Jump to content

Photo

Stargate SG-1 säsong 2

• Please log in to reply
325 replies to this topic

#201 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 March 2007 - 20:20

Så nu fick vi veta vad det var ni pratade om när ni sa att den andra Stargaten var på Area 51. :P
Hoppas de kommer dit och snokar igen. Jag är väldigt nyfiken på vad de har där, speciellt från Rosswell. ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#202 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 23 March 2007 - 21:30

Spännande avsnitt idag. Vilka var agenterna i blåa uniformer och vart tog de vägen när de slängde sig i portalen på det där viset? :unsure:

Vi får säkert veta svaret så småningom. Eller kommer det redan på måndag?

Kul att du äntligen fått boxen och kan följa serien igen Supertreck. :)

Såg inte dagens avsnitt och det var ett tag sen och rätta mig om jag har fel men säger de inte i avsnittet att de är avhoppade N.I.D. agenter ?

#203 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 23 March 2007 - 22:17

Spännande avsnitt idag. Vilka var agenterna i blåa uniformer och vart tog de vägen när de slängde sig i portalen på det där viset? :unsure:

Vi får säkert veta svaret så småningom. Eller kommer det redan på måndag?

Kul att du äntligen fått boxen och kan följa serien igen Supertreck. :)

Såg inte dagens avsnitt och det var ett tag sen och rätta mig om jag har fel men säger de inte i avsnittet att de är avhoppade N.I.D. agenter ?

Det känns som man tappat handlingen något. Något känns fel.

#204 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 23 March 2007 - 22:29

ang. sparre. sist jag såg det översättas så stod det Symbol, de kanske läser denna tråden ;-)

Vi får hoppas det.

De översatte touchstone till "touchstone", vad skulle ni ha översatt det till?

Rörsten :P

Appropå övesättningar. I detta avsnitt skrev dom fasktiskt N.I.D och inte säkerhetstjänsten (eller liknande) som dom hade gjort i ett annat avsnitt.

Men idag skrev de dödsglidare eller något likande när de var på Area 51. Det gjorde de inte i föregående avsnitt utan death gilders.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#205 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 March 2007 - 22:53

:lol:
Hur dom än gör blir det fel i översättningarna :rolleyes:
Måste vara fler personer som översätter här också.
Att dom inte kollar med varandra hur dom översatt vissa ord förstår jag inte.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#206 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 23 March 2007 - 23:12

Ett bra avsnitt idag. Som någon redan påpekat här, så fick man nästan lite X-Files känsla av den. Maybourne gillar jag, och bättre blir han. Kan inte låta bli att gilla scenen när de träffar honom på Area 51, Teal'c va härlig i den scenen. :) Gillade också Jack's kommentar att efterlysa en Stargate. Hmm, en sån där touchstone önskar man ibland att man hade haft, då kunde man ju styra vädret som man vill ha det, åtminstone mer lokalt då. ;)

#207 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 March 2007 - 23:37

en sån där touchstone önskar man ibland att man hade haft, då kunde man ju styra vädret som man vill ha det, åtminstone mer lokalt då.

Det vore förödande för det lokala vädret. Jag skulle ha den inställd på vackert och varmt året runt. :D

*skriver upp på min julklappslista*
Support your local search and rescue unit - get lost.

#208 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 March 2007 - 01:15

Det skulle se ut det, om alla gick omkring med en sådan och 'beställde' väder efter humör.
*ser framför mig utvalda personer går runt i värme och solsken dagligen medan resten av befolkningen har snöstorm och kallt* :P
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#209 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 24 March 2007 - 12:51

Det skulle se ut det, om alla gick omkring med en sådan och 'beställde' väder efter humör.
*ser framför mig utvalda personer går runt i värme och solsken dagligen medan resten av befolkningen har snöstorm och kallt* :P

Vad mysigt. Då skulle man fixa oväder för dem man hatar och sitta och gosa
i sitt eget vackra väder.

