Hoppa till innehåll

Foto

Sin City


  • Please log in to reply
52 svar på detta inlägg

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11 181 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Postad 05 april 2005 - 18:04

Forumets tråd för den andra filmen.
 
Sin City: A Dame to Kill For.
 
/Garm
 
*** *** *** ***
 
Hum. Hittade inget ämne om det här. Skrik till om ni hittar nåt förutom trailerdiskussionen nedan. Tyckte det var bäst att skapa ett nytt ämne för själva filmen.

Holy C**p, det var verkligen en tripp. Jag är något förvånad över att de lyckades vara så pass våldsamma och ändå slippa NC-17-labeln (filmen är "bara" R i USA).

Våldsamt är bara förnamnet... wub.gif

Men å andra sidan, vad jag förstår är serien rätt så våldsam också, så.. (Har inte läst så mycket)...


Detta inlägg har redigerats av Garm: 29 juli 2014 - 15:07
Tillägg av taggar. Tillägg av länk.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1 437 Inlägg:

Postad 05 april 2005 - 18:14

Ser fram emot filmen ... vill ghelst läsa seriealbumet först dock. Skönt att höra att de inte sparar på underhållningsvåldet!! :cool2:

Vad ger du den i betyg? ;)
------>Sci-Fi Nytt <-------

#3 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11 890 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Postad 05 april 2005 - 18:20

Har läst de flesta av albumen. Storyn är väldigt våldsam, mycket genomtänkt men framförallt är det de fantastiska teckningarna som jag älskar. :)
Lite kul att Robert Rodriguez har valt att göra filmen så extremt trogen serien. Det fungerar nog inte med alla serieadaptationer. Figurer som t. ex Batman eller Spider-Man som har några år på nacken behöver ju uppdateras lite.


(Flyttade den här tråden.)
*Hockey och superhjältar*

#4 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11 181 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Postad 05 april 2005 - 18:43

Har den haft premiär i Sverige? Annars är väl spoilerforumet bäst, imho.

Jag har som sagt inte läst så mycket Sin City, men lite kul att det inte finns några hjältar i filmen. Gör det hela lite annorlunda. Nästan alla är amoraliska svin som dödar och torterar utan större samvetskval.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#5 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11 890 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Postad 05 april 2005 - 18:46

Men alla andra filmer ligger liksom här. Tolkade det som att spoilers har med serietidningar att göra.

Eftersom filmen följer serierna till punkt och pricka så behöver man nog inte läsa dem före för att förstå något eller så. :)
*Hockey och superhjältar*

#6 Zenmaster

Zenmaster

    Cadet Third Year

  • Members
  • 15 Inlägg:

Postad 25 juni 2005 - 22:02

Har biljetter till premiären! Ska äntligen få se hur mentalt fel Marv är på vita duken!

#7 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 Inlägg:
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Postad 25 juni 2005 - 22:28

Eftersom filmen följer serierna till punkt och pricka så behöver man nog inte läsa dem före för att förstå något eller så. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Mmm... men Rodriguez har ju hoppat över A Dame to Kill For (serien som introducerade Dwight), vilket gör att det finns en del frågetecken kring Dwights förflutna i filmen.

Så ... om man inte vill få filmen spoilad men ändå vill läsa någon Sin City-serie innan man ser filmen, så kan jag rekommendera A Dame to Kill For (det råkar för övrigt vara min favorit av alla Sin City-serier).
Å andra sidan har ju Rodriguez sagt att ADtKF kommer att ingå i Sin City 2 ...
Posted Image

#8 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3 747 Inlägg:
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Postad 01 juli 2005 - 12:31

Jag såg filmen för ett tag sedan (trots att filmen går upp på biograferna ikväll, jag tror dock inte att jag är ensam om detta :P )

Jag är lite splittrad när det gäller Sin City. Estetiskt och visuellt är det väldigt snyggt och otroligt cool gjort. Men det var också bilderna som var behållningen med serietidningen. Jag har aldrig varit något större fan av serien Sin City därför att jag inte tycker att historierna är speciellt bra. Och de blir inte bättre på film...Jag är inte speciellt imponerad av manuset eller skådespelarinsatserna heller, men som sagt: allt är väldigt, väldigt snyggt. Det är grymma actionscener med häftigt underhållningsvåld, allmänt bisarrt och en och annan cool karaktär och vass replik.

