Jump to content

Photo

StarGate Atlantis - Säsong 3

• Please log in to reply
288 replies to this topic

#201 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 08 September 2007 - 00:18

En otrolig märklig sammanträffande. Jag orkar inte kommenterar. Det räcker med att diskutera om
replikatorer i en tråd.

#202 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 September 2007 - 00:29

Här är det Niam som är den gode replikatorn som lovas följa med gruppen när de flyr från replikatorhärden, men som överges i samband med räddningen.

Att han blir 'utslängd' från Jumpern var bara för att de som var kvar på deras planet 'startade' om honom, så att han förlorade McKays uppgradering som tog bort den aggresiva biten från honom. Han höll ju faktiskt på att strypa Elizabeth.
Annars hade nog även han varit på Atlantis just nu. Alla var ju med på det. Medan i SG-1 var det bara Sam som ville rädda Fifth.

Men visst är det ett sammanträffande (eller konspiration ;) ) att båda serierna råkar visa ett Replikator avsnitt samma dag.

Såg riktigt läckert ut när Replikator Atlantis lyfte från staden (som var minst 4 ggr större med utbyggnader än Atlantis) och flög iväg.

Edited by Georgia, 08 September 2007 - 00:30.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#203 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 08 September 2007 - 00:47

Jag var under uppfattningen att det inte finns avancerade civilisationer i Pegasus för att Wraith hindrar deras utveckling, för att de inte ska få möjligheten att bli ett hot mot dem. Jag vill kalla detta Tilonom-doktrinen. "Monolit" baklänges. B)
Men nu ska alltså Replikatorerna bli en återkommande fiende? Det hade varit bättre om de introducerade något nytt istället för att dra fram dessa ganska trista mojänger. Jag hade gärna sett att de satte punkt för dem redan när de fastnade i tidsdilatationsfällan.

Dagens nitpick: Niam sögs ut ur Jumpern i hög fart men nästa gång vi ser honom är han nästan stillasvävande. Någon tycks ha glömt Newtons första rörelselag. In space, you are uniform momentum's slave.

#204 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 08 September 2007 - 00:59

Det är det som är lite dumt med Atlantis (och gör att jag tycker den är betydligt sämre än moderserien).

De bestämde sig för en jättemäktig fiende, Wraith, och skrev upp dem som någon slags supervarelser som till och med the Ancients (jag vägrar skriva "De Gamla"..: :P ) hade problem med.

Och sedan blir Wraith mer och mer impotenta, eftersom man måste hitta på sätt att besegra dem på varje gång (det värsta var väl när två Wraith-skepp lurades att skjuta på varandra i... hum.. säsong 2 var det va?.. vilket startade ett inbördeskrig Uppenbarligen har Wraith sin skostorlek i IQ)...

Vad jag förstår så är historien om replikatorerna att de är äldre än vi trodde förut (vilket förklarar att O'Neill kunde skapa ett anti-Replikator-vapen med hjälp av Ancient-info i SG-1. De har träffat på Replikators förut) och att "våra" som vi träffat på tidigare är en nyare version som skapades av den där tjejen en gång i tiden...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#205 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 September 2007 - 11:41

Lite underlig timing, med tanke på de SG1 avsnitt som visades tidigare på dan. :lol: Men jag hängde inte riktigt med riktigt - är detta en separat gren av Replikatorer jämfört med dem som man tidigare träffat i SG1? Kul dessutom att Weir kommer fram lite mer. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#206 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 08 September 2007 - 11:57

Lite underlig timing, med tanke på de SG1 avsnitt som visades tidigare på dan. :lol: Men jag hängde inte riktigt med riktigt - är detta en separat gren av Replikatorer jämfört med dem som man tidigare träffat i SG1? Kul dessutom att Weir kommer fram lite mer. :)

Jag tror att Atlantis-repli's var originalen på något sätt... Och att sedan repli's som är med i SG1 på något sätt utvecklats senare, med samma grundprinciper.
Vilket förklarar varför Jack kunde hitta infon om hur man gjorde Anti-replivapnet; Ancients hade skapat en väldigt liknande gren av varelser tidigare i deras förflutna och visste därför hur man skulle tampas med dem.

(allt ovan är i princip exakt det Peak sa i ett tidigare inlägg.. men det var värt att sägas igen :) )

Personligen gillar jag Atlantis mer än SG1. Goa'ulderna känns lite sega som fiender efter att ha varit med i snart 8 år... Därför känner jag att det kanske är lite tidigt att avveckla Wraith då de bara fått 3 säsonger på sig. :)

Istället skulle man kunna avveckla dem en bit istället för helt.. Och ha dem som ett hot som lurar och kan ställa till med trubbel då och då (ungefär som Genii). Problemet då skulle ju bli att introducera en ny "big bad", och personligen tivilar jag stark på att Replikatorerna kommer bli den nya stora fienden, inte alls till lika stor grad som Wraith varit iallafall... Ska bli spännande att se hur detta kommer läggas upp i säsong 4.

