Jump to content

Photo

Diskutera Årets Film 2007

• Please log in to reply
293 replies to this topic

#201 Cactus

Cactus

Lieutenant

• Members
  • 84 posts

Posted 07 March 2008 - 23:13

PoC3 är ju inte ens en bra film, enligt mig. 1 och 2 var riktigt bra, men trean var inte ens i närheten. Rent av långtradig emellanåt.
Black Sheep sätter väl inga originalitetsrekord eller så, men var långt mer underhållande.

#202 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 March 2008 - 08:47

Elaka turneringsledare. :upset: Gillar ju båda filmerna.

Håller fast vid mitt omdömme: Black Sheep är antagligen en av förra årets bästa filmer. :D

Edited by XC, 08 March 2008 - 08:47.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#203 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 08 March 2008 - 22:19

Ja vi är båda elaka tydligen. ;)

Grindhouse mot Grindhouse var ju inte ett beslut som jag hade velat ta än. Men Planet Terror var mer underhållande. Man får se om jag tycker likadant efter att ha sett om dom. (Kommer inte R1 Grindhouse boxen snart?)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#204 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 March 2008 - 22:25

Elaka turneringsledare.

Ja vi är båda elaka tydligen.

Va! :unsure: :evil: :P

Inget att göra åt när dom slumpas mot varanda.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#205 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 09 March 2008 - 00:28

Nä det förstås. :) Men jag tycker slumpen har varit rolig i år. Många möten som passat ihop som t.ex. Resident Evil mot Planet Terror (zombies), Eastern Promises mot The Departed (maffian) och nu Grindhouse filmerna mot varann. Kul när det slumpar sig så. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#206 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 09 March 2008 - 12:26

Lustigt att de slumpades mot varandra.
Ännu mer lustigt att jag idag såg båda filmerna på rad med några polare(av en ren slump, hade ingen aning om att de var uppe i tuenreringen mot varandra), så jag kan ge ett ordentligt svar baserat på filmerna istället för trailers;
Planet Terror var riktigt underhållande, och verkade ha rejält med självdistans, och är en helt klart underhållande splatterfilm.

Death Proof tycker jag också var väldigt bra, (älskar bilarna) men den inledde alldeles för segt. Alldles för mycket dötid, men det kan ju vara för att man såg Planet Terror precis innan som jag tänker så.

Edited by Hofling, 09 March 2008 - 12:26.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#207 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 09 March 2008 - 18:16

Death Proof var/är i sin europeiska version alldeles för otight och långsam. Helt ok, men i jämförelse med övrig Tarantino väldigt blek, inte minst i jämförelse med föregående film Kill Bill I/II. Nej, en mellanfilm, inget mer.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#208 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 March 2008 - 19:42

Jag ska ta och sparka lite på Wylie så att han drar igång nästa duell. För jag hinner inte just nu.
Så ni får vänta ett tag till.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#209 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 11 March 2008 - 00:15

Jag tycker faktiskt att Death Proof är bättre. Missta mig inte, Planet Terror är ett mästerverk, kanske en av världens bästa filmer. Men Death Proof känns mer professionell, så att säga, men inte på fel sätt förstås, det är ju inte meningen att det ska vara nya Gudfadern. Men klart att Michael Biehn, Tom Savini, Naveen Andrews, zombies, kulspruteamputeser, testiklar, bassängvis med blod, kött och inälvor samt Earl McGraw vägde riktigt tungt. Tycker dock att det känns rätt onödigt att jämföra de båda, bortsett från i ett sånt här sammanhang förstås.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#210 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 March 2008 - 20:30

Jag håller med Snälle Hulken. Death Proof lyckades bättre med vad den skulle göra än Planet Terror.

I den här har jag svårt att välja. Måste fundera.

Edit: Jag älskar Spider-Man 3 men Stardust förkänar verkligen att gå vidare. Så även om jag är osäker på vilken jag ska rösta på så får Stardust min röst just för att den verkligen förkänar att komma längre och Spider-Man har haft sina glansdagar.

Edited by Crusader, 11 March 2008 - 23:25.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#211 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 March 2008 - 17:21

Statistik för Rond 3:

Duell: Vinnare: Förlorare: Blankröster:

01. ± Children of Men [11] (Sök: IMDb) ± Departed, the [4] (Sök: IMDb) Blankt [2]
02. ± Transformers [7+1] (Sök: IMDb) ± Harry Potter och Fenixordern/Harry Potter and the Order of the Phoenix [7] (Sök: IMDb) Blankt [0]
03. ± Bourne Ultimatum, the [10] (Sök: IMDb) ± Ghost Rider [3] (Sök: IMDb) Blankt [2]
04. ± PoC - Vid Världens Ände/PoC - At Worlds End [7+1] (Sök: IMDb) ± Black Sheep [7] (Sök: IMDb) Blankt [0]
05. ± Planet Terror/Grindhouse: Planet Terror [7] (Sök: IMDb) ± Death Proof/Grindhouse: Death Proof [4] (Sök: IMDb) Blankt [3]
06. ± Pans Labyrinth/El Labyrinto del Fauno [8] (Sök: IMDb) ± 28 Veckor Senare/28 Weeks Later [3] (Sök: IMDb) Blankt [1]
07. ± Hot Fuzz [8] (Sök: IMDb) ± 300 [6] (Sök: IMDb) Blankt [1]
08. ± Stardust [7] (Sök: IMDb) ± Spider-Man 3 [6] (Sök: IMDb) Blankt [1]

Om nu någon är intresserad :P

#212 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 March 2008 - 21:07

Stardust Stardust STARDUST!!!!!!!!!

