Jump to content

Photo

Övrigt

• Please log in to reply
434 replies to this topic

#201 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 03 December 2011 - 17:45

Innebär det att om NS i den moderna eran nämner ett årtal så kan de säga "idag är det 1988"? Borde de inte i den moderna eran anse att det är 20XX, nånting?

Egentligen borde de ju de eftersom deras tid är en annan än vår. Personligen tycker jag dock att de ska säga det aktuella året för oss, för att få samma känsla som i de stora bolagens världar där det blir härligt skevt med tiden pga detta. Dock om de nämner att det gick med i gruppen för 3 år sen så menas det tre år tillbaks från 1988 och inte 3 år tillbaks från 2011, för isåfall skulle Orientens pärla som är menad att vara ca 19 i början av modern age, istället vara 41.

Några fler har sin startålder inskriven i profilen så det är lätt att lista ut när de är födda.

När det gäller antalet eror/perioder så var det ursprungligen 4 som serien skulle utspela sig i. Officiellt är det väl också så. Tillkommer gör väl egentligen Forntidspeioden som PredaBot vill utveckla, 1800-talsperioden som vissa uttryckt intresse för, Pulpperioden som Sir-L vurmar för och framtidsperioden som diskuterats.

Eftersom inga konkreta äventyr eller idéer nämnts så kändes det inte som något som behövde plockas med i guiden än, annat än Forntiden som Predabot beskrivit ganska väl och som har betydelse för hans ungdomsgäng.

#202 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 03 December 2011 - 20:26

Du glömmer att Predabot nämner både dark age och modern age. Vad jag förstår infaller dark age mellan bronze age och modern age. Men som sagt, den finns inte beskriven.

Jag tycker att alltihop känns jätterörigt. Och att ange figurers ålder och födelseår är att be om problem.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#203 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 03 December 2011 - 20:27

Ja, jag blir bara jätte snurrigt av allt det här. Finns det inte ett sätt att förenkla det hela?

#204 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 04 December 2011 - 00:10

PredaBot nämner Dark Age som det som sagt inte finns nån.

Vilka problem ber man om ifall man bestämmer åldrar på figurerna?

Jag tycker inte att nåt med erorna är rörigt (eller nåt med hela Nordens Stjärnor) men mycket av det har nog att göra med att jag skriver guiden och måste samla in infon och skriva den, och läser den varje gång för att se om jag kan få texten mer förståelig samt att jag sysslar mycket med skapande och läsande av fiktiva världar i och med rollspelandet.

Men om texten om perioderna och tidslinjen ska bli så bra som möjligt så måste ni som tycker saker är röriga försöka definiera vad exakt som är rörigt. Jag förutsätter att ni läst texten i guiden som talar om erorna. Om ni kan peka på vad det är som måste förtydligas så gör ni guideskrivaren och era medmänniskor en tjänst.

Kolla in det här som är ett litet enkelt tidslinjeexempel med två av medlemmarnas åldrar med.

http://www.griffinde...g/Tidslinje.pdf

#205 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 04 December 2011 - 00:14

Man får bara vara försiktig med högtider så att inte samma hjälte är med i två påskäventyr samma år. Jag finner inte så stora problem med födelseår och erorna. Fast det kan vara att jag missar något. Sedan är det väl inte så viktigt med vilket år det är i serien, men jag skall ta och kolla igenom min beskrivning av Gromköping och ändra om lite med åren där det behövs.

Edit: Du får inte glömma mina framtidshjältar: Himmelsdraken, Riddaren, Ghast III, Ande och Makt. Don't go and steal them now, mate. Fast de är inte så viktiga egentligen.

Edited by Sret, 04 December 2011 - 01:36.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#206 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 04 December 2011 - 10:51

Vilket år anser NS att det är nu? Flera datum anges som eller skulle kunna vara de senaste. 1988? 2000+? 2011? Det har vi tydligen inte bestämt än, utan bara tyckt, förmodligen var och en på sitt eget sätt.

Varför är tidens hastighet bestämd under 80-talet, men inte senare? Hur fort går tiden före 80-talet? Står tiden still efter 2000?

Om någon är 40 år nu (1988, 2000+ eller 2011 eller när nu "nu" är), hur gammal var denne när NS startade? Hur har denne åldrats mellan 2000 och 2011? Hur kommer denne att åldras efter 2011?