Om jag ska ge filmen ett betyg får det bli en väldigt stark trea (av femma möjliga)!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#9 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11 181 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Postad 12 juli 2005 - 14:27

Fler som har sett nu när den gått ett tag på bio?

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#10 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2 298 Inlägg:
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Postad 12 juli 2005 - 14:50

ska se den ikväll...återkommer med reflektioner under morgondagen...

#11 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2 298 Inlägg:
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Postad 13 juli 2005 - 11:16

oj oj oj...jag blev helt mållös...

jag har tyvärr inte läst så många sin city album men ärligt talat så passade nästan stilen bättre på den vita duken än vad den gjorde i serieformat. Så här med filmen färskt i minne så går den rätt in på min topp tio lista. Det var den bästa filmen jag sett på bio på flera år. Handlingen, atmosfären, miljöerna, effekterna, dialogerna, karaktärerna, musiken, skådespelarinsatserna och regin är ju rakt igenom klockrena. Den coola filmnoir/detektiv känslan är brilliant. Visst kan det bli lite rörigt när nya karaktärer introduceras utan presentation eller bakgrundshistoria men ärligt talat så skiter jag fullständigt i det. En riktigt lyckad serietidningsfilm tack vare att herrarna som drog i trådarna dels har respekt mot genren och dela att frank miller själv har medverkat till att föra vidare sin grundtanke i filmvarianten.

"Walk down the right back alley in Sin City and you can find anything"

När våra "hjältar" dundrade runt i sin city i klassisk hitchcock manér till tonerna av skön neurotisk jazz musik då njöt jag för fulla muggar i min biofåtölj. Korrumperade snutar, perversa präster, vapengalna horor, legosoldater, lönnmördare, vanställda psykopater, lesbiska övervakare, sluga underhuggare och maniska politiker. Gotham släng dig i väggen, sin city är den undre världens paradis och den gotiskanoir atmosfären är underbar. Jag älskar den, det tål att uppreppas, JAG ÄLSKAR DEN, sen den folk! se den nu!

#12 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11 890 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Postad 13 juli 2005 - 17:36

Inte bara sin grundtanke, filmen är ju en punkt till pricka-adaption av de tre albumen de bygger på. Själv har jag läst två av tre historier som filmen baseras på (har inte läst "that yellow bastard") och det kändes på något sätt konstigt att se dessa avbildas exakt på film.
Nu är Frank Miller en väldigt cinematisk tecknare och manusförfattare, så visst lämpar de sig väl på film.
Ibland kan jag tycka att det var lite väl onödigt våldsamt, samma med albumen då såklart. Det känns som att om man hade tonat ner detta en aning så hade det varit mer av en snygg film noir-berättelse än vad det redan är.
Missförstå mig inte, jag älskar både serierna och filmen, och Frank Miller är en av mina största idoler, men ibland tycker jag att "vuxen-serier" mest är pubertala. Jag fick ut mycket mer av ultravåld och dylikt i den åldern än jag får nu.

Ganska häftig kontrast jag fick förresten. Först den väldigt lättviktiga och -sinnade Fantastic Four och dagen efter den mörka och "mogna" Sin City. :cool2:

Fast visst var Sin City flera klasser bättre än t. ex FF.
*Hockey och superhjältar*

#13 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3 747 Inlägg:
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Postad 13 juli 2005 - 17:42

Jag håller nog med er bägge två...jag tycker också att de flesta vuxen-serier är väldigt, väldigt pubertala och egentligen fattar jag inte varför. Men är det egentligen vuxna som är målgruppen eller är det yngre tonåringar som tycker det är coolare om deras serier får en "adult"-stämpel? När Magnum gavs ut, så var det ju med en väldig massa våldsamma "vuxen-serier" men jag tror det var mest barn som köpte den i alla fall, jag var i alla fall ett av dom...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19 025 Inlägg:
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Postad 13 juli 2005 - 17:59

Ytterligare en film och lägga upp på "att köpa listan" mao... Säg mig kommer någon av er utveckla era stående ovationer ovan till en fullfjädrad recension? :P :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11 890 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Postad 13 juli 2005 - 18:03

Jag behöver nog vila upp mig efter min låååånga FF-recension. ;)
*Hockey och superhjältar*

#16 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10 069 Inlägg:
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Postad 13 juli 2005 - 20:43

T o m jag blir lockad av alla lovorden och blir nog tvungen att se filmen ... ;)

Nåja, den kommer väl som hyrfilm om ett tag skulle jag tro. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#17 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1 437 Inlägg:

Postad 13 juli 2005 - 23:29

I Sydsvenskan kallades Sin City för Bush-propaganda :P
------>Sci-Fi Nytt <-------

#18 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11 181 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Postad 14 juli 2005 - 00:18

Öh... Hur tänker de då?

