Du skrev så mycket och så tjatigt att jag typ ignorerade den andra halvan av din post, men här är mitt svar:
Jag har faktiskt inte sett de olika Stargate franchisen (inte mer än enstaka avsnitt) så jag kan inte uttala mig så mycket om Voyager och Deep Space Nine (men vad jag vet så handlade Deep Space Nine om
en rymdstation och inte ett skepp), men det serierna har gemensamt är typ skepp, space exploration och vissa raser typ.
Både SGA och SG-1 handlar om människor från jorden som utforskar galaxer
i jakt på vapen som kan klå deras fiender[/b]. Vissa raser som De Uråldriga, och tro mig, de blir viktiga senare och SUPERSPOILER SUPERSPOILER SUPERSPOILER SUPERSPOILER de Uråldrigas "barn" och de Uråldriga arv samt Tau'ri finns i båda galaxerna och spelar otroligt stora roller. För att inte tala om Ascension, våra SUPERSPOILER SUPERSPOILER SUPERSPOILER nya rymdskepp, etc., etc.).
Du har inte sett de senare säsongerna av Stargate SG-1, så du kan inte veta, men fokus skiftar väldigt mycket senare i serien. Det handlar nu inte längre om att resa genom porten för att finna nya vänner och för att utforska universum. Visst, det där elementet finns fortfarande med, men det är inte i fokus.
SGA och sena SG-1 är väldigt lika varandra.
Förväntar du verkligen att en serie handlar om exakt samma saker även efter 7 år?
Du nämner C.S.I. Vet du hur bra det går för C.S.I. och alla dess spinoffs? Det går
skit för alla handlar om exakt samma sak fast med olika teams i olika städer bara.
Whoopietidoo! Folk vill inte se 3 serier som sänds samtidigt som handlar om exakt samma saker!
Och eftersom vi namedroppar serier:
Sabrina Tonårshäxan var en spinoff från (lol)
Acke. Ja, den där serietidningen! Sabrina fick först en egen tidning, sedan en TV-film följt av en otroligt populär TV-serier + två till filmer ("Sabrina in Rome" och "Sabrina Down Under"). Det du! Sabrina-serierna hade
absolut inget att göra med Acke förutom att de båda hade med karaktären Sabrina, en liten bifigur i "Acke" som kom på besök ibland som en vän till Acke.
Xena - Krigarprinsessan var en spinoff från
The Great Adventures of Hercules. Vad de behöll gemensamt var gemensamma gudar (Ancients), gemensamma bifigurer som dök upp i gästroller ibland i båda serierna (Stargate-franchisen har faktiskt väldigt få recurring karaktärer), gemensamt universum... and that's all. Fokus skiftade, handlingen är helt annorlunda ("Redemption" och inte "To prove yourself").
The Lone Gunmen var en spinoff på
Arkiv X. Det enda de typ hade gemensamt var vissa karaktärer och samma universum. Handlingen och fokus var helt annorlunda.
C.S.I. och dess spinoffs är enligt Wikipedia kopplade till varandra (förutom konceptet) genom ett spinoff avsnitt var (antagligen pilotavsnitten). Låter inte precis som serier där karaktärer går från den ena till den andra och där alla tre handlar om exakt samma sak. Men de är tillräckligt lika för att tittarna i U.S.A. ska svika dem!
Angel var en spinoff på
Buffy och Vampyrer. Trotts att
Angel består av till stora delar huvudkaraktärer som först dök upp i
Buffy (Angel, Cordelia, Wesley) så skiljer sig handlingen och fokusen
markant från
Buffy.
Law & Order har hela
fem spinoffs. Av dessa har jag sett två (tre med originalserien alltså). Vad jag vet så dyker
inga av karaktärerna upp i mer än sin egen serie! De kanske dyker i random guest spots en eller två gånger under tre-fyra säsonger, men jag såg inte ett enda avsnitt där jag såg en karaktär från en serie hoppa in i en annan!
Law & Order handlar om polisens försök att först sätta dit den skyldiga och sedan åklagarens väg mot en dom, medan
Special Victims Unit handlar om brott av sexuell karaktär samt att
Criminal Intent enbart handlar om polisens arbete att inte bara försöka hitta den skyldiga utan även bevisa att denne är skyldig och att denne handlade med berått mod.
Och de här är bara de riktigt kända. Finns massvis med andra mindre kända och äldre serier som är väldigt olika originalserien.
För att en spinoff ska vara en spinoff behöver den bara vara åtminstone delvis baserad på en redan existerande serie/bok/film/whatever. Och om du inte gillar Stargate Atlantis, tought luck. De försöker skapa en ny serie baserad på den gamla som går sin egen väg.
För de gillar uppenbarligen inte C.S.I.s spinoff-koncent.
Edited by FAII, 26 April 2007 - 11:10.