Jump to content

Photo

StarGate SG-1 säsong 1

• Please log in to reply
447 replies to this topic

#201 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 February 2007 - 19:01

Bloodlines
Det var ju Allison från Eureka som spelade Teal'c fru. :)

Ja! där har vi det. :)
Satt och grubbla halva avsnittet var jag sett henne.

Och äntligen får vi möta Teal'c's mentor Bra'tac :D
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#202 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 February 2007 - 19:28

Bra'tac var ju ett mycket bekant ansikte också. En birollsskådis som dyker upp överallt känns det som. Jag har t ex sett honom i The West Wing som ambassadör för ngt arabland. ;)

Förra veckan var det Jack som var den sörjande fadern, idag var det Teal'c. Typiskt också att det var han som "tvingades" införa gou'aulden i sonen för att rädda hans liv. Det jag funderade över var hur det egentligen funkar med de där slemmiga kräft-ålarna ( :urk: ). Teal'c tog ut sin och förde alltså in en "vuxen" gou'auld i ett barn och tog sedan emot en omogen larv själv.

Jag har två frågor på det: Den "vuxna" gou'aulden (jämförelsevis iaf) är inte i sådan symbios med sin värd att den inte kan flytta till ngn annan sådär rakt av och oförberett? Och kan ett barn ta emot en så "gammal" gou'auld så enkelt? Det måste ju vara ett syfte med att barn annars får "larver" inplanterade. Förstår ni hur jag tänker?

Andra frågan är då tvärtom: Teal'c som haft en gou'auld så länge kan separeras från sin invanda parasit och kan ta emot en ny larv bara sådär? Och larven och den gamla gou'aulden har lika starka krafter som helar och läker?

Avsnittet var inte speciellt bra idag heller och får betyget 2/5 av mig.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#203 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 February 2007 - 19:48

Inte för att säga emot dig, Crusader, men extrapolation är en matematisk metod som baseras på förekomsten utav mönster. Astronomer (inte astrologer) grundar sina data på observationer, inte sannolikhetskalkyler. Även om de skulle få för sig att försöka gissa sig till exoplaneters komposition eller himlakroppars positioner så skulle de ju ändå vara tvungna att få det bekräftat - genom observationer.

Jag vet vad extrapolation är. Bla så länkade jag till en sida om det. Extrapolation används i många områden, t ex när man förutsäger väder. Men så vitt jag vet så används systemet också för att hitta nya planeter som är så långt borta att man inte kan se dem, samt stjärnor och sateliter. De observerar hur det förhåller sig i vissa delar av rymden och kan sedan med extrapolation räkna ut vad där kan finnas genom de mönster de finner. (Givetvis så är det aldrig 100%) De använder metoden också när de ser hur universum ständigt rör sig genom att hitta mönster och med extrapolation hitta nya mönster som inte finns än.
Det kan också användas för att räkna ut hur insidan på t ex Pluto ser ut. Genom gemförelser och mönster med kända liknande mål.
Som sagt, det är ingen magi utan kräver, som du sa, observationer. Det är grunden. Man kan inte göra extrapolation utan en grund att börja på.
Iallafall, i StareGate så använer de givetvis ett annat sätt. Där handlar det antagligen om information om olika stjärnors possitioner och avstånd från målet i en 3D miljö samt förändringarna av rymden sedan tiden då adresserna skapades. Iallafall så var det hur de fick adressen vid ett tillfälle i början.
Så genom att se skillnaden mellan den gammla adressen och hur det ser ut nu så kan de hitta mönster och i de mönsterna hitta hur de har förflyttat sig och genom extrapolation så kan de räkna ut en nästan exakt possition av var planeten är nu.
Iallafall så är det hur jag uppfattar det.

Supertreck: Jag tror du hänger upp dig på adresser som de är för oss på Jorden. Det handlar inte om att knappa in "Squihnjlihf-vägen 11 3353 346 Astrodomgalaxet" eller något sådant. Som jag försökt förklara innan det är inte en adress på det sättet. De knappar inte bara in några tecken och vips så hittar de det. De knappar in en massa fakta som datorn sedan hittar mönster i (men det tar givetvis tid). Som sagt, sättet de gör det på finns. Det är inte magiskt program eller så utan det här systemet finns och fungerar (Till en viss del). Givetvis så används det inte som de gör eftersom vi inte har den fakta de har i serien och inte heller möjligheten. Men det bygger på existerande metoder.

