Låt den rätte komma in
Posted 12 January 2009 - 23:58
Öh...
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 13 January 2009 - 14:33
Bugs lets 'Moments,' 'Right One' in - Entertainment News, Film News, Media - Variety
Swedish awards split between two films
STOCKHOLM — Golden Globe nominee “Eternal Moments” and vampire hit “Let the Right One In” dominated Sweden’s top awards show, the Golden Bugs, Monday.
The pics won five awards each, with Jan Troell’s “Eternal Moments” named best film.
/.../
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 24 March 2009 - 10:12
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 24 March 2009 - 10:20

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 24 March 2009 - 11:25
Posted 24 March 2009 - 11:52
Sverige måtte vara det enda land som uppmuntrar sina kunder till och köpa importerat.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 24 March 2009 - 12:01
Värre är det för dom som vill ha filmen på Blu-ray. Den amerikanska har betydligt bättre bild och även två bättre ljudspår som den svenska utgåvan inte har. Dock verkar dom ju inte få någon vidare bra översättning, vilket är synd. Men vi som kan svenska ser ju ut att vinna på att köpa den amerikanska utgåvan om man vill ha filmen högupplöst på Blu-ray.
===
Deleted Scene #1 Bullies (Den fick man se lite av i den första svenska trailern)
Deleted Scene #2 Eli and Oscar
===
Följande sade Tomas i en intervju med SVD.
När Låt den rätte komma in släpps på dvd är det utan extrascener. Dessa finns däremot i USA-versionen av dvd:n.
- Jag tycker att det är märkligt, säger regissören Tomas Alfredson.
Den svenska dvd-utgåvan av Låt den rätte komma in innehåller ett spår med kommentarer av Tomas Alfredson och författaren John Ajvide Lindqvist, samt trailers och ett bildspel.
I den amerikanska upplagan, däremot, medföljer dessutom flera bortklippta scener.
- Jag vet inte varför de inte kom med i den svenska, säger Alfredson.
- Då har jag ändå lagt ner en del jobb för att få till de där extrascenerna, bland annat klippt dem och tagit in röstskådisar för att få allt som det ska.
Posted 24 March 2009 - 17:36
"With “Let the Right One,” the problem is that it downgrades the quality of the film, as if Magnolia believed it to be just a straightforward vampire flick that might sell to fans of horror and “Twilight,” whom the distributor may think to be more simpleminded. " — Källa
"Hopefully, in response to Icons of Fright and the subsequent coverage of this issue elsewhere in the blogosphere, Magnolia will own up to their error and make amends to both the film’s fans and its new viewers. " — Källa
Jag tycker faktiskt att det är lite gulligt att de gör en så stor sak över en utländsk film over there.Edit:
Let The Right One In: Why Is The Let The Right One In DVD For Dummies?
Edited by XC, 24 March 2009 - 21:54.

Posted 21 April 2009 - 09:09
Såg den online, helt gratis och faktiskt helt lagligt.
Edited by XC, 21 April 2009 - 09:09.

Posted 21 April 2009 - 11:35
Trevligt att du gillade filmen. Har haft mitt ex. liggandes här hemma och ska ta och se den under kvällen hade jag tänkt mig, har saknat motivationen tidigare men nu har jag ingen ursäkt längre. Är nyfiken på om jag kommer ta filmen till mig lite mer när jag nu ska se om den eller om jag "hakar" upp mig på samma saker som tidigare. Angående dubbningen så kanske det blir bättre nu när man ser filmen på ett litet mindre format än bio. Sedan är det dom där ändringarna från bok till film, men dom kommer jag nog aldrig över. Men jag hoppas att filmen är minst lika bra som tidigare, men med lite tur kanske något bättre.
Hoppas att du tycker om boken. Skulle nästan gissa på det då den tar mer tid på sig att berätta handlingen än vad filmen gör. Jag tror det är större chans att man tycker om boken om man sett filmen tidigare än vad det är att man tycker om filmen om man läst boken innan. Men det är bara spekulationer från min sida.
Edited by Cartman, 21 April 2009 - 11:37.
Posted 21 April 2009 - 11:42
Får hoppas att filmen bara blir bättre och bättre för dig med varje omtitt.

