både du och jag vet att man inte skall se serien med i vetenskaplig anda, för då hittar man nog rätt mycket ohållbarheter - så som det alltid är med teveserier. Vill jag ha riktig vetenskap frågar jag dig om det, annars är jag mer intresserad av dramturgin och vetenskapen som backdrop.

ÄR EM-fältet kvar på ön? Försvann inte det i slutet av säsong 2 då Locke sprängde the Hatch?

Är Benny full av skit, sin påstådda ärlighet till trots?

Jag tror Benry är den typ av person som ljuger med sanningen.

#217 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 03 May 2007 - 19:17

Gårdagens avsnitt var händelsrikt minsann. Kul, handlingen går äntligen framåt. Men varje avslöjande känns ändå lite som ett hån eller rip-off, en kaksmula som gör en än mer sugen på att äta hela kakan.

Tror ändå inte att Juliet är så elak som det kan verka. Ben har bara en duktig hållhake på henne.

#218 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 May 2007 - 20:32

Juliet vill bort från ön till varje pris. Ben lockar henne med "Gör det här för mig så får du åka..." (vilket jag tror är samma manipulation som med alla andra, men hoppet är det sista som dör - han har inte för avsikt att släppa iväg någon alls) och hon ställer upp på det med målet att få komma hem.

Jack är ensorcelled och blind för hennes tricks. Jag hoppas Sayid och Sawyer tar henne under behandling snart... :evil:

#219 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 03 May 2007 - 20:49

Juliet ligger väl i linje med seriens "denna vecka är jag sympatisk nästa vecka är jag en skitstövel" framtoning.

#220 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 May 2007 - 20:51

Jag har aldrig sett henne som speciellt sympatisk. Hon har en underliggande framtoning som är både grym och hänsynslös och Elisabeth Mitchell är en fantastisk skådespelare. :)

#221 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 03 May 2007 - 21:15

Jag har aldrig litat ett dugg på Juliet. Var rätt kul att se slutscenen och förstå att jag hade rätt! :D Enda saken hittills jag har lyckats lista ut i Lost... Jo, jag tror också att Ben är evil och bara utnyttjar folk. Antar att jag har rätt om det också. ;)
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#222 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 04 May 2007 - 09:43

Nästa avsnitt, Catch 22, har delvis skrivits av en av mina favoriter av serieförfattarna, Brian K. Vaughan. Ser fram emot det! :D

last.fm Filmtipset

#223 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 04 May 2007 - 21:58

Verkar som om Lost har fått ett "slutdatum":

ABC is set to announce that Lost will end production after two more seasons.

This is what my E! Online partner in crime Marc Malkin just announced in his column, Planet Gossip.

I know. Breathe, Lost fans. Breathe.

Here's what I can tell you. I just spoke to insiders at ABC and they tell me it's true: The network and producers have reached a decision on an end date and they are expected to announce it in the next two weeks. This is meant to be a good thing, because now the producers finally can start mapping out the remaining episodes and start rolling out some of the major reveals and answers we fans have been waiting for.

http://www.eonline.c...4e-b11e4b6a1259 (länken innehåller inga större spoilers, men var försiktiga om ni är allergiska.. :P )

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#224 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 04 May 2007 - 22:08

Sltudatum är bra- då har de ett mål att arbeta emot. :)

Å andra sidan har det varit rätt mycket reveal så det är ingenting som behövs i ett ökat tempo. Kanske inte införande av mysterier däremot ;)

#225 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 04 May 2007 - 22:12

Har de redan lovat serien två säsonger till så är det en trygg grund för skaparna att stå på för utvecklingen av serien och gott om tid att avsluta den på ett värdigt sätt. Hoppas bara nu att de kan hålla kvaliteten uppe under hela den tiden också, första halvan av s. 3 var inte så mycket att hurra för om man säger så.