Dagens avsnitt: Gillade det inte riktigt. Så typiskt förutsägbart att detn skulle sluta med att Teal'c fick ge sin son det han kommit för att rädda honom från. Jag hatar såna omvändan "för dens bästa" grejor. Det har används till döds. Jag är iallafall glad att de inte använde det gammla vanliga att han gjorde det för att hans son trivdes där han var och ville det. För det hade varit för mycket.
Blev också lite irriterad på moralkakan som Sam kom med att de var inte bättre om de dödade larverna. Men hela den scenen blev riktigt jäkla bra när Daniel dödade dem för det gjorde hans handling mycket mörkare.
Teal'c kändes lite för känslomässig ibland i avsnittet. Visst är det bra att se honom känslosam men med tanke på hur han brukar vara så var det förmycket på ett sätt med tanke på att han visar väldigt lite känslor vid andra tillfällen då hemskheter händer. Jag tror de överreagerade med att visa honom känslosam. Det går att göra Teal'c känslosam men ändå behålla hur han är.

Men utöver vissa saker så var resten OK.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#204 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 20 February 2007 - 00:35

Visste inte att man hade norr och söder och sådant på andra planeter. Eller var det bara något
som någon sade utan att mena något?

#205 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 20 February 2007 - 01:26

Teal'c kändes lite för känslomässig ibland i avsnittet. Visst är det bra att se honom känslosam men med tanke på hur han brukar vara så var det förmycket på ett sätt med tanke på att han visar väldigt lite känslor vid andra tillfällen då hemskheter händer. Jag tror de överreagerade med att visa honom känslosam. Det går att göra Teal'c känslosam men ändå behålla hur han är.

Personligen så gillade jag att se honom känslomässig, och jag tycker inte han skulle ha varit mindre känslosam vid ruinerna - Även en stor krigare kan bryta ihop vid tanken på att fru och barn kan vara döda, trots allt.
så som sagt, jag tycker Teal'c hade en bra början i detta avsnittet, att få se honom gråta och reagera som han gjorde gav mig hopp om karaktären, att han inte enbart är en stor tyst krigare som har en min - tror personligen att det skulle kunna bli tjatigt om han nu gör det i 10 säsonger (det gör han inte va? :unsure: )

Men jag håller med dig om hur han var tvungen att göra sin son till en Jaffa för att rädda honom - något han kom dit för att hindra kändes extremt förutsägbart. Men men.. det var 97, och då kanske det inte var så hemskt använt av alla serier än? :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#206 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 20 February 2007 - 02:13

Jag vet vad extrapolation är. Bla så länkade jag till en sida om det.

Okej, men där stod inget om en astronomisk användning för det. Det finns ett flertal sätt att hitta exoplaneter, varav inga involverar att se dem direkt - det kan vi inte eftersom ljuset från stjärnorna de går i omlopp runt dränker det lilla ljus de själva reflekterar.
  • Planeter har en gravitationsinverkan på sina stjärnor, som medför ändringar i deras radialhastighet (deras hastighet relativt oss). Detta kan mätas astrometriskt.
  • Om en planets omloppsbana är orienterad med väldigt liten vinkel från vår synpunkt kan vi ha turen att observera när den passerar framför stjärnan. Stjärnans ljusstyrka minskar då en aning under en kort period.
  • Under speciella förhållanden kan en planet göra sin existens känd genom att fungera som en gravitationslins, då den kröker och på så sätt förstärker ljuset från en bakomliggande stjärna.
  • I pulsarers fall kan reflexer från deras utbrott nå oss efter en viss fördröjning, om de har planeter kring sig.
Extrapolation kan ha nån astronomisk användning, det vet jag inte. Men för att hitta planeter? Det har jag svårt att föreställa mig. Planetsystem har ju inga givna mönster - de kan ha allt från dussintals planeter till inga alls (och då är det inget planetsystem utan bara en stjärna). Och stjärnor är det ingen konst att hitta. Gå bara ut med ett teleskop när det är mörkt. :)

Å just det, bra avsnitt faktiskt. ;)

#207 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 20 February 2007 - 12:08

Förra veckan var det Jack som var den sörjande fadern, idag var det Teal'c. Typiskt också att det var han som "tvingades" införa gou'aulden i sonen för att rädda hans liv. Det jag funderade över var hur det egentligen funkar med de där slemmiga kräft-ålarna ( :urk: ). Teal'c tog ut sin och förde alltså in en "vuxen" gou'auld i ett barn och tog sedan emot en omogen larv själv.

