Ja! där har vi det.Bloodlines
Det var ju Allison från Eureka som spelade Teal'c fru.
Satt och grubbla halva avsnittet var jag sett henne.
Och äntligen får vi möta Teal'c's mentor Bra'tac
Posted 19 February 2007 - 19:01
Ja! där har vi det.Bloodlines
Det var ju Allison från Eureka som spelade Teal'c fru.
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 19 February 2007 - 19:28
Posted 19 February 2007 - 19:48
Jag vet vad extrapolation är. Bla så länkade jag till en sida om det. Extrapolation används i många områden, t ex när man förutsäger väder. Men så vitt jag vet så används systemet också för att hitta nya planeter som är så långt borta att man inte kan se dem, samt stjärnor och sateliter. De observerar hur det förhåller sig i vissa delar av rymden och kan sedan med extrapolation räkna ut vad där kan finnas genom de mönster de finner. (Givetvis så är det aldrig 100%) De använder metoden också när de ser hur universum ständigt rör sig genom att hitta mönster och med extrapolation hitta nya mönster som inte finns än.Inte för att säga emot dig, Crusader, men extrapolation är en matematisk metod som baseras på förekomsten utav mönster. Astronomer (inte astrologer) grundar sina data på observationer, inte sannolikhetskalkyler. Även om de skulle få för sig att försöka gissa sig till exoplaneters komposition eller himlakroppars positioner så skulle de ju ändå vara tvungna att få det bekräftat - genom observationer.
Posted 20 February 2007 - 00:35
Posted 20 February 2007 - 01:26
Teal'c kändes lite för känslomässig ibland i avsnittet. Visst är det bra att se honom känslosam men med tanke på hur han brukar vara så var det förmycket på ett sätt med tanke på att han visar väldigt lite känslor vid andra tillfällen då hemskheter händer. Jag tror de överreagerade med att visa honom känslosam. Det går att göra Teal'c känslosam men ändå behålla hur han är.
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 20 February 2007 - 02:13
Okej, men där stod inget om en astronomisk användning för det. Det finns ett flertal sätt att hitta exoplaneter, varav inga involverar att se dem direkt - det kan vi inte eftersom ljuset från stjärnorna de går i omlopp runt dränker det lilla ljus de själva reflekterar.Jag vet vad extrapolation är. Bla så länkade jag till en sida om det.
Posted 20 February 2007 - 12:08
Nej, den var inte alls vuxen. Den var fortfarande omogen och oförmögen att skaffa en riktig värd. Jaffa bär på symbioter tills de är mogna nog att ta värdar. Därefter hittas en värd och symbioten överförs till denne. Har Jaffan tur får de en ny Goa'uld symbiot.Förra veckan var det Jack som var den sörjande fadern, idag var det Teal'c. Typiskt också att det var han som "tvingades" införa gou'aulden i sonen för att rädda hans liv. Det jag funderade över var hur det egentligen funkar med de där slemmiga kräft-ålarna (
). Teal'c tog ut sin och förde alltså in en "vuxen" gou'auld i ett barn och tog sedan emot en omogen larv själv.
1) Den var inte gammalJag har två frågor på det: Den "vuxna" gou'aulden (jämförelsevis iaf) är inte i sådan symbios med sin värd att den inte kan flytta till ngn annan sådär rakt av och oförberett? Och kan ett barn ta emot en så "gammal" gou'auld så enkelt? Det måste ju vara ett syfte med att barn annars får "larver" inplanterade. Förstår ni hur jag tänker?
Ja och ja. Det spelar ingen roll hur länge man haft en symbiot. Den kan försvinna ut hur den vill och ingen tar skada av det förutom om symbioten var inuti en Jaffas larvpåse (för då dör Jaffan så småningom).Andra frågan är då tvärtom: Teal'c som haft en gou'auld så länge kan separeras från sin invanda parasit och kan ta emot en ny larv bara sådär? Och larven och den gamla gou'aulden har lika starka krafter som helar och läker?
Posted 20 February 2007 - 16:37
Alla planeter som har 2 poler har norr och söder. Och så vitt jag vet så har typ alla planeter det.Visste inte att man hade norr och söder och sådant på andra planeter. Eller var det bara något
som någon sade utan att mena något?
Posted 20 February 2007 - 17:13
Posted 20 February 2007 - 19:02
Posted 20 February 2007 - 19:41
Posted 20 February 2007 - 19:46
Har du sett Farscape?Dessutom med de hängande och dinglande utväxterna påminde han mig om någon annan figur jag sett för inte alltför länge sedan. Kommer inte på vem eller när dock (senil sad.gif), men här finns andra som säkert vill hjälpa till med det.
