Jump to content

Photo

Legend of the Seeker - Säsong 1

• Please log in to reply
338 replies to this topic

#201 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 January 2010 - 16:13

Det är ett dubbelavsnitt som visas på fredagen 5/2 med start kl. 20.00 med repris dagen efter kl. 17.00
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#202 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 January 2010 - 08:27

Tack för påminnelsen G. Kul att höra att TV6 tänker visa de två första avsnitten som ett dubelavsnitt - som det är tänkt - och inte två avsnitt som en del kanaler gjorde.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#203 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 27 January 2010 - 14:59

Bra med både dubbelavsnitt och repris så snabbt.

Vågar man tro på två avsnitt per vecka även framöver, eller är det bara en engångsföreteelse?

#204 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 27 January 2010 - 19:02

Jag vet inte om det kommer bli så, man våga tro på det kan man nog, Sexan har ju kört ett par gånger förut med dubbelavsnitt av sci-fi-serier en gång i veckan.

#205 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 27 January 2010 - 21:46

Jag skulle gissa att det bara är första avsnittet. Jag såg förresten trailer för LotS på sexan igår. :)

Min kommentar är till er som inte har sett det är: Håll ut och ge inte upp, det blir betydligt bättre i säsong 2.

Nej, jag var inte så förtjust i första säsongen.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#206 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 27 January 2010 - 22:26

Jag tyckte första säsongen i alla fall vart mycket bättre andra halvan/mot slutet. Men säsong 2 är klart bättre indeed :)

Winter is Coming

#207 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 28 January 2010 - 13:40

Hoppas det är som Magnus säger. För det stämmer ju att dom har gjort så tidigare.

Annars är det bra som XC säger, att dom visar dom två första avsnitten som dubbelavsnitt precis som det var tänkt från allra första början.

Det ska bli kul att få se om avsnitten igen, samt även få se dom mot slutet av säsongen som inte ens jag har sett än. En riktigt bra serie som har sina "ups and downs" men trots allt lyckades att fånga in och hålla kvar mig.

#208 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 31 January 2010 - 22:44

Tyvärr så är det bara dubbelavsnitt första gången, sedan verkar det bli ett avsnitt åt gången.

#209 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 01 February 2010 - 13:03

Aww crap! Men men. Bättre med ett avsnitt än inget avsnitt alls.

Snällt att du kollade upp det hela Magnus. :)

#210 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 February 2010 - 18:27

Glöm inte. Ikväll startar det.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#211 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 February 2010 - 22:19

01x01-02 - Prophecy & Destiny

Det här var ju bra :) Lättsmällt Fantasy med mycket action passar mig perfekt en fredags kväll ^_^
Och nu sitter jag undrar över varför jag har dröjt så länge med att se serien :lol: lika bra det kanske så att jag kan se den för första gången på TV, om jag nu inte faller dit och kör ett marathon race ;) Men jag ska försöka hålla mig.

Fighting scenerna var bra tycker jag, speciellt den där på slutet. Det enda jag reagerade på var att Kahlan helt plötsligt hade bytt tillbaka till sin vita dräkt, hon måste ha gjort det hos benkvinnan Adie

Sen kunde man ju inte undgå att försöka jämföra med boken (eller de första kapitlerna dessa två avsnitt avhandlade) men det var ju inte mycket som stämde, inte som jag minns det i alla fall, minnet är inte så bra ;) är ju ett par år sen man läste första boken.

#212 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 05 February 2010 - 22:37

Jag är så sur på bokserien just nu (intresserade kan ju titta på Levande Ljuds blogg efter min "recension" av bok 6) att jag nog skall ta upp TV-serien igen. Mitt motstånd är ju att bokserien är så annorlunda och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#213 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 February 2010 - 22:57

:lol2:

Bok 6 i engelsk eller svensk utgåva? Antar du menar engelsk utgåva.
Har inte kommit så långt i bokserien.

#214 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 05 February 2010 - 23:07

Engelsk utgåva. Faith of the Fallen eller vad nu eländet heter.. :P

Synd på en bokserie jag faktiskt gillade under de tre första böckerna eller så..

Kan ju avslöja att enligt de som läst den så verkar faktiskt Goodkinds nya bok ha kopplingar till "Sword of Truth", trots att det är en helt ny genre och allt.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#215 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 February 2010 - 02:08

Det enda jag reagerade på var att Kahlan helt plötsligt hade bytt tillbaka till sin vita dräkt, hon måste ha gjort det hos benkvinnan Adie

Hon byter fram och tillbaka då och då och man kan undra vart hon har plats med ombyte för dom verkar aldrig bära på någon packning eller hur hon håller sin vita klänning så ren.

