Jump to content

Photo

The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec - Luc Besson


  • Please log in to reply
28 replies to this topic

#1 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 27 March 2011 - 13:50

Hittade ingen tråd om denna film, men den verkar vara så bra så den förtjänar uppmärksamhet här på forumet. :)

En film av Luc Besson om en kvinnlig äventyrare à la Indiana Jones. Tjuvkikade på trailern och filmen känns lovande. Snyggt foto, charmig och tuff huvudrollsinnehavare och full med action. Vad mer kan man begära av en äventyrsfilm? :)

Filmen har fått titeln Adèle and the secret of the Mummy i Sverige av någon anledning och finns bokningsbar på Discshop som skriver följande synopsis om filmen (copy & paste, jag vet jag är lite slö idag):

En av vår tids största filmskapare, fransmannen Luc Besson, bjuder nu in till ett storslaget äventyr som utspelar sig under tidigt 1900-tal i Frankrike: vi möter en magisk värld späckad med mumier freaks och livslevande dinosaurier! Den unga journalisten Adèle Blanc-Sec kan tänka sig att göra vad som helst för en bra story och hon kastar sig huvudstupa ut i äventyr av det mest halsbrytande slag!



Nedanstående citat är hämtat från en artikel på The Playlist där även trailer är upplagd.

The film is based on one of the first stories in a ongoing series by French comic artist Jacques Tardi focused on a cynical novelist-turned-journalist who faces off crooks, politicians, demo worshippers and mad scientists when a 136-year-old pterodactyl hatches in Paris in 1912. And yeah, this thing looks like a blast, a full-tilt Gallic, female-led “Indiana Jones”-type deal. ‘Adèle Blanc-Sec’ has already opened in a number of other territories but is still without U.S. distribution. We suppose having a female lead who kicks ass and smokes might make Hollywood nervous but we hope someone takes a chance on it.


imdb.com

Edited by Synon, 27 March 2011 - 13:51.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 March 2011 - 16:46

Jag har faktiskt redan förbokat den. :D Passade på med en del förbokningar nu i helgen då det är gratis frakt hos DiscShop. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 27 March 2011 - 17:04

Bra där, XC! Hm, kanske skulle göra detsamma så jag inte glömmer bort det? :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 March 2011 - 17:07

Jag tänkte detsamma. Det här är ändå en film som jag skall ha iaf. Annars förbokar jag väldigt lite film.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 27 March 2011 - 17:11

Jo, jag tänkte lite på dig när jag skapade tråden. Innan har vi ju diskuterat den lite på GR. Dags att ta steget hit och påminna fler om att filmen finns. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 March 2011 - 17:16

Du blev ju så nifiken så du till och med gjorde ett undantag från dina principer och såg trailern vill jag minnas. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 27 March 2011 - 20:21

Precis! Och det händer inte ofta. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 May 2011 - 19:02

Den här har jag varit väldigt pepp på sedan första trailern släpptes. Storyn är lite annorlunda jämfört med vad jag förväntade mig - men den är underhållande (fnissade på flera ställen till och med) och har en ton som vänder sig till vuxna. Den är också på en nivå eller två rentutav lite smått bisarr… Men det säger jag på ett positivt sätt. Trevlig musik (Eric Serra levererar) bra produktion. Kompetenta skådespelare, många av karaktärerna känns aningen stereotypa och klischéartade men det känns helt OK. All cgi är kanske inte helt sömlös men den funkar. Inte så mycket Indy-raffel jag väntat mig - men en rulle god underhållning är det ändå. Sedan måste man bara gilla en mumierulle där mumierna faktiskt inte är skurkarna . Ett slut som får en att le… och nästan hoppas på en uppföljare.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 04 May 2011 - 20:29

Jag med! Och ikväll när jag kom hem från jobbet låg den på hallmattan och väntade på mig! Yay!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#10 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 May 2011 - 13:00

Kul att du gillar filmen XC. Det betyder med största sannolikhet att jag också kommer att göra det. :D Den verkar vara riktigt bra utifrån ditt omdöme. Angående en uppföljare så vill jag minnas att jag läste någon artikel om att det var tänkt att bli en trilogi. Vet inte om det fortfarande gäller, men jag ska se om jag kan hitta artikeln som jag tänker på.

Jag fick hem filmen igår så jag ska försöka att se den snarast. Vilket inte blir så svårt med tanke på hur länge vi har haft ögonen på den och väntat på en bra utgåva.

Berättade jag att jag köpte det där seriealbumet sedan som jag tipsade dig om tidigare? Jag har inte läst det ordentligt än, men bläddrat lite. Det känns riktigt bra och coolt, så jag får återkomma med ett omdöme om den med sedan så kanske det är någonting som du rent av skulle vilja läsa.