#210 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 26 March 2007 - 16:36

Idag visas mitt favorit avsnitt i säsong 2. :thumbsup:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#211 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 26 March 2007 - 17:59

Asgardians! :thumbsup:

Intressant avsnitt, kul att veta att "vi" kan bli den femte rasen :)

Och nu till något helt annat...

Ladies and gentlemeeeeen!
In the left corner, JAck O'Neilll!...
In the right.. Teal'c!

Let's get ready to rummmmmbleeeee!

Ja, jag tyckte det var roligt när JAck skulle lära Teal'c att boxas :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#212 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 26 March 2007 - 18:02

Jo, det här avsnittet är rätt bra för att vara ett säsong 2-avsnitt (som tidigare nämnt så tycker jag inte att SG blir riktigt, riktigt bra förrän i säsong 4). Mycket info om den gamla alliansen och sånt.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#213 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 March 2007 - 18:06

Ett av de bästa avsnitten i s.2 :)

Asgards, The Nox, Furlings och The Ancient :thumbsup:

Jack han i alla fall dela med sig lite information innan han reste i väg till the Asgards för hjälp.

#214 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 March 2007 - 18:07

Heheh, när Jack ska lära Teal'C att boxas. :P

Och scenen på mötet när Daniel säger till Jack att han sa ett konstigt ord och de höll på med "Nej" Jo" "Nej" "Jo" osv. :D

Väldigt konstigt att se en tyst Jack (Och tysta Jack är inte nära lika underhållande som en pratande :D ).

Men en sak fattar jag inte. Hur kan de öppna en port från Jorden till det stället och skicka dit grejor men Sam och Teal'c kan inte gå genom porten från det hållet? Eller måste man ringa tillbaka för att kunna gå genom? För så har det inte varit innan.

Asgardarna är verkligen söta. Kul också att de tog med hela grejen med att Greys har undersökt en massa människor som en parralell till kidnappning av UFOn och undersökningar. (Undrar om de kommer förklara deras fasination med Analprobing. :D )

Undrar varför Jack inte berättade vart han varit utan bara sa att han inget minns. Han har ju trots allt påbörjat en ny allians.
Nu vet vi också vilka de 4 var. Nox var en av dem liksom Asgards och rasen som byggde portarna men som har flyttat bort nu. och om jag fattat det rätt så är Asgards ynglingar i jämförelse med dem.
Men en sak fick mig att fundera, om nu det ska bildas en ny allians och dessa mäktiga raser ska ingå betyder det att det kommer visa sig finnas ett större hot än de vanliga parasiterna? För ärligt talat, i jämförelse med Asgards, Nox och StarGatebyggarna så är Goa'uld svaga och patetiska. Känns lite som om Flugor skulle alliera sig med Elefanter mot Spindlar.

Iallafall, jag gillar vad det här avsnittet sätter upp för framtiden.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#215 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 26 March 2007 - 18:08

Hmm Siler heter Suer på Svenska, Asgards blev Asarna nånstans under avsnittet. Och nu är det väl bevisat att de inte tittar på vad de översätter, för någon Svensk översättning fanns det inte när Asgards pratade. Tur man kan Asgards språk...eller Engelska åtminstone. :)

Ett av mina absoluta favorit avsnitt idag! Kanske detta avsnitt faktiskt som gjorde att jag verkligen började älska denna serie. Rolig och intressant. Roliga scener, främst den med Jack och Teal'c när de skulle boxas. Dessutom intressant som så att vi får ju verkligen träffa Asgards på allvar nu, och man får reda på om The Ancients här. Som sagt, en av mina favoriter detta avsnitt.

#216 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 March 2007 - 18:28

(Undrar om de kommer förklara deras fasination med Analprobing.)

Nu ska du inte förväxla StarGate med South Park :P

Men en sak fattar jag inte. Hur kan de öppna en port från Jorden till det stället och skicka dit grejor men Sam och Teal'c kan inte gå genom porten från det hållet? Eller måste man ringa tillbaka för att kunna gå genom? För så har det inte varit innan.

