Senast lästa (eller hörda) bok
Posted 29 June 2014 - 19:00
Sista delen i Atwood's SF-dystopi, som blir en direkt fortsättning på de båda tidigare böckerna när handlingarna går samman. Man följer gruppens fortsatta kamp för överlevnad i den nya, främmande världen, främst genom Tobys ögon.
Återigen väldigt välskrivet, och man följer engagerat händelseutvecklingen. Men nerven - eller kanske mystiken - saknas för att jag ska ge det där riktiga toppbetyget. Det blir "bara" en bra framtidsskildring, och ett bra avslut på bokserien. Brasklapp dock för att det var ett tag sen jag läste den här, och då också sträckläste den.
Betyg: Mycket Bra
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 09 July 2014 - 10:17
Har just läst klart en serie fantasy-böcker som jag följt i många år, men som jag nu ser att jag bara nämnt i förbigående här på forumet. Böckerna handlar om The Black Company, ett förband legosoldater som tar uppdrag av lokala härskare för att få smutsiga saker utförda. Ganska snabbt hamnar de i konflikt med Shadowmasters, ett gäng mäktiga trollkarlar och deras ledare The Dominator och hans fru Lady. I senare böcker får kompaniet nys om sitt ursprung långt nere i södern och beger sig dit för att söka efter det, och deras återkomst sätter igång en kedja händelser som påverkar hela världen.
Väldigt klassisk fantasy alltså, men det som gör böckerna unika är tonen; Cook skriver (nästan) alltid ur en persons perspektiv, nämligen annalistens dvs den som har i uppdrag att skriva ned kompaniets historia. Så det skildras hela tiden ur den lille mannens perspektiv, och alltid med en rå soldatjargong. Stora händelser som små skildras med samma nyktra (nåja) ögon. "Like Vietnam War on peyote" har det sagts. Mycket krass humor blandas med storslagna skeenden, och det blir oftast en fråga om vem som lurar den andre bäst.
Synen på huvudpersonerna (som skiftar med böckerna) är alltid mänskligt personlig. Samtidigt blir det tydligt hur lite ett liv kan vara värt; Cook slaktar "statister" såväl som centrala karaktärer lika enkelt, kan ske i en bisats (så det gäller att hänga med).
Även om böckerna skiftar i kvalitet (främst de i mitten håller inte samma nivå) är de som helhet en unik upplevelse som jag varmt rekommenderar, liknar inget annat jag läst.
Böckerna finns att köpa på SF-bokhandeln (eller Amazon) och heter i tur och ordning:
The Chronicles of the Black Company
The Books of the South
The Return of The Black Company
The Many Deaths of The Black Company
(Samtliga är samlingsvolymer, det enda man kan få tag på idag)
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 10 July 2014 - 18:14
Har nu börjat med första delen av GraphicAudios version av "Mistborn: The Well of Ascension".
Lika underbar som alla andra GA-produktioner jag lyssnat på.. ![]()
http://www.graphicau...ion-1-of-3.html
Sample: https://soundcloud.c...scension-1-of-3
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 25 August 2014 - 23:42
Forutom del 2 av "Well of Ascension" så införskaffade jag mig GraphicAudios version av "Gifted" (X-Men-storyn ursprungligen skriven av Joss Whedon och bokifierades av Peter David.
Whedon och David måste vara ett dream team. Båda har en underbar humor, vilket gör att bokversionen faktiskt är bättre än serieversionen. Detta förädlas sedan ytterligare av GA. Rekommenderas stort. Nu måste jag skaffa resten av deras Marvel-titlar (har bara hunnit gå igenom DC-titlarna hittills).
Trailer: https://soundcloud.c...-marvel-trailer
//Peak
sixty six."
Posted 30 August 2014 - 19:38
I vintras när jag maratontittade på Star Gate (17 säsonger på 17 veckor) så blev det inte mycket läst. Men nu är jag i gång igen och det är väl bäst att jag betar av några stycken.
Stäppens krigare av Conn Iggulden
Första delen av 5 om Djingis Kahn och hans sonson Kublai Kahn.
