Jump to content

Photo

The Amazing Spider-Man (Reboot till version 2.0)

• Please log in to reply
533 replies to this topic

#201 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 20 January 2010 - 21:07

Jag tycker nog inte vi behöver gå ut och svartmåla Sony nu. Det var inte Sonys fel att Spiderman 3 var svagaste filmen. Det skedde för att filmbolaget och Raimi hade två olika visioner och viljor med filmen. Om man hade hållit sig till en, vilken som helst av dem, hade det nog blivit bättre. Med andra ord, en yes man kan vara exakt vad som behövs för att återhämta sig.

Sen så vet vi ju inte särskilt mycket om aktörerna ännu, så att kritisera i det här läget känns mest som ganska onödigt.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#202 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 20 January 2010 - 21:17

Och finns det något med Marc Webb som gör att man ska känna hopp om en bra film?

Igen, karln har gjort en lite udda indie-komedi som fått en massa priser, bland annat en Golden Globe plus att han gjort musikvideor som även de vunnit priser. Det är inte så att typ Steven Seagal ska regissera filmen och kräver att alla ska hästsvans.Fast fan, Uncle Ben hade ju hästsvans i Ultimate-Spider-Man. Jag kommer dissa filmen om den suger, men om vi nu bortser från detta att vi ville (i allafall jag och du Kermit) ha en fjärde film med Raimi och hela den casten och att de gör en reboot så har de anlitat folk med mer än skapliga meriter till att skriva manus och regissera.Och inget de två gjort skriker heller om att det kommer bli en kass rulle. Kanske inte att det skriker succé heller. Men jag skulle nog vara mer optimistisk just nu.

Ultimate-Spider-Man spårade visst ur ja, fast de är ju inte rakt av storylines från något, typ "Inspiration" som det är med alla seriefilmer (med vissa undantag som Sin City,Watchmen,300 etc) och om tonen etc är som säg de första 1-2 åren av Ultimate Spider-Man så kan jag faktiskt tycka att det är ett bra drag.

Edited by super85, 20 January 2010 - 21:18.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#203 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 January 2010 - 21:19

Nej, men det lilla man vet gör inte att man känner sig särskilt lugn med att det ska bli något bra heller. Och jo, jag skyller på Sony att trean blev som den blev. I och för sig tycker inte jag att den var en katastrof på något sätt, visst, det hade varit bättre om de hade sparat Venom till en eventuell fjärde film, men så blev det inte. Och det brukar väldigt sällan bli något bra när filmbolaget lägger sig i eller får sin vilja igenom för mycket. Och man kan kritisera, först och främst hela beslutet att göra en reboot. Fullständigt onödigt tycker jag.
*Hockey och superhjältar*

#204 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 20 January 2010 - 21:48

Jo klart man kan, och jag förstår att du inte gillar det beslutet. Tror nog att det är bättre att börja försöka släppa det lite eftersom man kan inte göra så mycket åt det. Nu ansåg Sony att det är bättre att göra så här, och de råkar äga filmversionen av karaktären. Och de har ändå lyckats göra tre filmer (eller totalt två och en halv) som du gillar. Filmer som varit väldigt framgångsrika. Man kanske kom till den punkt att man tänkte att Raimi inte pallar att göra 3 till, och att man ändå måste börja recasta rollerna när skådespelare blir äldre och/eller vill flytta till andra saker.
Batman Begins

The Dark Knight

#205 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 January 2010 - 21:56

Super85: att en regissör har gjort bra musikvideor brukar sällan vara en garant för en bra regissör. Jag litar just nu inte tillräckligt på Sony för att jubla om de anställer en nästan helt okänd regissör för att vara ärlig, så att han har en lyckad film bakom sig behöver inte säga så mycket. Det är inte tillräckligt. Det finns fortfarande ingenting med det här projektet som gör att man hoppas på en bra film, mer "herregud, strula inte till det för mycket nu, Sony!". Jag önskar jag kunde vara optimistisk, men känner knappt en gnutta av det nu. Bara att kostymnissarna på Sony till sist får som de vill och att de bara inte vill släppa ifrån sig Spider-Man till Marvel.

Klart man inte kan göra något åt detta för övrigt, men det är klart man blir besviken när man fruktar att ens favoritkaraktär är på väg åt fel håll. Normalt när det är en seriefilm på gång brukar jag numera ha lite tillförsikt inför varje nyhet, antingen jublar man inombords eller tänker i alla fall försiktigt att "det här kan nog bli bra!". Men här? Nej, det är väl upp till bevis för Sony och deras hejdukar till regissörer och manusförfattare att motbevisa mig och andra antar jag.

