Jump to content

Photo

Omslagstävling 2, omröstningen stängd.

• Please log in to reply
238 replies to this topic

Poll: Rösta, rösta!

Rösta på det omslag du helst vill se på omslaget till SSS#8

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#201 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 28 September 2008 - 19:25

Trevligt! :)

Hann du titta på Gene Colan vykortet förresten? Vad tyckte du om mina captions?

Olsén: En lagergrupp är som en mapp inuti lagerpalletten i Photoshop, som kombinerar egenskaperna från dom lager som den består av. Så det kommer se ut som ett enda lager som du bara behöver dra över till ditt omslag, och VIPS! Så får man en tanke om hur omslaget kan bli. Har faktiskt inte testat den på min egen bild ännu... Ska göra lite justeringar till, så kanske jag får till en slutgiltig version.

EDIT: FÄRDIGT!! :D

Vet inte hur mycket bättre tryckkorrigeringen kan bli än så här, iallafall inte utan att man ska bli gråhårig på kuppen...

Posted Image

Jag lägger upp en rapidshare och Megaupload-länk till den slutliga filen alldeles strax.

EDIT: Här har ni filen.

http://www.megaupload.com/?d=0BXTU9U2

Lägger upp den på Rapidshare.de också, så att det finns flera källor. Den på rapidshare kommer att innehålla den ursprungliga mindre filen som visar skillnaden mellan tryck och justering dessutom.

http://rapidshare.de...Omslag.rar.html

Edited by PredaBot, 28 September 2008 - 20:12.

#202 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 29 September 2008 - 05:27

Jo, jag kollade på kortet. Captionsen var okej, men textningen var mindre bra, den kom alldeles för nära rutornas kanter.

Själv är jag inte så förtjust i speciella rutor eller överanvändande av annorlunda pratbubblor då jag tycker det drar för mycket uppmärksamhet till sig och jag tycker vanliga rektangulära rutor känns mest osynliga.

#203 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 29 September 2008 - 12:40

Har just tagit en titt på min justerade bild på en annan skärm, en biblioteksdator... och det ser inte alls lika snarlikt ut som hemma.

Hmm... den blå färgen är återigen alldeles för mörk och lilaaktig, och dom bruna färgerna är lite för röda och mörka. Hmm...

#204 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 29 September 2008 - 12:53

Jag upplever precis samma sak. På min dator hemma är färgerna snarlika, förutom möjligen det ljusgrön, men här på jobbet så är det bakre blåa mörkare exempelvis.

Vilken färgtemperatur är det på din skärm hemma, jag funderar om det är det som spökar. 6500K ska väl vara standard. Tyvärr kan man inte se på den skärm jag har på jobbet vilken färgtemperatur det är, vilket man kunde på den jag hade innan.

#205 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 30 September 2008 - 01:33

Jag har för mig att jag körde med 6500K jag också, när jag gjorde justeringen i Adobe Gamma. Det sägs ju vara standard-tempen för rörskärmar har jag väl fattat det. ( snarlikt dagsljus i intensitet tydligen)

Mysko.

Här har vi en liten update på mitt och Hoflings omslag. Vi har börjat komma ner i dom rediga detaljerna nu.

Posted Image

#206 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 30 September 2008 - 05:41

Apropå intensitet, jag undrar om hur stark ljusstyrka man har på skärmen påverkar, hemma vet jag att jag har den väldigt låg för att det känns mer vilsamt för ögonen.

Nu är vi på slutspurten, sista dagen idag. Imorrn när jag kliver upp kommer jag slänga upp omröstningarna. Jobba, jobba!

#207 DanielOlsén

DanielOlsén

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 63 posts

Posted 30 September 2008 - 17:00

Posted Image

Finito.

Tryckkorrigerar sedan efter behov.

Edited by DanielOlsén, 30 September 2008 - 17:02.

#208 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 30 September 2008 - 17:14

Starkt jobbat Olsén! :D Mycket snabbt, måste jag säga.

Själv vaknade jag för en halvtimme sen.... 0_0 Så nu ligger jag och Hofling risigt till.

#209 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 30 September 2008 - 17:17

Och exakt 6 timmar från deadline (I assume?) så får vi ännu ett proffsjobb inskickat till tävlingen. Nu så verkar vi ha tillräckligt med bidrag för att fylla en tidning till! ^_^

Snyggt jobbat, Daniel-O. Du har en skön stil som blåser liv i våran lilla SSS-värld, vare sig det är gruppbilder eller solo-shots av Nordens Stjärnor. Jag förutspår att det här kommer att bli en mycket jämn fördelning av rösterna, men jag vågar nog påstå att det här omslaget kommer att få ett högt röstantal oavsett förstaplacering eller ej. ^_^

#210 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 30 September 2008 - 17:33

DanielOlsén Sååå läckert!

Fanken vad svårt det här kommer att bli, alla bidrag förtjänar åtminstone att bli publicerade i färg.

#211 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 30 September 2008 - 17:45

Det kommer de att bli också om vår planering för nummer 8 funkar. Sen finns det andra användningsområden för dem, på hemsidan, i guider, som reservbilder för reklamsidor...

