Jump to content

Photo

Jericho - Säsong 1

• Please log in to reply
300 replies to this topic

#201 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 21 August 2007 - 12:36

Avsnitt 6

Ett typiskt medelavsnitt. Mest intressant var väl användandet av EMP samt invånarnas funderingar kring om denna användes av fienden eller någon som står på deras sida. Även scenen mellan Robert och hans dotter tillhörde den mest intressanta biten av avsnittet.

Att hon upptäckte Robert's "hemliga" rum var inte direkt förvånande men att Robert skulle ha lämnat det olåst var desto mer förvånande. Hon verkar ha möjlighet att pressa Robert på information då hon själv inte vet mycket. Robert avslöjar ju inte direkt för dottern att han jobbar för någon myndighet/organisation men hans beteende och kommentarer förstärker det intrycket snarare än att avfärda det helt.

Min personliga övertygelse nu är att han jobbar för någon organisation eller myndighet och vet betydligt mer om attakerna än vad han säger. Med det sagt är det dock fullt möjligt att han inte har "rent mjöl i påsen" då jag har sett detta scenario flera gånger tidigare när en viss person jobbar för någon myndighet men endå i slutänden visar sig vara korrupt.

Utöver detta var allt annat på en medelnivå med lite olika intriger här och var i Jericho.

Det som slår mig mest efter detta avsnitt är två saker.

1. Seriens karaktärer känns oerhört jämna, det finns några som sticker ut och några som knappt märks av men jag gillar att dom inte har gjort för tydliga karaktärer.

2. Varför är det ingen/inga i staden som funderat i dom banorna att man kanske borde ta med sig en större grupp med personer och ta sig utanför stadens gränser och se om man antingen kan hitta svar på vad som egentligen har hänt/händer alternativt hitta andra människor att samarbeta med?

Ju större grupp desto enklare att ta sig genom dom prövningar som väntar.

Edited by Cartman, 21 August 2007 - 12:39.

#202 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 August 2007 - 18:17

Jo, jag håller med. Jag gillar avsnittet men samtidigt tycker jag det är det svagaste i säsongen för någon anledning.

1. Jo, det håller jag med om. Förutom Jake och Hawkins, då. Kanske inte märks så tydligt nu. Den vars karaktär jag tycker står mäst ut är Heather som dessutom är min favorit karaktär. Tyvärr så är hon med väldigt lite den här säsongen. Antagligen pga att hon spelade in en ny film samtidigt.
Hon är också den karaktär som har fått en stark fanclub bland Jericho fansen. Från början var hon bara tänkt vara med i piloten men de som gör serien blev helt galna i hennes karaktär och gav henne en av huvudrollerna i serien.

2. Det är många som tyckte så i början. Även jag till en viss del. Men om man tänker på hur många som kom tillbaka från 4 horsemen uppdraget för 2 veckor sedan så förstår man att de inte riktigt vågar. Det har ju, som sagt, bara varit 2 veckor sedan atombomberna small så det har ju inte gott mycket tid.
Mång betyder mycket mat och vatten och ger dessutom stor uppmärksamhet och kan dra till sig fel personer och ge Jericho den uppmärksamhet de inte vill ha.
Iallafall, din fråga besvaras de kommande 2 avsnitten.

Edited by Crusader, 21 August 2007 - 18:46.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#203 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 23 August 2007 - 12:22

2) Jag köper ditt argument till viss del men om dom inte vågar att söka utanför staden tycker jag det är lite konstigt att inte flera i alla fall pratar om det och om den möjligheten. Det skulle kunna skapa lite dramatik inom grupperingarna som finns. Jag tror att i realiteten så skulle det säkert finnas förespråkare för den idén och även motståndare, men just nu pratas det inte alls om det vilket fick mig att reagera.

Men man kan inte få allt. ;)

#204 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 August 2007 - 19:17

Jag tror nog att de inte vill prata om det utan vill fortsätta leva sitt liv som förut. Innanför staden är de säkra men utanför väntar det okända.

