Jump to content

Photo

Nattens Väktare


  • Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 SaNi

SaNi

    Cadet Second Year

  • Members
  • 14 posts

Posted 29 September 2005 - 15:59

Hej!

Såg en trailer på en rysk film som kommer i höst, Nattens Väktare. Den verkar superbra och jag ska helt klart gå och se den. Men det var en annan sak jag ville fråga om: filmen Nattens Väktare bygger på en bok av Sergej Lukjanenko (Rysslands okrönte Fantasy-kung, såvitt jag förstår). Är det någon som vet om boken finns eller är på väg att komma ut på svenska?

Sara.

#2 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 30 September 2005 - 16:32

Hej och välkommen.

Tyvärr har jag ingen aning om boken, men senaste halvåret eller så har det varit en massa tjatter på strategi- & rollspelsforum om att Nival Interactive ger ut Night Watch, baserat på deras Silent Storm-motor. Det lär vara ute i Ryssland och det finns en rysk demo för den väldigt intresserade.
Att döma av hypen så verkar Night Watch vara Rysslands svar på Harry Potter. :)
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 September 2005 - 16:40

Är nyfiken på rysk fantasy rent generellt och hittar inte mycket info om svensk utgivning ioht. :P :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Anton

Anton

    Cadet First Year

  • Members
  • 1 posts

Posted 04 October 2005 - 08:28

Jag såg på nåt annat forum att Nattens Väktare är på gång att komma ut på svenska. Vet tyvärr inte så mycket mer än så. Inte heller vet jag så mycket om rysk fantasy generellt sett, men det låter väldigt spännande. Ryssarna brukar ju skriva mäktiga böcker!!!

Anton


Är nyfiken på rysk fantasy rent generellt och hittar inte mycket info om svensk utgivning ioht. :P :D



#5 Werholtz

Werholtz

    Cadet First Year

  • Members
  • 5 posts

Posted 10 October 2005 - 14:17

Nattens Väktare kommer ut på svenska redan i höst, ungefär samtidigt som filmen har premiär.

Adam

#6 SaNi

SaNi

    Cadet Second Year

  • Members
  • 14 posts

Posted 17 October 2005 - 11:36

Boken kommer tydligen ut på ett förlag som heter Fabulera? Är det någon som känner till vad det är för förlag?

#7 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 17 October 2005 - 14:33

Nattens Väktare kommer ut på svenska redan i höst, ungefär samtidigt som filmen har premiär.

Adam



Inte riktigt sant. Den Engelska översättningen kommer inte ut förrän sommaren 2006 och den Svenska ett bra tag senare.
"There once was a man from Nantucket..."

#8 Werholtz

Werholtz

    Cadet First Year

  • Members
  • 5 posts

Posted 17 October 2005 - 15:05

Nog är det sant alltid:-) Kul att den kommer ut på Svenska innan den kommer ut på Engelska!!!



Nattens Väktare kommer ut på svenska redan i höst, ungefär samtidigt som filmen har premiär.

Adam



Inte riktigt sant. Den Engelska översättningen kommer inte ut förrän sommaren 2006 och den Svenska ett bra tag senare.



#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 October 2005 - 15:50

Nog är det sant alltid:-) Kul att den kommer ut på Svenska innan den kommer ut på Engelska!!!

Varifrån kommer denna information? Fabulera (som ovan anges som förlag) ser inte ut och ha någon hemsida färdig. :unsure: :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 17 October 2005 - 15:53

Nog är det sant alltid:-) Kul att den kommer ut på Svenska innan den kommer ut på Engelska!!!

Varifrån kommer denna information? Fabulera (som ovan anges som förlag) ser inte ut och ha någon hemsida färdig. :unsure: :)



Ja, jag skulle också gärna villja se var officiell information finns.
"There once was a man from Nantucket..."

#11 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 17 October 2005 - 16:26

En liten OT kommentar här:

*Adminhatten på*

Tre rätt så nyregistrerade i den här tråden har misstänkt lika IP-nummer. Samtliga på bredbandsbolaget, och i alla fall 2 av IP-numrena överlappar. Duals (samma person som registerar sig flera gånger för att till exempel försöka göra någon slags smygreklam ser jag inte med så snälla ögon på).

Dock så får man gärna informera/göra reklam för grejer inom genren här på forumet, bara man är rak om vem man är... Det finns det flera exempel på detta här på forumet.

Om detta sker så kan ju personen i fråga välja ett användarnamn och använda detta i framtiden, så kan man PM:a en request till mig om att låsa de andra namnen.

Om inte, så fortsätt för all del, men jag kommer att hålla koll på läget framöver.