Jag kände mig inte så sugen på denna när den kom ut på svenska för 5-6 år sedan. Är som regel lite misstänksam när man skriver skönlitteratur om verkliga händelser, risken är rätt stor att författaren inte kan frigöra sig tillräckligt för att göra historien fängslande. På en tågresa i våras så blev det ändå av att jag köpte denna och jag blev positivt överraskad. Trots att Iggulden håller sig ganska nära orginalhistorien så är detta ett fullödigt äventyr som man har svårt att lägga ifrån sig. Rekommenderas!
Smaragdernas bok av John Stevens
Första delen i "Trolldomens tre skrifter".
"Äsch", tänkte jag när jag läst första sidan i boken, "det här är ju en barnbok". Vilken miss! Men eftersom jag för tillfället inte hade så mycket annat för mig så fortsatte jag läsa några sidor till och rätt vad det var så var jag fast. Det här är en mycket trevlig tidsresehistoria med målgruppen 10-12 åringar, men man kan läsa den med full behållning även som vuxen. Det är inte många författare som klarar den balansgången men John Stevens gör det med glans, trots att det är hans debutbok.
Fiskrens: den här kan jag verkligen rekommendera för grabben din!
Eftersom det var fraktfritt om man beställde för mer än 300 kr på SF-bokhandeln förra veckan så passade jag på att köpa fortsättningarna på båda dom ovanstående böckerna, så nu har jag att läsa ett tag igen. ![]()
Posted 31 August 2014 - 21:42
Fjärde boken i serien om The Witcher. Geralt fortsätter sitt sökande efter Ciri, som försvann efter kalabaliken i Thanedd i förra boken. Sökandet för dem genom krigszoner och på vägen stöter han på både moraliskt tveksamma dvärgar och uråldriga vampyrer.
Bättre handling än i förra boken även om också den här tappar i tempo av och till. Det och bokens avsaknad av riktig final (tyvärr rätt så genomgående problem för den här serien) drar ned den. Det är annars en klart intressant värld, troligen den mest anakronistiska fantasy jag stött på : här diskuteras genetik, rasism och klassfrågor samtidigt som magi. Känns både konstigt och synd att det bara verkar vara en del kvar i serien efter denna.
Betyg: Bra
Posted 26 September 2014 - 16:20
Stockholms Undergång av författarkollektivet Fruktan.
En riktigt bra antologi med 12 noveller som alla är mycket läsvärda. Det är lite svårt att välja några specifika favoriter då alla håller en så jämn och hög kvalité, men dom som kanske sticker ut lite mer än andra är "Lönelördag", som har ett riktigt bra driv som gör att man bara måste läsa klart novellen på en gång. Förvisso inte speciellt svårt då ingen av dom i antologin är överdrivet långa, men ändå. Den har ett intressant persongalleri och handlingen är riktigt bra och spännande. Detsamma kan även sägas om novellen "Allt vi byggt upp skall vi riva ner". I dessa två exempel så kan man inte sluta att läsa utan man måste bara få veta vad som händer härnäst. Dessutom så tar man verkligen till sig karaktärerna. Det sistnämnda är något som man gör med samtliga novellers karaktärer. Och allt som oftast så är det väldigt bra handling och riktigt spännande. Jag tycker även att man undviker att använda sig av dom sedvanliga klyschorna och många gånger så är handlingen i novellerna riktigt unik. Man har verkligen tänkt till i sitt skrivande och levererar sådant som man inte har läst om tidigare och det är riktigt trevligt i mitt tycke. Exempel på det är t.ex. novellerna "Regnbågen" och "Höjdskräck". Äntligen något som är nyskapande. Om jag ska anmärka på något så är det att en del skriv och stavfel har smugit sig in i en del av texterna. Inget som stör helhetsintrycket, men ändå lite synd kan jag tycka. Själv så kan jag tänka mig att läsa om den här antologin igen. Jag ser dessutom fram emot att både få följa författarkollektivet Fruktan och deras framtida projekt, dom har verkligen visat framfötterna med denna antologi. Och jag följer även gärna var och en av dom individer som utgör kollektivet, jag kan spå en intressant framtid och ljus framtid om dom fortsätter att skriva och har en sådan här hög kvalité som samtliga noveller utgör i denna antologi. Dessutom så väcks återigen min egen skrivarlusta till liv igen efter att ha läst dessa noveller. Och det finns nästan inget bättre betyg att ge när man inte bara har fått en stark läsupplevelse där man både vill läsa om och fortsätta att följa författarna, utan att man även får en bonus som uppmuntrar till att författa vidare själv. Så det är bara att tacka och ta emot. Stockholms Undergång rekommenderas varmt!
