Jump to content

Photo

Bokkompassen - Bokfrågor


  • Please log in to reply
153 replies to this topic

#76 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 August 2007 - 12:31

Har någon bra förslag på böcker där riddare i stora rustningar figurerar i handlingen, gärna i kombination med stora slag, vackra miljöer blandade med sargade, starka och vackra kvinnor, en kung/drottning som styr världen med järnhand, magi och så vidare? :)

#77 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 August 2007 - 13:57

Sagan om Elenien/Tamuli av David Eddings är det första som slog mig och som har ungefär det du söker. Men Eddings har du kanske redan läst? Och Eddings är kanske inte den mest högkvalitativa författaren inom fantasyn...

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#78 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 August 2007 - 14:10

Har läst en del av Eddings när jag var yngre men då rörde det sig om några av böckerna i Sagan om Belgarion. Utöver det har jag inte läst någonting annat. Jag tyckte om det jag läste då det begav sig.

Får ta mig en närmare titt på dina förslag. Om du har flera förslag så tipsa gärna vidare. :)

#79 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 August 2007 - 14:17

Vissa böcker i DragonLance seriern har riddare - men det är inte så mycket magi i fokus egentligen. (Den finns där, men den ligger sällan i fokus).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#80 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 August 2007 - 14:27

Hur hittar jag rätt i den djungeln av böcker och utgåvor. Kan man få lite vägledning? :)

#81 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 August 2007 - 14:35

Jag tror jag postade någon sorts lita i tråden om Draklans böckerna...

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#82 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 August 2007 - 14:45

-Ja, det gjorde du. :D

Ögnar mig igenom posterna nu och seer om jag kan utöka mitt tänkta inköp av böcker idag. Dock verkar det inte vara någon idé att köpa böckerna i svensk översättning då dom hoppat över böcker?

Edited by Cartman, 08 August 2007 - 14:45.


#83 Corto Maltese

Corto Maltese

    Lieutenant Commander

  • Validating
  • 160 posts

Posted 10 December 2007 - 15:10

Jag är sugen på att börja läsa någon av följande serier. Jag undrar om det är någon annan på forumet som läser/läst dessa och kan ge mig lite tips på vilken av dom som jag ska börja med.

Sanningens svärd (The Sword of Truth) av Terry Goodkind

Sagan om is och eld (A Song of Ice and Fire) av George R R Martin

#84 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 10 December 2007 - 20:15

Jag är sugen på att börja läsa någon av följande serier. Jag undrar om det är någon annan på forumet som läser/läst dessa och kan ge mig lite tips på vilken av dom som jag ska börja med.

Sanningens svärd (The Sword of Truth) av Terry Goodkind

Sagan om is och eld (A Song of Ice and Fire) av George R R Martin

Jag har inte läst nåt av Goodkind, men allt som kommit av Song of Fire and Ice (fyra böcker på engelska - ??? på svenska?). De tre första är verkligen att rekommendera med sin blandning av hög och låg-fantasy. Sista var en besvikelse, får se vartåt serien barkar nu.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#85 ther

ther

    Cadet First Year

  • Members
  • 1 posts

Posted 13 August 2008 - 11:12

Är det någon som vet en saga eller barn/ungdomsbok som innehåller ett momnet där någon måste välja rätt nyckel bland många nycklar, eller välja rätt bland många val för att ta sig vidare. (Ja, som i Potter)

#86 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 17 February 2009 - 17:24

Jag vet inte om detta är riktigt rätt tråd att fråga i men jag provar. :unsure:

För några år se'n så läste jag en liten blänkare om en bok och tänkte att den där ska jag läsa nå'n gång, och så har det fallit i halvglömska.
Men med senaste tidens boktugg så vaknade ett par synapser ur sin slummer och skickade en klia-signal till huvudsvålen. :P

Det ska vara nå'n slags deckare i fantasymiljö och har en kvinnlig författare. (Tror jag iaf)
Om jag minns rätt så svänger sig hjälten bland suspekta dvärgar och hårdföra orcher.
Minns jag rätt så finns det tydligen fler böcker i samma "serie".

