Men liksom... Abba? Hallå. Pinsamt svenskt.
Diskutera årets film 2008
Posted 12 February 2009 - 02:29
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 12 February 2009 - 04:53
Jepp. Klassiska misstaget och orsaken varför där t ex aldrig kommer finnas en TV-spels film som TV-spel-fans gillar.Det tycker jag är första misstaget. Att fästa sig vid originalet när man ser en adaption. Men det har jag ju härjat om tidigare.
Serietidningar har väl lite enklare men destu större fans destu mindre troligt att de gillar filmerna.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 12 February 2009 - 05:08
Jag ser inte riktigt hur man ska komma ifrån det bortsett från att låta bli att spela och läsa allt som kan tänkas bli film. Sen finns det ju faktiskt bra adaptioner också men dom är sällsynta.Det tycker jag är första misstaget. Att fästa sig vid originalet när man ser en adaption. Men det har jag ju härjat om tidigare.
Det är iaf ingen svensk film.
Edited by Wylie Times, 12 February 2009 - 05:09.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 12 February 2009 - 12:35
Edited by Mjolnir, 12 February 2009 - 18:55.
Posted 12 February 2009 - 14:01
Jepp. Klassiska misstaget och orsaken varför där t ex aldrig kommer finnas en TV-spels film som TV-spel-fans gillar.
Serietidningar har väl lite enklare men destu större fans destu mindre troligt att de gillar filmerna.
Exaktumundo. Jag tycker det är mest är pinsamt när folk gnäller att det inte är som originalet. Liksom, hallå? Du har originalet, läs/spela det istället. Förväntar du dig att adaptionen ska göra det du älskar bättre? Klart det inte komemr ögra det. Så när de tar ut svängarna och gör något nytt, bör du hålla k*ften och vara tacksam i stället.
Jag ser inte riktigt hur man ska komma ifrån det bortsett från att låta bli att spela och läsa allt som kan tänkas bli film. Sen finns det ju faktiskt bra adaptioner också men dom är sällsynta.
Sanningen är att stämpeln adaptioner oförtjänt gör att många filmer stämplas som kassa av folk (kritiker såväl som fans) där de i själva verket skulle få ett godkänt mottagande om den inte fått stämpeln i första läget. Adaptioner har ett oförtjänt dåligt rykte.
(BTW, nästan hälften av filmerna som produceras i Hollywood är adaptioner.)
Det är iaf ingen svensk film.
Finns inget mer svenskt än Abba - oavsett varifrån det kommer.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 12 February 2009 - 14:40
Så du menar helt enkelt att om man gillar t.ex. ett TV-spel så ska man inte se filmadaptionen av det. För jag ser fortfarande inte hur man ska kunna låta bli att jämföra dom.Jepp. Klassiska misstaget och orsaken varför där t ex aldrig kommer finnas en TV-spels film som TV-spel-fans gillar.
Exaktumundo. Jag tycker det är mest är pinsamt när folk gnäller att det inte är som originalet. Liksom, hallå? Du har originalet, läs/spela det istället. Förväntar du dig att adaptionen ska göra det du älskar bättre? Klart det inte komemr ögra det. Så när de tar ut svängarna och gör något nytt, bör du hålla k*ften och vara tacksam i stället.![]()
-Gangstagrass
Posted 12 February 2009 - 17:38
Posted 12 February 2009 - 17:42
Edited by Mjolnir, 12 February 2009 - 18:55.
Posted 12 February 2009 - 18:00
Kunde inte ha sagt det bättre själv.Jepp. Klassiska misstaget och orsaken varför där t ex aldrig kommer finnas en TV-spels film som TV-spel-fans gillar.
Exaktumundo. Jag tycker det är mest är pinsamt när folk gnäller att det inte är som originalet. Liksom, hallå? Du har originalet, läs/spela det istället. Förväntar du dig att adaptionen ska göra det du älskar bättre? Klart det inte komemr ögra det. Så när de tar ut svängarna och gör något nytt, bör du hålla k*ften och vara tacksam i stället.![]()
Jag ser inte riktigt hur man ska komma ifrån det bortsett från att låta bli att spela och läsa allt som kan tänkas bli film. Sen finns det ju faktiskt bra adaptioner också men dom är sällsynta.
Sanningen är att stämpeln adaptioner oförtjänt gör att många filmer stämplas som kassa av folk (kritiker såväl som fans) där de i själva verket skulle få ett godkänt mottagande om den inte fått stämpeln i första läget. Adaptioner har ett oförtjänt dåligt rykte.
(BTW, nästan hälften av filmerna som produceras i Hollywood är adaptioner.)
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 12 February 2009 - 19:36
Glömde vi spola tillbaka tiden? Eller har någon manipulerat oss att tro att vi är mitt i ett brinnande krig under andra världskriget?