Edited by Garm, 04 October 2014 - 23:43.
Posted 27 September 2014 - 09:23
Låter som en intressant bok, vilken genre kan man klassa boken som? Dysopti/Skräck?

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 29 September 2014 - 16:43
Skräcknoveller är förlagets egna beskrivning. Men jag tycker att det är en rätt mild skräck som kan tilltala många. Inget onödigt frossande i litervis med blod, sadistiskt övervåld, kapade kroppsdelar eller andra saker som av en del kan upplevas som skräckfyllt. Utan allt är mer rysligt och vansinnigt spännande. Det målas upp en härlig känsla av både "före och efter katastrofen"-känsla när man läser en del av novellerna. Stockholm som du både känner och inte känner igen. Och dystopi kan man också räkna med. Även inslag av SF/F om jag får säga mitt.
Om du får en chans att läsa den så gör det. Tror att flera av novellerna skulle tilltala dig, speciellt dom som är lite unika i att dom berättar något som (i varje fall jag) inte har läst om tidigare. Novellerna "Regnbågen" och "Höjdskräck" är ett lysande exempel på det. Speciellt "Regnbågen". Jag tror att boken går att låna online från publit via ditt lokala bibliotek om du skulle vilja testa att läsa något.
Edited by Garm, 29 September 2014 - 16:44.
Posted 29 September 2014 - 17:51

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 30 September 2014 - 23:37
Skymningssång av Patrik Centerwall. (Bones här på forumet)
En novellsamling som innehåller följande 17 noveller;
"Författardrömmar"
"Gustaf Frödings hemliga liv"
"Telefonsamtalet"
"I skuggan av ett gammalt brofäste"
"Kretsloppets vedermödor"
"Nattvagnen"
"Svaret får den som vinner"
"Målningen"
"Fasan i Alsterskogen"
"Intervjun"
"Skymningssång"
"Långsamt reser hon sig"
"Tempus fugit"
"Skivinspelningen"
"Nöjesfältet"
"Inbjudningskortet"
"Please remember me"
På det hela taget en bra samling noveller inom fantastikens tecken. En del av dom känns dock mer som ett utkast till en novell, tankar och ideér nedskrivna. För när man har läst klart dessa så blir man förvånad över att dom redan är slut och jag fick ofta känslan att man knappt hade hunnit komma igång med själva berättandet. Som tur är så är dessa noveller få till antalet och dom flesta är istället välutvecklade och dessutom mycket bra. Favoriterna är nog novellerna "Gustaf Frödings hemliga liv" och "Fasan i Alsterskogen". Dessa hade författaren med lätthet kunnat utveckla till att bli en hel bok, så bra, spännande och intressant är det.
Här får vi stifta bekantskap med den riktigt intressanta karaktären Joseph Dyrvall och dennes vänskap med självaste Gustaf Fröding samt deras förehavanden uti den svenska skogen. Värmland närmare bestämt. Och vi vet ju alla vad som kan finnas i skogen, inte sant? Både troll, skogsrå och andra mer eller mindre fasansfulla saker. I den andra av de nämnda favoriterna så är det mer Joseph Dyrvall som är i fokus och här har författaren även vävt in ett mycket känt mythos i sin novell, självaste Yog-Sothoth, eller rättare sagt en son till denne. Yog-Sothoth är ju som bekant en kreation av Lovecraft. Och jag gillar att författaren mixar det bästa av två världar tillsammans med varandra. I "Fasan i Alsterskogen" dyker det även upp en karaktär vid namn Per, som i sin tur dyker upp i den sista novellen, "Please remember me". Och jag gillar att författaren har låtit en sådan sak ske, att karaktrer kan återkomma i mer än en novell.
