Vilket år anser NS att det är nu? Flera datum anges som eller skulle kunna vara de senaste. 1988? 2000+? 2011? Det har vi tydligen inte bestämt än, utan bara tyckt, förmodligen var och en på sitt eget sätt.
Vilken tid det är nu beror på hur vi behandlar den moderna perioden. I början av den är det klart, men ju mer vi kommer till vår tid desto mer vagt blir det, som i Marvels universum, och DCs. Jag skrev vad jag tyckte i mitt förrförra inlägg, att om de nämner årtal så ska det vara vårt nu, dvs 2011.
Varför är tidens hastighet bestämd under 80-talet, men inte senare?
För att ge effekten av så kallad Marvel time utan att göra det svårare än nödvändigt, under de tre första perioderna och tiden innan så vet man exakt hur lång tid det går i perioderna i deras värld och kan lägga in födelsedagar, årtal, kulturella fenomen, tidstypiska företeelser och få det att stämma. I Modern Age blir detta mycket svårare för att tiden ständigt går framåt för oss och jag tror de flesta som skriver och tecknar i nutiden inte vill vara låsta till vissa år utan här pågår Marvel time i realtid.
Hur fort går tiden före 80-talet?
Tiden före 80-talet är vanlig tid och förskjuts inte, precis som tiderna upp till Modern Age.
Står tiden still efter 2000?
Det beror på författarna. Om ingen slänger in datum, födelsedagar eller visar tydligt ett åldrande av figurerna så står ju tiden på sätt och vis still. Det kanske går tid i själva avsnitten på timmar, dagar, veckor etc men det blir ändå ett flytande nu. Som i en del etablerade superhjälteuniversum.
Om någon är 40 år nu (1988, 2000+ eller 2011 eller när nu "nu" är), hur gammal var denne när NS startade?
Den personen är 40-nånting. Och han var Tiden mellan moderna erans början och författarens nu-6år.
Hur har denne åldrats mellan 2000 och 2011?
Upp till författarna. Min åsikt är att den moderna eran är hyffsat ny och att de moderna äventyr vi visat hittills utspelar sig max ett år eller två in.
Hur kommer denne att åldras efter 2011?
Lika långsamt som i andra superhjälteuniversum. Tecken på åldrande är om man ser en födelsedag för den personen, om man ser födelsedagar för andra personer, eller om man ser exempelvis påsk eller jul två ggr, eller att man börjar framställa personen som äldre.
De problem man ber om när man bestämmer ålder på figurerna är det vanliga tjaffset om varför de inte åldras trots att tiden går. Jag ser NS som ett varaktigt projekt. T ex Plågaren måste ju redan ha åldrats en del, t o m i NS-tid, under den tid han synts i SSS. Om bara några år blir han närmare 30 än 20 (NS-tid) och det var inte tanken med honom. Han ska vara ung och oförstående. Ännu värre blir det om man dessutom bestämmer födelsedatum. Då går det ju inte att påstå att ett visst senare datum det är ett visst år och att samtidigt glida på tidsskalan.
Det är ju ett tjafs som är oundvikligt om man ska köra i samma stil som de stora två. Och det diskuterades och röstades fram i början att vi skulle ha Marvel time. Just Plågaren dyker upp i Bronze Age, men det är inte sagt när. Det betyder att han fortfarande är ung och oförstående beroende på vad du satt för startålder på honom. Säg att han är 18 i sitt första äventyr och att det etableras att han gick med i början av Bronze Age. Då är han 2 år äldre "nu". Därefter behöver han väl inte åldras om du vill att han ska vara ung och oförstående. Det är ju bara att skriva in som klausul i profilen av honom. Kan de stora ha tonårshjältar som blir vuxna medan de vuxna är fast i en slags statisk ålder kan väl vi. För mig som ser en del av idén med vårt universum att efterlikna de stora är det till och med eftersträvansvärt.
Ta Orientens Pärla. Hon gick med i NS 1983/1983 (IRL-tid/NS-tid), då hon var 14 år. 1998/1987 var hon 18 år. Så när föddes hon? Vi får räkna. På de fyra NS-åren har det gått 15 IRL-år. Räknar vi grovt, så går det då fyra IRL-år på ett NS-år. Det innebär att de 14 år hon var då hon gick med i NS gör att hennes födelseår blir... tja, jag vet inte. Antingen blir det 1973 eller 1983. Jag vet faktiskt inte hur jag ska räkna. Lägg då till Otroliga Mannen, som är av en annan ålder. Gör samma räkneprocedur med honom, så kommer vi att se att tiden före NS blir problematisk. Och när föddes de? Just det, före NS.
Hon är född 1983-14 (startåldern vid grundandet)=1969. Vår verklighets tid påverkar inte hennes. Otrolige mannen är född 1983-35=1958. Vår verklighets tid påverkar inte hans heller. När det sedan gått 5 år till början av Modern Age är de 19 respektive 40, men deras födelsedagar har inte flyttats för ekvationen är densamma. 1988-19=1969 och 1988-40=1958. All tid före starten av Modern Age är fast.
Och tiden efter 2000+ har vi inte ens pratat om. Koppla samman den med resten, så blir det ännu värre. DVS, om man nämner årtal och åldrar.
Det är egentligen bara Modern Age som är problematisk, och den blir problematisk om man gör den problematisk. Samtidigt de problem som den moderna perioden skapar, tycker jag personligen är en del av charmen. Man/vi kan undvika allt strul med moderna perioden dock genom att bestämma i denna diskussion hur den ska skötas om vi kan komma överens och sen kommunicera med varandra för att hålla kontinuitet.