Jump to content

Photo

• Please log in to reply
291 replies to this topic

#201 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 March 2010 - 17:05

Avatar släpps på DVD den 22 April.
OBS! Endast 2D versionen släpps då. 3D versionen kommer senare

Avatar hits DVD 4/22—but you won't need those glasses | SCI FI Wire

We knew Avatar would be coming soon to DVD and Blu-ray, but we didn't know exactly when ... until today. Fox Home Entertainment just announced that James Cameron's blockbuster will be simultaneously released in most markets around the world on April 22, according to The Hollywood Reporter.

Keep in mind, though, that next month's release will only be a 2D version of the film that's already taken in $2.6 billion since its theatrical release on Dec. 18. You'll have to wait a little longer for a 3D version of the film, which is expected sometime next year.

Will you be rushing out to buy a 2D Avatar?

Or will you hold out until 2011 for the full 3D experience?

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#202 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 16 March 2010 - 17:29

Bah, vem vill ha 2D-versionen? <_<

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#203 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 16 March 2010 - 17:31

För oss som inte kan se 3D kanske?

Haha, jag hann först :P

Edited by Rick Hunter, 16 March 2010 - 17:33.

Winter is Coming

#204 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 March 2010 - 17:32

Vi som är 3D blinda? :rolleyes:

Edited by Sentinel of Dreams, 16 March 2010 - 17:32.
Rick: Smurf!

Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#205 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 16 March 2010 - 17:35

Hur många har 3D-grejer hemma då? Inte jag iaf, den budgeten finns inte. Så har gärna Avatar på DVD. ;)
*Hockey och superhjältar*

#206 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 16 March 2010 - 17:47

Well I pity all you fools. :P

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#207 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 16 March 2010 - 17:47

Kommer nog inte skaffa den på DVD. För mig var det just bioupplevelsen med True 3D som gjorde det så coolt. Sen nån gång i framtiden då alla har 3D hemma ;) kan jag tänka mig att inhandla den.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#208 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 16 March 2010 - 18:23

Är på sätt och vis nyfiken på att se den i 2D också, faktiskt. Om man ska vara lite positiv. ;)

#209 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 March 2010 - 18:33

Den är bra i 2D också, du kommer inte bli besviken.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#210 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 March 2010 - 18:43

Jag är nyfiken på hur den tar sig i 3D-TV :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#211 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 16 March 2010 - 18:44

Den är bra i 2D också, du kommer inte bli besviken.

Är ju lite old school/fattig så jag kör fortfarande med DVD och har ingen HD-tv eller så. ;)

#212 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 March 2010 - 18:46

Som Georgia säger: funkar alldeles utmärkt.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#213 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 March 2010 - 18:42

Släpps i Sverige den 28 April.
Inget extra material alls verkar det som. Bara 1 skiva.
Trist :(

#214 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 17 March 2010 - 18:47

Trist! Verkar bli vanligare och vanligare, de lägger allt göttigt extramaterial på Bluray och släpper torftiga DVD-utgåvor. :(

#215 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 17 March 2010 - 18:51

Det är ju väntat, de vill skapa incitament för folk att köpa blu-ray. Det är precis som med extralåtar på CD när den kom.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#216 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 17 March 2010 - 18:53

Ja, antar det. Men trist i alla fall, för på vissa dvd:er är det fortfarande allt det roliga med...

#217 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 17 March 2010 - 19:20

Då måste man väl skaffa en blu-ray spelare då. Fan också då måste jag skaffa en hd-tv också :angry:

Winter is Coming

#218 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 17 March 2010 - 19:26

Ja, det är ju det. Räcker inte med blurayspelare, och det lär man alltså få vänta att ha råd med... :(

#219 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 March 2010 - 19:28

Som jag förstått det så kommer det inte vara något extra material på BR utgåvan heller.

#220 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 17 March 2010 - 19:37

Va? Varför inte? Eller...de kanske väntar och släpper en directors cut lite senare då, som de gjorde med Sagan om ringen-filmerna t.ex.

#221 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 17 March 2010 - 19:43

Det är smått ironiskt att den här filmen kommer att driva konsumtion av nya mediateknologiska gadgets, så att man kan sitta där med 3D, HD och Blu-Ray för att i bästa möjliga upplösning se de goda miljökämparna besegra de onda kapitalistparasiterna, medan ens gamla apparater skeppas till nåt skrotberg i Nigeria...

#222 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 March 2010 - 19:46

Skulle nog tro att allt hamnar på 3D utgåvan.

