Hoppa till innehåll

Foto

Första kontakten med din favorit-tidning?


  • Please log in to reply
19 svar på detta inlägg

#1 Marvel

Marvel

    Ensign

  • Members
  • 42 Inlägg:
  • Location:Olofström, Blekinge
  • Interests:Samlar främst på svenska Spindelmannen. Därefter allt med Svenska marvel. Ser ljuset i tunneln, men det går väldigt sakta.<br /><br />Har även en del annat småtrevligt. Såsom Spawn, Witchblade och lite skräck från 70-talet.<br /><br />/Goran

Postad 07 februari 2005 - 08:18

Är inne på mitt 25:e år som Spidde-fan. Minns min första kontakt med Spindelmannen.
Nummer 5/1980. Skalbaggen, Flamman och våran väggkrypare. :cool2:

1983 började jag prenumerera. Still going strong.

#2 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Postad 07 februari 2005 - 09:52

Vilken spännande diskussionsfråga!
Min favoritserie är Legion of Super-Heroes (Rymdens Hjältar) och jag har följt den sedan 1978. I slutet av 1977, när jag var nio år, fick jag för mig att jag ville läsa Stålmannen (kanske var jag påverkad av mina klasskamrater; jag minns inte), och när jag visste att ett nytt nummer var på gång brukade jag be min pappa att köpa det när han var ute och handlade. Men vid ett tillfälle fanns inte nya numret ute enligt utgivningsschemat, utan han köpte hem nummer 1/78 av Stålpojken i stället - Stålpojken som innehöll mestadels Rymdens Hjältar-äventyr.

Idén med en stor grupp av hjältar som utförde hjältedåd på olika planeter och stötte på olika rymdvarelser tilltalade mig, så därefter följde jag serien troget. Jag har för mig att mitt första nummer fokuserade på Brainiac 5 och Pulsar Stargrave, men det är det nästkommande numret (2/78) som jag har de starkare minnena från, då hjältarna stoppade en diktators planer på att starta upp ett sjunde världskrig och Kemikungen (Chemical King) offrade livet för att förhindra en härdsmälta. Det var första gången jag såg en superhjälte offra livet för någonting, och den händelsen grep verkligen tag i mig.

Men tyvärr publicerades serien inte så länge till i Sverige. I samband med att man slog ihop Stålmannen, Läderlappen och Rymdens Hjältar till "Supermagasinet" 1982 så blev RH snart utmanövrerade, då tidningen fokuserade på tråkmånsen Läderlappen som andraserie bakom Stålmannen. :angry:

Efter det dröjde det omkring tio år (1992) innan saknaden efter Legion blev för stor, och jag började köpa den amerikanska utgåvan istället. Jag lyckades få tag på en stor mängd backissues, så nu har jag en komplett svit från slutet av 1989 och framåt. Dessutom har jag åren 1958-66 täckta i form av de fem första volymerna av Legion of Super-Heroes Archives. Återstår att skaffa in de 23 åren däremellan. ;)
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#3 Marvel

Marvel

    Ensign

  • Members
  • 42 Inlägg:
  • Location:Olofström, Blekinge
  • Interests:Samlar främst på svenska Spindelmannen. Därefter allt med Svenska marvel. Ser ljuset i tunneln, men det går väldigt sakta.<br /><br />Har även en del annat småtrevligt. Såsom Spawn, Witchblade och lite skräck från 70-talet.<br /><br />/Goran

Postad 07 februari 2005 - 11:22

Tror jag fastnade för Spindelmannen för att Peter Parker var som alla andra ungdomar.
Var 8 år första gången jag läste hans tidning. Okej då, jag kanske tittade mer på bilderna än vad jag läste. :P

Har samlat på mig allt som kommit i serieväg när det gäller svenska utgåvor av Spindelmannen. Håller nu även på att få ihop en komplett samling av "svenska" Marvel. Fattas ca 60 tidningar.

Läste själv en hel del Gigant, Stålmannen och Rymdens Hjältar i slutet av 80-talet och början på 90-talet. Men det stannade vid läsande.