#206 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 20 January 2010 - 22:10

Jag ser det mer som en merit för att man kanske har en snygg visuell stil vilket är passande för en karaktär i superhjältegenren. Många regissörer gör de första jobben de får betalt för antingen med musikvideor eller reklamfilmer. Ridley Scott jobbade t ex med reklamfilmer rätt mycket innan han gjorde Alien. Jag skriker inte över det här med att bara för någon gör musikvideor så är man automatiskt en bra regissör,verkligen inte.Han har på CV:n en lyckad långfilm plus en karriär med musikvideor som vunnit priser. Det han bevisat är att han kan göra filmer(film) med känslor som blir omtyckta och att han lär kunna göra grejer snyggt.

Det finns fortfarande ingenting med det här projektet som gör att man hoppas på en bra film

Jodå, om man läser det jag tjatat om så finns det ja. Och sen det att man fattat att Spider-Man är en ung hjälte, och att 80-miljoner dollars budgeten (vilket är rätt skapligt mycket pengar) tyder på att man ville göra det lite mindre än förut,något som känns rätt ok tycker jag. Jag är inte någon större älskare av Tonårsångest, men det är något som känns väldigt troget Spider-Man och i rätta doser och med en bra skådis så skulle det kunna blir rätt ok.

Edited by super85, 20 January 2010 - 22:13.

Batman Begins

The Dark Knight

#207 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 January 2010 - 22:22

Tonårsångest är en stor del av Spider-Man, absolut. Både hos Peter Parker och när han sitter på ett hustak och grubblar om hur hans dubbelliv kommer mellan en massa saker. Och av de små, små bitar man har fått i pressreleaser så kanske, återigen kanskeSony har fattat det, men Raimis filmer hade också sin beskärda del av sånt där, så något nytt skulle inte en Ultimate Spider-Man (vi kan kalla den så i brist på annat) egentligen tillföra. Marc Webb är ju väldigt mycket "kanske", man kan välja att tro att han är bra eller inte antar jag. Han är säkert kompetent, ingen usel regissör men jag tror inte han har så väldigt mycket specifikt att komma med för att vara ärlig. Det blir säkert en Spider-Man som inte är kass på något sätt men inte fantastisk som typ Spider-Man 2, the Dark Knight och de riktigt stora pjäserna. Och varför nöja sig med en mellanmjölks-Spidde när man vet vad som fanns förut? Jag läser vad du "tjatar" om, men det är liksom mest spekulationer...och jag tror mest det blir Sony som drar i alla trådar i detta. Något som historien har visat extremt sällan blir bra. Se X-Men 3 t. ex.

#208 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 20 January 2010 - 22:40

Jo fast det är ju också spekulationer om att allt går åt H*vete och blir "Mellanmjölk". Känns som mina spekulationer är på ungefär samma nivå som dina, bara att jag försöker se det som något annat än en katastrof.

ingen usel regissör men jag tror inte han har så väldigt mycket specifikt att komma med för att vara ärlig

Jag skulle gärna vänta tills en något längre intervju där han berättar om vilken stil hans film kommer att ha, vilka specifika serier han gillar och har blivit inspirerad av etc. Det han hittills sagt är

"This is a dream come true and I couldn't be more aware of the challenge, responsibility, or opportunity. Sam Raimi's virtuoso rendering of Spider-Man is a humbling precedent to follow and build upon. The first three films are beloved for good reason. But I think the Spider-Man mythology transcends not only generations but directors as well. I am signing on not to 'take over' from Sam. That would be impossible. Not to mention arrogant. I'm here because there's an opportunity for ideas, stories, and histories that will add a new dimension, canvas, and creative voice to Spider-Man."

Och det är en smula för tidigt att säga att han inte har något att komma med.
Batman Begins

The Dark Knight

#209 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 January 2010 - 22:53

ja, det har du en poäng i. För det han sa var i stort sett ingenting, så lite mer info väntar vi alla på såklart. Men..."I have a bad feeling about this" för att citera Star Wars. Självklart är mina spekulationer lika mycket som dina, och självklart är jag besviken också. Men skulle du t. ex. se det positivt om Nolan, Goyer, Bale och de andra lämnade förhandlingarna inför en tredje Batman, det meddelades att det skulle bli en reboot och en okänd regissör som Marc Webb fick jobbet?