Några andra favoriter bland novellerna är "Skymningssång", "Skivinspelningen" samt "Please remember me" som alla kretsar kring en kvinna som man får följa genom olika tidsperioder. Jag tolkar det som att hon är en Succubus utifrån det som händer med dom män som korsar hennes väg i novellerna. . Men jag kan även ha läst in lite för mycket. Hur som helst så är dessa riktigt välskrivna.
Tillkommer gör även andra noveller som jag mer eller mindre gillar.
Om jag ska anmärka på något så är det att väldigt många skriv och stavfel har smugit sig in i texterna. Bokstäver och hela ord har fallit bort, en del ord upprepas direkt efter varandra och rena stavfel förekommer. Det känns inte som att flera av texterna inte är korrekturlästa alls. Vilket tyvärr gör att läsupplevelsen skaver en del. Jag hoppas att det är något som kanske kan åtgärdas, själv läste jag inte den tryckta versionen utan den digitala som jag lånade genom bibblan. Så med lite tur kanske det hela blev åtgärdat innan novellsamlingen gick till tryck.
Bortsett från det så är det här en novellsamling som jag varmt kan rekommendera och jag väntar med spänd förväntan på att få läsa något mer av författaren i framtiden. För jag hoppas att han fortsätter att skriva. Jag fortsätter gärna att läsa.
Edited by Garm, 04 October 2014 - 23:43.
Posted 04 October 2014 - 23:41
Hungrig Skugga av Love Kölle. (Taverner här på forumet)
En novell på ca. 20 sidor. Välskriven med en mycket tilltalande språkskrud och en matig berättelse som snabbt lyckas att bli intressant och behåller intresset hela vägen till slutet. En novell som är bra som den är, men där man även skulle vilja ha mer. Man känner för karaktären som det hela krestar kring och det som han står inför. Livet blir inte alltid som man har tänkt sig. Ibland kan man ta sig ur svåra situationer och ändå leva ett någorlunda bra liv. Men ibland så är och förblir livet en nattsvart och bottenlös avgrund. Handlingen känns rätt unik, jag har i vilket fall som helst inte stött på ämnet alltför många gånger i mitt läsande. Jag har ett par andra alster av författaren som ligger och väntar på att läsas och om dessa är lika bra som den här digitalt lånade novellen, så bådar det riktigt gott.
Posted 05 October 2014 - 10:26
Tredje delen i serien om den femte konfluxen, fantasy-böckerna baserade på om inte den bästa så åtminstone en av de mest populära rollspelskampanjerna till Drakar & Demoner. Trollkarlen Shagul försöker med sina kloner skapa så mycket split och förvirring som möjligt i Trakorien, allt för att dölja och själv kunna kontrollera den femte konfluxen. Runt om i riket kämpar de övriga huvudpersonerna vidare, mer eller mindre medvetna om förändringar som kommer och vad de kan göra inför dem.
Jag upplevde den här boken som bättre än den förra, främst för att de olika parallella handlingarna var bättre disponerade här; flera av dem slogs också samman vilket gjorde det lättare att hänga med. Vilket inte alltid är så lätt eftersom Granströms största styrka och samtidigt hans svaghet är det rika och komplicerade språket. På samma gång som man njuter av de vackra ordflödena snubblar man på alla tungvrickare. Världen som det hela utspelar sig i gör det inte lättare för läsaren; på samma gång en nidspegel av vår egen som den är helt annorlunda. Ett imponerande bygge, men inte alltid helt lätt att följa.
En till möjlig svaghet är dramaturgin: handlingen tuggar på utan större fartsträckor eller i inbromsningar så man känner den där extra spänningen inför något kommande dramatiskt lite för sällan. Framför allt drabbar det slutet av boken, som inte känns speciellt mycket som något slut över huvud taget.
Men det är bara små brister i ett nu stort och mångfärgat lapptäcke; vi pratar fortfarande den bästa svenska fantasyn på länge: tillräckligt annorlunda och välskriven för att stå sig väl internationellt.
Betyg: Bra!
Edited by Fiskrens, 05 October 2014 - 10:47.
Posted 15 October 2014 - 17:46
Maskinblod
Novellsamling med följande noveller och författare.