Isch, verkligen inte mycket att gå på, men kanske nå'n känner igen den torftiga beskrivningen. :blush:


.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#87 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 February 2009 - 17:36

Det där med deckare i fantasy miljö låter faktiskt bekant, det där med svägen också. Det första som slog mig var böckerna om Broder Cadfael (Edith Pargeter) men de har historisk bakgrund. Charlaine Harris har en serie, Harper Connelly, som är taggad som fantasy, mystery på Wikipedia.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#88 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 17 February 2009 - 17:47

Ledsen ,men det var det inte. Broder Cadfael har jag läst och det är ju engelsk deckare på medeltid.
Och det här är några år äldre än Harper Connely.

Det här är mer hårdkokt, amerikansk deckare har jag fått för mig. Mickey Spillane meets Terry Pratchett kanske. :rolleyes:
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#89 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 February 2009 - 17:47

Vi pratar om äldre böcker då antar jag, eller är det nyutkommet?

Edited by Cartman, 17 February 2009 - 17:48.


#90 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 17 February 2009 - 17:49

Utkommet runt senaste sekelskiftet. :P

Edit: Det kanske fortfarande kommer nya böcker, men det jag löäste var nyutkommet för några år se'n, 03-05 kanske.

Edited by Kizmiaz, 17 February 2009 - 17:51.

../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#91 androw

androw

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts
  • Location:Skåne

Posted 22 February 2009 - 21:16

Hej alla. För 15 år sen så hade jag en period då jag läste många Sf och Fantasy....har dock glömt de flesta och behöver hjälp med några jag skulle vilja läsa om igen.
SF:
Okänd författare, men läste dom på Svenska...handlade om en man som reste runt på flera planeter, en planet per bok tror jag och varje bok hade namn som inte gick att uttala...Typ 4 eller 5 böcker...i en av dem blir han tilfångatagen av "rymdisar" och får sitta vid ett löpande band. På bandet kommer det "bollar" av olika storlek och hans jobb är att lägga vissa storlekar i vissa lådor....när han misslyckas så får han en elstöt. Han lyckas sedan rymma därifrån och får nytta av detta på en annan planet. Han har hela tiden följeslagare med sig som han småbråkar med...
Fantasy:
Också på Svenska...Läkekvinna som har ormar som luktar sig till sjukdomar och behandlar även patienterna med sina tama ormar, tror det är en kvinnlig författare/inna
Hoppas det finns någon som känner igen dom och har bättre minne än jag...
Androw

Edited by androw, 23 February 2009 - 11:29.


#92 Looper

Looper

    Cadet First Year

  • Members
  • 2 posts

Posted 09 July 2009 - 20:07

I min ungdom (20 år sedan) ägde jag två färgglada bilderböcker (typ A4 format) som var fyllda av bilder på rymdskepp och äventyr. Den första boken beskrev ett antal krigsskepp från vårt eget solsystem, från Alpha Centauri och från Proxima Centauri. Jag tror storyn var att vi och Alpha hade varit i krig med Proxima. Den andra boken innehöll också fina bilder, men där återfanns mer korta episoder och berättelser. Böckerna var på svenska.

Finns det någon som kan veta vad dessa böcker heter? Jag har till och från i många år sökt efter dessa böcker.

Tackar på förhand
/Looper

#93 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 12 July 2009 - 15:13

Har försökt klura på det, men har inte haft någon tur, tyvärr.

Hoppas att någon annan vet.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#94 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 18 July 2009 - 08:27

Det är "Rymdfarkoster 2000 till 2100" och "De stora Rymdkrigen" av Stewart Cowley. Orginal "Spacecraft 2000 to 2100 AD" och "Great Space Battles" vilket ingår i "Terran Trade Authoriuty Handbook" serien.

Det finns ytterligare 2 "riktiga" Terran Trade Authoriuty Handbook "SpaceWreck Ghostships and Derelicts of Space" och "Starliners Commercial Travel in 2200 AD"

Sedan finns det en hög små böcker, av mycket skiftande kvalite som utspelar sig i TTA universumet, eller åtminstånde lånar friskt från det.