Det känns som att det enda man kan hoppas på nu är att Spectacular Spider-Man får fler säsonger, för filmerna lockar inte så mycket just nu faktiskt.

#210 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 20 January 2010 - 23:18

Eller så kan du kanske förutom att hoppas på att Spectacular-Spider-Man fortsätter så kan du också hoppas att "The Amazing Spider-Man" (låter bättre än Ultimate) blir rätt bra den med?

Om det skulle bli så att Batman-rebootades igen så skulle jag nog vara väldigt skeptisk och tycka att en tredje film skulle behövas innan sådana planer. Jag vet inte riktigt om det skulle "behövas" en fjärde Spider-Man av Raimi men jag skulle ha velat se den.Om nåogt sådat skulle hända Batman så efter att ha varit besviken så skulle jag försöka följa det också med en "open mind". Jag älskar Nolans och hela det teamets Batman (och speciellt Bruce Wayne) och hans värld. Men det är inte det enda sättet man kan göra bra Batman filmer. Och jag tycker inte heller att det som Raimi gjort måste vara det enda man kan göra med Spider-Man.
Batman Begins

The Dark Knight

#211 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 21 January 2010 - 08:55

Amazing Spider-Man låter mycket bättre, men om de nu vill influeras av Ultimate Spider-Man så tror jag tyvärr att man inte får en Amazing i filmtiteln. Och jag vågar inte hoppas eller tro på att det blir något bra av det här. Jag har gärna fel, men "my gut feeling" säger att Sony håller på att spola ner sin franchise i vasken nu, precis som Fox gjorde med X-Men.

Men tycker du inte att det blir lite väl mycket med en reboot här? Som sagt, Batman behövde det verkligen, James Bond och Star Trek, absolut. Men det är fruktansvärt nonchalant och slött att ge Spider-Man en reboot redan. Visst är det som du säger, det finns flera sätt att göra Spider-Man bra på film. Sam Raimis filmer är inte perfekta, det finns en hel del saker man skulle velat se annorlunda...men de är bannemej bra nog och har dessutom dragit in massor i inkomster.

#212 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 21 January 2010 - 15:58

Jo visst, jag förstår din poäng med nu är det ju så att det ändå rebootas. Även om man ville ha haft en fjärde film av Raimi eller möjligtvis en fjärde film av någon annan fast med samma cast så blir det tyvärr inte så. 3 filmer i en serie alla regisserade av samma regissör är rätt mycket i den här genren. Bättre att hoppas på att det nya blir bra och se vad regissörens plan är. Man skulle ändå ha säkert recastat Peter Parker och M.J rätt snart och då skulle de säkert ha gjort det med yngre skådespelare. Sen har det ju inte gått speciellt lysande förut när andra regissörer har "ärvt" en filmserie från någon annan.
Batman Begins

The Dark Knight

#213 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 21 January 2010 - 16:41

Men för h-vete, det är väl ingen som tror att man skulle kunna stoppa en reboot genom att gnälla på ett forum. Jag tror inte det i alla fall, så det där med att "nu ska det ju ändå rebootas" fattar jag inte riktigt. Jag är besviken ändå, för jag tycker det är en dålig idé och risken att vi kommer få se en mycket sämre Spider-Man framöver är trots allt överhängande. Med den budgeten, de okända namnen som ligger bakom och Sony som styr mycket mer? Stoooor risk.

Det gör mig deprimerad också, för man blir glad när sådana som Christopher Nolan, Sam Raimi eller Bryan Singer kan få göra filmer i den här genren som både fans, "casual moviegoers" och kritiker gillar och att de får igenom många av sina kreativa idéer i det. Men i fallen Raimi och Singer ser man ju att det är filmbolagen som vinner till sist. Fox har redan visat hur man effektivt driver iväg en duktig filmmakare och gör en bra franchise som X-Men till ett skämt i och med X-Men 3 och Wolverine-filmen. Nu pekar allt på att Spider-Man är på väg åt samma håll. Vi kan inte göra något åt det här såklart, men man kan ju bara hoppas att WB låter Nolan göra sin Batman i åtminstone en film till "ifred".