En rätt ojämn samling i mitt tycke. Dels så är det inte alla noveller som engagerar, men det finns inte heller någon direkt röd tråd kopplat mellan innehållet och samlingens titel. Kanske att det bara ska vara en titel och inget mer, men jag hade nog förväntat mig en tydligare koppling. Sedan så är det rätt märkligt att man varvar rätt nya noveller som har kommit ut dom senaste åren, med sådant som är skrivet betydligt längre tillbaka i tiden. Det gör att språkskruden känns rätt splittrad och det blir lite avigt att läsa. Det har gjorts två till samlingar under samma titel och tanken var att läsa dom med framöver, men just nu så känns det inte aktuellt. Men jag ska inte heller döma ut dessa baserat på den läsupplevelse som jag har fått med den här samlingen. Ingen av novellerna i den här samlingen sticker direkt ut eller lämnar ett bestående intryck hos mig. Ska jag ändå försöka att framhäva några som trots allt var trevliga att läsa så är det Där, fast ändå inte samt STIM i mitt blod - en vision.
Den leende vännen och andra historier av Arthur Conan Doyle.
Innehåller följande noveller.
En riktigt bra samling av noveller som utgår från dom andra områden som författaren utforskade när han inte skrev om sin käre Sherlock Holmes. Precis som förlaget beskriver på bokens baksida så är det inte annat än att tankarna dras till både H.P. Lovecraft och Edgar Allan Poe när man läser dom 5 noveller som utgör den här samlingen. T.ex. så är den avslutande novellen Fallet Joyce-Armstrong riktigt bra och för tankarna åt sådant som Lovecraft har skrivit om. En alldeles förträfflig novell som jag slukade i ett nafs. Egentligen så är ingen av novellerna direkt dålig, utan det rör sig mer om en nyansskillnad mellan bra och väldigt bra. Om jag ska välja ut ett par av novellerna som är snäppet bättre än dom andra så får det bli den ovan nämnda novellen tillsammans med Det som ligger begravet. Dessutom så tycker jag att översättaren/förläggaren har valt passande noveller att samsas om plats i den här samlingen. Alla påminner om varandra och är både lika men även unika på sitt eget sätt. Det här var väldigt lättläst och mycket underhållande. Något som jag kan tänka mig att läsa om och något som får mig att både vilja se fler sådana här novellsamlingar från samma förlag, men även att jag på egen hand känner att jag behöver utforska om och vad mer som finns skrivet i samma format av författaren.
Posted 07 December 2014 - 21:31
Trolldomens tre skrifter av John Stephens
Del 1. Smaragdernas bok (The Book of Beginning- The Emerald Atlas)
Del 2. Rubinernas bok (The Fire Chronicle)
Del 3. Sista stridens bok (The Black Reckoning)
Bakgrundsstoryn är att trollkarlarna i ett avlägset förflutet av någon dunkel anledning samlade all trolldom i tre skrifter. Detta var inte så smart eftersom den som är i besittning av endast 1 bok får nästan gudomlig makt och fel använt kan de tre böckerna tillsammans hota hela universum. Böckerna förvarades i biblioteket i Rhakotis (Alexandria) men dom försvann när Alexander den Store erövrade staden och oron bland trollkarlarna var enorm. En profetia talade dock om att tre barn, syskon, en dag skulle hitta böckerna och bli dess väktare, och den dagen skulle världens öde avgöras.
Det här är det klart bästa jag läst i den här vägen sen jag läste Philip Pullmans "Den mörka materian". Det är ibland svårt att förstå hur förlagen kategoriserar böcker man ger ut. Den här serien ska vara "lämplig upp till 12 år" vilket ju bara är nonsens. Dessa böcker kan man läsa med god behållning hur gammal man än blir (kanske med undantag av övre tonåren eftersom man då ofta anser sig för "vuxna").
Detta är John Stevens debut och han gör det med den äran. Han skriver helt klart för barn och ungdomar och precis som tex Astrid Lindgren så tar han sin målgrupp på fullt allvar. Styrkan i böckerna är att han inte väjer för svåra frågor som tex när vänner och älskade dör, eller att det goda kanske inte är helt gott och det onda kanske inte helt genomruttet. Jag tycker helt enkelt att det var riktigt bra böcker, trots att jag är betydligt äldre än 12 år.
