Jump to content

Photo

Arrow - Alla säsonger


  • Please log in to reply
122 replies to this topic

#26 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 24 April 2013 - 20:40

The Count sticker ut genom att vara mest campy av alla skurkar hittills, både på gott och ont. Figuren är väldigt överspelad, men desto ljuvligare är det att se honom få en dos av sin egen medicin, ungefär som Scarecrow i Batman Begins.
Lite efterforskningar bekräftar misstanken att han, i likhet med många andra i programmet, har en förebild i pappersform.
 

 
Och det ser ut som att Felicity Smoak kommer få en större roll än att vara IT-nörden som Oliver förolämpar med sina genomskinliga lögner.
Jag har i och för sig inte uppfattat det som att han förolämpar henne. Hon fattar att han hittar på. Han fattar att hon fattar. Hon fattar att han fattar att hon fattar. Han fattar att... Ja, du fattar. Återigen ungefär som i Batman Begins, alltså. Sedan kan man förstås tycka att det var något riskabelt att köra det sättet med henne innan han känner henne.

#27 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 24 April 2013 - 21:43

Ja, jag känner till att The Count var baserad på Count Vertigo från serierna. Jag skippade bara att nämna det, för det vore omöjligt för mig att nämna det utan att lägga till nån spydighet om att han har samma namn som Nordens Stjärnors ledare (eftersom de skrev "Greven" i textningen) eller vampyren i Sesame Street. Svårt för mig att lägga av när jag väl börjat, vilket kanske märks i min recension av senaste avsnittet.

 

Och ja, förolämpa kanske var ett starkt ord. Det är ju inte som att Oliver tror att Felicity är så dum i huvudet att hon går på hans bortförklaringar och det är tydligt att hon anar ett och annat om honom. Annars skulle hon inte ha räckt över boken till honom på kaféet.

Apropå det, jag la märke till att Oliver påstod att han hade en kompis vid namn Kevin. Skulle inte alls förvåna mig om det var en referens till Kevin Smith, som skrev manus till flera nummer av Green Arrow.


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#28 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 April 2013 - 21:53

Det kanske låter som att jag tyckte det här var ett dåligt avsnitt. Visst har det en hög halt av tjurskallighet, både befogad och obefogad. Jag beundrar ändå Oliver som tar sig igenom alla motgångar, särskilt med en familj som håller ihop lika bra som ett korthus.

Familjelycka stavas tuggummi och silvertejp. :P

 

 

The Count sticker ut genom att vara mest campy av alla skurkar hittills, både på gott och ont. Figuren är väldigt överspelad, men desto ljuvligare är det att se honom få en dos av sin egen medicin, ungefär som Scarecrow i Batman Begins.

Håller med, var väldigt svårt att ta "Greven"/"The Count" på allvar.

 

 

Och det ser ut som att Felicity Smoak kommer få en större roll än att vara IT-nörden som Oliver förolämpar med sina genomskinliga lögner. Hennes repliker har varit ganska hit and miss, men har varit ganska roliga de gånger de funkat. Jag tror det blir till hennes fördel om hon får mer att göra.

Jag gillar Felicity och hennes pendlande mellan att låta matluckan glappa på repeat och insiktsfulla kommentarer. ("Om det är en energidryck - varför är den då i en spruta?" var nog avsnittets vassaste kommentar.) Kanske kommer Oliver rentutav rekrytera henne längre fram, för hon verkar ju ha sina aningar annars skulle hon nog inte gå till Oliver med den där boken.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#29 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 26 April 2013 - 00:47

Man funderar ju lite på varför hon tar sig an alla konstiga uppdrag hon får från olika håll. Är hon en allmänt lydig typ? Gillar hon bara utmaningar? Spelar det någon roll vem som kommer med dem? Verkar ju som att hon i alla fall egentligen bryr sig om saker. Och med tanke på de praktiskt taget magiska förmågor hon besitter vore det allt annat än långsökt om hon så småningom listade ut vem någon är.