#214 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 21 January 2010 - 16:59

Om någon karaktär i superhjältegenren skulle göras som en lite "mindre" film så tycker jag att Spider-Man (kanske också Batman om man skulle filma Batman Year One ruta för ruta, eller Millers DD origin) passar rätt bra, speciellt om man nu ska göra karaktären ung eftersom det är en av grejerna med Spindelmannen. Jag tycker inte att idéen med att göra en Spider-Man film där han faktiskt är en tonåring är dålig. Jag tycker att det är en jävligt bra idé. Det att den kommer lite för tidigt kan jag hålla med om.

Jag skulle också vilja veta vad som till slut gjorde att Raimi inte valde att göra en fjärde. Var det nu enbart på grund av tjafset med att välja skurk? Kan ju vara möjligt att han tröttnade efter att ha bråkat igenom produktionen på Spider-Man 3 och sen att det fortsätt när han tog upp arbetet med den franchisen igen. Oftast brukar ju kommentarer om sådant komma lite senare, som t ex när Matthew Vaughn hade någon bortförklaring om att han hoppade av X-men 3 på grund av "familjeproblem" eller nåt,när han sen senare sa att det riktiga skälet var att schemat FOX hade var så stressat och förhastat att han skulle inte ha klarat filma något bra på den tiden.

Att filmbolag vinner ofta handlar ju om att det är faktiskt de som äger filmversionerna av karaktärerna,och det är de som ska betala för kalaset också. Bra filmbolag anlitar bra människor till sina projekt och i vissa fall ger dem total frihet,och ibland inte. Nu har ju inte Sony på något sätt f*ckat upp Spider-Man på samma sätt som t ex Warner Brothers gjort en jäkla massa gånger med de karaktärer de har haft film och tv rättigheterna till. Jag vet inte, kanske jag kräver för mycket av att du ska redan sluta sura tidigare Kermit. Har kanske mer erfarenhet av att "mina egna" franchises eller filmprojekt som jag väntar på inte blir av eller fu*as upp(tror att jag leder den tävlingen) av studion att jag blir lite mer tålmodig?
Batman Begins

The Dark Knight

#215 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 21 January 2010 - 17:07

Jo, vikan åtminstone enas om det, Peter Parker som ung är en bra idé och det kan också vara en fördel med en mindre budget. Om de vet vad de gör med pengarna. Och det är inte på något sätt givet. Varken filmbolaget eller en oerfaren filmregissör är något man kan vara helt säker på där.

Jag tror att anledningen att Raimi hoppade av var tidsgränsen i första hand, han ville ha mer tid på sig att göra fyran. Sen ville han nog ha större budget och var inte nöjd med Vanderbilts manus som sagt, men som jag fattade det var tidsgränsen det avgörande. Och det påminner ju om varför Matthew Vaughn hoppade av och Brett Ratner tog över. Jag är ju rädd att Marc Webb bara blir en ny Brett Ratner. Med skillnaden att Ratner skulle apa efter Singers stil så mycket det bara gick, medans Webb i alla fall får en "clean slate".

Mönstret brukar ju vara så att filmbolagen gör rätt i början, som med Spider-Man då. Ettan och tvåan gick fantastiskt bra, och det förblindade alla kostymnissar samt satte nog en oerhörd press på Sam Raimi. Läser man vad Danny Elfman sa om filmningen av trean var det väl och varför han inte var med där så kan man ana en mycket pressad Sam Raimi. Jag tror Bryan Singer gick igenom precis samma sak med X-Men, rykten säger ju att han röt till många gånger under tvåan. Ingen av dem orkade kanske hålla det tempot och balansera studions krav? Sen är det ju en liten annan sak när man har fått i alla fall två och en halv enligt mig riktigt lyckade filmer och så kommer det här. Lite samma med X-Men, man var så nöjd och slutet på tvåan lovade så mycket, sen blev det platt fall. Andra saker skiljer iofs dem åt, Spider-Man har redan manus och regissör, och fick väl t. om ett senarelagt datum, men samma vibbar får jag i alla fall.

#216 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 21 January 2010 - 19:22

Jo, vikan åtminstone enas om det, Peter Parker som ung är en bra idé och det kan också vara en fördel med en mindre budget. Om de vet vad de gör med pengarna. Och det är inte på något sätt givet. Varken filmbolaget eller en oerfaren filmregissör är något man kan vara helt säker på där.

Vad bra :). Ungefär min åsikt fast jag försökt framföra det mer positivt.

