Jump to content

Photo

Fotbollssäsongen 2011/12


  • This topic is locked This topic is locked
107 replies to this topic

Poll: Hur går det 2011? (5 member(s) have cast votes)

Vilka vinner Allsvenskan 2011?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Vilka tror du åker ur Allsvenskan 2011?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Går Sverige till EM?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote

#26 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 13 May 2011 - 21:52

Det är aldrig ljust länge i AIK-lägret. 1-3 mot Häcken, 0-3 mot Åtvid i cupen och så Disciplinnämnden som gav Syrianska segern med 3-0 efter incidenterna där. Helt j***a galet men inget jag vill ödsla tid och ork på. På måndag ser jag framemot Helsingborg hemma, seger där och AIK är med i racet trots allt.

Dags att klistra tråden kanske?

Winter is Coming


#27 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 16 May 2011 - 23:10

Jaaa så ska dem tas! Inte ens en helusel domarinsats och en man mindre i en timme kunde stoppa AIK idag! Mycket bra insats och nu kan man faktiskt blicka upp i tabellen en aning. Och AIK kunde faktiskt ha delat serieledningen om det inte vore för idioterna mot Syrianska och de andra idioterna i Disciplinnämnden.

Winter is Coming


#28 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 22 May 2011 - 23:55

AIK gick från årets bästa insats till överlägset den sämsta, hur kan så mycket ändras på 5 dagar? Nåja det är bara att skaka av sig och komma tillbaka borta mot Kalmar. Glädjande nog kommer AIK ligga sämst sexa trots allt efter denna omgång är färdigspelad.

Winter is Coming


#29 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 07 June 2011 - 22:53

Två segrar i rad mot Moldavien och Finland med sammanlagt 9-1 känns riktigt bra, nu avgörs det borta mot Ungern, San Marino och Finland. Tror det behövs 7 poäng där för att kunna bli bästa grupptvåa och därmed säkra EM-biljetten. Holland hemma i sista matchen tror jag vi fixar för då kommer de redan ha säkrat förstaplatsen och kanske t.o.m ställa upp ett b-lag. Då slår motivation klass som man brukar säga :)

Winter is Coming


#30 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 June 2011 - 05:59

Tror inte att vi kommer att slå Holland hemma, men visst ser det lovande ut ändå! Ungern och Finland borta är väl de knepiga och samtidigt viktiga matcherna. Är det bara en grupptvåa som går till EM då? Inget playoff eller så?
*Hockey och superhjältar*

#31 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 June 2011 - 10:34

Såg förresten en kul rubrik ifrån Finland. Inte menat att strö något salt i sår här, men "Zlatan perkele" visar ju på en del humor och självdistans. :)
*Hockey och superhjältar*

#32 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 08 June 2011 - 13:05

Var ju överlägset av Sverige. Så som ofta i fotboll med två lag som ville spela/hålla bollen etc men där det ena laget är "färdigt" och byggt av ordinarie spelare i bra europeiska klubbar,och det andra, jo mest skapliga spelare/bänknötare från Holland/Skottland och unga orutinerade spelare. Största skillnaden kom ju avsluten kändes det som. Sveriges avslut var lysande, Finlands ytterst dåliga. Är ett j*kla jobb Paatelainen har att bygga ett "fungerande" landslag efter att många duktiga spelare slutat och Stuart Baxter misslyckats.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#33 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 June 2011 - 14:41

Det var kul att Finland bjöd upp, så att säga, ett mer rättvist och "roligt" resultat hade kanske varit 4-1, 5-2 eller så. Och de låg ju på tillräckligt mycket för att få något mål i alla fall, men då kunde det sluta som när Forsell och någon annan sprang in i varandra. Så jo, det finns en del att jobba med det, jag trodde verkligen Finland skulle bli en svår match, tyckte det luktade "fiasko", oavgjort eller förlust med väldigt tufft spel.
*Hockey och superhjältar*