Rekommenderas!
Posted 08 December 2014 - 02:22
Jag skulle ljuga om jag sa att jag kände igen författaren och/eller böckerna. Dom har helt passerat under min radar. Men efter att ha läst ditt omdöme och hur SF-Bokhandeln beskriver böckerna (dessutom var dom billiga där) så känns dom ju avgjort lovande och värda att utforska. Och det där med rekommenderad ålder brukar jag sällan ta till mig. Visst finns det böcker för yngre än min egen ålder där man faktsiskt har känt att det inte riktigt tilltalade mig, men lika ofta har raka motsatsen skett där man uppskattat en bok trots att den mer har varit rekommenderad för betydligt yngre läsare. Jag kör mer på magkänslan, verkar boken bra så är det väl bara att hugga in. ![]()
Posted 20 December 2014 - 22:17
Wool Omnibus av Hugh Howey. Första samlingsvolymen av böckerna i Silo-serien som utspelar sig i en postapokalyptisk framtid där människorna på grund av någon slags katastrof tvingas leva i ett jättelikt underjordiskt skyddsrum på flera nivåer. Väldigt spännande lyssning, speciellt som man inte på en gång får veta varför eller hur skyddsrummet skapades eller vad det är som tvingat ned människorna under jorden. Intressanta och mångbottnade karaktärer gör historien levande och trovärdig. Fortsättningen, Shift Omnibus, ska tydligen vara ännu bättre så det blir nästa projekt.
Posted 21 December 2014 - 14:50
Jobbar uppe i Hudik för tillfället, så jag har bra med tid att lyssna på ljudböcker.
Just nu arbetar jag mig igenom Big Finish-äventyren (Doctor Who m.m.) som jag missat, och diverse Dragonlance, Forgotten Realms och andra DoD-böcker som numer finns på Audible.
Big Finish är ju generellt bra (även om jag tycker att det är alldeles för kort med 1-2 CD:s per äventyr nu för tiden när man vant sig vid GA, men...
Dragonlance och de andra serierna lyssnar jag egentligen bara på för att jag är nyfiken på universumen. Böckerna är ju knappast sådär jätterevolutionerande/bra nu för tiden, men... Salvatores Forgotten Realms-böcker skall ju vara bra iaf, har jag hört.
Utöver det så lyssnar jag också på Sagan och Isfolket och Sagan om Is och Eld på svenska (genom Storytel) och skall till med att börja på Stephen King's Revival snart (Mr. Mercedes gillade jag, men jag hoppas på att Revival är bättre).
//Peak
sixty six."
Posted 21 December 2014 - 19:25
Kanske för att jag kom över denna (http://i.imgur.com/0hclEk7.jpg) på second hand för 30 spänn. Som nyskick. Innehåller 3 CD med ett äventyr på varje. Gillar att det är lite radioteater över det hela och inte som en vanlig ljudbok.
Efter att jag är klar med dessa 3 äventyr och Alkemistens Dotter så hade jag tänkt att läsa Divergent för att se hur den är jämfört med filmen.
Posted 20 January 2015 - 12:56
Magician's Land av Lev Grossman
Avslutande delen i trilogin om Quentin Coldwater och hans upplevelser som magiker i dagens Amerika och i det Narnia-instpirerade fantasilandet Fillory. Boken tar vid en liten tid efter slutet på förra, men man får snabbt veta vad som skett mellan. Quentin kastas in i en heist-liknande magisk kupp som gäller att stjäla en väska med magiskt innehåll från två inte så nogräknade magiker. Givetvis uppstår komplikationer. Samtidigt får man följa vidare händelser i Fillory, som återkopplar till första boken och som inte verkar vara alltför ljusa...
Det är en mer mogen och ansvarstagande Quentin man möter i denna sista bok om honom. Jag gillar starkt att han har fått utvecklas; även om mycket av behållningen av första boken är att han och hans vänner är just så omogna och farliga som man kan förvänta sig av ~20-åringar med för mycket makt, är det fint att se att deras erfarenheter haft effekt. Om man ska vara kritiskt till Grossmans böcker så gäller för denna på samma sätt som den förra att det länge känns svårt att hitta någon röd tråd. Även om man fattar att de olika parallellhandlingarna kommer att föras samman är de var för sig alldeles för spretiga för att man riktigt ska vilja ana vartåt de är på väg. Enda gången det funkade var i första boken som var naturligt episodisk redan i grundhandlingen, i de två senare framstår detta mer som en brist.