Man kommer nog inte undan det där med regissörer som tjafsar med filmbolagsmänniskor, finns mycket grejer som är udda, och konstiga skäl varför det blir ändringar i filmer. Speciellt när sådana här mega stora filmer när det är så mycket pengar inblandat plus folk från filmbolaget, själva kreativa människorna, plus folk från Marvel etc.

Edited by super85, 21 January 2010 - 19:23.

Batman Begins

The Dark Knight

#217 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 21 January 2010 - 20:05

Ja, vi har väl olika tillit på det här helt enkelt. Jag tror att det blir dåligt tills motsatsen bevisas, typ.

Några saker jag skulle vilja se lite annorlunda i nya filmer då:

- Inte för mycket Ultimate Spider-Man. Green Goblin som en slags Hulken funkar inte, Spectacular Spider-Man (den animerade serien alltså) visade att det går att göra Gobbie riktigt bra. Och med några små modifieringar på Goblin i Spider-Man 1 hade han varit perfekt. Skurkarna överlag funkade inte i Ultimate Spider-Man, så ingen inspiration därifrån, tack.

- Ta tid på sig! Ungefär som Raimi gjorde med Curt Connors (som iofs aldrig hann bli Lizard) så vore det kul att se t. ex Norman Osborn, Flint Marko, Otto Octavius och alla de där redan från början. Kanske t. om. etablera Eddie Brock direkt och ge honom någon slags anledning LÄNGRE FRAM att bli skurk. Återigen en grej som Spectacular Spider-Man gjort bra.

- Fler "supporting characters!" Gwen från början, MJ, Harry, Flash, Liz. Ska de fokusera på high school-livet ska de här vara med. Låt klassiska namn få vara med direkt. Det här kan de säkert fixa om de inte får för sig att hitta på nya namn eller göra karaktärerna för olika sig själva som ett slags misslyckat försök att vara "edgy" och "modern".

- Peter Parker ska vara nördig! Man var lite nervös inför Raimis Spider-Man att de skulle välja någon hunk, men Tobey Maguire blev ett utmärkt val, och en sådär lite töntig outsider ska Peter vara. Så ingen Zac Efron eller Robert Pattinson här, tack. Välj någon karismatisk kille med nördig stil, som typ Michael Cera? Det lyckas de fatta t. om i Ultimate Spider-Man.

- Låt hans identitet vara så hemlig det bara går! Det här fattade inte Ultimate Spider-Man alls, allt för många kände till vem Peter var och alla såg när Peter blev biten av spindeln. Raimi var lite på gränsen med tågscenen i Spider-Man 2, men det fixade sig ändå.

Det där med att de vill vara moderna, "gritty" och likna Batman i stämningen är nog det som oroar mig mest inför det här. Man har ju sett hur Ultimate-universat totalt har misslyckats med det där och gjort allt överdrivet våldsamt osv.

#218 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 21 January 2010 - 21:12

- Inte för mycket Ultimate Spider-Man. Green Goblin som en slags Hulken funkar inte, Spectacular Spider-Man (den animerade serien alltså) visade att det går att göra Gobbie riktigt bra. Och med några små modifieringar på Goblin i Spider-Man 1 hade han varit perfekt. Skurkarna överlag funkade inte i Ultimate Spider-Man, så ingen inspiration därifrån, tack

Ultimate-Goblin var ingen höjdare så det skulle jag gärna se att de skippar.Om Goblin dyker upp så gärna en dräkt som är mer lik serieversionen (gjord av "film-material givetvis och inte tights) Jag gillade Dafoe som Osborne men aldrig som Goblin.

Det som man kan gärna ta från Ultimate tidningarna är t ex relationen mellan Peter och MJ. I de första typ 12 nummren(minns inte riktigt när jag slutade följa tidningen) så pratade de som riktiga tonåringar och dialogscenerna var riktigt bra.Sånt skulle jag uppskatta. Och helst också att den här ångesten han har över Uncle Ben inte blir bara att han är Emo och brölar nånstans i regnet med grönt snor hängandes från näsan. Klart att han mår dåligt av det, men jag hoppas att man balanserar ångesten på ett sånt sätt som i serierna och inte överdriver det. En rätt kass men "passande" idé jag just kom på var att man skulle kunna ha Peter som ledsen och "brooding" i första halvan av filmen och ha på sig den snygga Svarta Spider-Man dräkten, och sen låta hans karaktär växa såpass mycket att han på slutet tar på sig rödblåa orginalet. Nu kom jag på idén liksom just nu. Men de lär ju inte remaka Sam Raimis filmer och kommer ändra på en del kontinuitet. Sen gillar jag svarta dräkten. På tal om dräkter så skulle jag hoppas att de tweaksen de kommer att göra på dräkten gör att den kommer att se ut lite mer ut som något som en vanlig kille skulle på något sätt kunna fixa. Jag vill inte heller att han ska ha på sig en pyjamas men om man ska nu tveaka något som man brukar göra när andra människor gör film så är det här något jag vill att de ska tänka på.

