Edited by Crusader, 13 December 2006 - 00:00.
Turnering: Tidernas Bästa TV-Serie
Posted 12 December 2006 - 23:59
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 13 December 2006 - 00:10
Posted 13 December 2006 - 00:23
Posted 13 December 2006 - 00:55
Visst kan det ha att göra med estetiska förklaringar men lika gärna inte. Det kan ligga gärna ligga bakomliggande förklaringar till det hela (t.ex. heter inte det Millennium, det heter MillenniuM, och av goda skäl). I fallet med MillenniuM är det ganska uppenbart och tydligt, vilket i det flesta fall inte är. Och, ärligt talat, finns det troligen inte alls någon sådan förklaring. - utan det är estetiskt som det sägs.
Men det frångår inte att det på svart och vitt står vad serien heter - med versaler eller ej - och det är det korrekta. Sedan om man inte gillar det eller väljer att stava fel, det är upp till var och en. Men det frångår inte det faktum att det inte har någonting att göra med vad som den egentligen heter. Där finns det vara ett godtagbart bevis - loggan. Det enda som kan säga något annat och räknas hålla som argument är ett uttalande från någon bakom serien som säger att det är fel. Allt annat är bara åsikter från en person, inte ett hållbart argument.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 13 December 2006 - 01:10
Posted 13 December 2006 - 07:39
Posted 13 December 2006 - 10:11
Men det finns hur många loggor som helst med stora bokstäver. Vi skriver ju inte INDIANA JONES, trots att det står på dvd-asken. Eller AMAZING SPIDER-MAN för att det står så på serietidningen.
Nej, det är sant. Men det betyder som sagt var inte att vi skriver den rätt. I SFN:s fall har vi redan ett argument till att det ska skrivas med gemener - det skälet är PEak. Gå tillbaka och läsa om mitt inlägg.
Det enda du har att komma med är åsikter, vilket inte är ett argument i sig. Fint, du tycker så. Det är jättebra, men det är inte något som kan förändra fakta. Kom gärna med något hållbart som inte baseras på vad du tycker, så omvärderar jag gärna min åsikt.
generellt ska du inte gå på hur en logga ser ut, det är enbart något grafiskt för produkten.
Och vad har du för källor att backa upp det här? Inte ett enda, så då är det inte mycket mer att vrida och vända på. Det enda som kommer med är en åsikt och inte ett argument och då kan du inte övertyga någon. Det enda du kan göra är att få folk som håller med dig eller inte. Och jag håller inte med dig.
Däremot så skulle jag kunna acceptera det som du hintar om som ett giltigt bevis också, nämligen hur ett varumärke/produkt är registrerad. Är det Lost istället för LOST (som ett exempel) som är registrerat så är det bevis nog för mig, mao. det är ett argument. Inte en åsikt.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 13 December 2006 - 10:46
5.6 Titlar på böcker, betänkanden m.m.
5.6.1 Titlar som skrivs med stor begynnelsebokstav
Titlar på böcker, skrifter, betänkanden, skådespel och liknande skrivs med stor bokstav bara i första ordet: Demokrati och makt i Sverige, En midsommarnattsdröm, Röda rummet, Svenskt språkbruk, Varannan damernas.
För tydlighetens skull kan sådana namn vid behov omges med citattecken
eller kursiveras.
EG:s grundfördrag skrivs i rättsakterna med stor begynnelsebokstav på första ordet. Exempel, med kortform inom parentes: Fördraget om upprättandet av Europeiska gemenskapen (EG-fördraget).
(Originalartikeln)
Dvs man skriver: Lost och inte LOST. Och Xena: Warrior Princess och inte XENA: WARRIOR PRINCESS
Edited by XC, 13 December 2006 - 10:48.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 13 December 2006 - 10:52
Rent konkret, så säger det här mig dock väldigt lite. Det här är först och främst tänkt för Europa och hur vi ska skriva. Jämför hur du på svenska säger följande om en titel "Paradise falling" mot hur du skriver på amerikanska - "Paradise Falling". De har andra skrivregler, så att applicera en svensk modell på något amerikansk känns inte vattentätt.
Dessutom är det här guidelinjer, inte regler. Det är dessutom vanligt med att folk tar sig friheter att bryta mot dem - särskilt om det finns en baktanke med det (vilket jag dock inte hävdar för Lost).
Posted 13 December 2006 - 10:56
Och är det enda jag har att komma med åsikter? Vad har du? Det jag gjorde var att räkna upp fler logotyper som är skrivna i stor bokstav och kom sedan med en åsikt, ja. Men saken är den att du inte har så mycket att komma med heller - du försöker argumentera dig förbi sunt förnuft utan att lyckas nämnvärt.
Posted 13 December 2006 - 11:08
Och logotypen är i grunden fakta, någonting konkret som talar för min åsikt. För att förbise fakta behövs argument och då behövs det fakta för att förbise det. Sunt förnuft är bra i många fall, men det är inte fakta. Det är därför jag vill ha ett hållbart argument - ditt sunda förnuft (och mitt likaväl, för jag håller med om att icke VERSALER oftast ser bättre ut) räcker inte där.
Sedan kan du mycket väl ha rätt och jag ha fel. Men så länge du inte har någonting att underbygga det med så kan du inte övertyga mig om att du har rätt.
Posted 13 December 2006 - 11:22
Men nu hävdar du säkert att Wikipedia inte är en tillförlitlig källa!Versalisering\Rubriker och titlar
Rubriker och titlar skall i svenskan skrivas som en vanlig mening med första ordet inlett med en versal bokstav, övriga gemena om inte föregående undantag gäller (till exempel om ett egennamn ingår i rubriken). (Originalartikeln)
Betrakta följande loggor:

Med din åsikt så skall vi alltså skriva REGERINGSKANSLIET, VOLVO, FUJITSU-SIEMENS och AFTONBLADET?
Edited by XC, 13 December 2006 - 11:25.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 13 December 2006 - 11:33
För det första går du lite väl långt med dina principer här - det finns fortfarande några slags regler för hur man skriver, och skriver man en titel med stora bokstäver på internet så ser det bara ut som att man "skriker". För det andra är du själv inte konsekvent med det här, jag skulle ha svårt att tro att du vill vara det heller. Det är förvånansvärt många logotyper som använder sig av stor bokstav.
Men för att lägga in någon slags "fakta" i en diskussion som börjar närma sig epitetet kvasi, så hänvisar jag till den officiella hemsidan, där man t. ex kan läsa
Executive producers Carlton Cuse and Damon Lindelof take you into their world! Watch the first ever official Lost video podcast now, and get the jump on Season 3.
eller
Help build the definitive fan´s guide to Lost here
Visserligen står det också
Join the official LOST fan club TODAY! Members will receive lots of goodies and get exclusive access to on line content featuring interviews, photos, games and more.
så båda varianter verkar vara gångbara på hemsidan. Däremot kan man inte påstå att det skulle vara "fel" att skriva Lost enligt de skrivregler XC citerade bara för att "det heter så". Ska man gå efter det argumentet eller den "fakta" som du säger att det är, Cappy, så undrar jag fortfarande hur du ska göra med alla andra logotyper med stor bokstav. Konsekvens eller inte?
Posted 13 December 2006 - 11:49
Vi försöker igen då:
Versalisering\Rubriker och titlar
Återigen, jättebra med fakta istället för åsikter!
(Originalartikeln)Men nu hävdar du säkert att Wikipedia inte är en tillförlitlig källa!
Jag sa aldrig att din första källa inte var tillförlitlig! Vad jag sa att den inte var relevant eftersom den behandlade svenska förhållandena, när vi talade om amerikanska. Det är en väldig stor skillnad.
(Men visst, Wikipedia är inte en tillförlitlig källa - det är en väldigt bra grund att börja på däremot. Men jag säger inte emot texten som står där.)
Därför skall vi inte skriva REGERINGSKANSLIET i Sverige, eftersom vi då följer gängse svenskt språkbruk. Det intressanta här skulle se vad gängse amerikansk norm är.
(Observera att jag hellre skulle se det skrivet Lost än LOST - det handlar inte om vad jag vill ha det som, utan om hur det egentligen är.)
För det första går du lite väl långt med dina principer här - det finns fortfarande några slags regler för hur man skriver, och skriver man en titel med stora bokstäver på internet så ser det bara ut som att man "skriker".
Observera att mina "principer" var bara för någon skrek att det var fel att skriva LOST. Det var inte jag som drog upp det här för debatt.
VERSALER brukar ses som att skrika på intenernet, det håller jag med om. Men om det bara är för ett ord, entt namn som vi som sett serien att det klart och tydligt är skrivet så, så är ser jag det inte som ett brott mot netiketten. Tvärtom - IMHO.
För det andra är du själv inte konsekvent med det här, jag skulle ha svårt att tro att du vill vara det heller.
Jag tar upp det här i slutet av posten.
Men för att lägga in någon slags "fakta" i en diskussion som börjar närma sig epitetet kvasi, så hänvisar jag till den officiella hemsidan, där man t. ex kan läsa
Tack, det här är lite mer substans i att diskutera, så tack.
båda varianter verkar vara gångbara på hemsidan.
Man skulle kunna dra i gång en debatt här huruvida hemsidan reflekterar skaparnas intentioner, men det tycker jag bara skulle vara pretentiöst och diskussion för diskussionens skull. Jag väljer att köpa faktumet att du kan skriva det på båda sätten.
Däremot kan man inte påstå att det skulle vara "fel" att skriva Lost enligt de skrivregler XC citerade bara för att "det heter så".
Jag har aldrig sagt att XC har fel - på svenska har hon helt rätt. Jag skulle däremot vara intresserad att se vad som gäller i USA, eftersom det inte är samma som i Sverige. De skiljer sig rätt mycket från varandra.
Ska man gå efter det argumentet eller den "fakta" som du säger att det är, Cappy, så undrar jag fortfarande hur du ska göra med alla andra logotyper med stor bokstav. Konsekvens eller inte?
Absolut inte. Jag är långt från konsekvent med det hela. Jag har ofta skrivit just Lost, istället för LOST. Inte heller ksriver jag HEROES. Men det finns en klar och tydlig skillnad här mot då. Det var någon som gick in och hävdade att det var fel att skriva LOST, vilket är ren och skär lögn.
Som du bevisade ovan är det okej att skriva på båda sätten. Så egentligen borde mitt första inlägg lytt någon som följande: "Nej, det är inte fel att skriva LOST. Logotypen visar versaler vilket rättfärdigar användandet av LOST istället för Lost." Det är ungefär det som jag menade, även om det inte framgick eftersom jag gillar att få fram en riktig het debatt.
Posted 13 December 2006 - 11:58