De problem man ber om när man bestämmer ålder på figurerna är det vanliga tjaffset om varför de inte åldras trots att tiden går. Jag ser NS som ett varaktigt projekt. T ex Plågaren måste ju redan ha åldrats en del, t o m i NS-tid, under den tid han synts i SSS. Om bara några år blir han närmare 30 än 20 (NS-tid) och det var inte tanken med honom. Han ska vara ung och oförstående. Ännu värre blir det om man dessutom bestämmer födelsedatum. Då går det ju inte att påstå att ett visst senare datum det är ett visst år och att samtidigt glida på tidsskalan.

Ta Orientens Pärla. Hon gick med i NS 1983/1983 (IRL-tid/NS-tid), då hon var 14 år. 1998/1987 var hon 18 år. Så när föddes hon? Vi får räkna. På de fyra NS-åren har det gått 15 IRL-år. Räknar vi grovt, så går det då fyra IRL-år på ett NS-år. Det innebär att de 14 år hon var då hon gick med i NS gör att hennes födelseår blir... tja, jag vet inte. Antingen blir det 1973 eller 1983. Jag vet faktiskt inte hur jag ska räkna. Lägg då till Otroliga Mannen, som är av en annan ålder. Gör samma räkneprocedur med honom, så kommer vi att se att tiden före NS blir problematisk. Och när föddes de? Just det, före NS.

Och tiden efter 2000+ har vi inte ens pratat om. Koppla samman den med resten, så blir det ännu värre. DVS, om man nämner årtal och åldrar.

Edited by TFels, 04 December 2011 - 10:53.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#207 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 04 December 2011 - 12:59

Vilket år anser NS att det är nu? Flera datum anges som eller skulle kunna vara de senaste. 1988? 2000+? 2011? Det har vi tydligen inte bestämt än, utan bara tyckt, förmodligen var och en på sitt eget sätt.

Vilken tid det är nu beror på hur vi behandlar den moderna perioden. I början av den är det klart, men ju mer vi kommer till vår tid desto mer vagt blir det, som i Marvels universum, och DCs. Jag skrev vad jag tyckte i mitt förrförra inlägg, att om de nämner årtal så ska det vara vårt nu, dvs 2011.

Varför är tidens hastighet bestämd under 80-talet, men inte senare?

För att ge effekten av så kallad Marvel time utan att göra det svårare än nödvändigt, under de tre första perioderna och tiden innan så vet man exakt hur lång tid det går i perioderna i deras värld och kan lägga in födelsedagar, årtal, kulturella fenomen, tidstypiska företeelser och få det att stämma. I Modern Age blir detta mycket svårare för att tiden ständigt går framåt för oss och jag tror de flesta som skriver och tecknar i nutiden inte vill vara låsta till vissa år utan här pågår Marvel time i realtid.

Hur fort går tiden före 80-talet?

Tiden före 80-talet är vanlig tid och förskjuts inte, precis som tiderna upp till Modern Age.

Står tiden still efter 2000?

Det beror på författarna. Om ingen slänger in datum, födelsedagar eller visar tydligt ett åldrande av figurerna så står ju tiden på sätt och vis still. Det kanske går tid i själva avsnitten på timmar, dagar, veckor etc men det blir ändå ett flytande nu. Som i en del etablerade superhjälteuniversum.

Om någon är 40 år nu (1988, 2000+ eller 2011 eller när nu "nu" är), hur gammal var denne när NS startade?

Den personen är 40-nånting. Och han var Tiden mellan moderna erans början och författarens nu-6år.

Hur har denne åldrats mellan 2000 och 2011?

Upp till författarna. Min åsikt är att den moderna eran är hyffsat ny och att de moderna äventyr vi visat hittills utspelar sig max ett år eller två in.

Hur kommer denne att åldras efter 2011?

Lika långsamt som i andra superhjälteuniversum. Tecken på åldrande är om man ser en födelsedag för den personen, om man ser födelsedagar för andra personer, eller om man ser exempelvis påsk eller jul två ggr, eller att man börjar framställa personen som äldre.