Letar efter artikel

'Avatar' DVD, Blu-ray release date set
/.../
Fox Home Entertainment will roll out the home video in three phases, beginning with the release of the movie -- alone, with no extras -- in 2D on DVD and Blu-ray on Earth Day, April 22. A four-disc 2D release with numerous extras follows in November, and a 3D version on Blu-ray arrives next year.
/.../

Inget extra på första utgåvan.
Andra utgåvan är bara 2D med en massa extra material, på DVD
och tredje utgåvan är 3D men bara på BR.

#223 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 17 March 2010 - 19:52

Tre utgåvor? Varav den första släpps på Earth Day?

Jag tar tillbaka. Det är inte smått ironiskt...

#224 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 19 March 2010 - 17:46

Hahahahaha

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#225 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 22 March 2010 - 20:12

Den här storyn är i grund och botten en rosseauiansk fetischisering av den hundratals år gamla "den ädle vilden"-tropen uppblandad med literaliserat New Age-tugg om den animistiska naturens harmoni. Karaktärerna som gör mest intryck är den alltid pålitliga Sigourney Weaver och Stephen Langs färgstarke Colonel Hardass-typ (större militaristisk stereotyp finns inte men han har iaf skoj med sin roll) men resten är liksom bara där.

Momentet som, mer än något annat, visar på det simplistiska och förljugna världsbygget är när Sully håller sin peptalk och rundar av den med ”This is our land!”, varpå han möts av entusiastiska bifall från Na’vi. Om Cameron hade läst på lite så skulle han nog ha funnit att jägare-samlare aldrig betraktar mark som sin ägodel. Detta illustreras av det kända exemplet med indianerna som ”sålde” Manhattan till holländska nybyggare för några pärlhalsband. Holländarna utgick från att indianerna ansåg sig ha ägorätt till marken och erbjöd dem lite krimskrams för den men i själva verket trodde de att de fick något för ingenting. Indianerna idkade byteshandel sinsemellan men att någon kunde göra anspråk på att äga marken de alla levde av var ett koncept så främmande för dem att de bokstavligen inte kunde tänka sig det.

Men Na’vi (när ett namn ska verka exotiskt så är apostrofer den givna kryddan) är förstås inte tänkta att vara en verklighetstrogen jägare-samlarkultur. De är en idealiserad, barnsligt oskuldsfull stand-in för hela världens urbefolkningar, såsom skuldtyngda vita västerlänningar föreställer sig dem, och angreppet på dem ska symbolisera de moderniserande och globaliserande krafter som har svept undan många av dessa befolkningars traditionella livsstil och fortfarande gör de kvarvarandes alltmer prekär. Men som tur är har de en vit amerikansk snubbe som kan rädda dem från andra vita amerikanska snubbar och sedan bli deras de facto ledare, eftersom ingen är mer lämpad att leda en blå utomjordisk jägar-samlarkultur än en vit amerikansk snubbe som antagligen har levt hela livet i en postindustriell storstadsmiljö. Storylinemall 1A, som sagt.

I båda SF-filmerna från 2009 som behandlade rasrelationer så förvandlades huvudkaraktären till en av de Andra. I Avatar behöver Sully bara lära sig att hoppa mellan träden och visa sina fantastiska draktämjarfärdigheter för att den kulturella klyftan ska överbryggas och hövdingens dotter ska släppa till. Vill man vara givmild kan man tolka förvandlingsprocessen som en metafor för hur vita västerlänningars tänkesätt och värderingar görs till globala normer. Precis som Jake Sully blir en vit amerikan i en blå utomjordings kropp så förväntar vi oss att folk ska tänka och bete sig som vi själva oavsett hur de ser ut, annars är de efter i utvecklingen. Det skulle i så fall vara ett av de få subversiva elementen i en berättelse som annars har väldigt lite nytt att berätta.

I District 9 placeras den utomjordiska kulturen på hemmaplan, vilket efter att Wikus genomgår sin förvandling betonar hur institutionaliserad segregation tar sig uttryck. Han vill inte bli någon ledare för räkorna, eftersom de är okultiverade, skabbiga kräk som lever i misär. De är inte intresserade av något sånt heller, eftersom i deras situation är det varje man för sig själv som gäller. I slutändan lycka han hjälpa dem genom att agera spontant när tillfället kommer och även det gör han av själviska motiv, så att han småningom kan bli människa igen. Det är en mycket uppriktigare exposé av kulturellt betingad rasism men den är förstås inte intresserad av att stryka tittarens samvete medhårs eller presentera paradisiska urskogar i 3D så att man sen kan gå hem och känna sig deprimerad över att man inte lever i ett sagoland där djuren och naturen är ens vänner, ända tills man kan köpa filmen på Earth Day och återuppleva allt det där... och därför var det inte District 9 som blev den mest inkomstbringande filmen någonsin.