Missa inte ett nytt avsnitt ikväll:

1x07 - Long live the Mayor

Morse-koden i veckans avsnitt: "PRAY FOR NYC"

Om säsong 1 DVD:

Extra matrial:

* Commentaries:
o Pilot: The First Seventeen Hours with Jon Turteltaub and Carol Barbee
o Fallout with Jon Turteltaub and Carol Barbee
o Rogue River with Jon Turteltaub and Skeet Ulrich
o Red Flag with Lennie James and Carol Barbee
o Vox Populi with Skeet Ulrich, Lennie James and Carol Barbee
* Deleted Scenes
* Building Jericho - An in-depth look at the genesis and creation of the show, featuring exclusive interviews with cast and crew. Highlights include cast audition tapes seen for the first time.
* What If? - A revealing look at how the nuclear arms race evolved since the end of World War II. Where do we stand now if an attack were to occur; how would we survive either a man-made or a natural catastrophe?

DVDn släpps October 2, 2007 i USA och, enligt Amazon, runt samma tid i Europa.

Posted Image

Edited by Crusader, 23 August 2007 - 21:22.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#205 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 24 August 2007 - 12:59

Det är säkert som du säger. Fast jag kan tycka det är lite fegt, det finns ju egentligen ingenting som säger att det skulle vara säkrare och bli bättre av att stanna kvar i staden.

Trevligt med lite information om DVD:n. Den ska jag nog köpa framöver.

Avsnitt 7

Kul att se James Remar i rollen som Jonah. Tycker han är en bra skådespelare och han gjorde en bra insats som Jonah i detta avsnitt. Ytterliggare en intressant karaktär som ser ut att ha en del på sitt samvete men som man inte riktigt får något grepp om just nu. Han ser ju ut att vara villig att hjälpa till men man vet ju inte vad han är ute efter.

Han har i alla fall en liten utbrytargrupp som han leder och som sitter på en massa förnödenheter som invånarna i staden behöver. Jag utgår från att det lätt kan bli friktioner mellan dom grupperingar som finns. Spännande. :)

Även intressant att Jonah är far till Emily. Hon vill inte veta av honom men han vill ha mera kontakt. Här finns risken för att båda utnyttjar den uppkommna situationen och det kan få förödande konsekvenser.

Fina scener mellan Skylar och Dale. Hoppas att känslorna dom emellan är genuina och att hon inte bara utnyttjar honom.

Gray återvänder och har intressanta och inte så värst trevliga nyheter att bjuda på. Washington ska tydligen vara helt förstörd och New York ha klarat sig tack vare att dom uppmärksammat attentatet i tid och lyckats att avvärja det. Gray och hans sällskap blev attackerade vilket visar att det finns dom där ute som antingen tar tillfället i akt och agerar utifrån att det inte finns några lagar alternativt inte vet vad det är dom gör då dom handlar ur en stark negativ affekt.

Gray påpekar också att man borde ta sig en närmare titt på alla familjer som flyttat till Jericho innan och efter attentatet. han nämner bland annat Rob Hawkins med familj och jag skulle gärna se att någon rörde om i den grytan och försökte ta reda på ett och annat om honom och hans familj.

Man kan ju fråga sig vem/vad det är som har attackerat flera mål i USA och vad det är dom/det är ute efter. En stark drivande känsla som kan utveckla sig hur som helst under säsongens gång.

Bra avsnitt. :)

Är det någon som vet vilken artist/grupp det var som spelades i slutet av avsnittet samt vad låten heter?

#206 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 31 August 2007 - 02:26

Jag missade dagens! :upset:
-Sora, Kingdom Hearts

#207 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 31 August 2007 - 02:52

Jag missade dagens! :upset:

Verkar som jag inte är den enda med rubbad dygnsrytm :cool2:

Dock var det en halvtimme sen du postade men...

#208 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 September 2007 - 13:33

Förra veckans avsnitt var utomordentligt bra, det bästa avsnittet hittills efter första avsnittet.

Jag gillar att dom äntligen tagit mod till sig för att ta sig bortom Jericho's gränser och i det här fallet till Rogue River, för att uppdatera sig lite och i det här fallet för att hämta medicin. Tycker väl kanske att det var dumt att dom bara åkte två personer men man kan inte få allt. Dels är det ju bra då förslusten inte blir så stor om dom skulle möta motstånd men å andra sidan kanske man hade klarat av motståndet om man hade varit flera personer.

Intressant att se staden så ödelagd, man ficxk verkligen känslan där av hur allvarligt läget är och vilken förödande attack som det var. Lite undergångskänslor.