Nej, den var inte alls vuxen. Den var fortfarande omogen och oförmögen att skaffa en riktig värd. Jaffa bär på symbioter tills de är mogna nog att ta värdar. Därefter hittas en värd och symbioten överförs till denne. Har Jaffan tur får de en ny Goa'uld symbiot.

Jag har två frågor på det: Den "vuxna" gou'aulden (jämförelsevis iaf) är inte i sådan symbios med sin värd att den inte kan flytta till ngn annan sådär rakt av och oförberett? Och kan ett barn ta emot en så "gammal" gou'auld så enkelt? Det måste ju vara ett syfte med att barn annars får "larver" inplanterade. Förstår ni hur jag tänker?

1) Den var inte gammal
2) En vuxen symbiot kan hoppa runt hur den vill (1x02 "The Enemy Within")
3) Det adresserades inte i det här avsnittet (antagligen för att de inte kommit på det ännu), men senare avslöjas det att Jaffa är beroende av Goa'ulderna. När en Jaffa når Prim'tah (puberteten) försvinner deras immunsystem. Om de inte får en symbiot så dör de. Detta är varför barn får symbioter.

Andra frågan är då tvärtom: Teal'c som haft en gou'auld så länge kan separeras från sin invanda parasit och kan ta emot en ny larv bara sådär? Och larven och den gamla gou'aulden har lika starka krafter som helar och läker?

Ja och ja. Det spelar ingen roll hur länge man haft en symbiot. Den kan försvinna ut hur den vill och ingen tar skada av det förutom om symbioten var inuti en Jaffas larvpåse (för då dör Jaffan så småningom).

#208 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 February 2007 - 16:37

Visste inte att man hade norr och söder och sådant på andra planeter. Eller var det bara något
som någon sade utan att mena något?

Alla planeter som har 2 poler har norr och söder. Och så vitt jag vet så har typ alla planeter det.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#209 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 February 2007 - 17:13

Tack för svaren på mina frågor FAII. :)

#210 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 20 February 2007 - 19:02

Nå'n mer än jag som tyckte att Nem påminde starkt om Monstret från Svarta Lagunen? ^_^

Posted Image
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#211 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 February 2007 - 19:41

Dessutom med de hängande och dinglande utväxterna påminde han mig om någon annan figur jag sett för inte alltför länge sedan. Kommer inte på vem eller när dock (senil :( ), men här finns andra som säkert vill hjälpa till med det.

Avsnittet var annars helt okej. En "off" detalj var dock Teal'c del i ceremonin med flaggan. Han är ny på jorden och saknar med rätt stor säkerhet samma känsla som de amerikanska soldaterna har för sin flagga och för sina ritualer. Mera naturligt hade varit om Sam tagit emot flaggan. Dessutom stod det två civila i raden med soldater i bakgrunden. Daniels föräldrar kanske? Om det var tanken med att placera dem där var ju de naturliga mottagare av flaggan mer än Teal'c.

#212 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 February 2007 - 19:46

Dessutom med de hängande och dinglande utväxterna påminde han mig om någon annan figur jag sett för inte alltför länge sedan. Kommer inte på vem eller när dock (senil sad.gif), men här finns andra som säkert vill hjälpa till med det.

Har du sett Farscape?

Bra avsnitt förutom det Marie skriver om Teal'c deltagande i ceremonin.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#213 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 20 February 2007 - 20:19

Avsnittet var annars helt okej. En "off" detalj var dock Teal'c del i ceremonin med flaggan. Han är ny på jorden och saknar med rätt stor säkerhet samma känsla som de amerikanska soldaterna har för sin flagga och för sina ritualer. Mera naturligt hade varit om Sam tagit emot flaggan.