#4 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1 034 Inlägg:
  • Location:Stockholm

Postad 07 februari 2005 - 15:58

Jag började läsa Spindelmannen 1997, då jag var 10 år. Jag kom in mitt i klonstoryn och fastnade direkt. Första året var det rätt rörigt som ny läsare, men det var en stor del av charmen tycker jag. Det var som en helt ny värld som öppnade sig. Och jag fortsatte med att börja köpa Mega och X-Men som gjorde svensk comeback året efter. Mitt intresse gick via Turtles som jag älskade som liten. Men det var först med Spider-man som jag var riktigt fast i serieträsket. :)

#5 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11 890 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Postad 07 februari 2005 - 18:37

Det var väl runt 1984-85 som jag för första gången kom i kontakt med Spindel-mannen...och jag fastnade direkt. Det jag gillade är mycket det som "alla" säger, att Peter har ett normalt liv bakom masken. Läste en del Stålmannen på den tiden också utan att direkt fastna för honom...
Sen, 1986 kom milstolpen i mitt superhjälteläsande. Daredevil!!! Jag var helt mållös, och Frank Miller blev snabbt min stora idol. Än idag är Millers grejer med DD det absolut bästa jag har läst i serieväg. Samtidigt dök den mystiske Hobgoblin upp i Spindel-mannen som snabbt blev en favorit. Även den svarta dräkten gillade jag verkligen.
*Hockey och superhjältar*

#6 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3 747 Inlägg:
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Postad 07 februari 2005 - 18:50

Jag är nog lite yngre än de flesta här (17 år) så min första kontakt med Spider-Man var när TV 4 sände den tecknade Spider-Man serien någon gång i mitten av 90-talet. Jag köpte ett par nummer då, men jag hamnade mitt i den krångliga "klon-sagan" och läste istället en mängd andra serier. Ett antal år senare fick jag upp ögonen för Marvel-serier igen, och idag är jag fast i det fantastiska superhjälte-träsket. Favoriten är självklart Spider-Man, och därefter kommer X-Men.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#7 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11 890 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Postad 07 februari 2005 - 18:56

Jag lade av att läsa serier under första hälften av nittiotalet. Strax efter att Venom dök upp. Tyckte (och tycker än idag) att serierna blev väldigt mycket sämre, och t. ex Venom var jag dödligt trött på...
Återvände sedan till Spider-Man strax före klonsagan, det var ett nummer där Peter bestämde sig för att sluta vara Peter Parker och bara vara Spindel-mannen. En liten bakvänd grej av "Spider-Man no more"...sen rullade det på med klonsagan som iaf började lovande för att sedan balla ur totalt (fast då var jag redan fast) samt att X-Men nystartades.

(Detta är kanske lite OT)
*Hockey och superhjältar*

#8 spidercrazy

spidercrazy

    Commander

  • Members
  • 176 Inlägg:

Postad 07 februari 2005 - 19:02

Jag läste min första Spindelmannentidning sommaren 1982, då jag var 7 år gammal. En kille som kanske var 6-7 år äldre än jag frågade: 'Har du läst Spindelmannen?' och då hade jag aldrig hört talas om honom, undrade vad det kunde vara för en märklig figur, hade han fyra armar och fyra ben, eller vad? Numret var nr 7/82 och innehöll läckerheter som Månriddaren, Cyklonen, Hypno-Hustler, Vita tigern, Kadavret, Tri-man och den Maskerade Marodören...
Nästa nummer jag köpte var nr 6/85, med Kometen och den första Tarantula. Fantastic Four var med på ett hörn också och jag tyckte nog att den serien egentligen var mer spännande. Men, jag hade fortfarande inte fattat detta med att samla serietidningar. Det kom först i slutet av 80-talet, då jag hade varit på några marknader och sett knallar som sålde enbart tidningar. Jag köpte på mig några olika Spindelmannen, tror att det var nyare nummer som innehöll Secret Wars - och jag var fast direkt! Här fick man ju alla hjältarna på en gång, och en suveränt spännande historia! Under 1989 köpte jag flera nya nummer av Spindelmannen och från nr 9/89 köpte jag troget varje nytt nummer (det var då Secret Wars II började, men det blev ju en liten besvikelse).
Innan Spindelmannen så var jag även trogen köpare av Månadens Äventyr (med Stjärnornas Krig - Indiana Jones förstod jag mig inte riktigt på) samt Transformers, som jag köpte från första numret.

#9 spidercrazy

spidercrazy

    Commander

  • Members
  • 176 Inlägg:

Postad 07 februari 2005 - 19:11

1983 började jag prenumerera. Still going strong.