Utöver besöket i Rogue River så var det även spännande värre när familjen Hawkin's får besök och det avslöjas till slut att Robert jobbar för FBI eller han vill i alla fall att man ska tro det. Just nu vet jag inte vad jag ska tro. Det är fullt möjligt att så är fallet men det känns som att det fortfarande är ganska öppet om Robert är vän eller fiende.

Utöver det även ett prefekt slut på avsnittet. Det verkar som att Jericho kommer få besök snart.

It's The End of the World As We Know it

#209 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 05 September 2007 - 14:07

Förra veckans avsnitt var utomordentligt bra, det bästa avsnittet hittills efter första avsnittet.

Jag gillar att dom äntligen tagit mod till sig för att ta sig bortom Jericho's gränser och i det här fallet till Rogue River, för att uppdatera sig lite och i det här fallet för att hämta medicin. Tycker väl kanske att det var dumt att dom bara åkte två personer men man kan inte få allt. Dels är det ju bra då förslusten inte blir så stor om dom skulle möta motstånd men å andra sidan kanske man hade klarat av motståndet om man hade varit flera personer.

Intressant att se staden så ödelagd, man ficxk verkligen känslan där av hur allvarligt läget är och vilken förödande attack som det var. Lite undergångskänslor.

Utöver besöket i Rogue River så var det även spännande värre när familjen Hawkin's får besök och det avslöjas till slut att Robert jobbar för FBI eller han vill i alla fall att man ska tro det. Just nu vet jag inte vad jag ska tro. Det är fullt möjligt att så är fallet men det känns som att det fortfarande är ganska öppet om Robert är vän eller fiende.

Utöver det även ett prefekt slut på avsnittet. Det verkar som att Jericho kommer få besök snart.

It's The End of the World As We Know it

Jag antar att du inte kollade förra veckans Morse-kod. ;) Vet inte om du vill för den avslöjar lite av de funderingar du har.
-Sora, Kingdom Hearts

#210 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 September 2007 - 14:14

Nope, var hittar min info om varje avsnitts morse-kod?

Du får gärna posta förra veckans i en spoilermarkering för min del, vill gärna veta. :)

Edited by Cartman, 05 September 2007 - 14:14.

#211 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 05 September 2007 - 14:50

Nope, var hittar min info om varje avsnitts morse-kod?

Du får gärna posta förra veckans i en spoilermarkering för min del, vill gärna veta. :)

Där är en länk i första sidan som jag postade då jag förklarade grejen med Morse-kod. ;)

Förre veckans Morse-kod: "ROB NOT FBI"

Veckans Morse-kod: "AOV SURPRISE"

Länk (Jag vill bara varna för att sidan visar öppet summering för varje avsnitt i säsong 1 så var försiktig var du tittar)

Den här veckas avsnitt har jag rätt blandade känslor om. Vissa delar är väldigt långsamma och tråkiga och vissa är riktigt bra och spännande. Det här avsnittet innehåller också min absoluta favorit humor scen. :P
-Sora, Kingdom Hearts

#212 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 September 2007 - 15:05

Ojojojoj nu tar saker och ting en helt annan utveckling än tidigare tack vare förra veckans morse-kod. Mycket intressant. :thumbsup:

Vad står AOV för i morse-koden för denna veckas avsnitt?

Tack för spoilervarningen. Tror jag avstår att titta på dom avslöjande morse-koderna i förväg. Nöjer mig med att ta del av dom vecka för vecka i denna tråd istället. :)

Edited by Cartman, 05 September 2007 - 15:06.

#213 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 05 September 2007 - 20:50

Vad ordet betyder: AOV = Area Of Vulnerability.

Förklaring för Morse-kodens betydelse (Jag rekomenderar att INTE läsa resten fören efter du har sett avsnittet.): In this episode, the AOV is the bridge, the surprise is Jonas and his men.

Ja, de blir mer spoilriga nu och har större betydelse än förut då de mäst bara lite obetydliga ord.

Edited by Crusader, 05 September 2007 - 20:54.

-Sora, Kingdom Hearts

#214 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 06 September 2007 - 13:08

Har läst den första spoilern. Tack för förklaringen. :)

Tar den andra efter dagens avsnitt.

Tycker hela den här biten med morse-koder är ett intressant grepp och att koderna just avslöjar saker som man annars kanske missar helt eller får ta del av betydligt längre in i serien känns som en fin extra bonus.