Inte ofta, men nu har det hänt igen. Jag tycker som Crusader.

Heh, jag tycker det har hänt oftare på sista tiden. :P

Jag tyckte först du hade skrivit "Inte ofta, men nu har det hänt igen. Jag tycker om Crusader." vilket ju fick mig att fundera på om man skulle känna sig smickrad elle förolämpad. :D

Edit:

8 stjärnstoft slog ut 5 labyrinter

YEEEES!!!!! :D

Edited by Crusader, 14 March 2008 - 18:09.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#213 Cactus

Cactus

Lieutenant

• Members
  • 84 posts

Posted 14 March 2008 - 20:05

Jag utgår ifrån att alla som röstar har sett båda filmerna. När min åsikt skiljer sig från andras så vill jag ju förstås ropa "FUSK!" så min film vinner. :D

#214 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 15 March 2008 - 09:11

Edit:

8 stjärnstoft slog ut 5 labyrinter

YEEEES!!!!! :D

Bah, El Laberinto del Fauno är en mycket bra film. ;) Men det var en värdig motståndare som den åkte ut mot, men hade det varit den (i mitt tycke) mycket mediokra "Pirates of the Caribbean 3" hade jag nog gråtit floder just nu ...

#215 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 March 2008 - 09:56

Heh, jag tycker det har hänt oftare på sista tiden. :P

Kanske det har. BAa jag som är så sällan här att jag inte märker et och lever på nostalgin.... Men lika tyckte vi inte om Dr. Who och PS 2 i alla fall... ;)

Jag tyckte först du hade skrivit "Inte ofta, men nu har det hänt igen. Jag tycker om Crusader." vilket ju fick mig att fundera på om man skulle känna sig smickrad elle förolämpad. :D

Men jag tycker om dig också! :hug:

Så du får fortsätta fundera på det. ;)

Lite sent att kommentera det, men jag såg båda Grindhouse-filmerna igår och jag brukar gilla sådan här filmerna. Men de här var riktigt kassa och jag förstår verkligen att de inte gjorde något annat än flopp i USA. De förtjänade ingenting mer. Maken till uselhet får man leta efter - särskilt Deathprof som spenderade en timma på ett tio minuters intro och hade ett ytterst kasst slut. :P Brutal Planet var något bättre och hade i alla fal ett helt narrativ - det försvunna klippet kan ses som en kul effekt till det hela, även om billigheten infann sig där.

OCh ja, jag vet vad Grindhouse är och vad det står för - men det betyder inte att man måste göra kassa filmer. För mig framstår inte "bristerna" som något som charmigt tillför något, utan snarare en filmmakares lathet.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#216 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 March 2008 - 15:36

Men jag tycker om dig också! :hug:

Så du får fortsätta fundera på det. ;)

Det jag funderade mest på var att det var inte ofta du tyckte om mig. ;) :P
Men jag tycker om dig också. :hug:

Lite sent att kommentera det, men jag såg båda Grindhouse-filmerna igår och jag brukar gilla sådan här filmerna. Men de här var riktigt kassa och jag förstår verkligen att de inte gjorde något annat än flopp i USA. De förtjänade ingenting mer. Maken till uselhet får man leta efter - särskilt Deathprof som spenderade en timma på ett tio minuters intro och hade ett ytterst kasst slut. :P Brutal Planet var något bättre och hade i alla fal ett helt narrativ - det försvunna klippet kan ses som en kul effekt till det hela, även om billigheten infann sig där.

OCh ja, jag vet vad Grindhouse är och vad det står för - men det betyder inte att man måste göra kassa filmer. För mig framstår inte "bristerna" som något som charmigt tillför något, utan snarare en filmmakares lathet.