Men hon och Jack skickade ju iväg kransen genom portalen så hon kunde väl inte bära 2 grejor. Visst Teal'c kunde ha hjälpt Jack med kransen istället för Sam. Men då hade det kanske sett konstigt ut om bara Jack skulle salutera. Tycker det inte är så fel att Teal'c får ta hand om flaggan. (De kanske har berättat för Teal'c innebörden av det :P )

Daniels föräldrar kanske?

nej, nu kommer jag inte ihåg om de sagt att Daniel är föräldralös ännu. i gamekeeper (s2) får vi iaf se det.

Jack och en hockeyklubba. : :wub:

Det var förresten några riktiga Air Force personal som utförde ceremonin. :D

"In an episode called 'Fire and Water,' where Daniel Jackson is thought to be off-world, dead on a mission, we called the Air Force and asked how they would do a color guard for a memorial. And they said, 'Why don't we send you one?' And that's what you see in the episode: actual U.S. Air Force personnel are folding the flag and doing salutes."

Imorgon är det ännu mer Goa'uld larver, Marie får nog titta bort då. :P

Edited by GaterGirl, 20 February 2007 - 20:21.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#214 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 February 2007 - 20:31

Har du sett Farscape?

Nope, inte vad jag vet. Men nån sån där figur har jag sett för inte så länge sedan. Nu blir jag osäker... :unsure:

Avsnittet var annars helt okej. En "off" detalj var dock Teal'c del i ceremonin med flaggan. Han är ny på jorden och saknar med rätt stor säkerhet samma känsla som de amerikanska soldaterna har för sin flagga och för sina ritualer. Mera naturligt hade varit om Sam tagit emot flaggan.

Men hon och Jack skickade ju iväg kransen genom portalen så hon kunde väl inte bära 2 grejor. Visst Teal'c kunde ha hjälpt Jack med kransen istället för Sam. Men då hade det kanske sett konstigt ut om bara Jack skulle salutera. Tycker det inte är så fel att Teal'c får ta hand om flaggan. (De kanske har berättat för Teal'c innebörden av det :P )

Daniels föräldrar kanske?

nej, nu kommer jag inte ihåg om de sagt att Daniel är föräldralös ännu. i gamekeeper (s2) får vi iaf se det.

Iofs har du en poäng med det, men för mig kändes det onaturligt just med tanke på det jag sa - hans status som utomjording och hans relativt korta vistelse på jorden.

Och det stod iaf ett medelålders civilt par i uppställningen framför flaggorna. De kanske inte bestämt sig vid den tidpunkten om han skulle ha föräldrar eller ej. Bara en tanke. :)

Det var förresten några riktiga Air Force personal som utförde ceremonin. :D

"In an episode called 'Fire and Water,' where Daniel Jackson is thought to be off-world, dead on a mission, we called the Air Force and asked how they would do a color guard for a memorial. And they said, 'Why don't we send you one?' And that's what you see in the episode: actual U.S. Air Force personnel are folding the flag and doing salutes."

Det syntes att det var the real thing som gjorde saluten.

Eeewwwww..... :urk:

#215 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 20 February 2007 - 20:36

Eeewwwww.....

:P annars tycker jag det är ett bra avsnitt. :)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#216 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 February 2007 - 20:48

Eeewwwww..... :urk:

:lol2:

Min mamma tycker likadant så fort dom dyker upp.

Dom som är så söta ^_^

#217 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 20 February 2007 - 20:56

Goa'uld.. Mums.. :D

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#218 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 20 February 2007 - 22:10

[quote name='Marie Morot' post='116550' date='20 Feb 2007, 20:31'][quote]Daniels föräldrar kanske?[/quote]nej, nu kommer jag inte ihåg om de sagt att Daniel är föräldralös ännu. i gamekeeper (s2) får vi iaf se det. [/quote]
[/quote]

Jag tror att det sägs i filmen att Daniel's föräldrar dog i en flygolycka och därför vill han inte flyga...fast det har de ju ändrat lite på i serien.

Detta är ett OK avsnitt. Daniel har lite ångest och är blöt och sexig. Helt OK för mig! :D
Jack är bra på att vara arg. Starckas bilen...