Marvel, du som prenumererade så pass tidigt, kommer du ihåg något av Atlantics prenumerationsservice? Jag har för mig att man fick tidningarna i kuvert, men hur såg de ut? Fanns det någon Spindelmannen-logga på kuverten? Fanns det några särskilda presentkort på prenumerationer?

#10 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2 975 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Postad 07 februari 2005 - 19:33

Fann den rätta vägen 1979, då jag var 12 år. Fick låna en hel påse Gigant av en klasskamrat. För min del blev det så att ju fler hjältar det var med, desto bättre. Det var liksom måttstocken för kvalitet. Sedan följde Stålmannen, Läderlappen, Rymdens hjältar, Spindelmannen, Atlantic-serien (FF), Hulk och Atlantic special (blandat innehåll). Sedan kom även Månriddaren och Miss Hulk. Det fanns alltså 8-10 tidningar med superhjältar på den tiden!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#11 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2 298 Inlägg:
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Postad 07 februari 2005 - 20:49

Jo det var goda tider även om jag inte läste serier så tidigt köpte jag de begagnat ett par år senare...och även i mitten av 80-talet fanns det ett flertal olika tidningar...man hade liksom beslutsångest när man skulle köpa serietidningar eftersom det fanns så många att välja på...till skillnad från idag då man väljer mellan x-men och inte x-men...

#12 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11 181 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Postad 07 februari 2005 - 21:03

Det som jag minns nu är faktiskt Hulk från början av 80-talet (tror jag) (Atlantics version). Jag är gammal och grå, ni vet. Tror säkert att jag hade fler favoriter, men det är den jag kommer ihåg, speciellt eftersom tv-serien sparkade igång på svensk TV då. Jag var på Kollo, minns jag då jag faktiskt satt och läste ett nummer av Hulken då nån kom inrusande och sade att 'Nu är det Hulk på TV'. Varav jag naturligtvis rusade in i TV-rummet och såg på piloten tillsammans med en massa andra ungar.

Än idag har jag en förkärlek för Hulk, speciellt den gamla, dumma modellen från 70-80-talet. De gjorde mer med serien än man kan tro. En del serier var rentav väldigt sjukt komiska, imho.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#13 Marvel

Marvel

    Ensign

  • Members
  • 42 Inlägg:
  • Location:Olofström, Blekinge
  • Interests:Samlar främst på svenska Spindelmannen. Därefter allt med Svenska marvel. Ser ljuset i tunneln, men det går väldigt sakta.<br /><br />Har även en del annat småtrevligt. Såsom Spawn, Witchblade och lite skräck från 70-talet.<br /><br />/Goran

Postad 08 februari 2005 - 07:59

1983 började jag prenumerera. Still going strong.


Marvel, du som prenumererade så pass tidigt, kommer du ihåg något av Atlantics prenumerationsservice? Jag har för mig att man fick tidningarna i kuvert, men hur såg de ut? Fanns det någon Spindelmannen-logga på kuverten? Fanns det några särskilda presentkort på prenumerationer?

<{POST_SNAPBACK}>


Oj oj oj. Hur mycket jag än tänker på det så kommer jag inte på något som kan hjälpa dig.
Enda jag är säker på är, som du själv säger, att tidningarna kom i kuvert. Bruna sådana.
Det fanns någon form av logga på kuverten. Men om det föreställde Spidde eller en Atlantic-logga kan jag tyvärr inte svara på. :(

#14 Petey

Petey

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 50 Inlägg:
  • Interests:Serier - mestadels Marvel...

Postad 10 februari 2005 - 10:58

Köpte 2 nummer av Spindelmannen vid ett och samma tillfälle (6 & 7 -86) i en Vivo-butik när jag var liten parvel och köpte senare strönummer här och var, för att börja prenumerera fr o m nr. 3 -92. Sedan köpte jag på mig alla gamla nummer - helt komplett från -78 till idag och några tidigare saker också. Senare upprepade jag proceduren med X-Men... Kommer ihåg att jag sålde mina AC/DC och Iron Maiden-plattor för att ha råd att köpa tidningarna. Dessa har jag dock införskaffat på nytt på senare dar.