Och visst är det sant att Wraith stagnerat en bit som fiende.. :mellow: Men jag tror att en sån som Michael kan få det på rätt köl igen.. Vi har nog inte sett det sista av den grabben.

#207 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 08 September 2007 - 12:00

Replicators i SGA är skapat av Ancients, kommer inte ihåg exakt varför för jag missade avsnittet igår och kommer inte ihåg vad som sades. Medans då SG1 replicators är skapat av Reese, som vi såg i S5. Så de som man sett i SG1 tycks vara en nyare version. Och är därmed helt separat från Asurans.

Tycker de är ett ganska bra avsnitt annars som så, men jag håller med tidigare talare här inne...man önskar ju att de kunde hittat på något nytt och inte bara damma av gamla fiender och skriva om dom lite grann, men använda 5th som modell här. Man får ibland känslan att de är lite lata av sig, de som skriver/gör serien. Håller helt med Groundsplitter här, Genii är den enda som håller i längden så här långt. Wraith har blivit lite löjliga som fiender, de kunde besegra Ancients men blir ständigt besegrade av människorna nu...

De är lite samma som med Goa'uld, som jag tycker är en mycket bättre fiende annars. Men i början kan man ta det att SG1 vinner mot dom, de är inte vana vid en ras som står upp emot dom och har tillräckligt bra teknologi för att göra det. Men i längden tycker man att de borde lära sig, men de gör de inte. Samma med Wraith, som har besegrat en bra mycket större ras än Tau'ri...varför ska de vara så dumma nu för? Skulle varit riktigt intressant att se Wraith och eller Asurans någongång lyckas göra ett riktigt bakslag för människorna.

#208 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 September 2007 - 12:08

Så de är helt separerade från varandra? Och vist hade detta avsnitt starka 5th vibbar över det. :) Om man ändå tänkte låna in mänskliga replikatorer, varför använde man inte hela storyn istället för att plagiera sig själv? :rolleyes:

Håller med om att Wraith-intrigen börjar bli lite små tråkig, och då har jag ändå inte sett säsong 1. :P

Edited by XC, 08 September 2007 - 12:09.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#209 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 08 September 2007 - 12:32

Så de är helt separerade från varandra? Och vist hade detta avsnitt starka 5th vibbar över det. :) Om man ändå tänkte låna in mänskliga replikatorer, varför använde man inte hela storyn istället för att plagiera sig själv? :rolleyes:

Håller med om att Wraith-intrigen börjar bli lite små tråkig, och då har jag ändå inte sett säsong 1. :P

Så gott som kan sägas, Ja.

Men de är ju ändå väldigt lika.. Men de från Atlantis är "originalen" hursomhelst... :)

#210 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 10 September 2007 - 09:48

Jag var under uppfattningen att det inte finns avancerade civilisationer i Pegasus för att Wraith hindrar deras utveckling, för att de inte ska få möjligheten att bli ett hot mot dem. Jag vill kalla detta Tilonom-doktrinen. "Monolit" baklänges. B)
Men nu ska alltså Replikatorerna bli en återkommande fiende? Det hade varit bättre om de introducerade något nytt istället för att dra fram dessa ganska trista mojänger. Jag hade gärna sett att de satte punkt för dem redan när de fastnade i tidsdilatationsfällan.

Eftersom det nästan är helt omöjligt att döda Asurans så har Wraith nog försökt men misslyckats monumentalt. Men Asurans bryr sig ju inte om Wraithsen (ännu). "We'll deal with them in our time".

Så istället för att förlora ännu mer skepp mot en ras de inte ens kan äta slog de upp någon slags halv-fred.

#211 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 10 September 2007 - 13:27

Eftersom det nästan är helt omöjligt att döda Asurans så har Wraith nog försökt men misslyckats monumentalt. Men Asurans bryr sig ju inte om Wraithsen (ännu). "We'll deal with them in our time".

Så istället för att förlora ännu mer skepp mot en ras de inte ens kan äta slog de upp någon slags halv-fred.

Det är ju möjligt också att Wraith inte är medvetna om att Asurans existerar överhuvudtaget... Det är också ett alternativ.

Hursomhelst så kommer de (Wraith + Asurans) nog ryka ihop någon gång under (den förhoppningsvis lååånga) seriens gång.