De problem man ber om när man bestämmer ålder på figurerna är det vanliga tjaffset om varför de inte åldras trots att tiden går. Jag ser NS som ett varaktigt projekt. T ex Plågaren måste ju redan ha åldrats en del, t o m i NS-tid, under den tid han synts i SSS. Om bara några år blir han närmare 30 än 20 (NS-tid) och det var inte tanken med honom. Han ska vara ung och oförstående. Ännu värre blir det om man dessutom bestämmer födelsedatum. Då går det ju inte att påstå att ett visst senare datum det är ett visst år och att samtidigt glida på tidsskalan.

Det är ju ett tjafs som är oundvikligt om man ska köra i samma stil som de stora två. Och det diskuterades och röstades fram i början att vi skulle ha Marvel time. Just Plågaren dyker upp i Bronze Age, men det är inte sagt när. Det betyder att han fortfarande är ung och oförstående beroende på vad du satt för startålder på honom. Säg att han är 18 i sitt första äventyr och att det etableras att han gick med i början av Bronze Age. Då är han 2 år äldre "nu". Därefter behöver han väl inte åldras om du vill att han ska vara ung och oförstående. Det är ju bara att skriva in som klausul i profilen av honom. Kan de stora ha tonårshjältar som blir vuxna medan de vuxna är fast i en slags statisk ålder kan väl vi. För mig som ser en del av idén med vårt universum att efterlikna de stora är det till och med eftersträvansvärt.

Ta Orientens Pärla. Hon gick med i NS 1983/1983 (IRL-tid/NS-tid), då hon var 14 år. 1998/1987 var hon 18 år. Så när föddes hon? Vi får räkna. På de fyra NS-åren har det gått 15 IRL-år. Räknar vi grovt, så går det då fyra IRL-år på ett NS-år. Det innebär att de 14 år hon var då hon gick med i NS gör att hennes födelseår blir... tja, jag vet inte. Antingen blir det 1973 eller 1983. Jag vet faktiskt inte hur jag ska räkna. Lägg då till Otroliga Mannen, som är av en annan ålder. Gör samma räkneprocedur med honom, så kommer vi att se att tiden före NS blir problematisk. Och när föddes de? Just det, före NS.

Hon är född 1983-14 (startåldern vid grundandet)=1969. Vår verklighets tid påverkar inte hennes. Otrolige mannen är född 1983-35=1958. Vår verklighets tid påverkar inte hans heller. När det sedan gått 5 år till början av Modern Age är de 19 respektive 40, men deras födelsedagar har inte flyttats för ekvationen är densamma. 1988-19=1969 och 1988-40=1958. All tid före starten av Modern Age är fast.

Och tiden efter 2000+ har vi inte ens pratat om. Koppla samman den med resten, så blir det ännu värre. DVS, om man nämner årtal och åldrar.

Det är egentligen bara Modern Age som är problematisk, och den blir problematisk om man gör den problematisk. Samtidigt de problem som den moderna perioden skapar, tycker jag personligen är en del av charmen. Man/vi kan undvika allt strul med moderna perioden dock genom att bestämma i denna diskussion hur den ska skötas om vi kan komma överens och sen kommunicera med varandra för att hålla kontinuitet.

#208 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 04 December 2011 - 16:18

Daniel skrev:

"Hon är född 1983-14 (startåldern vid grundandet)=1969. Vår verklighets tid påverkar inte hennes. Otrolige mannen är född 1983-35=1958. Vår verklighets tid påverkar inte hans heller. När det sedan gått 5 år till början av Modern Age är de 19 respektive 40, men deras födelsedagar har inte flyttats för ekvationen är densamma. 1988-19=1969 och 1988-40=1958. All tid före starten av Modern Age är fast."

Om Orientens Pärla är född 1969 och Otroliga Mannen är född 1958, så skiljer det 11 år mellan dem. Men skillnaden mellan 40 år och 19 år, som du säger att de är i modern age, är ju 21 år.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#209 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 04 December 2011 - 16:20

Nu börjar det komma in för mycket siffror, så jag är vilse. Fast om jag förstår Tfels rätt så har han rätt.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#210 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 04 December 2011 - 17:05

Aj, mitt huvud... Kan vi inte bara komma överens om att erorna (Golden Age, Silver Age, Bronze Age och Modern Age eller hur många det nu var här) är där för stilistiska orsaker som ger illusionen av att tid har passerat, och att vi inte nämner årtal eller födelseår i serierna? Det är ju som ett DC eller Marvel-universum ändå.

