Det känns nästan upplyftande att få se lite nya miljöer för den lilla familjen, även om man hinner med ett anfall av den ultraogästvänliga stammen innan det bär av åt New York.
Ja, det var trevligt måste jag erkänna.

Den rent legala striden om "Boy" känns nästan som ett fräscht tillskott även om Tarzan givetvis går bananas ändå och tar saken i egna händer.
Jag hade velat se lite mer av det, faktiskt.
Och i brist på afrikanbyar så mejlar vi ned en cirkus med elefanter istället, jag roas lite över hur den scenen kanske idag är än mer aktuell än 1942.
Man måste ju hålla i traditioner.

Jo, jag tänkte också lite på det där med djuren som ville bli fria.
Det här är också O'Sullivans sista framträdande som Jane, fler anledningar har radats upp som anledningen till beslutet. Förutom en sjuk make (det skulle dröja 6 år innan nästa filmroll så helt omöjligt är det inte) uppges hon vara trött på rollen. det sistnämnda ligger nog nära sanningen, de här filmerna och framför allt Jane utvecklas inte så mycket mellan filmerna och väldigt mycket känns det som om O'Sullivan gör samma scener om och om igen. Intressant nog uppges ytterligare en anledning på IMDb: efter den här filmen så övergick filmerna från att produceras av MGM till RKO och O'Sullivan hade kontrakt med de förra. Så troligtvis passade hon på här att bli av med rollen.
Hon hade ju försökt att bli av med den länge så jag antar att hennes ursäkter hann bli många.

Den här är egentligen inte mycket så mycket bättre än de senaste 3 filmerna i serien -- man stör sig på ungefär samma saker. (Att Boy igen inte lyssnar på sina föräldrar t.ex.).
Fast sedan så är han bara en pojke. Men jag är iallafall glad att han inte längre mobbar djuren som Cheeta gör.
Men miljöombytet gör mer än vad man kan tro och de "special effekterna" är överraskande bra (det är som om man "äntligen" fick lite mer resurser att röra sig med).
Det har nog med att de inte kunde återanvända scener lika mycket som i tidigare filmer. Men jag håller med. Speciellt scenen med Boy och lejonet i början var imponerande.
Miljöombytet är välkommet även om jag tycker att det efter ett tag blir lite fånigt att se kulturkrockarna som Tarzan står för när han besöker en mer civiliserad (nåja) del av världen.
Själv så tröttnade jag aldrig på det. Jag ville se mer! Men sedan så är jag också ett gammalt Crocodile Dundee fan.

Då är det mer intressant att kidnappningen tar oss till en annan del av världen och inte stannade kvar i djungeln.
Jo, det var trevligt med lite nya miljöer men personligen så tyckte jag att kidnappningen var onödig. Jag hade hellre sett att det bara var en olyckshändelse och att Boy sedan fastnade i byråkratin när någon välmenande person försökte få in honom på ett barnhem eller liknande.
Filmen börjar lika tröttsamt som dom flesta av filmerna i den här sviten har gjort.
Fast vi slapp iallafall hela grejen med en grupp utforskare som går igenom djungeln med svarta bärare som dödas av djur och aggressiva infödingar där de måste ta skydd vid berget och bli räddade av Tarzan för att sedan klättra upp till där han bor.

Som XC påpekar så har man uppenbarligen ingen större pli på Boy, även om man givetvis kan förklara bort allt med att han är ett barn, ett nyfiket sådant. Men jag lutar mig nog mera åt att man har brist på fantasi när man skriver manusen till filmerna.
Fast de har redan etablerat att Boy är sjukt intresserad av flygplan så jag tycker att det passade rätt bra.
Det hela tar i alla fall fart när Boy kidnappas och Tarzan, Jane och Cheeta beger sig till New York för att hämta hem Boy.
Jag vet inte om det var kidnappning i början där. Jag önskar att det hade gjorts lite klarare. Alla verkade tro att Tarzan och Jane dog. Jag önskar att de hade bestämt sig vad de ville i den scenen.
Skurkarna är ungefär som tidigare, det ska alltid finnas någon som är mera elak och girig än dom andra och en som visar sig motsätta sig det hela för att han i grunden har ett stort hjärta. Så även dom är lika enformiga och förutsägbara som alla andra är.
Kanske. Fast i det här fallet så var där iallafall en (piloten) som hade en moralkompass att inte gå med på det och hela tiden kämpade för Boy (även mellan scenerna) och det tyckte jag var uppfriskande. Jag önskar bara att han fick mer att göra än att bara följa efter Tarzan i en Taxi. Men att döda djurtämjaren var lite onödigt och samma sak som de har gjort så många gånger tidigare.
Cheeta brukar ha en del roliga scener, och har flera sådana även här, med den skillnaden att jag inte direkt fann dom speciellt roande.
Jag tyckte faktiskt att några scener var riktigt roliga även om hon ibland är mer elak än busig. Cheeta är ingen större favorit för mig då karaktären framställs ofta som just elak.
Och förresten, det där skrattet som Cheeta har var speciellt enerverande i den här filmen.
Jag har aldrig gillat det skrattet.