#212 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 15 September 2007 - 13:58

Whaat? :o Inget inlägg alls om gårdagens avsnitt? Come on people! :P
(själv var jag ute igår så jag missade avsnittet... eller det kanske inte var något avsnitt? är det därför det är 0 kommentarer om det?)

#213 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 September 2007 - 14:29

Tyckte gårdagens avsnitt var ganska OK. Även om själva plotten i stort var ganska förutsägbar och att det kändes som om man sett den ett par gånger förut (charmed senast tror jag). Lite besviken över att man valde att inte låta Carsons och McKays idé om wraith+emp fungera utan bara låta det fungera delvis - bara för att bondröts-sheppard ska få leka hjälte och rädda dagen. Hade också öskat att man gick lite djupare in på Dr Weirs karaktär men det kanske var lite svårt med tanke på den intrig som man drev?

fqq5BYam.jpg

#214 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 15 September 2007 - 17:48

Inte så värst nyskapande men efter att Weir fick en större roll än vanligt förra veckan är det bra att hon stod i fokus nu. Blir lite väl mycket Sheppard & McKay-upptåg emellanåt.

#215 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 September 2007 - 17:53

McKay går väl an, han har väl iaf en talang. Hur Sheppard kan vara "stjärnan" i gänget fattar jag inte - för han verkar ju inte ha någon talang utöver vanliga (om man inte räknar hans bondröta då - och den är stundtals riktigt påfrestande).

fqq5BYam.jpg

#216 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 16 September 2007 - 13:59

McKay går väl an, han har väl iaf en talang. Hur Sheppard kan vara "stjärnan" i gänget fattar jag inte - för han verkar ju inte ha någon talang utöver vanliga (om man inte räknar hans bondröta då - och den är stundtals riktigt påfrestande).

Hans begåvning är väl (förutom att vara en "duktig militär") att han har en stark Ancient gene... Och är en naturbegåvning i den där stolen :cool2:

#217 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 September 2007 - 14:08

Då kan han väl sitta i stolen då. :P

fqq5BYam.jpg

#218 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 17 September 2007 - 11:20

Tyckte gårdagens avsnitt var ganska OK. Även om själva plotten i stort var ganska förutsägbar och att det kändes som om man sett den ett par gånger förut (charmed senast tror jag). Lite besviken över att man valde att inte låta Carsons och McKays idé om wraith+emp fungera utan bara låta det fungera delvis - bara för att bondröts-sheppard ska få leka hjälte och rädda dagen. Hade också öskat att man gick lite djupare in på Dr Weirs karaktär men det kanske var lite svårt med tanke på den intrig som man drev?

Håller med dig angående Sheppard. Jag må gilla Sheppard och även McKay, men jag är faktiskt ganska trött på att de är nästan alltid så att Sheppard ska vara en hjälte, mer och mer efter S1 där jag tyckte balansen i teamet var mycket bättre. Man önskar ju få se mer "save the day" av McKay, som trots allt ska vara hjärnan i teamet. :) Det blir också så att det blir för mycket Sheppard och McKay i avsnitten, vissa karaktärer blir ju helt bortglömda ibland.

Avsnittet i sig håller jag med om att det knappast var något nytt precis. Men ganska bra genomfört ändå, trots att man lägger kanske lite för stor fokus på bara Weir av Atlantis gruppen. Samtidigt så kanske det känns rättvist då hon varit väldigt bortglömd (som Teyla...och även Ronon). Så här får hon en chans att visa upp sig lite mer och få något att bita i. Kul att se Jack. :thumbsup:

Edited by SaberBlade83, 17 September 2007 - 11:21.

#219 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 26 September 2007 - 09:07

Ett Sheppard-centrerat avsnitt som överraskade mig med att faktiskt vara riktigt bra. :)

Att Wraith inte går och lita på har ju etablerats tidigare - ändå står denne Wraith fast vid sitt ord, och till och med ger tillbaka de år som han tog från Sheppard. (Jag anade ju givetvis att det skulle ske, det går ju inte för sig att ha en 90årig Sheppard med rullator på Atlantis. :P ) Överraskade mig lite faktiskt, trodde att något skulle hända som fick de båda (eller den ena) att bryta sitt ord.

fqq5BYam.jpg

#220 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 26 September 2007 - 09:49

Jag anade ju givetvis att det skulle ske, det går ju inte för sig att ha en 90årig Sheppard med rullator på Atlantis. :P )

:lol: De skulle vara roligt att se! :P

Håller med om att det var ett mycket bra avsnitt. Påminner mig lite om "Abyss" från SG1 S6 när Jack blir torterad av Baal, fast inte exakt samma här. Samtidigt får man reda på lite mer om Wraith, de är inte så onda som många tror, tror vi har fastställt det här inne också. :)

De verkar kunna hålla sitt ord, iaf denna Wraithen...tidigare har de väl haft en baktanke, som i avslutningen av S2. Det blev väl ganska förutsägbart hur Sheppard skulle bli normal igen, även fast jag tänkte också lite på att de kunde ha med hans ancient gene, men det blev "gift of life" istället. :) Ska bli intressant om vi får se denne Wraith igen i framtiden, och hur de två skulle reagera då.