För övrigt så tar Förgöraren definitivt plats i modern tid i NS värld, oavsett om den läses nu eller tio år från nu.

#211 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 04 December 2011 - 17:23

Daniel skrev:

"Hon är född 1983-14 (startåldern vid grundandet)=1969. Vår verklighets tid påverkar inte hennes. Otrolige mannen är född 1983-35=1958. Vår verklighets tid påverkar inte hans heller. När det sedan gått 5 år till början av Modern Age är de 19 respektive 40, men deras födelsedagar har inte flyttats för ekvationen är densamma. 1988-19=1969 och 1988-40=1958. All tid före starten av Modern Age är fast."

Om Orientens Pärla är född 1969 och Otroliga Mannen är född 1958, så skiljer det 11 år mellan dem. Men skillnaden mellan 40 år och 19 år, som du säger att de är i modern age, är ju 21 år.

Haha, min humanistmatte förnekar sig inte (jag valde humanistisk linje på gymnasiet baar för att slippa matten efter första året). 1988-40 är förstås 1948.

#212 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 04 December 2011 - 17:37

Han räknade fel helt enkelt. Otrolige Mannen är född 1948 om han är 35 år 1983.

Det här med att folk skulle åldras eller inte efter 1988 är ju inget man behöver bekymra sig över. Bara för att det har gått en viss tid mellan att två avsnitt har publicerats behöver det ju inte betyda att det har gått lika lång tid i berättelsen. Alla serier kan ju utspelas direkt efter varandra, inom samma år (så länge man inte öser på med för många holiday specials).

Att man ska säga att det är 2011 när man har bestämt att det är 1988 verkar ju jättekonstigt. Varför skulle man göra det? Det finns ju inga NS-serier som är skrivna på 90-talet, så om de tre första erorna utspelas på 80-talet och den fjärde utspelas i nutid blir det ett märkligt glapp mitt i alltihop. Då verkar det helt meningslöst att ha bestämt de datum som har bestämts. Hade det sagts att den moderna eran började 2009, hade jag förstått (men förvisso icke uppskattat) att tiden glider. (I så fall hade alltså Nordens Stjärnor grundats 2004 eller i ett evigt förfemårsedan.)

Men nu är det sagt att den moderna eran börjar 1988. Serier som utspelas i början av denna period utspelar sig alltså just 1988. Vill man att det ska ha gått längre tid, placerar man handlingen några år senare. En av grejerna med just den här serien är ju att avsnitten inte publiceras kronologiskt. När man har något att berätta, väljer man alltså när det ska utspelas, och berättar en historia som passar med hur det är just då.

Men faktum kvarstår att det här med att ett år representerar ett annat år verkar rätt förvirrande. Som tur är så finns det en enkel lösning på det:

Nämligen att man undviker att ange i serien vilket år det är. Man kan smyga in detaljer med ledtrådar om det om man vill, men oftast är det ju rätt ointressant just vilket nummer året har. 1988 är 1988, men för att få reda på vilka serier som utspelas 1988 får man ta en titt på den för författare avsedda tidslinjen.

Vi kan ju göra en jämförelse med Rowlings verk. Böckerna om Harry Potter utspelas mellan 1991 och 1998 (förutom prolog och epilog) men eftersom det är helt oviktigt för historien påpekas detta inte i någon av böckerna.

#213 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 04 December 2011 - 18:45

Det är alltså dumt att nämna årtal, födelseår, åldrar och tidsspecifika händelser. Det är det jag har försökt säga.

Låt tidslinjen visa endast följande:
-eran (stil och stämning)
-väldigt ungefärlig teknisk/politisk/mm utveckling
-oerhört ungefärliga åldrar på figurerna (t ex sena tonåren, medelåldern, yngre än den personen, osv)
-händelsernas ordning

Sedan undrar jag varför de tre första erorna ska vara ihoptryckta under 80-talet medan den moderna eran sträcker sig ända från 80-talets slut till idag. Hade vi någon tanke med det?

Aj, mitt huvud... Kan vi inte bara komma överens om att erorna (Golden Age, Silver Age, Bronze Age och Modern Age eller hur många det nu var här) är där för stilistiska orsaker som ger illusionen av att tid har passerat, och att vi inte nämner årtal eller födelseår i serierna? Det är ju som ett DC eller Marvel-universum ändå.