Man kan inte gå igenom StarGaten från motsatt håll, då 'pulviseras' du. Det visades i avsnittet när dom åkte i fängelset och hamnade i underjorden på en död? planet, där dom mötte Dr. Mengeler? i feminin form.

Och nu är det väl bevisat att de inte tittar på vad de översätter, för någon Svensk översättning fanns det inte när Asgards pratade. Tur man kan Asgards språk...eller Engelska åtminstone.

Idiotiskt att inte översätta när the Asgards pratade, det var ju t.o.m textat på engelska som hjälpmedel. Synd om dom som inte kan/hinner/hann läsa engelskan.

Edited by Georgia, 26 March 2007 - 18:45.

#217 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 26 March 2007 - 18:29

Jo, det här avsnittet är rätt bra för att vara ett säsong 2-avsnitt (som tidigare nämnt så tycker jag inte att SG blir riktigt, riktigt bra förrän i säsong 4). Mycket info om den gamla alliansen och sånt.

Riktigt och riktigt hmm. Det är ju en diskussion att ta. Vad är det för något dom nuvarande
visade avsnitt saknar i sådan fall? Blir fjärde säsong mycket tyngre och mer
dramatisk handlingsrik,,,,eller vad då?

#218 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 26 March 2007 - 18:35

(Undrar om de kommer förklara deras fasination med Analprobing. biggrin.gif )

De når inte högre, kanske..?

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#219 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 March 2007 - 18:35

Bra avsnitt, även om jag inte såg helt från början och då missade boxningsmatchen...

Kul att se Jack "go all MacGyver" och bygga en mackapär som ingen begriper vad den är till för. :P

Och första kontakten utanför galaxen med en åttonde symbol och Jack får träffa Asgards igen. Nisse 3 här hemma var alleles :o + :D över detta.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#220 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 26 March 2007 - 18:38

Man kan inte gå igenom StarGaten från motsatt håll, då 'pulviseras' du. Det visades i avsnittet när dom åkte i fängelset och hamnade i underjorden på en död? planet, där dom mötte Dr. Mengeler? i feminin form.

Var inte det om man stod framför Stargate'n då den öppnades? Då dendär "vågen" kommer?

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#221 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 26 March 2007 - 18:47

Var inte det om man stod framför Stargate'n då den öppnades? Då dendär "vågen" kommer?

Japp precis. Det gäller att ha ett skarp minne eftersom du och jag kommer ihåg det.

#222 weavex

weavex

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 50 posts
  • Interests:Datorer, Musik

Posted 26 March 2007 - 18:49

Det verkar ju som man inte kan gå från motsatt håll, men man kan ju sända radiomeddelanden igenom vilket jag tycker är konstigt.

I det avsnittet från fängelset stod de ju precis framför gaten när den öppnades, och då var det ju inte så konstigt att de dog.
Major Carter - "So what didn't they go for?" Col. O'Neill - "The name I suggested." Major Carter - "Sir, we can't call it the Enterprise." Col. O'Neill -"Why Not?"

#223 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 26 March 2007 - 18:49

Jepp det stämmer. Men jag har för mig att de har förklarats i något avsnitt om att man kan inte gå igenom porten i båda riktningarna, kommer bara inte ihåg när det nämndes i serien.

#224 weavex

weavex

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 50 posts
  • Interests:Datorer, Musik

Posted 26 March 2007 - 18:52

Jepp det stämmer. Men jag har för mig att de har förklarats i något avsnitt om att man kan inte gå igenom porten i båda riktningarna, kommer bara inte ihåg när det nämndes i serien.

De sa det i alla fall i Stargate-filmen (såg den igår).
Major Carter - "So what didn't they go for?" Col. O'Neill - "The name I suggested." Major Carter - "Sir, we can't call it the Enterprise." Col. O'Neill -"Why Not?"

#225 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 March 2007 - 18:54

Jajaja ;) Man kan inte komma i håg allt :P det har i alla fall förklarats i något avsnitt. Men det blir nog samma effekt om du försöker gå igenom från motsatt håll.