- Fler "supporting characters!" Gwen från början, MJ, Harry, Flash, Liz. Ska de fokusera på high school-livet ska de här vara med. Låt klassiska namn få vara med direkt. Det här kan de säkert fixa om de inte får för sig att hitta på nya namn eller göra karaktärerna för olika sig själva som ett slags misslyckat försök att vara "edgy" och "modern".

Gärna. Gwen måste vara med från början. Sen hoppas jag verkligen att Flash utvecklas till en riktig karaktär och inte bara en pappfigur idiot som är med i 5 minuter. Inga gigantiska roller för de här birollerna men gärna att de är med. Mer Highschool stämning lär det nog vara i den .

- Peter Parker ska vara nördig!

Ja. Sen ska han vara intelligent och göra intelligenta saker. Gärna att man visar att han är intelligent, istället för att andra karaktärer säger "jävlar vad du är smart Peter!"

- Låt hans identitet vara så hemlig det bara går!

Absolut, fast gissar på att man i allafall kommer ha scener när han är utan mask på typ hustaken och grubblar. Nästan alla superhjältefilmer har sånna här scener.
Batman Begins

The Dark Knight

#219 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 21 January 2010 - 21:32

Egentligen så passar Gwen in både på hur MJ var i Raimis filmer och Ultimate Spider-Man. Gwen var också en vetenskapsnörd, i alla fall i Lee/Ditkos serier. Fast nu blir det väl Ultimate Spider-Man, och där är Gwen mer alternativ, lite punkig. Hade gärna hellre sett MJ som den vildare och farligare tjejen, som passar väl in hur hon är i serien och Gwen som den lite blygare, söta tjejen som Peter har känt länge och kanske t. om. har en crush på honom. Så hellre ungefär som relationen MJ och Peter har i Ultimate, men Gwen istället för MJ.

Ah, så mycket gråtande var det inte i Raimis filmer. Peter gråter när Ben dör, en riktigt bra scen där hans ledsna uppsyn (och gråt) förvandlas till ilska i en och samma scen, och så sätter han av efter skurken som sköt Ben. Mycket bra scen och skådespel av Tobey där. Annars kommer jag på en gång till han gråter, det är väl i trean, så så värst mycket gråtande i filmerna tycker jag inte att det är.

Jag kopplade att Peter är intelligent, särskilt i tvåan, men visst kan han väl låta sina science skills lysa i någon fajt mot en skurk t. ex. Mycket bra användning av det i Spectacular Spider-Man återigen. Jag har svårt att se honom porträtteras som ett forskargeni i de nya filmerna dock, han är ju det, men jag tror inte de kommer visa det mer än Raimi har gjort.

Javisst, scener utan masken blir det ju alltid, men i Ultimate Spider- Man eller vilken serie Bendis än skriver så vet alla och deras mostrar om att Peter är Spider-Man, och han brukar inte bry sig om att dölja det så bra heller. Hans mask måste vara av något halt material i den serien, för den är sällan på. Bra löst av Raimi framförallt i ettan, en blodig strid med Goblin där Peters mask helt enkelt blir så trasig att man ser hans miner.

Alltså, jag tycker dräkten i Raimis filmer var helt lysande snygg. Tillräckligt trogen och möjligtvis att man skulle kunna klaga på attt man inte ser honom göra den, men det behövde inte jag se iaf. Jag vet att i Batman Begins fick man ingående förklaringar av varje detalj i Batmans dräkt, men när det gäller Spider-Man måste man hitta balansen mellan att våga ha en rödblå tajt superhjältedräkt och ändå att den ska se ut som något Peter har gjort. Inte helt lätt. Men det gick bra med den dräkten Tobey hade för att den var så jumla snygg och att de var så trogna hur dräkten ska se ut. Hellre det än att de förklarar hur han gjort den för mycket och ändrar på designen.