*adminhatten av*

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#12 Werholtz

Werholtz

    Cadet First Year

  • Members
  • 5 posts

Posted 17 October 2005 - 19:34

Jag har via bredbandsbolaget, och jag har inte klonat mig:-) När det gäller info om Nattens Väktare känner jag en kille (reklammakare) som har jobbat lite med Fabulera. Han säger åtminstone helt bestämt att boken kommer ut där nu i november. Jag känner honom som en trovärdig kille, om han inte var säker på sin sak skulle han inte säga det.

Mvh

Adam Werholtz

#13 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 17 October 2005 - 21:18

Jag har också BBB och jag har inte heller klonat mig. Det verkar konstigt att sådana böcker översätts till Svenska så tidigt och till Engelska ett bra tag efter. Ja, ja, tur att man redan har läst den första boken.
"There once was a man from Nantucket..."

#14 Werholtz

Werholtz

    Cadet First Year

  • Members
  • 5 posts

Posted 25 October 2005 - 06:47

Förlaget har kommit ut med lite info på sin hemsida www.fabulera.se.

#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 October 2005 - 09:33

Nog var det lite information alltid:

NATTENS VÄKTARE

[NOCHNOI DOZOR]

(Bild)

VI ÄR HÄR

VI VAKAR ÖVER DIG

SNART KOMMER BOKEN

Mao inget som inte sagts i denna tråd förut.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 SaNi

SaNi

    Cadet Second Year

  • Members
  • 14 posts

Posted 09 November 2005 - 10:15

Det finns en blogg på Smålandspostens hemsida där det finns lite mera information om Nattens väktare, http://www.smp.se/bl...p?args=,191;223. En bit ner på sidan.

#17 SaNi

SaNi

    Cadet Second Year

  • Members
  • 14 posts

Posted 25 January 2006 - 09:41

Hej allihopa!

Nu har filmen Nattens Väktare haft premiär. Men är det någon som vet något om boken? Den skulle ju ha kommit ut i december, men jag har då inte kunnat hitta den!

Sara.

#18 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 25 January 2006 - 11:48

Jo som sagt var efter sommaren 2006.
"There once was a man from Nantucket..."

#19 SaNi

SaNi

    Cadet Second Year

  • Members
  • 14 posts

Posted 25 January 2006 - 14:52

Inte förrän efter sommaren? Hur vet du det?

#20 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 25 January 2006 - 23:16

Inte förrän efter sommaren? Hur vet du det?



När jag skrev det första gången i denna tråden så var det efter att jag hade sökt efter boken på Amazon. Eftersom det stod att den engelska översättningen skulle komma sommaren 2006 så antog jag att den svenska översättningen inte skulle komma förrän efter den engelska(som vanligt).

Pure and simple deduction, my dear Watson.
"There once was a man from Nantucket..."

#21 SaNi

SaNi

    Cadet Second Year

  • Members
  • 14 posts

Posted 26 January 2006 - 07:27

Det låter ju i och för sig troligt, men det är inte alltid som den svenska översättningen kommer efter den engelska. Och en annan sak: Nattens Väktare har ju faktiskt redan kommit ut på italienska!

#22 SaNi

SaNi

    Cadet Second Year

  • Members
  • 14 posts

Posted 18 April 2006 - 10:43

Nu finns Nattens väktare ute på svenska!!! Kolla Bokus eller Adlibris. Jag har redan beställt den. Återkommer med åsikter när jag har läst den:-)

#23 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 18 April 2006 - 11:01

Jag såg filmen för en vecka sedan och måste säga att jag blev lite besviken. Den var inte alls lika bra som boken. I och för sig inte förvånande men att den skulle bli så mycket sämra kunde jag inte ens tänka mig.
"There once was a man from Nantucket..."

#24 SaNi

SaNi

    Cadet Second Year

  • Members
  • 14 posts

Posted 18 April 2006 - 11:41

Jag såg filmen för en vecka sedan och måste säga att jag blev lite besviken. Den var inte alls lika bra som boken. I och för sig inte förvånande men att den skulle bli så mycket sämra kunde jag inte ens tänka mig.


Har du läst boken på svenska? Jag tyckte i och för sig om filmen som sådan, men det var lite svårt att hänga med och förstå allt, vilka alla personer var osv.

#25 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 18 April 2006 - 13:34


Jag såg filmen för en vecka sedan och måste säga att jag blev lite besviken. Den var inte alls lika bra som boken. I och för sig inte förvånande men att den skulle bli så mycket sämra kunde jag inte ens tänka mig.


Har du läst boken på svenska? Jag tyckte i och för sig om filmen som sådan, men det var lite svårt att hänga med och förstå allt, vilka alla personer var osv.



Jag läste boken på ryska.
"There once was a man from Nantucket..."