Jump to content

Photo

Senast sedda film v.3 OBS! Läs första inlägget

• This topic is locked This topic is locked
1001 replies to this topic

#201 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 February 2010 - 15:26

Crazy Heart

Så då har jag äntligen sett denna film med den omtalade Jeff Bridges i huvudrollen. Alla här har väl läst Wylies recension så jag behöver inte dra så mycket om filmen i sig. Lika bra att gå rakt på sak: ja, jag förstår allt beröm som haglar över honom för han är magnifik i sin roll, han är Bad Blake ändå ut i fingerspetsarna. Skådespelaren Jeff Bridges försvinner och ersätts av karaktären. Det är en prestation som inte går av för hackor må jag säga. Och som om det inte vore nog så visar karln att han kan sjunga! Är ju nästan så att jag sitter och stampar takten - till countrymusik :D Het Oscarskandidat. Återstår för mig att se A Single Man och se vad Colin Firth går för.

Skönt sätt de både berättar historien och hur de agerar: ingen överdriven dramatik utan lugnt och sansat, vilket ökar trovärdigheten för båda delarna. Klart att historien i sig inte är något nytt, dock lyckas de ändå få till den på ett bra sätt. Blir inte det obligatoriska guld och gröna skogar och så levde de lyckliga i alla sina dagar. Ok, förutom hans väldigt korta (upplevdes som det) och smärtfria besök på avgiftningskliniken då ;)

Bra spelat av samtliga inblandade. Som Wylie noterade så kan Colin Farrell agera bara han vill och har rätt förutsättningar. Han visade det ju i In Bruges och nu även i denna film. Personkemin mellan Bridges och Gyllenhaal var på plats även den. Men det är Jeff Bridges som äger filmen. Punkt.

4/5

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#202 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 24 February 2010 - 00:29

Un prophète

Jag tycker det är något märkligt att den här filmen blev nominerad för en Oscar. Inte för att den är dålig. Inte alls men det känns inte alls som en sådan film.

Un prophète är i grund och botten en typisk "rise to power" film fast en mycket välgjord sådan. När filmen börjar anländer Malik till fängelset för att avtjäna ett 6 årigt straff för vad som hintas om att vara polismisshandel. (det klargörs aldrig riktigt) Han är en loser, utan kontakter vare sig innanför eller utanför murarna och håller sig för sig själv. Men så tvingar den korsiska maffian honom att utföra ett mord. Korsikanerna styr fängelset och Malik har inget val, efter det hamnar han under deras beskydd och när bossen Césars män blir frigivna tar Malik över som Césars number 1 guy samtidigt som han börjar göra egna affärer på sidan av. Så mycket mer behöver man inte säga om handlingen bara genom att beskriva det som rise to power kan man ana åt vart det kommer att bära av. Inga poäng för originalitet direkt men det är snyggt ändå snygg berättat och riktigt snyggt filmad. Dessutom välspelat av framför allt Tahar Rahim som Malik. Jag kunde inte låta bli att tänka på Blood in blood out (som jag är rätt förtjust i även om den egentligen inte är så bra) under tiden jag såg filmen. Inte för att dom har så mycket gemensamt utöver fängelsestoryn men tankarna vandrade ändå dit.

4/5

Edited by Wylie Times, 07 April 2010 - 15:46.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#203 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 February 2010 - 00:36

Blood in, Blood out - kul att du också gillar den för det är samma här av någon anledning :)

PS. Vad gäller Oscarsnomineringen, samma märkliga känsla som jag fick över The Secrets of Kells kanske?

Edited by Synon, 24 February 2010 - 00:36.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#204 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 24 February 2010 - 00:43

Jag glömde nämna att den faktiskt har en till viktig gemensam nämnare med Blood in blood out. Malik är arab och korsikanerna ser därför ner på honom och han blir aldrig heller riktigt accepterad av dom.

Gällande Secret of Kells så kan jag mycket väl tänka mig att man får den känslan där också. Jag återkommer när jag har sett den.

-Gangstagrass

#205 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 February 2010 - 00:46

Hade faktiskt tänkt se Un prophète idag, men tiden gick så fort. Får bli i morgon kanske. Har inte vågat läsa för mycket av det du skrev, men med tanke på ditt betyg så var den inte alltför dålig.

Hoppas du ser Kells snart för jag är lite nyfiken vad du kommer att tycka om den :)

Edited by Synon, 24 February 2010 - 00:47.

#206 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 February 2010 - 16:19

Un prophète
...
När filmen börjar anländer Malik till fängelset för att avtjäna ett 6 årigt straff för vad som hintas om att vara polismisshandel. (det klargörs aldrig riktigt) Han är en loser, utan kontakter vare sig innanför eller utanför murarna och håller sig för sig själv. Men så tvingar den korsiska maffian honom att utföra ett mord. Korsikanerna styr fängelset och Malik har inget val, efter det hamnar han under deras beskydd och när bossen Césars män blir frigivna tar Malik över som Césars number 1 guy samtidigt som han börjar göra egna affärer på sidan av.
...