#34 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 08 June 2011 - 15:29

Tror att det varit betydligt jämnare redan om t ex Sami Hyypiä spelat. Få förstår det jättejobb han gjorde under så många år som den tuffa stora länken i Finska defensiven. Ja Hyypiä och en rutinerad målvakt. Stryk tror jag att man han ändå fått, men det har blivit en otrevlig flashback från typ att Finland förlorat med flera mål eftersom man så många år kunde spela jämnt mot alla lag. Sveriges bredd imponerar, men jag tror inte att spelsättet kommer fungera mot starkare lag.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#35 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 June 2011 - 15:36

Är det bara en grupptvåa som går till EM då? Inget playoff eller så?

Den bästa grupptvåan totalt får en direktplats, övriga tvåor slåss om hälften så många(?) platser i play-off. Sverige är just nu bästa tvåa, och kan säkra med sex poäng till tror jag.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#36 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 June 2011 - 15:40

Jag gillar att de har spelat lite passningsspel de här två matcherna, men självklart måste de anpassa sig till storlagen. Holland borta var vi ungefär lika chanslösa som Finland var mot oss, men de svenska fotbollsgrabbarna gjorde en bra träningsmatch mot Tyskland för ett tag sedan, även om den slutade 0-0 så var det ett bra besked att de kan spela sådär också.

Det är ju några andra lag som borde ligga bra till, Montenegro (samma poäng som England och obesegrade) och någon av trion Portugal, Danmark eller Norge. Så det kan väl inte bara ligga i våra egna händer?
*Hockey och superhjältar*

#37 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 12 June 2011 - 22:39

Omstarten i Allsvenskan blev bästa möjliga för AIK, 2-0 mot Malmö och det var i underkant. Målen gjordes av The Golden Twins som de kallas i Siera Leones landslag och jag är nu mycket rädd för att båda dessa spelare mycket väl kan vara förlorade redan i sommar. De är båda av internationell klass och skulle klara sig riktigt bra även i större ligor. Då gäller det verkligen att AIK tar många poäng innan transferfönstret öppnar för utan Bangura 1 och 2 tvivlar jag på att AIK kan ta särskilt många poäng.

Winter is Coming


#38 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 04 July 2011 - 22:37

Halva serien spelad, ganska väntad tabell förutom Gefle då. AIK går som tåget för tillfället med 3 raka segrar (lyckades de ens med det guldåret 09?) nästan helt tack vare Bangura x2, förmodligen bästa anfallsparet AIK haft under min livstid. Och AIK kan inom kort bli en av Sveriges rikaste klubbar tack vare dem (om inte allt går till att betala alla dessa j*vla lån).

Winter is Coming


#39 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 18 July 2011 - 23:52

Ja jag har redan sagt att AIK går som tåget och det är en underdrift och nu kommer jag med ett kanske lite väl vågat uttalande, AIK kan mycket väl ta guld om bägge Banguras stannar säsongen ut. Ja så bra är de tillsammans. Hela AIK:s startelva är extremt balanserad med en av seriens bästa målvaktsuppsättningar, seriens i alla fall näst bästa backlinje och klart bästa anfallsparet, svagheten är en kreatör på mittfältet men med yttermittfältare i form så kanske det inte spelar så stor roll? Efter transferfönstret stängt blir Allsvenskan dock lättare att förutspå.

Winter is Coming


#40 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 July 2011 - 10:09

Men ÖSK är helt under isen :upset:. Vad har hänt, kan ju inte bara skylla på skador?
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#41 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 21 July 2011 - 20:18

Ni har tagit över AIK-hybrisen :P farligt att snacka upp sig själva inför en ny säsong.