McKAY: Alright, people, let’s do this one by the numbers. We get in, we get our man, we get out. Stay sharp and stay alive.
BECKETT: What are you on about?
McKAY: Oh, just things that Sheppard would say, so I thought I would, um ... :D

#221 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 26 September 2007 - 10:03

Tyckte McKay skötte sig bra i den scenen. :) Någon var ju tvungen och sköta pepsnacket. :D

De verkar kunna hålla sitt ord, iaf denna Wraithen...tidigare har de väl haft en baktanke, som i avslutningen av S2.

Stämmer. Michael sade ju tex att hans plan aldrig var att föråda Atlantis, och att den plötsliga 180° vändningen var helt utanför hans vetskap och kontroll.

Edited by XC, 26 September 2007 - 10:03.

fqq5BYam.jpg

#222 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 29 September 2007 - 09:17

Ganska bra avsnitt och med tanke på att vi har McKay, "Syster McKay" och Rod i ett och samma avsnitt är det konstigt att det inte bli för mycket. Skall bli intressant och se hur man löser det hela nu när ZPM'n är tömd.

fqq5BYam.jpg

#223 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 29 September 2007 - 10:07

Meredith!! Roligt avsnitt, satt och skrattade flera gånger.

CARTER: Meredith?
McKAY: It's a long story.
JEANIE: It's his name.
CARTER: Your name is Meredith McKay?!
McKAY: Meredith Rodney McKay, yes, but I prefer to go by "Rodney." Look, can we just stick to the point here? Look out the window.
Much more interesting than my name.
CARTER: Your name is Meredith?!

:lol2:

Edited by GaterGirl, 29 September 2007 - 10:07.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#224 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 29 September 2007 - 11:20

Ett av mina favoritavsnitt i serien. Jätte roligt att se in lite mer i McKays liv, och hans förhållande till sin syster, som vi först hörde om i "Letters from Pegasus" i säsong 1. Jeanie är förövrigt Davids riktiga syster, Kate Hewlett, så det blir en äkta känsla tycker jag. Det är mycket Rodney i serien, men sällan man får någon riktig utveckling av hans karaktär ändå.

Dock kan man säga att återigen så undrar man varför Teyla och Ronon var med, statister nästan kändes det som. Enda nackdelen i avsnittet tycker jag. Tycker det var en stor skillnad mellan Rodney och Rod, bra spelat av David...även om jag tycker att det ibland kändes som att de tittade förbi varandra, men det är nog svårt att spela mot sig själv, placera och titta exakt rätt osv.

#225 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 29 September 2007 - 12:07

Det där var det bästa avsnittet på länge. Har alltid tyckt att McKay är den mest intressanta och en av de mest välspelade karaktärerna i SG-franchisen.

Det här är önsketänkande från min sida men jag tycker det vore passande med ett i alla fall subtilt erkännande att McKay har nån typ av autismspektrumstörning. När folk hör om autism föreställer sig säkert många "Rainman"-varianten men det där är en väldigt stereotyp bild. I själva verket är många autister mer eller mindre som McKay: introverta, analytiska excentriker med svårigheter i sociala sammanhang och som påfallande ofta känner en alienation från samhället, som ibland manifesterar sig i en yttre fientlighet. I det här fallet är väl det ordet för starkt men det torde vara uppenbart att han inte passar som hand i handske bland de andra. En sådan känsla av utanförskap är kännetecknande för många autisters liv.

I mitt tycke hade avsnittet kunnat bli en riktig klassiker om det tonade ned skojandet lite och trängde ännu djupare in i personen Rodney och hans ansträngda relationer till systern och hans kolleger. McKay må vara utsedd till den ständige narren men den där sociala utestängdheten är inget smakfullt att göra sig lustig över om människan har uppenbara problem med detta i sitt liv. Nu var det som tur ingen dräpande "under-bältet"-humor (och jag är verkligen glad att vi har kommit förbi hans ständiga drägglande efter Carter - det fick honom bara att framstå som en patetisk nolla) så avsnittet lyckades bra ändå men jag tycker liksom att dess största behållning inte låg i avslöjandet av fjolliga namn eller pinsamheter från barndomen. Nåja, ett gott hantverk i varje fall. :)

Edited by Mjolnir, 29 September 2007 - 12:09.