#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 May 2011 - 14:22

Trilogi? Inte helt fel, om tvåan tar vid där ettan slutar kan det bli riktigt bra. :D

Tror du kommer gilla filmen.

Ohh, det visste jag inte. Du får återkomma med en rapport sedan om seriealbumet också. :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 May 2011 - 16:19

Jag hittade det jag tänkte på, men det är daterat långt tillbaka så man får ta det med en nypa salt.

Mania 27/1 2008 - "Besson plans to do a trilogy of movies with the first one to be released in 2009."

Twitch 27/10 2009 - " Les Aventures Extrodinaire d'Adele Blanc-Sec is a projected trilogy of films to be directed by Besson based on a series of comics by Jacques Tardi."

Det kanske mer givande är följande uttalande av Besson själv. "If audiences like the film enough" som svar på frågan om det blir en uppföljare vid en Q&A på en förhandsvisning av filmen i england.

Undrar hur många länder den gick upp på bio och hur många som släpper den direkt på DVD/Blu-ray som här? Antar att intäkter och efterfrågan är det som styr om det blir en eventuell uppföljare.

Jag återkommer med omdöme om filmen och även seriealbumet med. Jag tror att jag tipsade dig om det i samma veva som jag tipsade om "mästerverket" Starcrash. ;)

#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 May 2011 - 17:07

Skall man tro IMDb har den bara gått upp på bio i fransktalande länder... Jag ser gärna en uppföljare som sagt, synd att den kanske faller på att det talas franska i den. :(

Starcrasch minns jag, en riktigt bra film. :D

Edited by XC, 05 May 2011 - 17:10.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 May 2011 - 12:21

Då är ju nästa fråga om Besson hade velat att den skulle visas på bio runt om i världen men inte lyckades att sälja in filmen, eller om det var en direkt-till-DVD film och att den gick upp på bio i fransktalande länder bara var en bonus.

Nu har jag inte sett filmen än, men Besson är oftast bra och tar lång tid på sig med sina filmer så det vore trevligt med en uppföljare. Hoppas bara att språket inte sätter stopp för det som du skrev.

Visst är Starcrash bra. Star Wars ripoff och David Hasselhoff i huvudrollen. Vad kan gå fel liksom. :P :D

#15 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 May 2011 - 23:05

Lättsam underhållning som passar både stora och små. Välgjord, bra skådespelare och skön musik. En aning skruvad emellanåt som bara fransmän kan få till. Se bara på Micmacs av Jean-Pierre Jeunet. Lite besviken vart jag allt på avsaknaden av Indy scener som XC var inne på. Trodde vi skulle få se mycket mer av den varan. Gillar tanken på en kvinnlig Indiana Jones. Skådespelerskan hade ju rätt förutsättningar för det. :) Men den lättsamma tonen à la matiné drog ner betyget för min del.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#16 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 07 May 2011 - 23:20

Jag gillar matiné äventyr och visst finns här element av såväl Indiana Jones som Tintin men det här är långt ifrån den sortens underhållning. Varken story eller karaktärer engagerar och ungefär halvägs in i filmen blir bondkomik fars av det hela. :rolleyes: Storyn är öht märkligt uppbyggd. Det känns som filmen trampar vatten i stora delar och jag kom på migh själv att börja sitta och fippla med telefonen. Aldrig ett bra tecken. Jag minns en gång i tiden när Luc Besson var en riktigt intressant regissör med filmer som Subway, Nikita och Leon. Those were the days...

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#17 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 May 2011 - 23:23

Ja, vart tog han vägen vår Besson? För jag håller med om att han kunde bättre förr. Ska erkänna att jag själv kände mig lite pömsig under filmens gång och väntade på att den skulle ta slut nångång. :D Det är nog som du skriver att storyn engagerar inte.

Ska kanske tillägga att när jag skrev att filmen var välgjord så tänkte jag mer på den tekniska aspekten.

Edited by Synon, 07 May 2011 - 23:28.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#18 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 07 May 2011 - 23:34

Ja tekniskt sätt var filmen helt ok, men inte så att det stod ut tyckte jag. Eller iaf var det inget jag reagerade på.

Besson gör väl mest barnfilmer nu för tiden :rolleyes: fast det här var lite vuxnare på sina ställen än vad man är van att se i en sån här film.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 May 2011 - 07:52

Surhögar. :P ;)

Men jag kan hålla med er, jag hade gärna sett lite mer Indy-raffel och lite mindre av den bisarra storyn med systern. (Även om det blev riktigt underhållande när mumierna dök upp). Intressant förresten att WT tar upp Tintin - för poliserna påminde mig lite om Dupontarna.