Jag håller lite med dig där. Speciellt ang. Planet Terror. Att den kändes som att filmakaren var lat och att han satsade mer på att göra den billig än att göra den charmig för ärligt talat, bortsett från de dåliga specialeffekterna så är det inget med filmen som säger 70-tals skräckfilm. Måmnga verkar föredra Planet Terror men personligen så föredrar jag Death Proof då Tarentino lyckades bättre med vad de skulle göra och hans film hade bättre kvalitet och hade en del av 70-tals charmigheten (hur tråkig introt än är så hör det till och ger en viss charm) men med slutet håller jag verkligen med. Så otroligt dåligt och bara för att han skulle göra som på 70-talet så betyder det inte att han medvetet måste göra det dåligt med.
Det är den största kritiken jag har mot Grindhouse, att båda regissörerna har tyckt att det var tvunget att ha med allt dåligt från den epokens filmer och göra att deras filmer ibland var riktigt usla, med vilje.
I slutändan blir det hela som en dokumentär om hur man gjorde usla filmer på 70-talet än faktisk underhållning. Kolla bara på Planet Terror där de plötsligt skippar 15 minuter av storryn mitt i. Sånt kan bara irritera. Likaså slutet av Death Proof som är så jäkla ologiskt.
Jag tycker att ett mer tidtypiskt slut hade varit att Death Proof-bilen hade åkt ned för ett stup och att Mike, ironiskt nog, överlevt och hade fått sitta fastspänd där utan att komma ut och sakta dö. Att Death Proof-bilen hade blivit det som orsakade honom smärta istället.
De misslyckas med det viktiga: att vara underhållning.

Iallafall, även om jag inte tycker att de är riktigt lika usla du verkar tycka att de är så tycker jag det är uppfriskande att någon annan kan se de dåliga delarna med filmerna och inte hyllar dem till skyarna som så många andra. :)
-Sora, Kingdom Hearts

#217 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 March 2008 - 19:47

Kollade runt lite på forumet för att fräscha upp minnet.

Årets Film 2005 - Sin City
Årets Film 2006 - Pirates of the Caribbean 2

#218 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 15 March 2008 - 20:15

Det håller jag inte riktigt med om. Vi satt poch asgarvade åt Planet Terror. Mest för att den drev såpass mycket med sig självt. Den lilla mini-biken och såna grejer.
Deathproof var däremot alldeles för seg, och jag håller med om slutet. Alldeles för mysko, imo

Edited by Hofling, 15 March 2008 - 20:23.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#219 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 March 2008 - 21:20

Det håller jag inte riktigt med om. Vi satt poch asgarvade åt Planet Terror. Mest för att den drev såpass mycket med sig självt. Den lilla mini-biken och såna grejer.

Det är just det jag menar. Det hela blir bara en stor parodi men förlorar all annan underhållningsvärde.
-Sora, Kingdom Hearts

#220 Cactus

Cactus

Lieutenant

• Members
  • 84 posts

Posted 15 March 2008 - 23:42

Death Proof var bland det tråkigaste jag sett på länge. Prat, prat, prat, prat. Och inte coolt Tarantino-prat, utan helt ointressant prat. Som det med tjejen och hennes SMS-problem. Snaaaark. Slutet rör på sig, men det är too little, too late. Planet Terror var inte ens i samma universum. Att filmernas slitenhet skulle vara ett tecken på filmmakarnas slapphet är ju bara befängt. Tror ni verkligen att det ligger mindre jobb bakom att få fram den stilen än att inte göra det? Biten med saknad film är humor för mig.

Och hur folk kan rösta på PotC3 över Planet Terror är för mig helt oförståeligt. Jag har inte träffat på någon som tyckte PotC3 var nämnvärt underhållande. Det är vid de här tillfällena som jag undrar om folk verkligen sett båda filmerna.

#221 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 March 2008 - 23:54

Alla har vi olika smak på filmer (som tur är).
Och man är faktiskt inte tvungen att ha sett filmerna för att rösta, det är därför alla trailers finns med så att man kan välja vilken film man föredrar efter att ha tittat på dom.

#222 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 March 2008 - 23:56

Alla tre filmer jag röstat på i den här omgången har åkt ut, så jag ger upp nu. Av dem som är kvar har jag bara sett PotC och den engagerar mig inte så mycket att jag bryr mig om den vinner eller inte. Jag tackar för mig.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#223 Cactus

Cactus

Lieutenant

• Members
  • 84 posts

Posted 16 March 2008 - 00:20

Alla har vi olika smak på filmer (som tur är).
Och man är faktiskt inte tvungen att ha sett filmerna för att rösta, det är därför alla trailers finns med så att man kan välja vilken film man föredrar efter att ha tittat på dom.

Öhh... okej.. Då slutar jag rösta eftersom det gör hela "tävlingen" meningslös.

#224 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 March 2008 - 00:31

Varför det? Har du sett filmerna (eller en av dom) som tävlar mot varandra så gör ju din röst mycket för att den du tycker är bäst ska gå vidare.
Som du kanske har märkt så är det många som röstar blankt. Antagligen för att dom inte har sett filmerna eller inte kan bestämma sig.
Men det är upp till dig. Det är frivilligt att rösta och det här är (eller ska föreställa) en kul grej som återkommer en gång om året.

#225 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 16 March 2008 - 00:44

Om man bara röstade när man sett båda filmerna så skulle det vara många dueller där ingen eller nästan ingen skulle rösta för de flesta har bara sett mindre än ca 20 av alla filmerna.
-Sora, Kingdom Hearts