#220 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 21 January 2010 - 23:22

Ah, så mycket gråtande var det inte i Raimis filmer.

Nej det var inte konstant gråtande i Raimis filmer. Jag var kanske otydlig,menade att nu när man gör en yngre Spidde så hoppas jag att de hittar en balans så att det inte blir för emo. Och med det menar jag att tonårsgrejer som görs nuförtiden ofta är lite för emo, eller så är jag lite för gammal för det. Som exempel kan man ta Lana Lang i de 3 första säsongerna av Smallville där hon i nästan varje scen såg ut som att hon skulle just börja bröla.

Jag kopplade att Peter är intelligent, särskilt i tvåan, men visst kan han väl låta sina science skills lysa i någon fajt mot en skurk t. ex. Mycket bra användning av det i Spectacular Spider-Man återigen. Jag har svårt att se honom porträtteras som ett forskargeni i de nya filmerna dock, han är ju det, men jag tror inte de kommer visa det mer än Raimi har gjort.

Jag uppfattade det också när Doc Ock snackade om hur j*vla smart Peter är i den scenen där frugan till Ock är med. Doc Ock gillade jag för övrigt i Raimis Spider-Man. Att visa hans skills inom typ vetenskap borde de kunna klara av i en film om de nu gör det i en animerad TV-serie eller hur? jag behöver inte heller att man visar honom som ett forskargeni hela tiden, men hintar om det skulle jag uppskatta, och gärna så att han visar det istället för att folk snackar om det. I två Batman filmer av Nolan har man inte heller visat att Bruce Wayne är (eller ska bli det senare) världens bästa detektiv, men man har visat att han är en detektiv. lite i Batman Begins och sen lite mer i TDK. Det ska inte vara så förbannat svårt att visa i en scen (en kort scen ) att han gör nånting häftigt med sina kunskaper, säkert typ likadant som man gör i Spectacular Spider-Man. Att många superhjälte karaktärer är bra på kemi och diverse labb-grejer bryr jag mig inte om så mycket. Spidde är det också, och det som skiljer är att han är en ung grabb som kommer på häftiga grejer i sitt pojkrum och han har inte tillgång till de resurser typ Reed Richards har. Sen orkar jag inte tjafsa om att det blir då "svårare att relatera" till honom. Sånt tycker jag är strunt.

Alltså, jag tycker dräkten i Raimis filmer var helt lysande snygg. Tillräckligt trogen och möjligtvis att man skulle kunna klaga på attt man inte ser honom göra den, men det behövde inte jag se iaf. Jag vet att i Batman Begins fick man ingående förklaringar av varje detalj i Batmans dräkt, men när det gäller Spider-Man måste man hitta balansen mellan att våga ha en rödblå tajt superhjältedräkt och ändå att den ska se ut som något Peter har gjort. Inte helt lätt. Men det gick bra med den dräkten Tobey hade för att den var så jumla snygg och att de var så trogna hur dräkten ska se ut. Hellre det än att de förklarar hur han gjort den för mycket och ändrar på designen.

Nu hoppas jag att filmen inte är en ny origin film som första var.Det tror jag inte att den är, den lär ha någon flashback eller så. Men jag tror inte att det blir en helt ny origin film. Jag dissade inte hur dräkten såg ut i de tidigare filmerna för att den var ful eller så. Det var den inte. Och jag behöver inga ingående förklaringar om vart han fått den heller. Men nu när det är andra människor som gör filmen så har jag svårt att se att man rakt av kopierar grejer från Raimis filmer, och om det blir några tweaks (vilket är möjligt) så skulle jag hoppas att den skulle se lite mer ut som något en kille utan galna ekonomiska resurser skulle kunna fixa.
Batman Begins

The Dark Knight

#221 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 21 January 2010 - 23:40

En emo Spider-Man/Peter Parker får vi nog finna oss i. Spider-Man *är* emo, även om just det är en term som väl har kommit på senare år. Vi kommer garanterat få något emo-aktigt soundtrack också, allt för att relatera till dagens ungdomar. Sen var Peter Parker redan på Stan Lees/Steve Ditkos tid "emo", och det är likadant i Ultimate Spider-Man. Ett väldigt massa grubblande och depp, det hör helt enkelt till. Så de som nu kommer vilja se en coolare och mer actionfylld Spider-Man kommer bli besvikna, tror jag.

