Legend of the Seeker - Säsong 2
Posted 09 March 2011 - 13:57

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 09 March 2011 - 14:09
Posted 09 March 2011 - 16:23
Det här avsnittet hade jag kluvna känslor när jag såg det. Jag är inte alltför förtjust med tidshoppet som görs och den alternativa delen där Richard och Kahlan lever mamma, pappa, barn. Det är fint men lite väl tillrättalagt för min smak. Mest skär det sig med Cara där jag kan tycka att det förvisso är fint att hon lever ett annat liv i lugn och harmoni tillsammans med barn och vad som ser ut att kunna ha blivit en framtida kärlek. Men tänker man på den Cara som man har följt under alla dessa avsnitt så passar det inte riktigt in. Zedd sammanfattar det hela bäst.
And the Cara I know would give up this life in a heartbeat if she knew that in doing so she'd be saving Richard.
Sista avsnittet kvar att se nu och efter det här så undrar jag om man verkligen kan knyta ihop säcken ordentligt och ge serien ett ordentligt avslut.
Posted 09 March 2011 - 16:56
Edited by XC, 09 March 2011 - 16:57.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 09 March 2011 - 17:38
Tears
Vad skall man säga? Troligtvis en hel del om man så vill. Jag nöjer mig med att konstatera att dom fick till ett bra slut på den här serien. Men visst är det synd att den var tvungen att gå det ödet tillmötes så snabbt. Med tanke på hur bra den här säsongen var så undrar man givetvis hur bra den inte hade kunnat vara om ytterligare två säsonger eller mer. Men man får vara glad åt det som man får. En riktigt bra tv-serie och ett bra slut.
Jag gillar scenen när Con Dar Kahlan slåss med Sisters of the Dark. Väldigt imponerande gjord och Joseph LoDucas musik är helt briljant när han blandar klassisk fantasymusik med distad elgitarr. Vågat men helt enkelt briljant. Musiken har han verkligen lyckats med i den här serien och han har gjort mer än att bara skapa musik, han har även utvecklat den under seriens gång och inte kört fast i gamla rutiner.
När Kahlan dödar Richard var också en bra scen. Lite förutsägbart och klyschigt precis som man förväntar sig när hjälten dör. Men det var passande och fint. Även om jag en stund lekte med tanke på att be Cara låta bli att återuppliva honom.
Cara var inte med så mycket i avsnittet men hon hade ett par riktigt bra scener. Speciellt där när hon använde pilbågen. Man kan aldrig får för mycket Cara så lite till med henne hade jag inte sagt nej till. Men som jag jag sade tidigare. Man får vara glad över det som man får.
Och hur passande var det inte att The Keeper blev helt blåst på slutet i och med att Kahlan skapade en ny sten av sina tårar. Lysande.
Jag har väl egentligen inget att klaga på som var riktigt bedrövligt. Det sämsta som jag upplevde i avsnittet var väl hur dålig läppsynk som dom hade när The Keeper pratade genom den där lilla killen. Men det är ju bara en droppe i havet egentligen.
XC: Du såg väl vilka som var med i det här avsnittet? Självaste Naevia och Kahina/Queen Melosa/Talia.
Posted 09 March 2011 - 18:41
Håller med om att serien får ett bra slut - även om jag gärna hade velat sett vad som händer här näst.
På det hela taget en bra story - det är ju alltid för lite Cara i avsnitten, det har ju varit väldigt centrerat kring henne ändå innan det här så man ville kanske väga upp det hela lite?
Bra stridscener och jag missade varken Lesley-Ann eller favoriten Alicon Bruce.
Musiken kan jag hålla med om - den är bra rakt igenom. LoDuca kan sina saker.
Läppsynken tänkte jag inte på... Är det inte så att rösten till the keeper ligger ovanpå pojkens? Lite om ett eko?
Edited by XC, 09 March 2011 - 18:41.

Posted 09 March 2011 - 19:03
Jag fick hem min box för någon vecka sedan eller så och det är därför som jag valde att frångå TV6 sändningar. Jag skall utforska extramaterialet sedan och av vad jag kan se så finns mycket riktigt "Redemption Of A Mord'Sith" med. Jag upprepar för tillfället ett mantra som gör att jag skall försöka att hålla mig tills jag har slutat jobba och kommit hem. Men det är svårt att motstå Tabrett.
I början där var det ju hopp om att vi kanske kunde få en fortsättning men det hoppet dog ganska snart ut. Det är ju synd att tv-serier av den här kalibern läggs ned medans andra får pågå i evigheter. Sneglar på all Crime som finns där ute på marknaden.
Jag tror att du har helt rätt i att man ville väga upp med mer tid för dom som skall stå i fokus och det gjorde att Cara fick ta ett steg åt sidan. Så hur tråkigt den än var, lika förstående är jag inför det valet.
Så trevligt att du också såg vilka som var med. Jag blev helt paff när jag såg dessa begåvade kvinnor och det var riktigt trevligt att man fick med dom. Och som du säger så hade det varit trevligt och även befogat att låta syster Verna fått vara med mer om dom hade fått en till säsong.
Trevligt att du håller med om musiken. Och jag gillar som sagt att han hela tiden utvecklar musiken under resans gång och aldrig tar till vare sig nödlösningar eller det mest uppenbara för en sådan här serie. Utan det är hela tiden LoDuca rakt igenom och det skall han ha all heder för.
Det stämmer att man har lagt The Keepers röst ovanpå pojkens så det blir två röster och ingen av dom tycker jag följer pojkens läpprörelser. Jag tycker dessutom att det var ganska tydligt så jag undrar om det skall vara så eller om dom helt enkelt inte har upptäckt det själva?
En annan sak som jag undrar över är om det här slutet var något som kom till för att serien skulle läggas ned eller om det var det slut som vi hade fått oavsett hur många säsonger som serien hade fått?
Jag sitter och försöker få fram information om var dom var i produktionen när beskedet om nedläggning kom.
Edited by Piranhaconda, 09 March 2011 - 19:11.
Posted 09 March 2011 - 20:06
Tabrett verkar ha den effekten på folk.
Jag blev också positivt överraskad att Alison Bruce fick vara med på ett hörn nu i säsongsfinalen.
Svårt att säga. Jag tror att problemen började redan medan säsongen visades i Usa (något med att ett kanalnätverk drog sig ur) men jag har också läst (tror jag nämnt det tidigare) att det som slog sista spiken i kistan var rabalderna med skådespelarfacken på NZ och AU. Jag tror heller inte jag läst något officellt från ABC som säger att serien är död, bara från en av producenterna. (Och skådespelarna verkar ju haka på nya projekt - Tabrett tex är ju castad i den nya Poe-piloten).

Posted 10 March 2011 - 13:35
Jag tycker att extramaterialet var lika bra till den här säsongen som det var till den förra. Man får veta mer om hela produktionen på ett intresseväckande sätt medans man samtidigt blir underhållen. Som i fallet med det klippet med Tabrett som du länkade till. Hon är ju för go' den tjejen.
Jag har också tänkt att se den filmen med henne. Jag tycker att den verkar vara bra och att få se Tabrett utanför den här serien skall bli kul.
Jag hittade inget intressant när jag sökte efter mer information om nedläggning och slutet på serien. Troligtvis så finns det ingen officiell förklaring som du nämner utan man får väl utgå från att dom fick veta hur läget var under produktionen och då valde man att ta det säkra föra det osäkra och skriva ett ordentligt slut. Tack för att du rätade ut en del frågetecken som jag hade genom att sammanfatta det hela.
Edited by Piranhaconda, 10 March 2011 - 17:31.