Men som helhet är det ett mycket bra avslut på en bokserie jag rekommenderar alla vuxna fantasy-läsare.
Posted 24 February 2015 - 16:09
Red Rising av Pierce Brown (2013) översatt till svenska som "Rött uppror" (2015)
Handlingen utspelar sig i en framtid när solsystemet håller på att terraformas för mänskligt liv och samtidigt förändrar man den mänskliga arvsmassan för att människorna bättre ska klara nya livsbetingelser. Ganska logiskt så skapas ett kastsystem beroende på vilken specialitet man har. De olika kasterna benämns som olika färger och överst i hierarkin härskar Guld, en stark och skoningslös människotyp som tidigare vände sig mot och förgjorde "ursprungsmänniskan" på Jorden. Underst i hierarkin finns Röd som är gruvarbetare på Mars och som aldrig tillåts komma upp till Marsytan. Dom är i praktiken slavar men eftersom all information till dem är filtrerad av de högre kasterna så vet de flesta inte ens om det. Men naturligtvis finns det en motståndsrörelse...
Bokens huvudperson är Darrow som är 16 år, gift med Eo och jobbar som "HelvetesDykare", dvs borrmaskinsförare. Nu är det ingen vanlig borrmaskin han sköter utan något som tydligen kräver en närmast onaturlig fingerfärdighet och koordination. "Det sägs att HelvetesDykares fingrar måste kunna röra sig lika snabbt som eldslågor. Mina rör sig snabbare." Boken börjar med att Darrows maka blir hängd för att hon sjunger en förbjuden frihetssång. Strax därefter går den hämndlystne Darrow samma öde till mötes men nu är motståndsrörelsen med på noterna och lyckas fejka hans död. Man behöver hans unika talanger till att använda honom som en infiltratör för att krossa kastsystemet inifrån. För detta ändamål "skulpterar" man om hans kropp för att han ska se ut som en Guld och ger honom en fejkad bakgrund, och sedan skickas han till de "gyllenes" läroanstalt där han får göra intagningsproven, vilket är ett måste för att kunna göra karriär inom hierarkin. Resten av boken handlar om Darrows kamp för att klara skolan där faktiskt bara ca 30-35 % överlever.
Vill man vara elak så är detta inget annat än en modern version av "Flugornas Herre" men då bortser man också från det faktum att det är en sidvändare som det nästan är omöjligt att lägga ifrån sig. Jag längtar efter del 2 i den planerade triologin!
Mycket bra!
Posted 18 August 2015 - 00:21
Jag har alltid gillat den här boken och att ta del av den uppläst ändrar inte på det. Tony Robinson är ett utmärkt val och han han har verkligen inlevelse och närvaro. Dessutom är han bra på det här med att göra olika personligheter och att ge dom alla en distinkt röst. Det enda smolket i bägaren är att versionen som jag lyssnade på var en avkortad sådan. Men med tanke på att jag har läst boken tidigare så kunde jag göra ett undantag för att få höra den uppläst istället. Rekommenderas om man gillar Pratchett och inte har något emot avkortade ljudböcker.
Edited by Garm, 18 August 2015 - 00:24.
Posted 20 August 2015 - 20:21
//Peak
sixty six."
Posted 24 August 2015 - 00:26
Stephen Briggs är min absoluta favorit när det kommer till uppläsning av Pratchetts böcker. Bästa uppläsningen av honom, och av Pratchett över huvud taget, måste vara Thud!
Jag skulle vilja lyssna på mera av Nigel Planer då jag bara har hört honom läsa upp Hogfather och Carpe Jugulum.
Någon av Nigel Planers Discworld-uppläsningar som du kan rekommendera, Peak?
Posted 24 August 2015 - 19:10
En av mina absoluta favoritböcker med Herr Pratchett är ju den här. Tror att samplen funkar även för ej inloggade:
http://www.audible.c...40439749&sr=1-1
//Peak
sixty six."