Rättegångsdramat var ett bra inslag, speciellt hur man snärjde Jane och fick henne att försäga sig och därmed kunna ifrågasätta om dom verkligen har rätt att kalla sig för föräldrar till Boy eller ej.
Ja, verkligen. Det var intresant att se. Jag hade gärna sett mer. Det är nog därför filmen från början hette "Tarzan Against the World".
Sedan så är det lite synd, men inte oväntat, att Tarzan tar saken i egna händer (bokstavligt talat).
Fast Tarzan behövde släppas lös i den nya djungeln också. Det hade varit fel att inte visat honom klättra på byggnader och svinga mellan dem. Jag hade gärna sett lite mer, faktiskt.
Filmen klockar in på runt 70 minuter och ändå så har man problem med att fylla ut den tiden. Hur mycket tid går t.ex. inte åt när Boy demonstrerar vilka konster som elefanterna klarar av eller när Cheeta röjer runt på hotellrummet? Så handlingen känns lövtun när dom börjar att ägna sig åt sådant bara för att fylla ut speltiden.
Ja, det fanns mycket mer som de kunde ha gjort i filmen. Det känns som att de slösade bort mycket potential. Men jag vet inte om jag fick tag på en klippt version för som sagt, trots att den skulle vara 71 minuter så var min bara 68 minuter lång.
Både Johnny och Maureen ser lite slitna ut måste jag säga.
Jag håller med om Maureen men inte Johnny. Jag tycker att han verkar fortfarande gilla jobbet.
Maureen klev ju av här, vilket man både kan förstå och tycka är lämpligt. Kanske att Johnny skulle ha gjort detsamma för även om jag inte har sett någon av dom återstående filmerna så gissar jag på att dom inte direkt lär avvika ifrån Mall 1:A och i sådant fall så kan jag ju inte direkt påstå att jag ser fram emot att se dom. För det är ju 6 stycken kvar i kön.
Med namnen på de kommande filmerna att tolka så tror jag faktiskt att de kommer att avika. Det är inte samma personer som gör filmerna och jag vet att de t ex slutar med att ha en massa infödingar i filmerna för att spara på kostnaden. Sedan minns jag från min barndom att där var svartvita där t ex Tarzan slogs mot Amazoner, leoparddrottning eller övernaturliga saker (mest kvinnliga fiender, tror jag) så jag tror och hoppas att det är de som kommer nu (eller iallafall efter nästa där han slåss mot Nazister). Jag har väntat på de här filmerna då det är de jag har sett fram emot.
Det enda som jag är nyfiken på kring den nästa filmen är hur dom kommer att skriva ut Jane och om dom kommer att skriva in någon annan kvinna istället och hur det görs. Enklast kanske hade varit att låta Jane antingen dö vid där där fallet som hon och Tarzan råkar ut för när dom försöker att hinna ifatt Boy i djungeln. Eller att hon (och kanske även Boy) hade stannat kvar i New York av någon anledning. Hela del här biten kanske löser sig på ett bra sätt ändå, men något säger mig att det blir någon mer krystad lösning än så, om jag ska gå efter hur handling och karaktärer mest har stått och trampat på samma ställe så länge som dom har i dom senast sedda filmerna.
Min gissning blir att de inte har bestämt sig och helt enkelt inte nämner Jane förrän de vet hur de ska hantera det. Jag vet iallafall hur de gör sedan men jag tänker inte spoila det för er.