#30 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 April 2013 - 17:38

Precis, karaktren slår mig inte som genuint blåögd/naiv utan verkar bara vilja hjälpa till.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#31 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 13 May 2013 - 10:56

1x13, "Betrayal"

 

En gangster vid namn Cyrus Vanch kommer ut ur fängelset och planerar att ta över efter det power vacuum som flera i undre världen lämnat efter sig  den senaste tiden. Laurel tar hjälp av "Huvan" med att få in honom och Quentin Lance utnyttjar buggen han byggt in i Laurels telefon för att försöka gripa "Huvan". Häktningsförsöket går åt pipan och Quentin för (väl förtjänt) skit från Laurel för att ha utnyttjat henne. Vanch får genom en mullvad hos polisen reda på att Laurel samarbetar med "Huvan" och kidnappar henne. Quentin blir ironiskt nog tvungen att be samme person han försöker sy in att hjälpa honom rädda sin dotter.

 

Samtidigt spionerar Diggle på Moira sedan Oliver fått reda på att hon haft en exakt likadan lista med namn som den Oliver fick av sin far, trots att Oliver bett honom att låta bli. Även när Diggle ger honom bevis på att hans mor var inblandad i sin makes död, får Oliver svårt att acceptera detta.

Tommy är också en av dem som känner sig sviken när han får reda på Laurels samarbeta med "Huvan", som hon hållit hemligt för honom, vilket han jämför med Quentins eget hemlighetsmakeri. Oliver vill dock inte hamna mellan Tommy och Laurel och försöker rädda deras relation, först som Oliver genom att ge Tommy råd och sedan bryta partnerskapet med Laurel som "Huvan".

 

Cyrus Vanch är på sätt och vis den sorts skurk som The Count försökte vara, men lyckas bättre. David Anders, som tidigare synts i Alias och Heroes, verkar gilla att spela den här rollen. Visst är han en gnutta överdramatisk, fast på ett mer underhållande sätt och mindre irriterande. En grej som dock känns konstig är att han kan mörda sin advokat och ta över hans hus och ingen gör något åt saken, som att skicka in ett SWAT-team.

 

Quentin trampar i klaveret något fruktansvärt och ställs mot väggen med hur han börjar tappa greppet. Förutom att han skälls ut av Laurel, trotsar han dessutom order genom att jaga "Huvan" och är nära att gå över gränsen genom att mörda Vanch. Sen är det rätt smålustigt när Oliver är den som hindrar honom. "Nej, nej, det är jag som är hämnaren. Du är polisen." Den karln behöver verkligen get his s**t together.

 

Alltid kul att se Oliver och Diggle i luven på varandra, även om det riskerar att bli repetitivt. Men eftersom båda är väldigt bestämda och envisa är det logiskt att meningsskiljaktigheter uppstår. För att inte nämna hur chockerande det måste vara för Oliver att veta att ens mor inte bara har något fuffens för sig, utan att hon även är inblandad i "olyckan" med båten som kostade hans fars liv.

Oliver kan ändå sätta känslorna åt sidan när han tycker det behövs. Då tänker jag på att han anstränger sig för att föra Tommy och Laurel samman, men också när han skrämmer skiten ur sin mor när han konfronterar henne som "Huvan". Fick mig ett gott elakt skratt från den cliffhangern. :evil:


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#32 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 May 2013 - 20:44

Cliffhangern kändes lite väntad när den hände - det  ar rätt uppenbart att Oliver inte skulle ta ett extra snack med sin mot som Oliver. :)

 

Bra avsnitt där det i bakgrunden kommer fram lite mer intressanta fakta: som att polisen inte har samma intresse generellt att sätta fast "huvan" eftersom han bygger upp en hjältegloria hos folket.

 

Brytningen mellan far och dotter Lance kom också rätt väntad när den väl kom, och det känns som en behövlig markering när huvan snärtar undan pistolen med sin båge och påminner Quentin om att han faktiskt är polis.

 

Sedan håller jag helt med om Cyrus Vanch och The Count; inklusive att David Anders gör den vassare tolltolkningen. Visst bröjar det bli lite tradigt att se den mannen i likadana roller hela tiden -- men han hör det ju bra.

 

Förvånande nog så börjar jag tröttna på flashbackscenerna. Tycker det börjar bli en lite svårsmält intrig på ön och att det kastas in lite för mycket nya karaktärer.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#33 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 20 May 2013 - 21:37

1x14, "The Odyssey"

 

När Oliver drar på sig huvan för att konfrontera sin mor, överrumplas han av att hon ber att bli skonad för sina barns skull och blir skjuten när han tappar garden. Han vänder sig till Felicity och avslöjar för henne att han är hämnaren. Hon tar honom sedan till "The Arrowcave". Under tiden som hon och Diggle kämpar för att få liv i Oliver äger mycket interaktion rum mellan dem där Felicity får lära sig om Diggles bakgrund och hans arbete med Oliver. Eftersom Oliver i nutid är medvetslös till större delen, utgör flashbackarna en större del av avsnittet än vanligt.