#215 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 06 September 2007 - 14:00

Jag håller med. :) I början var de lite tråkiga och obetydliga men nu har de fått en viktig del i seriens berättande och vissa kommande har skapat rätt stora debatter. ;)
-Sora, Kingdom Hearts

#216 Corto Maltese

Corto Maltese

Lieutenant Commander

• Validating
  • 160 posts

Posted 11 September 2007 - 13:12

En del personer kallar denna serie för Sci-Fi och jag har nu sett samtliga avsnitt som TV4+ har visat och sitter förvånande och underar över vad det är som gör serien till en Sci-Fi. Kan någon vara vänlig och förklara i en spoilermarkerad text exakt vad det är som gör denna serie till en Sci-Fi?

#217 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 September 2007 - 14:56

Genren är Efterkatastrofen - och det räknas in under genren SF.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#218 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 September 2007 - 15:29

Förra veckans avsnitt (9?)

Jerichos invånare får besök av legosoldater (Ravenwood) som beslutar sig för att dom vill ha fullständigt tillträde till staden och dess förnödenheter. Invånarna mobiliserar sig och tar upp kampen om en viss bro som är den enda vägen in i staden och även den enda vägen ut ur staden visar det sig. Friktioner börjar uppstå inom den egna gruppen av invånare i Jericho och lojaliteten hos en del sätts på prov. Precis när det ser ut att som att dom kommer förlora bron i den ofrånkomliga sammanstötningen med Revenwood så bjuder Robert Hawkins på en utomordentligt uppvisning i prickskytte och dessutom dyker Jonah med anhängare upp till undsättning. Lägg sedan till en drömmande Emily som har det svårt och vacklar mellan hoppfull och hopplös och du har mer eller mindre dom mest intressanta bitarna av avsnittet.

Ett bra avsnitt om ni frågar mig och jag väntar med spänning på denna veckas avsnitt och all dess dramatik det förhoppningsvis kommer bjuda på.

#219 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 11 September 2007 - 18:10

Nu kan du läsa spoilermarkeringen om morse-koden om du vill. ;)

Min favoritdel i avsnittet är klart när Heather förklarar vad Emily måste göra för att bilen inte ska explodera. :P Den roligaste scenen i hela serien. :D
-Sora, Kingdom Hearts

#220 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 12 September 2007 - 10:41

En del personer kallar denna serie för Sci-Fi och jag har nu sett samtliga avsnitt som TV4+ har visat och sitter förvånande och underar över vad det är som gör serien till en Sci-Fi. Kan någon vara vänlig och förklara i en spoilermarkerad text exakt vad det är som gör denna serie till en Sci-Fi?

Det har väl att göra med gränsdragningen mellan sci-fi och det som kallas spec-fi, speculative fiction. Vissa skiljer på dem, andra (däribland Robert Heinlein) gör det inte. Man kan tycka att det är inte så mycket typiska SF-drag över Jericho men det här med genre-nomenklatur är ju ingen exakt vetenskap.

#221 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 September 2007 - 12:17

Nu kan du läsa spoilermarkeringen om morse-koden om du vill. ;)

Min favoritdel i avsnittet är klart när Heather förklarar vad Emily måste göra för att bilen inte ska explodera. :P Den roligaste scenen i hela serien. :D

Jag har läst den och den avslöjar en hel del viktigt om avsnittet. Kul för dom som sitter och löste morse-koden vid varje avsnitt. :)

Håller med om att den scenen är rolig. Det var en jäkla procedur för att hålla bilen levande och inte få den att inte explodera. :D

#222 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 13 September 2007 - 21:13

Morse-koden i veckans avsnitt: "IT BEGINS WITH"
Nu kommer den första specialaren. Det här är första delen av 3. Alltså fortsätter medelandet nästa vecka och avslutas sedan veckan efter.

Måste ju säga att de håller inte på chansen att förvirra så mycket som möjligt i den här serien. Veitnamesiska bombplan som släpper Kinesiska hjälpsändningar med Amerikanska fallskärmar. :P

Edited by Crusader, 13 September 2007 - 21:42.

-Sora, Kingdom Hearts

#223 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 September 2007 - 13:23

Morse-koden i veckans avsnitt: "IT BEGINS WITH"
Nu kommer den första specialaren. Det här är första delen av 3. Alltså fortsätter medelandet nästa vecka och avslutas sedan veckan efter.

