Jump to content

Photo

Rango


  • Please log in to reply
30 replies to this topic

#26 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 07 November 2011 - 21:06

Rango (2011)

Det här är ingen barnfilm. Trots att den är tecknad är berättelsen allt annat än barnvänlig och dessutom alldeles för vuxen, både tematiskt och i sitt utförande. Nej, tecknat är inte lika med barnfilm, lika lite som serietidningar per se är det, men likväl är filmen dubbad så distributören tycks tro det. :)

Det är en bra, rolig och stundtals riktigt bra film. Visst det är full fart a la Disney ibland och det hojtas en del, berättelsen är knappast originell, men det finns många fler bottnar och det är väl utfört och inte minst vågat utfört. Jämfört med till exempel Upp är det något helt annat och väsentligt mycket bättre. Inte minst roligare för oss som inte är under 12… ;)

Filmen är full av vuxna referenser och referenser till filmer och filmfenomen som jag hoppas barn under 15 inte sett ännu och tonen är befriande vuxen i dialogen.

Johnny Depp gör naturligtvis ett utmärkt jobb som Rango och backas av stabila röster. Teckningsmässigt är filmen fenomenal, det är snyggt så ändå in i h-vete. Detaljer, miljöer, rörelser, allt fullkomligt blänker på blurayen. ILM har gjort en fantastiskt jobb och jag ser fram emot att se deras nästa animerade projekt, vad det än blir.

Sammanfattningsvis, det finns helt klart sämre sätt att spendera söndagkvällen än i sällskap med Rango.

Och Tintin osett (inte lockar den mig direkt heller) är detta en given favorit till en Oscar för bästa animerade film. Så det så.

Edited by dukeofnewyork, 07 November 2011 - 21:13.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#27 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 November 2011 - 21:18

Flyttar väl omdömet hit efter vissa 'diskreta' vinkar... :lol:


Första animerade långfilmen från Industrial Light & Magic och det lär inte vara den sista för OMG så de får till det här! Helt otroligt och jag satt stum av beundran inför det hantverk som visades upp på tv-skärmen och glömde nästan bort att följa med i handlingen. Ok, det sistnämnda var knappast nydanande, men ändå fanns viss charm och galenskap i den. Önskar bara att de överraskat en lite för det hade passat in så bra in i filmens anda.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#28 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 November 2011 - 19:11

Rango (2011) [US]
Det som lyfter filmen är läge, läge och läge. Jag gillar animeringen, gillar hur karaktärerna designats och de texturer som används. Den är otroligt snygg - och ingen av karaktärerna är så där sötsliktigt gulliga. Storyn funkar, mycket då det finns en genuin western-känsla i den. Kanske är inte storyn originell men den är bra skriven.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#29 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 January 2012 - 17:35

Den här filmen var inte så tokig. Den började dock ganska trevande, men ryckte sedan upp sig under handlingens gång. Animationen är verkligen bra i den här filmen och handlingen är förlagd till en perfekt miljö. Röstskådespelarna gör ett bra jobb och ger sina karaktärer det där lilla extra. Manus är riktigt bra, det märks inte bara på den underhållande handlingen utan även på den träffsäkra dialogen. Det här är en film som jag gärna ser om och som jag även skulle kunna tänka mig att se en uppföljare till om man kan göra ett manus som överträffar det till den här filmen. Annars riskerar en uppföljare att bara bli repetetiv.

#30 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 January 2012 - 20:06

Sportlovsbio med sonen blev den här filmen. Hade förhoppningar om den här, men tyvärr infrias de inte riktigt. Synd att det verkar som om det bara är Pixar som kan väva samman bra historia med knäppa infall och bra action. För det är det första som saknas här: filmen känns alltför mycket som en massa (mer eller mindre) roliga scener och infall som man med bara huvudvärk som resultat försökt väva samman. Har gillat Gore Verbinskis förmåga till knäppa infall i tidigare filmer, men här känns de bara för inklämda mitt i ingenting. Hela filmen är som ett lapptäcke av "klassiska" western-klipp, samt självklart då diverse blinkningar till andra filmer. Huvudpersonen är "så klart" en nobody som ljuger sig till stjärnstatus, blir avslöjad men återupprättar sig själv. Men brister i manus leder till så många luckor att jag inte kan se förbi dem (vilket iofs min son uppenbarligen kunde).

Vad är bra då? Jo, sköna karaktärer och en del bra replikskiften. Grymt snygg är den också, och ugglorna är jäkligt bra musiker.

Betyg: OK-




Såg om filmen på BluRay, och får omvärdera den lite: den kändes faktiskt bättre nu än när jag såg den på bio. Svårt att säga om det har att göra med att förväntningarna sänkts något eller det faktiskt är en film som funkar bättre hemma i soffan då man inte blir lika "bombarderad" som på bio (i 3D). Handlingen funkar bättre (när man redan vet att den är en smula klen), och dialogen är fortfarande lika bra. Filmen är också en njutning på BluRay med sin knivskarpa animation.

Betyg: Bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#31 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 02 January 2012 - 20:42

Intressant att du upplevde den lite annorlunda mot när du såg den på bio. Men det kan ju vara förväntningarna som la krokben för den. Om man accepterar att storyn på intet sätt är unik så kommer man få en stunds skön och avkopplande underhållning. Det tekniska är smått ett mästerverk och filmen känns solklar för en Oscar. Bara Tintin som kan hota det.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.