-Gangstagrass

#216 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 February 2010 - 19:23

Nu har jag också sett den. Tack TV 6 för att ni körde repris redan idag :)

Jag fastnade direkt och hoppas de kan hålla samma tempo. Trots standardingredienser (t ex den avundsjuke brodern, eliminera hindret som håller den utvalde kvar = fadern) gillar jag den skarpt för den charmiga storyn - älskar det goda mot det onda, och gärna i en mix av magi. Även tekniken hjälpte till att förstärka fantasykänslan, som t ex ljussättningen och miljöerna. Så jag blundar gärna för de små bristerna. Stort plus för att vi får se en kvinna som reder sig själv och klarar av att slåss mot två karlar samtidigt :thumbsup:

Wylie & Georgia: Ingen packning på hästen? Minns inte det själv. Fast å andra sidan så är hon ju en häxa så det är väl bara att trolla fram en ny, ren klänning :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#217 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 February 2010 - 20:40

Dom har inte alltid hästar med sig så nej.

Att dom spelar in i Nya Zealand som har en så pass varierad och vacker natur hjälper mycket för känslan i serien och starka kvinnokaraktärer finns det gott om i serien.

-Gangstagrass

#218 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 February 2010 - 22:07

Ok, packning på hästen går bort. Var värt ett försök iaf :)

Nya Zealand ja, otroligt tacksamt för fantasymiljöer må jag säga. Riktigt sagoland. Skulle vara kul att åka dit och se det med egna ögon.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#219 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 February 2010 - 09:23

01x01/02: Lika bra som jag mindes det faktiskt. Tycker det är en helt OK start på serien, speciellt scenen med Kahan och Dannee i början tycker jag är riktigt bra. Scenen på slutet (när lämar Hartland) är kanske lite väl krystad, men scenografin är ju (nästan om alltid med Nya Zeeland) grymt snygg.

Det där med klänningen är lusigt, minns att jag reagerade på att det fanns en likandan klänning (som den hon hade på sig) i nästan samma snitt i en torparstuga i Hartland. Och det finns en miss i andra avsnittet där man verkar glömt bort att hon hade en grön på sig.

Synon: Raimi/Tappert har aldrig varit rädda för starka kvinnliga karaktärer, Xena tex. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#220 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 February 2010 - 09:34

Att jag nämnde att jag tycker det är kul med en stark kvinnlig karaktär är för att det generellt är alltför sällan förekommande så jag blir glad när de väl dyker upp :)

#221 rehnvall

rehnvall

Senior Commander

• Members
  • 380 posts

Posted 08 February 2010 - 21:45

Verkar vara standard de genomonda vs de goda fantasy. Det enda ovanliga var combon tjej+dolkar=brutal slakt !? Nu har jag bara sätt de 2 första ep, till folk som läst böckerna eller sätt serien, kommer det fortsätta vara en sådan knivskarp svart/vit skildring eller kommer det att finnas gråskala?

#222 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 09 February 2010 - 00:01

kommer det fortsätta vara en sådan knivskarp svart/vit skildring eller kommer det att finnas gråskala?

Spoiler markerar för säkerhets skull.

Första säsongen är ganska så svart/vit rakt igenom. I andra säsongen blir det lite mer gråskalor.

Edited by Wylie Times, 09 February 2010 - 00:03.

-Gangstagrass

#223 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 12 February 2010 - 20:58

Richard är en hyvens kille: trots att Lilly lurade honom kan han inte låta bli att hjälpa henne få ut sin bror från fängelset. En sann riddare! Dock vinner han ju faktiskt på det då Lilly pratar gott om honom till de andra, säger att de måste hjälpa honom för han är the Seeker. Ryktet lär sprida sig.
Gillar prisjägarna som kivas om kartan och slutligen lyckas komma fram till att de ska samarbeta :D
Minus är scenerna i slowmotion som de inte riktigt får att funka. Samma gällde i de första avsnitten btw. Inlagt för den "coola" effektens skull, inte för att snyggt passa in. Men, men, en liten petitess bara.
Verkligen skön, avkopplande underhållning en fredag kväll.

#224 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 February 2010 - 21:20

Om jag inte minns fel så får man en bättre balans på special effekterna längre fram.

fqq5BYam.jpg

#225 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 February 2010 - 21:34

1x03 - Bounty

Helt OK avsnitt.
Självklart så fanns ju det där monstret som alla trodde var en myt :lol: och självklart så blir Richard lurad av tjejen ^_^ det är två klassiker.

Rätt kul när prisjägarna slåss om kartan och sen står där med en varsin del och tror att just han har rätt del när ljuspricken försvinner över till den andra kartdelen. :lol:

Joxer :thumbsup: eller Sebastian som han heter här då.
Undrar om den kartan är någon slags förlaga till GPS? ;)

Kollade upp avsnittet på TVRage.com och ser att 3st som står med som gästspelare även har varit med i Xena, Hercules och Jack of all Trades. Återvinning :D

Edited by Georgia, 12 February 2010 - 21:31.