Jump to content

Photo

Webbläsare a.k.a Browsers

• Please log in to reply
343 replies to this topic

Poll: Populäraste webbläsaren på SFN!

Vilken webbläsare använder du?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#201 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 09 December 2010 - 13:01

Kommande Chrome 10 (nej, 9:an har ej släppts än) låter intressant:

2010-12-09 10:08 - PC för Alla:
Så snabb är Googles webbläsare Chrome 10

I tisdags meddelade Google att företaget släppt en testversion av Chrome 10 som även går under kodnamnet Canary. Chrome 10 ska tack vare en ny javamotor vara upp till 50 procent snabbare än den nuvarande skarpa versionen av Chrome 8.

Chrome 10 använder en ny teknik som Google kallar Crankshaft för att hantera javascript. En teknik som enligt Google gör Chrome rejält mycket snabbare. Chrome 10 planeras att släppas nästa år, och innan dess kommer Chrome 9 att släppas. Chrome 9 kommer dock inte att implementera Crankshaft.

PC för Allas systertidning, Computerworld, har utfört en rad tester av Chrome 10 på en dator med Windows 7 och kom fram till följande resultat.

Chrome 10 är 43,5 procent snabbare än Chrome 8 i Googles javaskripttest, V8.
Chrome 10 är 51,2 procent snabbare än Chrome 8 i Mozillas javaskripttest, Kraken.
I javaskripttestet Sunspider så var Chrome 10 endast 3,5 procent snabbare än Chrome 8.

I ett blogginlägg förklarar Google varför Chrome 10 visar upp så små prestandavinster i Sunspider.
– Idén bakom Crankshaft är att optimera kod som används ofta och inte slösa bort tid på kod som används sällan. Det betyder att vissa av de småtester som utförs av Sunspider inte kommer att generera några större prestandavinster. Ju större beräkningar som utförs, desto bättre kommer prestanda bli med Crankshaft, skriver Google.

I tester som gjordes på Googles V8-test var Chrome 10 dubbelt så snabb som de nuvarande testversionerna av Firefox 4 samt Opera 11. Jämfört med den senaste testversionen av IE9 var Chrome 10 upp till fem gånger snabbare.

I ett uttalande förra månaden uppgav Microsofts chef för Internet Explorer, Dean Hachamovitch, att javaskripttester är missvisande och en webbläsares prestanda handlar om mer än endast javaskript.

Testversionen av Chrome 10 finns än så länge endast för Windows och kan laddas ned från Googles webbplats.

Källa: idg

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#202 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 09 December 2010 - 17:22

Google känns närmast ostoppbara just nu... Fenomenal satsning från det gänget! :thumbsup:

Måste säga att jag vet inte hur mycket mer av Firefox jag tolererar... Bara det finns lite privacy och web-utvecklar tillägg till SR Ware Iron, eller annan privacy-inspirerad gaffel av Chrome, så byter jag.

Nu får det vara slut på Mozillas tjafs!

#203 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 09 December 2010 - 19:58

Någon mer än jag som allt som oftast får det här i Chrome?
Attached File  InteTillgänglig.png   6.61KB   24 downloads
Det kommer blixtsnabbt (typ innan sidan ens hunnit svara) och efter omladdning har man sidan uppe igen. Händer bara i Chrome och inte bara med den här sajten, så det känns helt klart browser-relaterat.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#204 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 09 December 2010 - 20:40

Ja den dyker upp ibland, alldeles nyss faktiskt på denna sida dessutom.

Winter is Coming

#205 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 December 2010 - 09:18

Hm, är det den som dyker upp om jag gått över till en annan flik och sajt en stund? Kan vara så. Är det så för er? För så blir det inte om jag är aktiv på en sajt.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#206 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 12 December 2010 - 13:54

För mig dyker det upp lite när som helst. Och som om bara för att markera fick jag det precis nyss när jag försökte posta det här svaret - som då försvann ut i cyberrymden. Nåja, det dyker väl upp någonstans i nån annan galax och startar ett krig, á la Douglas Adams :).

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#207 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 12 December 2010 - 22:38

Lite irriterande är det faktiskt.

Winter is Coming

#208 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 12 December 2010 - 23:51

Ni sitter båda på PC? Själv sitter jag ju på Mac och har bara råkat ut för det med en "inaktiv" flik, inte på sidan jag är på.

#209 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 13 December 2010 - 00:42

Finns det annat än PC menar du? Hade jag ingen aning om :P

Winter is Coming

#210 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 13 December 2010 - 00:51

Just därför du sitter på en PC: du har icke skådat ljuset än! ;)

:lol:

#211 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 13 December 2010 - 01:07

Jag kämpar på i mörkret än. Ljus är överskattat :P

Winter is Coming

#212 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 December 2010 - 10:32

Norrmännen släppte Opera 11 i morse. De största nyheterna är:

• Tab stacking är en ny teknik för bättre hantering av flikar.
  • Förbättrad adressrad som ska ge bättre säkerhet och översikt vid långa webbadresser.
  • Opera 11 har nu stöd för insticksprogram från tredjepartsleverantörer.
  • Stöd för visuella musgester som gör att du kan använda datormusen mer effektivt för att navigera i webbläsaren.
  • Bättre prestanda överlag.
  • Förbättrat stöd för html5.
  • Automatisk uppdatering av insticksprogram.
  • Kontrollerad hantering av insticksprogram så användaren själv kan välja om exempelvis Flash ska laddas på en webbsida.