Doc Ock i Spider-Man 2 är en av mina absoluta favoritsuperskurkar på film. Lätt topp tre. Om de är smarta använder de sig inte av Goblin, Doc Ock eller Sandman i någon tidig film i alla fall, Venom vill de säkert göra annorlunda, för han lär generera pengar i eventuella spinoff-filmer.
Det som skulle funka för mig vore väl om Spidde visade hur klipsk han är i fajter med skurkar, listar ut den specifika skurkens svaghet just där, mixtrar med sitt nät så att det ska få någon egenskap som funkar mot just den där skurken...såna saker. Mycket vanligt både i serierna och Spectacular Spider-Man t. ex. Sen en bra jämförelse med Batman och detektivandet, man har sett det någon enstaka gång, och det räcker liksom. Det måste tjäna storyn.

Ja, det lär ju bli ändringar i dräkten, och det är lite vad jag är rädd för faktiskt. Kan bli något helt annorlunda, när Raimis version var mycket nära seriens. Ursprunget vore ju rätt onödigt att visa, men återigen, om man ska följa Ultimate Spider-Man så tog ju Bendis enorm tid på sig med bara ursprunget. Sex nummer tror jag det var innan allt det där med krafter (han fick iofs bettet i första numret), dräkten och farbror Bens död.

#222 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 22 January 2010 - 18:29

Vi kommer garanterat få något emo-aktigt soundtrack också, allt för att relatera till dagens ungdomar.

Soundtracken har ju hittills varit rätt hemska så jag vet inte hur mycket värre det kan bli.

Sen en bra jämförelse med Batman och detektivandet, man har sett det någon enstaka gång, och det räcker liksom. Det måste tjäna storyn.

Jag tycker inte att det räcker. Jag vill se Batman lösa fall mer med hjärnan och Spidde klura ut nånting för att han är smart. "Summer Blockbusters" visst men även filmskaparna måste anpassa sig lite till vad karaktärerna är.

Doc Ock i Spider-Man 2 är en av mina absoluta favoritsuperskurkar på film.

Runt top 5 för mig med.

James Franco och Kirsten Dunst kommenterar Spider-Man nyheterna lite.

http://www.superhero...ews.php?id=9006
Batman Begins

The Dark Knight

#223 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 22 January 2010 - 18:38

Tja, vänta bara. ;)
Fast all emomusik är inte hemsk enligt mig.

Vad som räcker för mig-citatet tog du litegrann ur sitt sammanhang, eller så var jag inte tydlig nog. Jag skulle gärna se att Spidde använder sin smarthet mer i fajter, som han gjort i serierna och Spectacular Spider-Man t. ex. Att han listar ut att Vulture har någon grej på ryggen som får honom att flyga, slänger ihop någon blandning i sitt nät som är anpassat till just att hjälpa honom mot just den skurken. Såna saker. Det behöver inte vara en massa Peter sitter i sitt rum och uppfinner saker-scener, och det tror jag inte heller att man kommer att få se. I Ultimate Spider-Man har han visserligen mekaniska nätskjutare, men han baserar nätet på forskning som han pappa har gjort.

Doc Ock i Spider-Man 2 är lätt topp tre för mig. Minst. Det är väl Ledgers Jokern och Ian McKellens Magneto som konkurrerar där, men de tre är också i en klass för sig enligt mig.

#224 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 22 January 2010 - 19:15

Ja kul om han har riktiga mekaniska nätskjutare i kommande film. Man kan ju inte kopiera vad som kommit tidigare i en reboot så kanske kan de göra någon ändring där. Eller så behåller de det. Skulle uppskatta att det är en ny vision av karaktären, inte någon halv-Raimi/halv-nånting nytt.

Men ja den typen av smarthet är sånt som även jag skulle uppskatta.

Edited by super85, 22 January 2010 - 19:15.

Batman Begins

The Dark Knight

#225 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 22 January 2010 - 19:25

FÖR mycket nytt får det faen inte vara, Raimis Spidde ligger såpass nära seriens att det inte vore särskilt lyckat med för stora friheter. Och det är mycket det jag är rädd för med Sony/Webb/Vanderbilt. Att det blir för fritt, för "hippt", och för nedvattnat på samma gång. Kan ju säga att mycket av det man har tagit upp man skulle vilja se annorlunda kanske inte ens händer. Det känns inte tryggt med Spidde i händerna på dessa.