#212 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 30 September 2008 - 18:35

Snyggt Olsén! Och glassigt värre! :D Har du haft i åtanke att det förmodligen blir lite mörkare i tryck? Egentligen är Plågarens ryggsäck vit, men det här kan ju vara en reserv, så strunt samma. Bra jobbat!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#213 DanielOlsén

DanielOlsén

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 63 posts

Posted 30 September 2008 - 18:55

Tackar och föresten var det därför jag skrev "Tryckkorrigerar sedan efter behov."

Det går nog att ordna.

#214 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 30 September 2008 - 19:09

Hoppas att länkarna till filerna funkar bra gossar. :)

Iallafall, jag har en snabb fråga, vad har Pantern och Omöjlige Mannen för färg på ögonen? Är det bara standard brun och mörkbrun?

#215 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 30 September 2008 - 19:18

Mannen har blå ögon. Pantern har bruna.

Jag har laddet ner filerna men inta haft tid att ens öppna dem.

Edited by DanielSchenström, 30 September 2008 - 19:20.

#216 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 01 October 2008 - 00:27

DEADLINE!!

Så, då lämnar även jag in mitt bidrag. Nästan en och en halv timme sent...

Hade jag varit anställd hade jag kanske fått den beryktade SPARKEN! 0_0

Nåja.. här är den iallafall, och visst finns det mycket som man kunde gjort bättre, men så mycket mer än så här kan man nog inte göra, på den tid som man hade på sig.

( slår sig själv i huvudet för att han inte fixat ihop sig med Hoffe tidigare.)

Posted Image

Edited by PredaBot, 01 October 2008 - 00:29.

#217 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 01 October 2008 - 09:03

Jag valde och våndades mellan Chus och DanielOlséns och det som slutligen fick mig att välja Chus är min förkärlek för de rena linjerna och att jag tyckte den bättre reflekterade innehållet i numret (de representerade stilarna). Jag hoppas att vi nån gång kommer ge ut separata samlingar med Nordens Stjärnor och då kommer det väl till pass med alla dessa omslag.

#218 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 01 October 2008 - 14:56

Det var inte precis ett lätt val med alla dessa fina bidrag, men jag valde till slut Chus omslag, då jag känner att det har mest dragningsförmåga för nya köpare, plus att både linje, färg och skuggjobb är så nära perfekt som man kommer. (Personligen så undrar jag varför grabben inte har stuckit över Atlanten och börjat jobba för Marvel eller DC för tjocka dollarsedlar än, istället för att göra proffsjobb för fattiglappar som oss! XD)

#219 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 01 October 2008 - 15:20

En fråga om de bilder som har svart i bakgrunden.

Ska det svarta (i bakgrunden) bytas till en annan färg eller är det meningen omslaget ska vara svart?

#220 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 01 October 2008 - 15:41

Omslagen ska vara färdiga som de är, så det är svart på de svarta som gäller.

#221 Chu

Chu

Ensign

• Members
  • 42 posts

Posted 01 October 2008 - 15:53

Ska det svarta (i bakgrunden) bytas till en annan färg eller är det meningen omslaget ska vara svart?

Jag hade nog tänkt behålla det svart ja. Helst skulle jag vilja se sssloggan och all annan eventuell text helt i vitt oxo ovanför, om ja vinner. Tror det kan se ganska cleant och schysst ut. Det var lite med tanke på det jag gjorde så feta vita outlines också. Less is more, som det heter. Men det är väl inte mitt beslut i slutändan.

Det var inte precis ett lätt val med alla dessa fina bidrag, men jag valde till slut Chus omslag, då jag känner att det har mest dragningsförmåga för nya köpare, plus att både linje, färg och skuggjobb är så nära perfekt som man kommer. (Personligen så undrar jag varför grabben inte har stuckit över Atlanten och börjat jobba för Marvel eller DC för tjocka dollarsedlar än, istället för att göra proffsjobb för fattiglappar som oss! XD)

Vad ska man säga... du värmer hjärtat bakom dessa manboobs. Jobbar på att ta mig över atlanten:)

En annan grej. Bilden på seriefrämjandets forum är ruskigt kass kvalitet på. Det är nog mitt egna fel som la upp en lågupplöst bild på detta forum. Vissa texturer och linjer syns knappt. Så om du vill, Daniel (som ja antar har hand om det) får du gärna byta ut den mot den här istället. (Som ja tror e bättre.)
Attached File  nsny.jpg   65.07KB   12 downloads
Har inte ändrat nått annat än kvaliteten.
Peace out!

#222 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 01 October 2008 - 16:05

Jo, jag tog de största bilderna som var upplagda här och skalade ner dem rakt av utan krusiduller.

Bilden är nu ändrad till den nya.

Edited by DanielSchenström, 01 October 2008 - 16:09.

#223 Chu

Chu

Ensign

• Members
  • 42 posts

Posted 01 October 2008 - 16:12

Man tackar och bockar ödmjukast.

#224 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 01 October 2008 - 16:35

I mina ögon ska omslagen med svart vara svart. Det är ett medvetet val från konstnärerna. :)

Redaktör Schenström: Jag råkade rösta på visa resultat, fattade inte att det verkligen var blankröst. :( Får jag lägga min röst manuellt senare?

Hur länge är omröstningen öppen förresten?

#225 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 01 October 2008 - 16:43

Standardlängd på omröstningen, en vecka.

Du kan rösta manuellt här i tråden, via pm om du vill vara hemlig, eller på serieforum eller seriefrämjandets forum, vilket som känns bäst.