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 20 February 2007 - 20:19
Men hon och Jack skickade ju iväg kransen genom portalen så hon kunde väl inte bära 2 grejor. Visst Teal'c kunde ha hjälpt Jack med kransen istället för Sam. Men då hade det kanske sett konstigt ut om bara Jack skulle salutera. Tycker det inte är så fel att Teal'c får ta hand om flaggan. (De kanske har berättat för Teal'c innebörden av detAvsnittet var annars helt okej. En "off" detalj var dock Teal'c del i ceremonin med flaggan. Han är ny på jorden och saknar med rätt stor säkerhet samma känsla som de amerikanska soldaterna har för sin flagga och för sina ritualer. Mera naturligt hade varit om Sam tagit emot flaggan.
nej, nu kommer jag inte ihåg om de sagt att Daniel är föräldralös ännu. i gamekeeper (s2) får vi iaf se det.Daniels föräldrar kanske?
"In an episode called 'Fire and Water,' where Daniel Jackson is thought to be off-world, dead on a mission, we called the Air Force and asked how they would do a color guard for a memorial. And they said, 'Why don't we send you one?' And that's what you see in the episode: actual U.S. Air Force personnel are folding the flag and doing salutes."
Edited by GaterGirl, 20 February 2007 - 20:21.
Posted 20 February 2007 - 20:31
Nope, inte vad jag vet. Men nån sån där figur har jag sett för inte så länge sedan. Nu blir jag osäker...Har du sett Farscape?
Iofs har du en poäng med det, men för mig kändes det onaturligt just med tanke på det jag sa - hans status som utomjording och hans relativt korta vistelse på jorden.Men hon och Jack skickade ju iväg kransen genom portalen så hon kunde väl inte bära 2 grejor. Visst Teal'c kunde ha hjälpt Jack med kransen istället för Sam. Men då hade det kanske sett konstigt ut om bara Jack skulle salutera. Tycker det inte är så fel att Teal'c får ta hand om flaggan. (De kanske har berättat för Teal'c innebörden av detAvsnittet var annars helt okej. En "off" detalj var dock Teal'c del i ceremonin med flaggan. Han är ny på jorden och saknar med rätt stor säkerhet samma känsla som de amerikanska soldaterna har för sin flagga och för sina ritualer. Mera naturligt hade varit om Sam tagit emot flaggan.
)
nej, nu kommer jag inte ihåg om de sagt att Daniel är föräldralös ännu. i gamekeeper (s2) får vi iaf se det.Daniels föräldrar kanske?
Det syntes att det var the real thing som gjorde saluten.Det var förresten några riktiga Air Force personal som utförde ceremonin.
![]()
"In an episode called 'Fire and Water,' where Daniel Jackson is thought to be off-world, dead on a mission, we called the Air Force and asked how they would do a color guard for a memorial. And they said, 'Why don't we send you one?' And that's what you see in the episode: actual U.S. Air Force personnel are folding the flag and doing salutes."
Eeewwwww.....Imorgon är det ännu mer Goa'uld larver, Marie får nog titta bort då.
![]()
Posted 20 February 2007 - 20:36
Eeewwwww.....
Posted 20 February 2007 - 20:48
Eeewwwww.....Imorgon är det ännu mer Goa'uld larver, Marie får nog titta bort då.
![]()
![]()
Posted 20 February 2007 - 20:56
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 20 February 2007 - 22:10
Posted 20 February 2007 - 22:12
Tänker du kanske på Davy Jones från PotC 2?Dessutom med de hängande och dinglande utväxterna påminde han mig om någon annan figur jag sett för inte alltför länge sedan. Kommer inte på vem eller när dock (senil
), men här finns andra som säkert vill hjälpa till med det.

då de också (kan) ha tentakler i nyllet Nå'n mer än jag som tyckte att Nem påminde starkt om Monstret från Svarta Lagunen?
![]()
Edited by Hofling, 20 February 2007 - 22:15.
Posted 20 February 2007 - 22:30
Posted 20 February 2007 - 22:31
Posted 20 February 2007 - 23:19
Posted 20 February 2007 - 23:33
Edited by Supertreck, 20 February 2007 - 23:35.
Posted 20 February 2007 - 23:58
Posted 21 February 2007 - 00:22
Jag tycker det känns rätt självklart att de använde jordiska växter som bas för att teraformera planeterna så att människorna skulle överleva där. Vad skulle det vara för mening att sänta andra sorters växter och vätskor på planeter som de tänker ha människor på?
De flesta planeterna är ju växtlivet och atmosvären tillverkat just för att kunna ha människoslavarna där. Iallafall så är det vad Teal'c sa i 3:e avsnitt, tror jag, när de undrade hur alla planeterna kunde vara så perfekta för människorna.
I verkligheten så har det med budjet att göra. Orsaken att de spelar in så mycket i naturen är för de har inte råd att bygga en massa och tillverka nya världar med nya växter osv. Men det är också rätt logiskt att de gör världarna bosättliga för människor om de ska ha dem där.