Jo, helst! Eller som Stan Lee sa, ge fansen det de tror att de vill ha. Illusionen är det viktiga. Den spräcks av siffror och årtal.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#214 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 04 December 2011 - 19:08

Just det, lite på The Man. Hoppas att det räcker

#215 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 04 December 2011 - 19:27

Det är alltså dumt att nämna årtal, födelseår, åldrar och tidsspecifika händelser. Det är det jag har försökt säga.

Jag håller dock bara delvis med dig.
  • Att tydliggöra årtal i serien leder nog mest till förvirring så som det är uppbyggt nu och därför vore det nog bra om det undveks. (Dock vill jag att serieskaparna har årtalen klara för sig. Om de aldrig nämns i serierna spelar det ju egentligen inte så mycket roll vilket tal det är. Där emot spelar de roll i förhållande till varandra. Man skulle kunna säga att 1988 kanske inte nödvändigtvis är 1988 efter Kristus, utan kanske snarare 1988 efter ettusenniohundraåttiotre år före Nordens Stjärnors bildande.)
  • Födelseår är det samma sak med. De är ju också årtal. Även här vill jag dock att det ska finnas officiella årtal (Fast för en del figurer kanske det räcker med ungefärliga.), men att de förstås inte slängs fram i själva serierna. Avslöjar man när folk är födda avslöjar man ju också vilket år det är nu. Det vill säga under förutsättning att man avslöjar deras...
  • Åldrar. Och det kan det ju faktiskt finnas anledning att göra ibland.
  • Tidsspecifika händelser, om du menar saker som bestämmer handlingen till ett särskilt år i verkligheten, finns det anledning att undvika av samma skäl. Dem kan det dock finnas mer anledning att använda sig av om man kommer på en bra historia som baseras på dem.

-oerhört ungefärliga åldrar på figurerna (t ex sena tonåren, medelåldern, yngre än den personen, osv)
-händelsernas ordning

Jag vill även veta hur lång tid det går mellan olika händelser. En del saker kan dock lämnas öppet för att man ska kunna vara flexibel när man senare ska trycka in fler händelser.

Sedan undrar jag varför de tre första erorna ska vara ihoptryckta under 80-talet medan den moderna eran sträcker sig ända från 80-talets slut till idag. Hade vi någon tanke med det?

Det där undrar jag sannerligen också. När jag fick klart för mig att tredje eran slutade 1988, antog jag att fjärde eran utspelade sig strax efter denna tidpunkt. Det kan man tycka olika saker om, men det har vissa fördelar. En sak som tilltalar mig är att det skulle innebära att år 2000 är framtiden, och det är ju faktiskt så det ska vara. Den som säger emot på den punkten utnämns automatiskt till bäbis.

Jo, helst! Eller som Stan Lee sa, ge fansen det de tror att de vill ha. Illusionen är det viktiga. Den spräcks av siffror och årtal.

Man ska inte ge fansen det de tror att de vill ha. Man ska ge dem det de inte visste att de ville ha. Dessutom är årtalen som sagt inte till för fansen, utan för skaparna.

#216 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 04 December 2011 - 19:32

Man ska också inte göra det alltför svårt för skrivare, redaktörer och medarbetare. Majoriteten säger inga årtal. End of story. Slut på debatten.

#217 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 04 December 2011 - 19:59

Det blir väl inte lättare av kaos?

Ja, det vill säga, om det inte är just kaos man eftersträvar.

Jag tror inte alls att debatten slutar där. Vill man kasta bort alla årtal, kommer följdfrågor om hur det ska organiseras i stället.

Om det ska det, alltså. Vi kan ju skita i all kontinuitet om vi vill. Det är ju ett väldigt enkelt sätt att organisera det.

Och ska skaparguiden skrivas om bör vi först ge alla en chans att säga sitt och lyssna på varandra, så vi kan komma fram till hur den ska skrivas om.

Å andra sidan verkar det ju inte precis som att någon läser skaparguiden.

#218 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 04 December 2011 - 20:20

Vill man kasta bort alla årtal, kommer följdfrågor om hur det ska organiseras i stället.

Jag har redan gett ett förslag.

-händelsernas ordning

Det kan förstås modifieras.

Å andra sidan verkar det ju inte precis som att någon läser skaparguiden.