Punkt 4 och 8 vart jag genast intresserad av. Sen är jag lite nyfiken på tekniken för Tab stacking. Ska nog genast uppdatera till senaste versionen! :)

Märks att de flesta nya versionerna av webbläsare är starkt influerade av Chrome, både vad gäller funktionalitet och utseende. :)

Källa: idg
Ladda ner Opera 11 här

Edited by Synon, 16 December 2010 - 10:32.

#213 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 February 2011 - 21:58

Den som väntar på något gott... väntar alltid för länge! FF 4.0 är uppe i betaversion 10 nu och fler lär det bli. Senaste betan upptäcktes ett gäng buggar som ökar risken för krasch med 50% jämfört med nuvarande version... Aj då.
Först var tanken att 4:an skulle lanseras i slutet av förra året, men senaste budet är slutet på denna månad. Vi får välan se. Risken är att de tappar för många användare ju längre det drar ut på tiden. Både Chrome och Safari plockar användare läste jag häromveckan, ok främst från IE, men även FF är drabbad.

Chrome 9.0 finns ute nu och nytt där är bl a stöd för 3D-acceleration genom WebGL, direkt sidladdning genom funktionen Instant samt programbutiken Chrome Web Store vilken dock endast fungerar i USA.

#214 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 February 2011 - 12:33

Illa indeed.

Jag blir mer och mer sugen på att testa Chrome - och det hjälpte inte att den var förinstallerad på nya datorn. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#215 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 08 February 2011 - 20:33

Jag tycker att Chromeplus som är en Chrome-variant på uppgång känns som det bästa alternativet. =)

Mycket bättre support än SRWare Iron.

http://www.chromeplus.org/

#216 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 February 2011 - 12:19

IE 9 är ett steg från att bli officiell, men är den så bra som de själva hävdar?

Is IE 9 a modern browser? NO

frågade sig Paul Rouget och fann svaret själv.

#217 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 17 February 2011 - 12:51

Ok, FF 4 har inte ens släppt då snacket om 5:an redan ligger ute. :) Sägs att den kommer i slutet av året. Intressant med sajt specifik browser som nämns. Här kan du läsa vad som kommer i den versionen.

Pst. En kollega varnade för att installera betan av FF som inte är ok i dagsläget.

#218 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 27 February 2011 - 11:29

Några av er har säkert klurat ut detta redan, men jag tänkte det är bra att tipsa i alla fall. Om du använder Chrome kan du lägga in direktsökning till vårt eminenta forum genom att:

• Välj Alternativ->fliken Grunderna
  • Klicka på Hantera vid Sök
  • Välj du Lägg Till...
  • I formuläret fyller du förslagsvis i "SciFi-Nytt" / "SFN" / och sedan söksträngen
    http://www.scifinytt.se/forum/index.php?app=core&module=search&do=search&andor_type=and&content_title_only=1&search_term=%s&search_app=forums
Sedan kan du direkt i adressfältet skriva "SFN" (om det var sökordet du valde), trycka <tab> och sedan vad du vill söka på :).

Jag har valt att bara söka på Titlar (det enda jag tycker funkar), men om ni inte vill ha det är det bara att ändra till
&content_title_only=0
i söksträngen. Eller om man vill kan man ju skapa två olika sökningar för båda ändamålen.

#219 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 February 2011 - 12:36

Tack fiskrens, jag har klurat på att göra en sök-plugin för den interna sökmotorn också men inte orkat tagit i tu med det. Passade på nu när du gjort halva jobbet åt mig:

«Sci-fi Nytt (Internt)» (via scifinytt.se)
«Sci-fi Nytt (Titlar Internt)» (via scifinytt.se)

Alla 5 (inkl de tre som går via google) finns även på min profilsida. (De skall funka i alla webbläsare btw)-

Edited by XC, 27 February 2011 - 12:36.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#220 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 March 2011 - 00:29

OK, Mozilla släpper betaversion 12 och nästa steg blir RC och sen *trumvrivel* the real one! Jag blir bara mer och mer nyfiken på den. Nej, har inte installerat betan utan väntar snällt på den riktiga browsern. :)

Åh... XC, menar du att det är samma funktion som finns för FF och nu kan köras i Chrome? Yay i så fall!

#221 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 March 2011 - 10:00

Chrome & IE har funktioner som R2S inbyggt, IEs är dessutom väldigt genomtänkt.
Annars tror jag R2S skall finnas på Chrome.

Edited by XC, 02 March 2011 - 13:14.

fqq5BYam.jpg

#222 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 01 March 2011 - 15:52

#223 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 02 March 2011 - 01:30

det verkar som att XC kanske fick lite hjärnsläpp där... :D

#224 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 March 2011 - 09:51

Först fattade jag inte vad ni menade - sedan såg jag att jag kallade en av IEs funktioner för genomtänkta. :)

Och vad gäller sökplugins ligger faktiskt IE före FF. För att skapa en egen plugin så söker man helt enkelt bara på TEST i den och klistrar in resultatet i "skapa sök"-formuläret så fixar faktiskt IE resten själv med ikoner och grejor. Väldigt användarvänligt om man jämför med FF som kräver lite mer än så, även med R2S är det lite jobb med att göra dem.

Edited by XC, 02 March 2011 - 09:52.

fqq5BYam.jpg

#225 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 02 March 2011 - 13:08

Fast jag syftade mer på ditt nyskapande språkbruk. Det vill säga användandet av verbet finland.

Annars tror jag R2S skall finland på Chrome.