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#19 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1 473 Inlägg:
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Postad 14 juli 2005 - 09:14

Hur i h*lvete tänker de då ja. Vilka jerks :P
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#20 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3 747 Inlägg:
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Postad 14 juli 2005 - 12:14

Bush-propaganda? I och för sig gillar Bush våld men det är ju lite långsökt...sen har väl inte han världens sundaste kvinnosyn. Han gillar våld, bondage, blod, lite snusk, gula män med gula könsorgan och allt ska vara i svartvitt ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#21 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10 069 Inlägg:
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Postad 14 juli 2005 - 13:03

...gula män med gula könsorgan...

Gulsot smittar. Hu. :ph34r:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#22 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4 705 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 14 juli 2005 - 14:55

Om någon får Sin City att vara "Bush Propaganda" så har man missupfattat något väldigt...mycket... I avdelningen "Det är kul at va dum i huvet!"
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#23 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2 298 Inlägg:
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Postad 14 juli 2005 - 15:00

Ibland kan jag tycka att det var lite väl onödigt våldsamt, samma med albumen då såklart. Det känns som att om man hade tonat ner detta en aning så hade det varit mer av en snygg film noir-berättelse än vad det redan är.
Missförstå mig inte, jag älskar både serierna och filmen, och Frank Miller är en av mina största idoler, men ibland tycker jag att "vuxen-serier" mest är pubertala. Jag fick ut mycket mer av ultravåld och dylikt i den åldern än jag får nu.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kan förtstå vad du menar för visst är det otroligt mkt våld. Så det står härliga till men det känns helt ok beroende på att det följer serien, att det skildras i serieform och att detta är sin city och inte något vanligt springfield, jag menar sin city är ingen snäll stad utan här är våldet påtagligt och livet på gatorna är tufft, poliserna är korrumperade och hororna beväpnade till tänderna.


Jag håller nog med er bägge två...jag tycker också att de flesta vuxen-serier är väldigt, väldigt pubertala och egentligen fattar jag inte varför. Men är det egentligen vuxna som är målgruppen eller är det yngre tonåringar som tycker det är coolare om deras serier får en "adult"-stämpel? När Magnum gavs ut, så var det ju med en väldig massa våldsamma "vuxen-serier" men jag tror det var mest barn som köpte den i alla fall, jag var i alla fall ett av dom...

<{POST_SNAPBACK}>



jag köpte på mig fem nummer av magnum från 1994 häromdagen och visst finns det många "pubertala" idiot serier i magnum, typ white trash, punisher och big dave som de facto är helt fyllda med meningslöst våld och "pubertala" lockelser. Men samtidigt finns det smarta serier med snygga teckningar och serier i stil med V för Vendetta, Hellblazer, Batman, PSI Anderson och Judge Dredd. Och på Magnums äldre dagar blev tidningen ännu bättre med serier såsom Preacher, Punisher, Death, Akira, Frank Millers Ronin och Liftarens Guide till Galaxen. Köp på er gamla Magnum om ni hittar på marknader jag lovar att ni blir positivt överraskade...


Ytterligare en film och lägga upp på "att köpa listan" mao... Säg mig kommer någon av er utveckla era stående ovationer ovan till en fullfjädrad recension? :P :D

<{POST_SNAPBACK}>


Tid saknas tyvärr...


I Sydsvenskan kallades Sin City för Bush-propaganda :P

<{POST_SNAPBACK}>


Hur fick de ihop den kopplingen? Kan inte tänka mig att herrarna bakom filmen tillhör Bush-familjens största supportrar?

#24 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4 705 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 14 juli 2005 - 19:02

Frank Miller är extremt liberal, så nej, han är väldigt långt ifrån en Bush supporter, Och vad jag vet så är Rodriguez inte en supporter av honom heller.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#25 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 Inlägg:
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Postad 15 juli 2005 - 12:35

Filmen är ju inspelad i Texas.
Det kanske är det som är kopplingen? ;)
Posted Image