Jump to content

Photo

Zombie-frossa på SFN! (Spoilervarning utfärdas)

• Please log in to reply
390 replies to this topic

#201 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 03 June 2010 - 22:10

Det var några i början av filmen. Kommer inte ihåg exakt vilka.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#202 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 June 2010 - 22:11

På stationen alltså?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#203 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 03 June 2010 - 22:12

Jo och när dom raidar huset.

-Gangstagrass

#204 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 June 2010 - 23:17

Bäst att vara redo när gryningen övergår till dag...

http://www.youtube.com/watch?v=iQGqUC707e0

(Jag är barnsligt förtjust i dessa äldre trailers, berättarrösterna är ju bara Wow :P)

Day of the Dead (1985) står på tur om ni inte redan listat ut det. :D

Edited by Synon, 03 June 2010 - 23:21.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#205 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 03 June 2010 - 23:28

Kul också att trailern till "Land..." följer samma mall som de tidigare trailersarna.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#206 Brisingr

Brisingr

Senior Commander

• Members
  • 332 posts
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 04 June 2010 - 12:00

Day of the dead

Då jag har en lite hektisk helg så tog jag och tjuvsåg denna film igår :ph34r:

Gillar början av filmen, mitten var lite seg, slutet var bra. I korta drag

Men som energiingenjör och även väl insatt i kostlära så har jag lite svårt att se hur de kan röra sig utan att tillföra energi. Så mina gissningar går nu mot utomjordingar som kontrollerar de döda med högenergivågor riktade direkt på dessa "individer" (många vågor blir det). Hur ska de annars ha energi att utföra arbete???
Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D

#207 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 June 2010 - 14:53

Det ska bli intressant att se vad ni andra tycker om Day of the Dead som är min favorit bland dom äldre av filmerna. Den är lite speciell så jag kan tänka mig att den delar lägret lite. :)

Jag är lite efter alla andra, men omdömen om filmerna dyker upp förr eller senare.

#208 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 June 2010 - 17:42

Brisingr och Carty: ingen fara. Som sagt var är tiderna ej huggna i sten utan man tar det i sin egen takt. Det här med dagarna var ju mer för att hjälpa oss på traven så att det inte bara rinner ut i sanden. Jag tycker det bara är kul att ni hakar på när ni kan. :thumbsup:

Min förhoppning är att se den ikväll när sci-fi fredan på 6:an är över. Om jag inte slocknar i soffan efter denna långa, svettiga arbetsvecka :lol:

#209 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 June 2010 - 18:07

Exakt. Tillfälle för diskussion finns ju hela tiden så länge tråden finns kvar. :)

Jag ska försöka att se Dawn lite senare. Det tar verkligen emot att se den filmen, men jag måste ju se alla filmerna när jag nu håller på och det vore kul om jag kunde klämma ur mig en toksågning av den filmen när jag ändå håller på.

Edited by Cartman, 04 June 2010 - 18:07.

#210 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 June 2010 - 18:09

Planerar att se dagens film senare i kväll. Efter TV6 Sci-Fi Fredag. Så någon gång strax efter 23 sätter jag igång (om tablån stämmer att det är dubbelavsnitt av SGU)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#211 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 June 2010 - 18:28

Jag tänkte ge Sopranos en chans nu när serien början från början igen på SVT ikväll så det får bli efter det. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#212 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 June 2010 - 18:33

Oops. Bra där Crusader. Det hade ju jag också tänkt att göra, men jag hade helt glömt bort att det startade idag. Tack för påminnelsen. :) Då får det bli Dawn och eventuellt Day efter det. Jag har ju hela natten på mig om det behövs. :)

#213 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 June 2010 - 18:49

Tack för påminnelsen G. Hade nästan glömt att det var dbl avnitt ikväll. :Ställer in timern på en timme till och slänger med Johnny Mnemonic när jag ändå håller på:

--
Day of the Dead (1985) (Den här blev visst lite längre än normalt).
Börjar med att säga att Brisingr sammanfattar filmen riktigt bra. Sminket är, iaf inledningsvis, bättre än förra filmen - det är på slutet, när vågen av Zombier kommer, som hinken med blåpuder plockats fram igen. Storyn är OK, den är inte dålig på något vis, men slitningarna mellan Sarah och Kapten Rhodes blir enerverande redan under deras första scen ihop. Jag kan förstå vissa slitningar mellan grupperingarna - men öppen fientlighet? Militären anser sig vara de som per-automatik är bäst lämpade att fatta beslut? Ingen förståelse alls för medöverlevarna? Ungefär samma saker som haft mig på gränsen till att ge upp SGU under snart en hel säsong nu. Musiken är OK, känns som klassiskt 80-tal. Tror jag läste någonstans att Romero själv inte ansåg sig göra en film om Zombier utan om människor. Och lite stämmer det. För i 3 filmer nu så har mass-birollen som gjort honom känd bara haft en ceremoniell uppgift i filmerna. Jag har absolut inte något emot det - det krävs mer av en bra film än rejält med pang pang. En annan sak som slår mig i den här filmen hur Romero låter de kvinnliga karaktärerna utvecklas, Francine satte visserligen ned foten redan i Dawn of the Dead och gjorde klart att hon ville lära sig hantera vapen och flyga helikoptern. Sarah är här den enda "civila" karaktären som har mage att iaf försöka protestera när Kapten Rhodes långsamt utvecklas till Diktator Rhodes. -- OK+

Edited by XC, 04 June 2010 - 18:50.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#214 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 June 2010 - 19:01

Musiken ja. Den är minst sagt speciell. Jag vet att det är många som har svårt för filmen ENBART av den anledningen, vilket jag själv har lite svårt att se. Inte bara för att jag gillar musiken väldigt mycket, utan mer hur man kan tycka att en hel film faller pga ett soundtrack. Men det är väl den personliga smaken som slår till där.

Bra skrivet måste jag säga. :) Intresant att få veta vad du tycker om filmen. Jag kan tycka att slitningen mellan grupperingarna är "over the top" till viss mån, men jag tycker även att det är en av sakerna som gör filmen intresant. Att man har valt att skruva till det ett par extra varv och att det, i min mening, inte gör filmen sämre i sig. Det sista du skriver om Sarah håller jag fullständigt med om. Jag tycker att hon är en väldigt bra och intressant karaktär och jag tycker att Lori Cardille gör en helt perfekt rolltolkning. Det är så synd att hon inte verkar ha fortsatt sin karriär inom skådespelaryrket efter det.

Det skulle vara intressant att läsa den där artikeln. Minns du var du såg den? :)

Edit: Jag var bara tvungen att föreviga följande mening i min signatur. :lol:

"Sminket är, iaf inledningsvis, bättre än förra filmen - det är på slutet, när vågen av Zombier kommer, som hinken med blåpuder plockats fram igen."

Edited by Cartman, 04 June 2010 - 19:07.

#215 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 June 2010 - 19:42

Jag har mer eller mindre en permanent plats i din signatur nu mera. :D

Jag håller med, viss slitning är vad som gör storyn här - men man har dragit den de där extra varven som nästan gjort sönder gängan. Och filmen faller lite där - kanske därför man upplever det som ett lyft när den lilla rest sammanhållning som fanns havererar helt där på slutet. Kapten Rhodes stod antagligen redan på vansinnets brant, och plötsligt vara högsta hönset måste ha fått honom och bryta igenom helt.

Hon gör en väldigt bra roll - som kanske speglar mycket om hur det säkert skulle vara för en kvinna och hävda sig bland testosteron-stinna militärer.

Tror det är det här citatet jag tänker på:

»"I almost don't think of them as zombie films," says George Romero about his upcoming new movie Survival of the Dead. "My films are really about other topics."«[Källa]

En av Georgias delade artiklar - tror inte jag haft tid och se hela intervjun dock.