 

På ön har Oliver nyligen mött legosoldaten Slade Wilson (bättre känd som skurken/antihjälten Deathstroke i serierna). Oliver har vid det här laget ännu inte den skicklighet han tar med sig hem till Starling City, men Wilson tränar upp honom för att de ska kunna ta sig bort från ön tillsammans. Rom byggs knappast på en dag, även om Oliver snappar upp ett och annat rätt snabbt. Annars är han något av en klumpeduns som några gånger blir nära att sabba för dem, bland annat genom att ringa hem till Laurel och nästan få deras position avslöjad. Hans kunskaper om Odysséen gör dock att de klarar sig ett tag till. Wilson får chansen att hämnas sin f.d. vän Billy Wintergreen, men allt går inte deras väg.

 

De flashbacks man fått se förut har varit si och så. Olivers tid på ön och förvandlingen till överlevnadsexperten han är när han kommer hem är iofs intressant, men har ibland känts distraherande och påklistrade. Vad det än är Fyers sysslar med, intresserar det inte mig särskilt mycket. Yao Fei gör det lite mer, men hans story får man hemskt lite av.  Som tur är har Oliver börjat samarbeta med Slade Wilson, som är en betydligt mer intressant figur att följa. Gillar hur han spelas av Manu Bennett, som tydligen är van vid att spela stenhårda figurer, bland annat i Spartacus.

Slade är ingen man vill reta upp, men någon man helst har på sin sida när det behövs. Han har också ett elakt sinne för humor, som när han lurar Oliver att försöka göra upp eld i onödan. Vänner lär de knappast bli, men jag gissar att det byggs upp en slags ömsesidig respekt dem emellan. Frågan är hur länge partnerskapet mellan honom och Oliver håller innan det brakar samman.

 

Kul att Felicity äntligen blivit "invigd" och får hjälpa till på ett mer aktivt sätt. Det är också bra att de tar upp Olivers bortförklaringar och att hon inte är så förvånad när hon får veta hans hemlighet. Kändes bara lite udda att Diggle berättar för Felicity om krigsherren han tvingats skydda. Möjligen gör han det för att få henne att förstå varför de gör det de gör, men jag har svårt för att den historien berättas för någon som Diggle inte vet till 100% om han kan lita på helt och hållet.

Även om det är bra att Felicity använder sina datorkunskaper för att hjälpa till, undrar jag om det räcker med att få ett blodprov bortkastat för att sopa undan spåren åt Oliver? Någon borde väl komma ihåg att Olivers DNA hittades på en brottsplats innan det togs bort? Dessutom är inte Oliver särskilt diskret när Quentin Lance berättar detta. "Slarvade de bort blodprovet? Aj då, det var ju inte bra."


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#34 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 May 2013 - 08:46

Mmm. Ett avsnitt som inte var mycket utöver det vanliga. Mycket flashbacks som du säger och nu var det iaf lite mer av "Oliver lär sig bli en överlevande" än "knäppa intriger på en avlägsen ö"-hållet som det varit på sistone annars. Och jag håller med om att de här flashbacksen ibland infogas med lite olyckliga resultat. (Och det hjälper ju då inte direkt när intresset för dem falnar).
 
Tycker också Manu Benett gör en bra roll, har sett honom tidigare i Spartacus (där han också är bra) och en random Sinbad-film.
 
Att Felicity skulle invigas i hemligheten kändes rätt väntat, förr eller senare skulle någon noterat att han springer hos henne och börjar gräva. Dock undrar jag om hon kommer hålla på att hon jobbar för honom endast tills Walter kommit till rätta.

 

Angående Olivers DNA så "bara" utgick jag på att Felicity ändrade det till förstöras innan det testades.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#35 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 23 May 2013 - 21:16

XC har rätt, Felicity lyckades få dem att förstöra blodprovet innan det testades.


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#36 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 29 May 2013 - 08:01

Okej, jag hade fått för mig att blodet  hade testats och att Oliver hade identifierats.

 

...