Det beror nog i så fall på att den är en tegelsten av information. Jag läser den emellanåt, men vissa saker är lite knepiga och helhetsintrycket massivt. Därför tror jag att många backar. Sedan anser jag ändå att Daniel gjort ett jättejobb som i det närmaste är ovärderligt för projektet, så jag är mycket tacksam!

Det knepiga (t ex den levande basens egenskaper och årtalen) beror ju på alla oss tillsammans, hur vi hanterar idéerna. Det massiva beror ju på att det är svårt att koka ned det viktiga i så mycket material.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#219 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 04 December 2011 - 21:54

Man ska också inte göra det alltför svårt för skrivare, redaktörer och medarbetare. Majoriteten säger inga årtal. End of story. Slut på debatten.

Nope. Enligt för Nordens Stjärnor bestämt arbetssätt så är det så att om konsensus inte nås i en debatts slut så hålls en omröstning som blir bindande. Jag vet att ni nya redaktörer slängt ut regler för längd på berättelser och annat men om ni inte vill köra över oss som jobbat med Nordens Stjärnor sen arbetet satt igång för tre år sedan så får ni respektera att vi försöker hålla oss till våra regler.

-händelsernas ordning

Jag tycker inte det är dumt. Om jag vill skriva en berättelse om Otroliga mannens bävan inför sin 40-årsdag är det en dålig idé? Om jag vill göra en serie som kommenterar Berlinmurens fall och effekterna av det, är det dumt? Eller vilken story som helst som görs möjlig av ett specifikt årtal? Och under de tre första erorna kan man verkligen visa att tiden går framåt utan negativ effekt eftersom årtalen redan är etablerade, som Orientens pärlas resa från högskoleelev, till gymnasiestudent, till nu vuxen och student.

Ihoptrycktheten är ett resultat av en överenskommelse om Marveltime, med en överenskommelse om när gruppen grundades tillsammans med hur många verkliga år det går på ett Marveltimeår och hur många år det kan tänkas ha gått. Antalet år är inte bestämt, jag önskade 1,5-2 år medan Fredrik ville ha lite fler. Därför är den sektionen utgråad i senaste guiden.

Såhär såg jag på det då (2008) och nu. Vår serie Nordens Stjärnor har ju 4 perioder/eror som i stil liknar den amerikanska serieindustrins. Den har haft en fiktiv utgivning sedan 40-50 så det ger 70-60 år av serier. Med det mindre årtalet i åtanke så är det 15 år av serier per period. Nån gång bestämde det fiktiva utgivningsbolaget att årtalen de använt hade gjort att Nordens Stjärnors värld och vår hade hamnat ur synk. Så man retconnade att gruppen grundats 1983 i Nordens Stjärnors värld i vårt år 1988. Den moderna eran har rullat på sådan dess.

Det beror nog i så fall på att den är en tegelsten av information. Jag läser den emellanåt, men vissa saker är lite knepiga och helhetsintrycket massivt. Därför tror jag att många backar. Sedan anser jag ändå att Daniel gjort ett jättejobb som i det närmaste är ovärderligt för projektet, så jag är mycket tacksam!

Det knepiga (t ex den levande basens egenskaper och årtalen) beror ju på alla oss tillsammans, hur vi hanterar idéerna. Det massiva beror ju på att det är svårt att koka ned det viktiga i så mycket material.

Du lyfter ju åtminstone fram det som du tycker är komplicerat, utan det så kan ju inte guiden bli bättre eller mer lättförståelig. Om fler gjorde det skulle man kunna ringa in det svåra lättare. Mycket handlar ju om hur man illustrerar ett koncept så att det är lätt att förstå. Den nuvarande grafiska tidslinjen på sista sidan, kortprofilerna, relationskartorna, "gråtext"-sektionerna är ju alla resultat av att försöka göra saker mer lättförståeliga.

#220 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 04 December 2011 - 22:13

Jag vet att ni nya redaktörer slängt ut regler för längd på berättelser och annat men om ni inte vill köra över oss som jobbat med Nordens Stjärnor sen arbetet satt igång för tre år sedan så får ni respektera att vi försöker hålla oss till våra regler.

Håller med. Samtidigt som vissa regler vilade på delvis oerfarenhet och delvis erfarenhet. Det blev både bra och dåligt. Och ska man ändra något så är det inte bara att göra det.