Gör det enkelt för mig och lägger in Wylies beskrivning av handlingen här så slipper jag (jag fortsätter gärna på det spåret)! Tack Wylie :D

Tahar Rahim är ruggigt bra i rollen som Malik. Två scener som jag tyckte stack ut: Malik som ska utföra Céasars order och döda Reyeb. Plågsamt att se honom tvinga sig själv att göra det han ska. Grymt bra spelat av honom. Den andra scenen är mot slutet som innefattar Malik, muslimerna och Céasar. Stark scen med små medel. Säger inget mer utifall att det är någon som tänkt se filmen och läser det här. Just det, sista scenen satt jag med ett stort leende i ansiktet. Han har verkligen kommit upp sig nu, herr Malik.
Mycket bra tempo i filmen som aldrig mattas ner, snyggt filmat och berättat och bra skådespel av de flesta. Lärt mig ett nytt namn (för mig) den senaste veckan: Alexandre Desplat som kan det här med filmmusik. Inblandad i några andra filmer jag nyligen sett: Fantastic Mr Fox och Coco avant Chanel.

4/5

Ps. Som du säger, Wylie: lite otippat att den blev Oscarsnominerad.

Edited by Synon, 24 February 2010 - 16:22.

#207 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 24 February 2010 - 17:22

Maliks första tid i fängelset byggs upp riktigt bra speciellt när det kulminerar i mordet han tvingas utföra som du nämner Synon. Håller med om filmmusiken också, riktigt bra. Jag gillade speciellt slutet då dom spelar Mack the Knife. :)

-Gangstagrass

#208 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 February 2010 - 17:38

Lärt mig ett nytt namn (för mig) den senaste veckan: Alexandre Desplat som kan det här med filmmusik. Inblandad i några andra filmer jag nyligen sett: Fantastic Mr Fox och Coco avant Chanel.

Han som gjort musiken till Benjamin Button också. Håller med, väldigt talangfull kompositör.

Edited by XC, 24 February 2010 - 17:39.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#209 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 February 2010 - 20:44

Fortsatte min Hayao Miyazaki-utbildning med två nya studietimmar idag:

Laputa - Castle in the Sky/Slottet i Himmelen (1986)
Bra story, trevlig musik och samma härliga färgpalett som i Nausicaä of the Valley of the Wind. Storyn i stort för tankarna lite till Atlantislegenden. Kul detalj att rävekorren från Nausicaä gjorde en cameo. -- BRA.

Edited by XC, 24 February 2010 - 20:49.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#210 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 February 2010 - 22:53

@Crusader, jag kommer nog flytta några av dina inlägg till respektive film tråd. Inte de där du har flera filmer i en men de där du bara skriver om en film.
Kommer inte göra det idag men vill bara varna ;) dig så att du inte börjar fundera vart de tog vägen.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#211 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 February 2010 - 01:25

The Secret of Kells

En ganska märklig och fascinerande film. För att handla om bevarandet av en keltisk bibel så är det mycket mysticism och hednisk tro med och just den biten tyckte jag var intressant och dom hade gärna fått lägga mer fokus på det och vidareutveckla storyn lite. Filmen är trots allt bara 75 min lång.

Animeringen är en blandad historia. I sina sämsta stunder, främst i början av filmen, ser det ut som tecknade barnprogram brukar göra på TV men i sina bästa stunder, som när dom kommer ut i skogen är det ruggigt snyggt arbete med lager på lager som vävs in i varandra. Ibland påminde det mig om Samurai Jack som också är väldigt stilistiskt animerad fast med en enkel grund i främst karaktärer. Plus att dom båda är rätt ojämna i story.

Bitvis är storyn faktiskt lite tråkig, men den tar sig mot slutet och det är definitivt annorlunda berättat även om delar av storyn känns igen. Jag förvånades också över hur bitvis mörk den var, speciellt när vikingarna anfaller klostret. Bra musik också, väldigt irländsk.

3,5/5

Jag kan förstå Synons kritik mot filmen, speciellt om inte storyn intresserade och jag håller med om att det är underligt att den blev nominerad. Inte för att den var dålig men för att det är en sån doldis. Jag vet ingen som hört talas om den innan och det finns väldigt få kommentarer på imdb. Jag tror knappast att dom haft pengar att promota den heller och dessutom har tidigare Oscarsvinnaren Miyazaki en ny film ute. Mycket märkligt. Men lite kul också för en sån här film.

Edited by Wylie Times, 07 April 2010 - 15:46.

-Gangstagrass

#212 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 25 February 2010 - 02:12

Förstod väl att du kunde ge mig lite mer kött på bena gällande den här filmen. Jag erkänner att min aversion mot denna typ av animerad film sitter i sen jag var liten och det visades i något barnprogram eller nåt och jag tyckte det var sååååå tråkigt! Jag menar, det var ju inte Disney direkt :D Sedan ser jag att jag var lite otydlig med vad jag tyckte om storyn: storyn i sig var det inget fel på, utan mer hur den fördes fram. Ibland kändes den riktad mot barn för att i nästa stund inte göra det. T ex vikingarna som du nämner plus att den bitvis är en aning seg och tråkig. Men jag blev iaf så pass nyfiken att jag var tvungen att googla lite om boken.