Och visst vore det kul om Besson kunde hitta ton igen - tror han umgåtts för länge med Minimoyerna.

Storyn är öht märkligt uppbyggd.

Undrar om det är anledningen till att jag upplevde den som bisarr på sina ställen.

Edited by XC, 08 May 2011 - 07:53.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 08 May 2011 - 10:18

Les aventures extraordinaires d'Adèle Blanc-Sec

Lättsamt var ordet, skruvat dessutom. Men det gör inte att man får slarva med berättelsen om man nu vill göra en bra film. Det gör monsieur Besson. Det är väldigt löst ihophållet och egentligen mest en parad av skruvade karaktärer i lika skruvade scener. Men någon riktig nerv blir där aldrig.

Det blir lite varken hackat eller malet, det är för vuxet för att vara barnfilm och för barnsligt för att vara en film för vuxna. Den hamnar mellan de berömda stolarna, i ruffen, kanske inte i diket men nog slirar det.

Men med det sagt, filmen är likväl godkänd. tekniskt kompetent och filmmässigt ok, om än medioker. Ett problem är att man inte engageras då karaktärerna fastnar lite i sina skruvade drag och att man bara uppfattar humorn intellektuellt, alltså här ska det vara roligt, men inte skrattar man, typ. Ingen av skådespelarna ger heller sin karaktär men till djup eller nerv, den som kommer närmast är väl professor Esperandieu och glimtvis Caponi.

Det är synd för förutsättningarna finns för något bättre, nu blir det mest en bagatell. En trevlig bagatell men likväl en bagatell.

Edited by dukeofnewyork, 08 May 2011 - 10:20.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#21 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 May 2011 - 12:35

Dags att flytta på tråden eftersom att filmen är släppt på DVD nu. Blir enklare att hitta den då när man väl behöver den.

Edited by Piranhaconda, 09 May 2011 - 15:17.


#22 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 May 2011 - 13:05

Det här är en bra och underhållande film. Fylld med en massa rolig dialog och galna upptåg. En viss känsla av söndagsmatiné infinner sig stundtals. Louise Bourgoin är riktigt bra som Adèle och fyller skorna väl. Upptäckte först i eftertexterna att favoriten Mathieu Amalric var med i filmen. Med tanke på vilken karaktär han spelade så är det inte lustigt att jag inte kände igen honom vare sig till utseende eller röst. Kul att man lyckas med en sådan sak. I början upplever jag filmen som lite väl seg i tempot och jag är inte helt såld på berättarrösten. Lyckligtvis lägger man snart i en högre växel och bjuder på flera äventyr med en och samma röd tråd. En del av humorn försvinner när man inte kan språket. Jag kan inte avgöra om översättningen är bra, men oavsett det så vet man att det kan vara svårt att förmedla en del saker på grund av språkbarriären. Men det fanns gott om ställen i filmen där jag fnissade gott. Främst när Adèle ska frita Espérandieu från fängelset. Det går ju minst sagt lit si och så med den saken. Jag tycker också att det var trevligt med en film där mumierna inte behövde stå för det onda, utan det goda som omväxling. Dessutom gillar jag att det inte var den vanliga synen på mumier med en massa lindor av tyg och som sedan har en hasande gång. Här har dom löst det på ett betygligt mer tilltalande sätt. Och precis som XC skrev så håller jag med om att Eric Serra levererade trevlig och passande musik. Slutet lämnar ju öppet för en uppföljare och personligen så skulle jag inte ha någonting emot att se en film till. Eller varför inte två till så att det blir en trilogi, något som det verkar ha varit tal om hela tiden. Det ser väl inte så ljust ut, men jag hoppas på det bästa.

Nu ska det bli trevligt att läsa det seriealbum om Adèle som jag har haft liggandes ett tag.

#23 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 May 2011 - 13:26

Trevligt att få sällskap på "gilla"-sidan här. :)

Och jag håller helt med att man lyckats väldigt bra med mumierna både till sätt och design . :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#24 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 May 2011 - 13:51

Jag hade blivit förvånad om jag inte hade tyckt om den. Efter ditt omdöme så kände jag mig säker. Kul att även få det bekräftat. :)

Tyckte du också att en del av humorn liksom gick över våra huvuden i några scener? Antingen på grund av språkbarriären eller kanske för skillnaden mellan våra olika kulturer?

#25 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 May 2011 - 17:58

Här och där kändes det som om humorn var väldigt intern, som om man kanske måste ha läst serierna för att först den. Men det kan ju givetvis vara så att det var svårtöversättligt här och där. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)