Edited by XC, 04 June 2010 - 19:44.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#216 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 04 June 2010 - 20:01

Day of the Dead

Inledningsvis snyggt filmad och stämningsfullt när de landar med helikoptern i en förra detta storstad, numera övergiven endast tusen och åter tusen zombies vandrar där. När de återvänder till bunkern så får de reda på att befälhavaren Cooper har dött och den helgalne diktatorn Rhodes har tagit över. Redan här blir filmen sämre och framförallt segare när bråken mellan forskarna och militärerna trappas upp. Dr Frankenstein ger verkligen skäl för sitt namn redan från början när han slaktar zombies i vetenskapens namn. Vad var hans lösning egentligen? Lära 6 miljarder zombies att lyda? Nää han var bara galen som de flesta andra i den här filmen. Även om han gjorde ett hyggligt jobb med Bub. De enda karaktärer som uppträdde som riktiga människor var också de som överlevde, logiskt oja. Massakern på slutet lyfter en annars ganska tråkig film. Hittills den sämsta av de tre första filmerna.
5/10

Winter is Coming

#217 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 June 2010 - 21:10

Oops. Bra där Crusader. Det hade ju jag också tänkt att göra, men jag hade helt glömt bort att det startade idag. Tack för påminnelsen. :) Då får det bli Dawn och eventuellt Day efter det. Jag har ju hela natten på mig om det behövs. :)

Vad kul. Har du sett serien innan? Tänkte att vi kanske kunde starta en tråd. Blir lättare att komma ihåg att se den också. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#218 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 June 2010 - 00:29

Dagens döda

Faktiskt bättre än första gången jag såg den men då tyckte jag inte alls att den var så bra. Dom interna konflikterna som XC och RH tar upp var det som störde mig mest då. Som Carty skriver är den överdriven och skruvad några varv extra hos Rhodes men tvärtemot honom gillar jag det inte. Det blir inte alls trovärdigt att hans män skulle följa en galnings order sådär blint. Det är så klychigt att alla militärer tänker som en grupp och det är bara dom civila som har något sunt förnuft kvar. För jag kan absolut köpa att Rhodes har lost his shit men att alla andra bara gå med på det känns väldigt konstigt. Samma sak med Frankenstein som helt obevakad gör vad han vill men det är åtminstone underhållande. Rhodes blir bara dryg.

Men ändå tycker jag att det funkade bättre vid omtitten. Jag gillar dom civila karaktärerna och dom scenerna dom har. Sen är det väldigt skön 80-talskänsla över hela filmen. Betydligt bättre smik och gore än i Dawn om än man märker att dom bara lagt ner tid på vissa zombier. När det blir större grupper kommer så kommer hinken med blåpuder fram som XC uttryckte det. :)

Sammanfattningsvis är det ändå den sämsta filmen i trilogin i mitt tycke.

-Gangstagrass

#219 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 June 2010 - 00:29

Day of the Dead (1985)

Stark inledning. Några människor i helikopter letar överlevare, men hopplösheten lyser i deras ansikten då allt de stöter på är zombies. Bra gjort med den ödsliga staden. Ger en sorglig känsla och den tragiska situationen är uppenbar.
De har bildat ett eget litet samhälle under ett flygfält, militärer och forskare. Intressant att se formeringen och hur de anpassat sig till sitt nya liv. Militären är de som bestämmer, men det är uppenbart att påfrestningarna börjar ta på allas psyke i varierande grad. De som håller huvudet kallt är de civila och framförallt en kvinna vilket är trevligt att se. Dock kan jag tycka att aversionen mellan Sarah och Rhodes är en aning överdriven. Särskilt scenen där hon är på väg att lämna mötet vilket han inte går med på är bara too much och fick mig att sucka högt.

Bra tempo inledningsvis som dock mattas av en aning tills saker och ting börjar eskalera mot slutet och kaoset utbryter. Synden straffar sig själv kan vi ju krasst konstatera.
Gillar de olika karaktärerna, musiken är bra och Bub är ju bara för söt. :) Skiftande kvalitet på makeupen på zombisarna, några välgjorda och några...eh...mindre bra. Förstår inte riktigt denna förkärlek för den blå nyansen? Why?

Avslutningsvis vill jag bara nämna att jag tycker det är intressant med filmer där en katastrof inträffat och vi får följa överlevare och se hur de sakta börjar forma ett nytt samhälle och framförallt att se hur de påverkas olika psykiskt. Det tycker jag Romero är bra på att förmedla i sina zombie-filmer. Gillar att han behåller fokuset på människorna och låter zombisarna komma i andra hand.