Be Kind Rewind
VS
Lust, Caution
Självklart val för mig. Får filmen någon mer röst så är det en seger i sig, Wylie kanske skulle uppskatta den? Personligen har jag alltid varit svag för Ang Lees filmer och den här är inget undantag. Om någon har tänkt att se filmen nu vill jag höja ett varningens finger för att det förekommer en del vågade scener av sexuell natur i filmen, som kanske inte tilltalar alla. Själv stör jag mig inte på dom men jag ser inte heller riktigt att dom skulle göra filmen bättre. Den hade varit minst lika bra utan dom.
Edited by Cartman, 12 February 2009 - 19:37.
Posted 13 February 2009 - 01:46
Jag har svårt att separera förväntningarna på filmen. Jag försöker att inte förvänta mig något, speciellt om det inte finns något specifikt med filmen som t.ex. skådespelare, regissör att förvänta sig något från. Men när jag ser filmen gör jag oundvikligen jämförelser med spelet eller vad det nu är och det härstammar ju från förväntningar som jag inte medvetet försöker ha. Och när man gjort förändringar till det sämre så kan jag inte låta bli att bli besviken. Beror det på att jag villa ha precis samma upplevelse igen? Nej självklart inte. Jag vet att jag inte kan få det men jag kan inte heller ignorera den tidigare upplevelsen. Det är väl det som är fel på mig då.Jo, givetvis ska du det. Men du ska inte ha förväntningar på filmen att du får samma sak som med spelet. Det är två olika saker. Vad är poängen med att få exakt samma sak igen? Har inte du redan fått glädjen ur det? Nyckelordet jag talar om är dock just det fetmarkerade. Förväntningar. Så många gör så fel så det är inte undra på adaptionerna får oförtjänt dålig renommé.
Observera att jag inte säger något om att adapationer i allmänhet skulle vara dåliga. Bara att iaf jag oftast färgas negativt av dom om jag sett eller läst en förlaga.
Edited by Wylie Times, 13 February 2009 - 01:48.
-Gangstagrass
Posted 13 February 2009 - 12:20
Jag har svårt att separera förväntningarna på filmen.
Det är svårt att separera förväntningarna från filmen. För vissa går det naturligt, för andra krävs mycket träning. Jag tror jag hamnar någonstans mittemellan.
Beror det på att jag villa ha precis samma upplevelse igen? Nej självklart inte.
Kanske inte medvetet i alla fall, och kanske inte hos dig heller. Men jag tycker det är just det som mycket kritik kommer från fanboys som klagar överskändningen av originalet. Det fyller inte behovet att vara identisk med originalet. Eller rättare sagt, ge dem samma känsla som originalet gjorde. (Observera skillnaden i det sista - känslor är ännu värre att försöka uppfylla förväntningarna för.)
Observera att jag inte säger något om att adapationer i allmänhet skulle vara dåliga. Bara att iaf jag oftast färgas negativt av dom om jag sett eller läst en förlaga.
Gottcha. För att jag ska göra saken mer klar: jag talar inte specifikt om dig nu, utan mer om generella tendenser.
Posted 13 February 2009 - 18:49
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 14 February 2009 - 02:39
Posted 15 February 2009 - 04:35
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 15 February 2009 - 14:39

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 15 February 2009 - 15:33
Hur kan ni rösta på Boogeyman 2 framför Get Smart? Har ni ens sett filmen?
Nej, det har jag inte. Men jag har sett Boogeyman 2.
Posted 15 February 2009 - 15:41
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 15 February 2009 - 16:08
Posted 15 February 2009 - 16:21
Edited by XC, 15 February 2009 - 16:22.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 15 February 2009 - 16:27
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 15 February 2009 - 16:39
Samma anledning som jag röstade på Get Smart.Hur kan ni rösta på Boogeyman 2 framför Get Smart? Har ni ens sett filmen?
Nej, det har jag inte. Men jag har sett Boogeyman 2.![]()
-Gangstagrass
Posted 15 February 2009 - 17:02
Get Smart är å andra sidan värd att gå vidare åtminstonde till nästa omgång
Winter is Coming
Posted 15 February 2009 - 17:04

Posted 15 February 2009 - 17:29
Jag skulle vilja kalla det semi-fristående. Där är en röd tråd och föregångarna får en typ av upplösning i uppföljaren via tidningsarticklar osv.Nope, om inte saker och ting ändras i tredje filmen så är de fristående från varandra.
3:an t ex börjar strax efter 2:an slutar och i handlar i början om en släkting till ett av offren från 2:an. 2:an utspelar sig på ett psyke som den överlevande i ettan kom till efter filmens slut.
-Sora, Kingdom Hearts