Posted 21 April 2009 - 12:03
Jag säger inte att han misslyckades extremt mycket, men jag hade förväntat mig ett betydligt bättre manus helt enkelt, utifrån det faktum att det var just han som skrev det. Men det är skillnad på att skriva en bok och att skriva ett manus. Som jag och flera andra varit inne på så känns det som att filmen är gjord med en internationell publik i åtanke i första hand, vilket är lite lustigt då det är svårt att veta vad som går hem utomlands, speciellt eftersom vi pratar om ett svenskt skräckdrama, något det inte gjorts mycket av tidigare. Hade man istället gjort en film för den inhemsak publiken i åtanke i första hand, så hade säkert filmen kunnat beröra dom mer djupare och tuffare ämnena som boken tar upp, istället för att undvika dom. Sedan tror jag att det hela hade fungerat bättre som en tv-serie, men det är en helt annan sak.
Antar att tiden får utvisa om filmen växer för mig. Det är bra som den är nu, även om den saknar det där lilla extra. Jag ville älska filmen men kan helt enkelt bara tycka om den. Tror inte att det är för att jag hade för höga förväntningar, utan för att jag saknar det som gör boken och den ursprungliga berättelsen så bra, vilket saknas i filmen. [/rant mode off]
Edited by Cartman, 21 April 2009 - 12:03.
Posted 21 April 2009 - 12:08
Kanske skulle filmen kunnat bli ännu bättre om JAL hade haft en erfaren co-writer?

Posted 21 April 2009 - 12:24
Jag bara gnäller lite så som vi svenskar brukar när det är något som inte passar till 100%.
Du är inne på rätt spår. Jag har bollat lite med tanken på hur filmen hade varit om någon med erfarenhet hade skrivit manus istället för att författaren själv hade gjort det. Finns inget som säger att det hade blivit bättre, men tanken har iaf funnits där.
Jag är iaf sugen på att se om filmen under kvällen och återkommer om mitt tredje intryck. Såg den ju två gånger på bio.
Edited by Cartman, 21 April 2009 - 12:25.
Posted 21 April 2009 - 19:31
Posted 22 April 2009 - 14:38

Posted 12 June 2009 - 18:10
Chrissie Hynde: "Jag vill suga hans tår"
/.../... Förresten jag måste bara säga att Sverige har levererat tidernas största film i den där vampyrfilmen.
Du menar "Låt den rätte komma in"?- Ja, den är fucking awesome. Jag har sett den tre gånger och kommer definitivt att se den igen. Det är en av de vackraste filmerna jag någonsin har sett. Den innehåller så mycket sanning: Det här med att vara tolv, kärlekshistorien, den lille pojken som har en så eländig och hård barndom. De vuxna som är helt fucked up. Musiken, sorgsenheten, frälsningen. Det är en fucking perfekt film.
Jag har faktiskt träffat regissören ett par gånger.- Säg åt honom att jag tänker suga hans tår.
Ehh...
/.../
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 12 June 2009 - 18:18
"Ehh... Ska vi prata lite om dig? Du spelar i Stockholm i dag." — Källa
Tycker nästan lite synd om reporten, vad svarar man på sådant?Kul och läsa något som inte kommer från en filmblogg utan från någon mer känd.
Edited by XC, 12 June 2009 - 18:19.

Posted 11 January 2010 - 16:25
Bafta.org
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 11 January 2011 - 04:03
Posted 11 January 2011 - 19:56
Jag såg den på tv här om dagen. Eftersom jag inte läst boken börjar jag genast gissa på saker och ting om deras bakgrund. Sedan får jag inte veta om jag har rätt. Det kanske är bra. Är boken tydligare eller lämnar den också en massa åt publikens fantasi?
Jag läste alrig klart riktigt hela boken, men man får reda på mer om Eli (hennes riktiga namn o.s.v) samma med mannen hon bor hos. Han är ju inte så mycket med i filmen som han är i boken.
Jag såg också filmen första gången för inte så länge sedan. Den var bra tyckte jag.
Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.