Om jag vill skriva en berättelse om Otroliga mannens bävan inför sin 40-årsdag är det en dålig idé?

Ja, ganska. Om du inte kan skriva det på ett tämligen "löst" och ospecifikt sätt.

Om jag vill göra en serie som kommenterar Berlinmurens fall och effekterna av det, är det dumt?

Ja, om man knyter annat i serien och NS värld till det, t ex att det var året då någon i NS föddes. Nej, om det kommenterar på ett mer avgränsat sätt.

Och under de tre första erorna kan man verkligen visa att tiden går framåt utan negativ effekt eftersom årtalen redan är etablerade, som Orientens pärlas resa från högskoleelev, till gymnasiestudent, till nu vuxen och student.

Vi förstår ju att tiden går utan att se årtal.

Ihoptrycktheten är ett resultat av en överenskommelse om Marveltime, med en överenskommelse om när gruppen grundades tillsammans med hur många verkliga år det går på ett Marveltimeår och hur många år det kan tänkas ha gått. Antalet år är inte bestämt, jag önskade 1,5-2 år medan Fredrik ville ha lite fler. Därför är den sektionen utgråad i senaste guiden.

Är det alltså en sorts kompromiss, som inte ännu inte är helt löst?

Såhär såg jag på det då (2008) och nu. Vår serie Nordens Stjärnor har ju 4 perioder/eror som i stil liknar den amerikanska serieindustrins. Den har haft en fiktiv utgivning sedan 40-50 så det ger 70-60 år av serier. Med det mindre årtalet i åtanke så är det 15 år av serier per period. Nån gång bestämde det fiktiva utgivningsbolaget att årtalen de använt hade gjort att Nordens Stjärnors värld och vår hade hamnat ur synk. Så man retconnade att gruppen grundats 1983 i Nordens Stjärnors värld i vårt år 1988. Den moderna eran har rullat på sådan dess.

Aha. Några sådana tankar om det har jag aldrig haft. Det blir lite meta på nåt kul sätt.

Du lyfter ju åtminstone fram det som du tycker är komplicerat, utan det så kan ju inte guiden bli bättre eller mer lättförståelig. Om fler gjorde det skulle man kunna ringa in det svåra lättare. Mycket handlar ju om hur man illustrerar ett koncept så att det är lätt att förstå. Den nuvarande grafiska tidslinjen på sista sidan, kortprofilerna, relationskartorna, "gråtext"-sektionerna är ju alla resultat av att försöka göra saker mer lättförståeliga.

Återigen så tycker jag att du gjort ett jättejobb! Och jag är övertygad om att vi kommer att lösa dessa meningskiljaktigheter på något sätt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#221 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 04 December 2011 - 23:09

Whoa, whoa, mitt utbrott är riktat mest mot svårigheterna att nå en kompromiss här.

Vill man ha årtal som folk är födda, visst, det går väl an. Men om man vill att figurerna som inte är robotar, zombier eller nästan odödliga skall förbli brukbara för serier i modern tid som andra skrivare eller så får man lov att förklara detta genom åldringsneddragande droger eller vadsomhelst.

För att inte tala om hur mycket energi man sparar på att inte rita referenser för karaktärerna för varje årtionde som de åldras.

Om man tänker sig en historia om Otroliga Mannen där han våndas inför sin 40-årsdag så kan man väl ändå tänka sig att läsaren ser det från det datum det läses, typ idag, 2011 tillbaka till 1971.

Det är mina argument, hur svaga de än må vara, så jag accepterar vad ni än bestämmer. Bara ni gör det hellre förr än senare. XD

#222 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 05 December 2011 - 09:18

jag är med Virtus, annars går det hela i cirklar att till och med Doc Brown har svårt att förklara spacetime continium som ni håller på med XD

#223 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 05 December 2011 - 10:24

Ojoj, nu är det snurrigt. Kan bli svårt för nån som ska skriva manus att hänga med...

#224 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 05 December 2011 - 10:50

Ser ni, nu har ni skadat stackars lille Pepes lilla huvud~! :cry:

Edited by DarkPaladin300, 05 December 2011 - 10:50.

#225 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 05 December 2011 - 11:13

Det är ju för att det ska bli mindre snurrigt som vi har diskussionen.