Posted 13 December 2006 - 12:12
Däremot går det utmärkt att hävda med de svenska språkreglerna att det går att skriva Lost ÄVEN om vi kommit fram till att serien hette LOST.
(BTW - mer saker lades till den post du svarade på så om du missade det så läs addendumet
Posted 13 December 2006 - 12:31
Kolla in den här sidan för Lost Season 1 DVD på Amazon.com. (Lägg märke till att om man läser på baksidan av omslaget så står det Lost och inte LOST).
Edited by XC, 13 December 2006 - 12:32.

Posted 13 December 2006 - 12:34
Som Kermit pekat på tidigare - det skrivs både LOST och Lost. Alltså går det utmärkt att använda vilket som.
(Du kan mao. hitta bevis för att rättfärdiga båda användningarna.)
Posted 13 December 2006 - 12:45
Det står här om versalisering i engelskan. Och tydligen finns inga klara regler för det. Det står dock:
Mao så är chansen stor att man skrivirt LOST i logan av tradition och inte av någon bestämd anledning.Capitalized words may also be said to be in title case, since traditionally most words in titles of books, films, etc. are capitalized.
Edited by XC, 13 December 2006 - 12:46.

Posted 13 December 2006 - 12:49
Däremot är det, som jag skrev till Kermit ovan, inte fel att skriva LOST (vilket var anledningen till den här debatten). Det är lika gångbart som Lost.
Posted 13 December 2006 - 13:08
Att skriva LOST mitt i en mening brukar allmänt på internet betraktas som en betoning och en hel mening som att man skriker. Jag har hittils inte sett en text där man systematiskt skriver titlar i versaler. (I älde texter kan man stöta på kapitalärer - men det är en anna sak.)

Posted 13 December 2006 - 13:16
Känns inte som om jag behöver ta upp det igen, så därför hänvisar jag dig till tidigare poster.
Posted 13 December 2006 - 14:50
Okänd?
Posted 13 December 2006 - 15:55
säger det samma.
Att ni orkar hålla på...
Posted 13 December 2006 - 16:58
Att ni orkar hålla på...
Jag studerade retorik som just går ut på diskussioner och analyser av det. Studier + stort intresse = älskar att orka.
Jag älskar att debattera och gärna då det går med på djupet. Sedan spelar det mindre roll vad det handlar om - stort eller litet. Diskussion för diskussions skull gillar jag