Winter is Coming


#42 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 05 August 2011 - 00:28

Äsch då, det gick ju så bra och nu är det två raka torsk :(
Guldchansen borta men tredjeplatsen är kvar även efter denna omgång, europaspel är klart möjligt ännu :)

Winter is Coming


#43 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 05 August 2011 - 07:45

Så gött det är. När man har en tung säsong så gäller det att slå de rätta lagen och ställa till problem i alla fall. :thumbsup:
*Hockey och superhjältar*

#44 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 24 August 2011 - 20:42

Kermit, hur känns det att vara trea i Göteborg :P

AIK har hittat rätt igen, visserligen mot två ganska usla lag men ändock. Tredje raka mot Syrianska på söndag, vågar jag i princip lova. Kul också att de kan göra mål utan Teteh Bangura också. Och Mohammed Bangura kan mycket väl vara kvar nu när det bara är en vecka kvar innan transferfönstret stänger. Det enda som som förmodligen får AIK att sälja nu är ett bud som är t.o.m större än de på Teteh.

Winter is Coming


#45 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 24 August 2011 - 21:45

Säsongen är ganska "körd", men en fjärdeplats finns att drömma om i alla fall. Jag tänker mest på Arsenal just nu, allt kaos med spelare som lämnar om längtan efter nyförvärv som aldrig kommer. Men vi fixade i alla fall CL-biljetten, så förhoppningsvis kan vi locka dit några göttiga spelare i stil med Hazard eller M'Vila!
*Hockey och superhjältar*

#46 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 25 August 2011 - 18:11

Arsenals gruppmotståndare blir Marseille, Olympiakos och Dortmund bör vara överkomlig :)

Och Zlatan får åka tillbaka till Camp Nou och möta Barcelona, intressant möte!

Winter is Coming


#47 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 25 August 2011 - 19:08

Får hoppas Milan och Zlatan blir grupptvåa och åker ur direkt mot något tufft motstånd då. :evil:

Japp, "vår" grupp känns absolut överkomlig. Dortmund kan bli svåra, men Marseille och Olympiakos ska vi slå. Tungt med både Fabregas och Nasri borta nu, men jag tycker ändå att Nasri var grymt överskattad. Han var bra första hälften av förra säsongen, men sen försvann han ju helt. Men det vore ju kul med lite förstärkningar nu - en rutinerad mittback och sen Eden Hazard och Yann M'Vila som det ryktas om vore mumma!
*Hockey och superhjältar*

#48 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 30 August 2011 - 19:04

Inga Banguras kvar i AIK, nu börjar raset. 7 matcher kvar jag tippar på 1 seger, 3 oavgjorda och 3 förluster och förlorad europacupplats. Antagligen så vill AIK inte spela Europa League eller så är ekonomin så extremt mycket sämre än vad man trodde. Länge sen jag var så här besviken.

Winter is Coming


#49 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 31 August 2011 - 08:17

Jag tror nog att AIK klarar sig bra, som någon sa så har de blivit en lagmaskin. Lite märkligt att Helsingborg säljer såpass mycket när de har en jättebra chans att ta guldet också, men Elfsborg har grymt bra läge nu eller? Och att Ranége drar mitt i säsongen, hur påverkar det Häcken?

Nåväl, till viktiga saker; Arsenals start på säsongen har ju varit en ren katastrof, men nu börjar det kännas lite hoppfullt. Ibland kan det nog vara nyttigt med en rejäl smäll som det var mot United, och nu ska nya spelare vara på gång - Park Chu-Young verkar bra och ska nog kunna bidra med mål. Sen ryktas Per Mertesacker vara klar, en personlig favorit till mig. :)
*Hockey och superhjältar*

#50 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 31 August 2011 - 20:18

Okej jag var lite överdrivet pessimistisk om AIK:s fortsatta chanser, de blir lätt så när man fortfarande är upprörd över att de än en gång säljer sina nyckelspelare när man fortfarande har något att spela för. Nu när besvikelsen lagt sig lite kan ju ändå tycka att AIK:s grundspel plus Allsvenskans kanske bästa målvakt och backlinje fortfarande finns kvar gör att de inte tappar särskilt mycket. Det är dock i allra högsta grad upplagt för ett par 0-0 matcher i höst.

Winter is Coming