Kan inte direkt komma ihåg exakt vad som fick mig att börja läsa tidningen, men det tog inte lång tid innan man var "hooked"... Och jag minns glasklart den där dagen i affären...

#15 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11 890 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Postad 10 februari 2005 - 11:17

Välkommen, Petey. Skriv gärna lite om dig i "Presentationer". :)
*Hockey och superhjältar*

#16 Petey

Petey

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 50 Inlägg:
  • Interests:Serier - mestadels Marvel...

Postad 10 februari 2005 - 14:08

Välkommen, Petey. Skriv gärna lite om dig i "Presentationer". :)

<{POST_SNAPBACK}>


Will do! Ny här som sagt... var hittar jag "Presentationer"? (måste framstå som helt okunnig...)

#17 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11 181 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Postad 10 februari 2005 - 14:19

http://www.scifinytt...hp?showforum=10

Inga krav dock, men rätt kul.. :)

Välkommen hit, Petey.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#18 Petey

Petey

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 50 Inlägg:
  • Interests:Serier - mestadels Marvel...

Postad 11 februari 2005 - 13:26

Tacktack!

#19 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1 027 Inlägg:
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Postad 04 november 2005 - 17:12

Började köpa Spindelmannen från och med nr 6, 1987, där han mötte Puma och hade problem med sin svarta dräkt (som skulle visa sig ta oanade vändningar). I samma veva köpte jag Marvels Universum nr 5 - 87 med Hulk, en gammal tv-favorit. Sen blev det Månadens Äventyr med Star Wars, Stålmannen, Transformers och Fantomen, alla dessa började jag köpa den där sommarén 1987.

Jag var 9 år gammal och hade (för evigt) fått upp ögonen för superhjältetidningar, och lade all min veckopeng på dessa serier. Och på den tiden fanns det som nämnt en del att välja på, jämförelsevis med det toktunna utbudet idagens tidningsställ.

Jag minns än idag alla omslag och innehåll från tidningarna under mina första serietidningsår. De var oerhört betydande för mig och jag läste dem om och om igen. Under 1993 tappade jag dock intresset och slutade köpa allt vad serietidningar hette (förutom superhjältetidningarna köpte jag även Pyton, Buster, 91:an, Knasen, Seriemagasinet, MAD, Action-Serien, Thriller, 2000+, Cobra, V-Serien och testade allt annat nytt intressant).

Runt 1996 fick jag åter upp intresset, men nu koncentrerades inköpen till de svenska Marveltidningarna (sen fanns det inte så mycket annat till konkurrens) och jag började även köpa på mig gamla nummer av Semics utgivning av Marvel i Sverige. Intresset höll den gången till början av 2000-talet, då jag åter tappade intresset. Men det är inte slut där...(annars hade jag nog inte suttit här och skrivit dessa rader).

I våras i nådens år 2005 fick jag en serietidningsrenässans när jag upptäckt Tradera på nätet, och deras stora utbud av gamla serietidningar. Snabbt köpte jag på mig allt Marvel skickat ut i Sverige under hela 80-talet fram tills dagens datum, och sen var det bara att fortsätta med 70-talets utgivningar av Red Clown. Snart har jag fyllt den kvoten också, så då blir det bara att införskaffa Williams gamla tidningar från 67 fram till 70, och det kommer att bli en dyr saga...
I love the smell of napalm in the morning

#20 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 Inlägg:

Postad 04 november 2005 - 22:10

Vilken spännande diskussionsfråga!
Min favoritserie är Legion of Super-Heroes (Rymdens Hjältar) och jag har följt den sedan 1978. I slutet av 1977, när jag var nio år, fick jag för mig att jag ville läsa Stålmannen (kanske var jag påverkad av mina klasskamrater; jag minns inte), och när jag visste att ett nytt nummer var på gång brukade jag be min pappa att köpa det när han var ute och handlade. Men vid ett tillfälle fanns inte nya numret ute enligt utgivningsschemat, utan han köpte hem nummer 1/78 av Stålpojken i stället - Stålpojken som innehöll mestadels Rymdens Hjältar-äventyr.

LSH är trevliga, jag har de nyare Archives, men det kom mycket bra på 80-talet med, masso som aldrig kom hit.
De är liksom kul att läsa så där halvallvarligt och så gillar jag losergänget där en bara har förmågan att bli till sten :D
Var det inet nån som hade förmågan att tappa en arm med?