Och den där biten om sushi på slutet, den improviserad RDA fram, därav minen på Amanda Tapping och man ser också hur Michael Shanks inte riktigt vet om han ska fortstätta eller inte.
Den där RDA han hittar på en massa hela tiden. ;)
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#219 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 20 February 2007 - 22:12

Dessutom med de hängande och dinglande utväxterna påminde han mig om någon annan figur jag sett för inte alltför länge sedan. Kommer inte på vem eller när dock (senil :( ), men här finns andra som säkert vill hjälpa till med det.

Tänker du kanske på Davy Jones från PotC 2?
Honom tänkte iaf jag på när jag såg Nem.
Posted Image

Även lite på en Posted Image då de också (kan) ha tentakler i nyllet :)

Nå'n mer än jag som tyckte att Nem påminde starkt om Monstret från Svarta Lagunen? ^_^

Posted Image

Har inte sett den filmen, men någ ser det ut som Nem på bilden. Kanske hans farsa? :P

Edited by Hofling, 20 February 2007 - 22:15.

#220 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 February 2007 - 22:30

Hofling: Jo, men precis! Och Bill Nighys röst och framtoning är inte olik hur Nem framtod heller. Tack för att du hittar bättre i mitt minne än jag gör. ;)

#221 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 20 February 2007 - 22:31

ja, nån måste ju det.. ;)

#222 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 February 2007 - 23:19

Då är frågan, vem kom först? Nem eller Davy Jones :P
Och svaret är: Ingen av dom, utan Monstret från den Svarta Lagunen ;)

#223 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 20 February 2007 - 23:33

Märkligt att det kan finnas samma växter på andra planeter som på jorden.

Om det ska vara realistisk så ska man väl hitta på massvis av egna växter som
förekommer på andra planeter. Helt andra ytor och vätskor och olika typer av mark.

hmm jag kanske är för kräsen?

Edited by Supertreck, 20 February 2007 - 23:35.

#224 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 20 February 2007 - 23:58

Jag tycker det känns rätt självklart att de använde jordiska växter som bas för att teraformera planeterna så att människorna skulle överleva där. Vad skulle det vara för mening att sänta andra sorters växter och vätskor på planeter som de tänker ha människor på?
De flesta planeterna är ju växtlivet och atmosvären tillverkat just för att kunna ha människoslavarna där. Iallafall så är det vad Teal'c sa i 3:e avsnitt, tror jag, när de undrade hur alla planeterna kunde vara så perfekta för människorna.

I verkligheten så har det med budjet att göra. Orsaken att de spelar in så mycket i naturen är för de har inte råd att bygga en massa och tillverka nya världar med nya växter osv. Men det är också rätt logiskt att de gör världarna bosättliga för människor om de ska ha dem där.
-Sora, Kingdom Hearts

#225 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 21 February 2007 - 00:22

Jag tycker det känns rätt självklart att de använde jordiska växter som bas för att teraformera planeterna så att människorna skulle överleva där. Vad skulle det vara för mening att sänta andra sorters växter och vätskor på planeter som de tänker ha människor på?
De flesta planeterna är ju växtlivet och atmosvären tillverkat just för att kunna ha människoslavarna där. Iallafall så är det vad Teal'c sa i 3:e avsnitt, tror jag, när de undrade hur alla planeterna kunde vara så perfekta för människorna.

I verkligheten så har det med budjet att göra. Orsaken att de spelar in så mycket i naturen är för de har inte råd att bygga en massa och tillverka nya världar med nya växter osv. Men det är också rätt logiskt att de gör världarna bosättliga för människor om de ska ha dem där.

Det är väl självklart att de ska finnas helt andra växter? Och hur vet du att rymdvarelser medvetet föder upp planeter
för att människor ska kunna vara där? Var får dom de fröna ifrån? Har dom tagit frön från jorden?

Det hör till rymdens natur. Allt kan omöjligt vara lika överallt. Det måste finnas skiljaktigheter
som markerar att det är på en annat planet.

Alla planeter kan omöjligt ha samma typ av bergarter och likartade klimat.
Solen kan omöjligt vara lika stark eller ha samma avstånd.

Något bättre att se en Star Trek med kass kartongmiljö. Dom försöker åtminstone att det
ska se annorlunda ut