Måste ju säga att de håller inte på chansen att förvirra så mycket som möjligt i den här serien. Veitnamesiska bombplan som släpper Kinesiska hjälpsändningar med Amerikanska fallskärmar. :P

Just det där med hjälpsändningen var intressant. Man kan ju fråga sig varför det var just på det sättet. Vietnamesiska bombplan, hjälpsändningens innehåll var från kina samt att alla kom ner tack vare amerikanska fallskärmar som dessutom var utrustade med något amerikanskt datachip för att dom skulle ha möjlighet att kunna spåra sändningarna.

Kan det vara så att typ hela amerika är lamslaget och att dom fått hjälp utifrån? Eller har dom haft detta materialet i landet hela tiden för att använda vid sådana här tillfällen. Just det att usa och kina inte är bästa vänner gör ju att man ställer sig frågande till att dom fått hjälp av just kina. Men det vore ju härligt om just amerikanarna vore tvungna att ta emot hjälp från länder som dom annars har svårt för.

Jag tycker även att en del av invånarna i Jericho hade rätt om det där med att dom borde vara försiktiga med att äta och dricka av livsmedlen då dom kan vara förgiftade. Det vore ju faktiskt en perfekt del i en invasion att förgifta dom överlevande (sakta eller fort) för att sedan slå till när dom antingen är svaga eller redan döda. En del var för, att ta det försiktigt och en del var emot det förslaget.

Man ska nog tänka på att dom första tecknen på förgiftning kanske inte märks på en gång utan tar dagar, veckor, ja till och med månader innan det kanske syns. Får se om dom kan testa livsmedlet på något sätt i dom kommande avsnitten.

Två andra bra saker jag gillade var att det äntligen började hända lite saker mellan Stanley och Mimi. Tycker dom visat intresse för varandra ett tag nu men ingen har velat tag "steget ut" tidigare. Undrar vad Bonnie tycker om det?

Sedan var det på tiden att Eric fick reda på att April är gravid. Detta är just nu den mest intressanta relationen att hålla reda på. Får se hur den utvecklas nu när det är ett barn på väg.

Avsnittet slutar även på ett spännande sätt med att någon hugger ner Gracie i hennes affär. Tankarna går ju direkt till att tro att det är Jonah eller någon från hans lilla gäng som gjort det. Frågan är om hon överlever eller om hon bara blir skadad. Något säger mig att det inte är Jonah själv som står bakom detta och att han inte heller har sagt åt någon i sitt gäng att göra detta utan att någon agerat själv. Får se hur det ligger till med det hela.

Och var har Skylar och Dale tagit vägen?

Edited by Cartman, 14 September 2007 - 13:26.

#224 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 14 September 2007 - 18:37

Det var inte vietnamesiska plan (och inte bombplan heller), utan från Vietnam-eran - alltså 60-70-tal. Varav en typ var en MiG, sovjetisk.

Märkte förresten att "Russia" översattes till "Sovjet" på ett ställe. :rolleyes:
Någon har inte följt nyheterna på ett tag.

Och var har Skylar och Dale tagit vägen?

Ner i bestrålade jättemyrors magar, förhoppningsvis. ;)

Edited by Mjolnir, 14 September 2007 - 18:37.

#225 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 14 September 2007 - 19:09

Det var inte vietnamesiska plan (och inte bombplan heller), utan från Vietnam-eran - alltså 60-70-tal. Varav en typ var en MiG, sovjetisk.

Jo, jag vet. Men man brukar felaktigt säga bombplan (Vilket de gjorde även i avsnittet). De här var transport plan. An-12 eller An-12BP (Troligen det senare). Med tanke på att Sovjet sålde An-12BP till Kina på 50-talet så låter det troligt.
Tyckte väl att vietnamesiska plan lät lite konstigt. De menade nog som du sa.

De andra var, som du sa, Rysska stridsflygplan. MiG-17 eller MiG-19 skulle jag tro. Nu härstammar de också från 50-talet. Det här väcker ju fråga, varför används flyg från 50-talet? Kan EMP ha slagit ut hela USA vilket betyder att de använder de här gammla pga de nya har elektroniska chip.
-Sora, Kingdom Hearts