Ok, Wylie: vilken film står på tur?

#213 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 February 2010 - 02:35

Har du sett Persepolis eller Trion från Belleville? Dom hade också jag vill inte säga barnprogram men europeisk animation kanska man kan kalla det. Det var ju mycket sånt man såg som barn och jämför t.ex. stilen i The Secret of Kells påminde mig lite om The Big Knights som ingick i SVTs barntablå för ganska många år sen. Väldigt rolig serie f.ö. Men vad jag undrar är hur stilen i filmerna jag nämnde tilltalade dig. Eftersom dom var Oscarsnominerade utgår jag från att du har sett dom. ;)

Härnäst: The Messenger och Julie & Julia. Imorgon. Troligen. En av dom iaf.

Edited by Wylie Times, 25 February 2010 - 02:37.

-Gangstagrass

#214 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 25 February 2010 - 02:40

Nu avslöjade du mig :blush: Finns i hyllan. Osedd. Oops. Ok, om du påminner mig efter galan så lovar jag att jag ska se dem. Deal?

Aha, själv bör jag väl försöka se In the Loop efter att ha fått en hint om det av en viss person ;)

Edited by Synon, 25 February 2010 - 02:40.

#215 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 February 2010 - 02:46

Busted! :lol:

In the loop är riktigt bra så kolla in den, den behöver fler röster. Själv njuter jag av kvartsfinalen mellan Kanada och Ryssland. Grymt underhållande.

-Gangstagrass

#216 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 25 February 2010 - 02:48

NEJ! Håller den på NU? *skyndar mig att sätta igång tv:n*

#217 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 25 February 2010 - 08:06

Så sport rusar du till, men bra (nåja) filmer skjuter du upp på framtiden? :blink:

Vad är det för prioritering! :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#218 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 25 February 2010 - 11:11

:lol:
Var inte orolig, jag har koll på läget...tror jag.

#219 Glima

Glima

Lieutenant

• Members
  • 95 posts

Posted 25 February 2010 - 14:21

Outlander (2008)

Mycket bra. Ärligt talat förstår jag inte hur den har fått så mycket negativ kritik.

Det ända i filmen jag inte är nöjd med är att man fick aldrig se att Moorwen verkligen var död.

Jag håller med dig Crusader. Jag tycker att filmen har fått oförtjänt mycket negativ kritik. Angående slutet så tror jag att man lämnade det öppet i hopp om att man någon gång kan göra en uppföljare. Nu är det väl högst osäkert att det blir så, men jag kan tänka mig att det är en förklaring i all fall.

Trion från Belleville?

Den filmen är väldigt bra. Mycket egen och fin animering, rolig handling och en underbar musik. Den får man absolut inte missa!

Edited by Glima, 25 February 2010 - 14:43.

#220 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 February 2010 - 14:32

Trion från Belleville?

Den filmen är väldigt bra. Mycket egen och fin animering, rolig handling och en underbar musik. Den får man absolut inte missa!

Kan bara hålla med. Underbar film. Jag kommer att påminna dig Synon. ;)

-Gangstagrass

#221 Glima

Glima

Lieutenant

• Members
  • 95 posts

Posted 25 February 2010 - 14:45

^ Om jag inte minns helt fel så är det väl ingen direkt dialog i filmen? :unsure: Många kanske skulle rygga tillbaka inför det, men jag tycker att det är befriande med den typen av filmer ibland och det fungerar ypperligt till animerad film. Speciellt av den här kalibern.

#222 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 25 February 2010 - 15:14

Jag kommer att påminna dig Synon. ;)

Nu litar jag på att du gör det för jag känner på mig att den kommer att försvinna i blänket av alla Oscarsstatyetter :P

#223 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 February 2010 - 16:32

@Synon: Det här kanske är fel tillfälle att påpeka att jag har ett väldigt dåligt minne.

^ Om jag inte minns helt fel så är det väl ingen direkt dialog i filmen? :unsure: Många kanske skulle rygga tillbaka inför det, men jag tycker att det är befriande med den typen av filmer ibland och det fungerar ypperligt till animerad film. Speciellt av den här kalibern.

Jag tycks minnas att det är en eller två meningar men annars helt fri från dialog och det tycker jag är modigt att ge sig på för det kan lätt misslyckas men här fungerar det lysande. Ett annat exempel är dom inledande 20 minuterna eller så av Wall-E som också är helt dialogfri och helt fantastiskt bra. Sen har den inte har så mycket dialog i resten av filmen heller. (Wall-EEEE, Eeeeeeva :))Det är som du säger lättare att få det att funka i animerade filmer.

Edited by Wylie Times, 25 February 2010 - 16:33.

-Gangstagrass

#224 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 25 February 2010 - 16:49

Hm. Illa valt tillfälle :P O well. Redig quinna reder sig själv, eller nåt. Jag har helt enkelt plockat ut dem ur hyllan och lagt dem väl synliga på bordet... *mycket nöjd med mig själv*

#225 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 February 2010 - 16:58

:thumbsup:

Kommer jag ihåg så säger jag till.

-Gangstagrass