#220 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 June 2010 - 00:41

Day of the Dead (1985)

Synden straffar sig själv kan vi ju krasst konstatera.

Avslutningsvis vill jag bara nämna att jag tycker det är intressant med filmer där en katastrof inträffat och vi får följa överlevare och se hur de sakta börjar forma ett nytt samhälle och framförallt att se hur de påverkas olika psykiskt. Det tycker jag Romero är bra på att förmedla i sina zombie-filmer. Gillar att han behåller fokuset på människorna och låter zombisarna komma i andra hand.

Det första där är ju ett genomgående tema i Romeros filmer. Allt skiter sig när någon gör nåt idiotikt/förhastat.

Han tar det dessutom längre och längre i varje film. Först en natt just vid utbrottet, sen några veckor in och i den här filmen har det väl gått rätt lång tid vilket man också märker på människorna och deras psyke. Jag håller med om det sista också. Enbart zombie slakt blir snabbt tråkigt.

-Gangstagrass

#221 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 June 2010 - 00:44

Det blir inte alls trovärdigt att hans män skulle följa en galnings order sådär blint. Det är så klychigt att alla militärer tänker som en grupp och det är bara dom civila som har något sunt förnuft kvar. För jag kan absolut köpa att Rhodes har lost his shit men att alla andra bara gå med på det känns väldigt konstigt. Samma sak med Frankenstein som helt obevakad gör vad han vill men det är åtminstone underhållande.

Jag störde mig inte så mycket på det för alla vet vi ju att soldater lyder blint sin befälhavare i krig ;) Skämt åsido, deras påtvingade situation plus scenen där Rhodes beordrar en tvekande Steven(?) att skjuta Sarah för att hon inte vill sitta ner på mötet är förmildrande omständigheter imo. Men helt klart har Romero skruvat det till max och många gånger drar han åt skruven för hårt så träet spricker.

Btw så håller jag med om att den här är den svagaste hittills i zombie-sviten. Favoriten är fortfarande Dawn ^_^

Edited by Synon, 05 June 2010 - 00:46.

#222 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 June 2010 - 00:55

deras påtvingade situation plus scenen där Rhodes beordrar en tvekande Steven(?) att skjuta Sarah för att hon inte vill sitta ner på mötet är förmildrande omständigheter imo.

Förmildrande för den scenen ja, men efter det vill jag se scenen där soldaterna samlas i ett rum för diskutera hur Rhodes har blivit galen och borde fråntas sitt befäl. Men nu väljer Romero att fokusera på dom civila vilket gör militären till en grå massa (ja jag vet, upplägg för mer skämt. :P) förutom Rhodes och Steel som nästan verkar lika knäpp.

Men helt klart har Romero skruvat det till max och många gånger drar han åt skruven för hårt så träet spricker.

:lol:

Btw så håller jag med om att den här är den svagaste hittills i zombie-sviten. Favoriten är fortfarande Dawn ^_^

I concur. :)

Edited by Wylie Times, 05 June 2010 - 00:55.

-Gangstagrass

#223 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 June 2010 - 00:59

Förmildrande för den scenen ja, men efter det vill jag se scenen där soldaterna samlas i ett rum för diskutera hur Rhodes har blivit galen och borde fråntas sitt befäl.

Som sagt var så har jag inga större problem med dem för det är uppenbart att situationen är speciell och har gått hårt åt deras psyken och man kan ju inte påstå att någon av dem är vid sina sinnens fulla bruk. :P
Men jag förstår vad du menar. Kan hålla med om att det hade varit på plats med en gnutta reaktion från undersåtarna.

Undrar vart Georgia tog vägen? Somnade med fjärrkontrollen i handen kanske? ;)

Edited by Synon, 05 June 2010 - 01:04.

#224 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 June 2010 - 10:39

Undrar vart Georgia tog vägen? Somnade med fjärrkontrollen i handen kanske?

:lol:
Kan man nog säga.
10-15 min kvar av filmen var jag tvungen att stänga ner. Satt och sov framför TVn så jag får se de sista 20-25 min senare idag.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#225 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 June 2010 - 10:39

Men godmorgon, Georgia! Misstänkte det :lol:

Edited by Synon, 05 June 2010 - 10:40.