 

1x15, "Dodger"

 

En tjuv som utpressar folk med explosiva halsband till att utföra hans stölder åt honom kommer till Starling City. Felicity har svårigheter med att anpassa sig som den nya medlemmen i "Team Arrow". Hon uppmuntrar Oliver och Diggle att dejta, med olyckliga resultat. Thea får upp intresset för en rödklädd väskryckare som gör sig mer förtjänt av smeknamnet Speedy än vad hon gör. ;)

 

Avsnittet börjar med en konflikt mellan Oliver och Felicity som tar slut ovanligt fort. Hon hejdar honom från att gå ut och stryka någon från listan och han reagerar aningen bryskt, varpå hon hoppar av men snart hoppar på igen. Visserligen är det bra att det inte sträckte sig över hela avsnittet eftersom Oliver redan haft den sortens diskussion med Diggle ett antal gånger. Fast det gjorde mig förbryllad ett tag, tills jag kom jag på att det har att göra med att varken hon eller killarna har hunnit vänja sig vid hennes närvaro. Att hon sedan konfronterar Dodger mot bättre vetande och får på sig hans halsband kan förklaras med att hon blev för ivrig med att hjälpa till. (Inte för att hon behövde nåt halsband, hon var redan snygg som hon var... *hrrm*)

 

Att Olivers och Diggles dejter med McKenna respektive Carly skulle gå så illa var knappast Felicitys fel, men det är ändå synd att hon är inblandad i det med tanke på de snedsteg hon står för. Hoppas hon inte orsakar alltför många klanterier när hon väl är med ombord.

Apropå dejterna tyckte jag ärligt talat inte att McKenna hade någon rätt att vara sur på Oliver efter deras dejt, när det var hon som i stort sett korsförhörde honom om tiden på ön.

En grej jag verkligen inte gillar är att Oliver planterar en bugg i hennes telefon, på grund av likheten med när Quentin gjorde det mot Laurel för inte så länge sedan. Att han samtidigt dejtar McKenna gör det särskilt olustigt. Hade de dragit en parallell och påpekat skillnaden mellan de fallen hade det varit en annan sak.

 

Att Thea fascinerar sig för Roy är ett intressant character moment i och med att hon börjar bli medveten om att alla inte är lika lyckligt lottade som hon. Sen är hon en aning naiv som får sympati för honom så snabbt när han tydligen inte bryr sig om vad hon tycker om honom, utan spelar teater för att slippa sitta inne.

Just Roys (Colton Haynes) skådespel var det inget fel med, åtminstone inte under förhöret. Dock övertygar han mig inte utseendemässigt som någon som bor i ett dåligt kvarter och har det dåligt ställt, utan han ser för mycket ut som en fotomodell som blir plåtad för en Stadium-reklam. Han verkar köpa mycket Clearasil för de pengar han snor åt sig.


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#37 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 29 May 2013 - 19:27

Dock övertygar han mig inte utseendemässigt som någon som bor i ett dåligt kvarter och har det dåligt ställt, utan han ser för mycket ut som en fotomodell som blir plåtad för en Stadium-reklam.

 

Å andra sidan, har vi hittills sett någon i den här serien som inte är snygg enligt rådande konventioner?



#38 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 29 May 2013 - 20:41

Dock övertygar han mig inte utseendemässigt som någon som bor i ett dåligt kvarter och har det dåligt ställt, utan han ser för mycket ut som en fotomodell som blir plåtad för en Stadium-reklam.

 

Å andra sidan, har vi hittills sett någon i den här serien som inte är snygg enligt rådande konventioner?

 

Det är förstås sant. Jag menar bara att det känns mer godtagbart med de flesta andra figurerna i en sådan såpoperaliknande miljö, som hör till rika familjer eller jobbar i höga positioner. Jämför man detta med Roy, som är uppvuxen i ett slumområde och livnär sig på brott är det mer udda att han ser ut som värsta supermodellen. Men det är klart, det ska väl vara en anledning till att Thea intresserar sig för honom, trots klasskillnaden.