Edited by rehnvall, 18 July 2009 - 08:42.


#95 Looper

Looper

    Cadet First Year

  • Members
  • 2 posts

Posted 20 July 2009 - 09:03

Där var det, tack skall du ha. Böckerna är nu beställda via antikvariat. Intressant att det finns två till på engelska!

#96 PeerB

PeerB

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 04 September 2010 - 12:37

Hej! Ny forummedlem här. Under 70- och 80-talen plöjde jag det mesta i SF-väg som fanns på biblioteket. På 2000-talet har jag försökt läsa om en del av de gamla böckerna, men nu huvudsakligen i digital form. Det har blivit mycket av de "stora", kända författarna (Asimov, Clarke, Simak osv). Särskilt Simak har jag fattat tycke för, eftersom många av hans böcker ger mig en trevlig "sense of wonder".

Det är dock en bok jag inte lyckats identifiera när jag nu gör ett andra varv genom litteraturen. Mitt minnesintryck är att den handlar om en man som återvänder till jorden efter en rymdresa. Farkosten han anländer i är i mycket dåligt skick och borde kanske inte alls ha låtit honom överleva resan och landningen. I honom eller hans medvetande finns en utomjordisk entitet (minns inte om det var en fysisk varelse eller ett medvetande), som ibland under den fortsatta berättelsen hjälper honom.

Kan någon komma på vilken bok jag talar om? Vad kan det vara? Van Vogt??

/Peer

#97 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 05 September 2010 - 21:36

Hej! Ny forummedlem här. Under 70- och 80-talen plöjde jag det mesta i SF-väg som fanns på biblioteket. På 2000-talet har jag försökt läsa om en del av de gamla böckerna, men nu huvudsakligen i digital form. Det har blivit mycket av de "stora", kända författarna (Asimov, Clarke, Simak osv). Särskilt Simak har jag fattat tycke för, eftersom många av hans böcker ger mig en trevlig "sense of wonder".

Det är dock en bok jag inte lyckats identifiera när jag nu gör ett andra varv genom litteraturen. Mitt minnesintryck är att den handlar om en man som återvänder till jorden efter en rymdresa. Farkosten han anländer i är i mycket dåligt skick och borde kanske inte alls ha låtit honom överleva resan och landningen. I honom eller hans medvetande finns en utomjordisk entitet (minns inte om det var en fysisk varelse eller ett medvetande), som ibland under den fortsatta berättelsen hjälper honom.

Kan någon komma på vilken bok jag talar om? Vad kan det vara? Van Vogt??

/Peer


Förvandlaren (The Werewolf Principle) av Clifford D Simak.

Edited by stoffe, 05 September 2010 - 21:41.

ಠ_ಠ

#98 PeerB

PeerB

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 05 September 2010 - 22:27

Förvandlaren (The Werewolf Principle) av Clifford D Simak.

Tack för svaret, men det är inte "The Werewolf Principle" jag tänker på. Den boken läste jag för kanske ett år sedan.

Fler förslag mottages tacksamt. :)

#99 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 05 September 2010 - 23:16

Förvandlaren (The Werewolf Principle) av Clifford D Simak.

Tack för svaret, men det är inte "The Werewolf Principle" jag tänker på. Den boken läste jag för kanske ett år sedan.

Fler förslag mottages tacksamt. :)


Konstigt. Från din beskrivning av vad du kommer ihåg av handlingen låter det nästan precis som Förvandlaren och jag kan inte komma ihåg några Van Vogt berättelser som hade en liknande handling. :huh:
ಠ_ಠ

#100 PeerB

PeerB

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 19 September 2010 - 00:25

Intressant nog hittade jag boken för några dagar sedan, efter att ha letat lite mer intensivt än tidigare. Det visar sig vara "Time and Again" av Simak. Tråkigt nog var den inte alls så bra som jag mindes den, tvärtom var den rätt tråkig och ologisk. Det visar att minnen också åldras.