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#39 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 May 2013 - 20:53

1 15: Ett helt OK avsnitt med en intressant skurk (med en bra skådespelare bakom spakarna f.ö.). Mellanakterna på det privata planet för Diggle och Oliver kändes lite tradiga och precis som SSH reagerade jag också negativt på hur enkelt Oliver tar beslutet att bugga McKenna och lika så upplevde jag det lite för nära Quentin/Laurel-intrigen. Jag kan tycka att det är lite synd att Thea skulle gå på en snyfthistoria, tycker man tog udden av Theas lilla inikt som hon fått i avsnittet f.ö. Jag tycker det känns helt rätt att Moira börjar visa sig vara lite mindre positiv till "sammansvärjningen" och avslöjandet att "the undertaking" inte utvecklats till det som det en gång ämnade vara.

 

1 16: Ett intressant avsnitt som visar hur komplicerat det kan bli om man snöar in på ett spår som Oliver har en tendens att göra. Moiras lilla intrig och göra sig kvitt Malkom (och den huvudskurk som Oliver inte vet att han jagar) går ju i stöpet här då Oliver går rakt in för att förhindra en ökänd lönnmördares oavslutade jobb färdigställs. Å andra sidan så måste ju Malkom så med på listan precis som resten i "sammansvärjningen"? Oliver och Tommy får iaf ett fint bonding-moment på restaurangen, som bygger upp mot det stora avslöjandet på Malkoms kontro sedan. Även om Oliver påstår att han inte skulle avslöjat sig för Oliver om han inte var tvungen är kanske något som karaktären tror på; jag tror dock att det bara är en tidsfråga. Skall bli intressant att se hur Olivers och Tommys vänskap påverkas av det här och om Tommy (som kommer jobba på klubben sedan) kommer att vara en ursäktsvägg längre fram.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#40 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 29 May 2013 - 23:04

Åh, nej, inte uppehåll. :( Snälla kanal 5 sluta säg säsongsavslutning, det är faktiskt 7 avsnitt kvar av säsong 1, bara för ni gör uppehåll. (återvänder förmodligen till hösten.)

 

 

 

1.16

 

 

Hej River Song, är du här. Intrigen tätnar, är Sara vid liv!?


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#41 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 30 May 2013 - 14:09

Och i detta avsnitt fick vi dessutom se en kanariefågel.



#42 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 May 2013 - 16:26

Åh, nej, inte uppehåll. :( Snälla kanal 5 sluta säg säsongsavslutning, det är faktiskt 7 avsnitt kvar av säsong 1, bara för ni gör uppehåll. (återvänder förmodligen till hösten.)

Ja suck... Varför skall svenska kanaler slakta alla serier och bara sända 4-5 avsnitt i taget?

 

 

Och i detta avsnitt fick vi dessutom se en kanariefågel.

Noterade det jag med. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#43 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 02 June 2013 - 17:53

1x16, "Dead to Rights"

 

Moira vill få Malcolm Merlyn mördad och hennes son är den som måste se till att det inte händer. Mördaren är Floyd Lawton, som efter skadan han fick i Lone Gunmen blir mer lik sin motsvarighet i serierna. Tommy bestämmer sig för att ge sin far en chans att visa att han kan vara en bra far och dras in när mordförsöket äger rum. Under kaoset får han sig en och annan överraskning.

 

Gillar kontinuiteten i att avsnittet börjar med att Diggle lär Felicity att fajtas. Även om det inte spelar någon stor roll i avsnittet som helhet, knyter det snyggt ihop händelserna i Dodger. Felicity är inte helt torr bakom öronen när det gäller att jobba åt Oliver på fältet, så det är bra att hon får lära sig självförsvar i förebyggande syfte. Hade det inte varit för det ögonblicket, hade hon inte fått synas mycket här.

 

Känner på mig att Tommys liv kommer bli väldigt komplicerat framöver med de saker som har avslöjats för honom. Han upptäcker sidor hos både sin bäste vän och sin far som han inte varit medveten om förrän nu. Risken finns nog att han kommer närmare Malcolm, som mycket väl kan manipulera honom, vilket kan leda till att Tommy glider bort från Oliver.

Intressant att Malcolm nämner Nanda Parbat, som från början hörde ihop med Deadmans ursprungshistoria. Får mig att undra om de tänker introducera något övernaturligt i säsong två. Fast de har förstås redan lyckats undvika element från det övernaturliga och science fiction.

 

Förresten undrar jag hur Oliver kommer reagera när han får veta att Moira var den som beställde mordet på Malcolm. Han har haft svårt att acceptera att hon ens är inblandad, så det bör komma som ett hårt slag om han får reda på detta.

Olivers förhållande med McKenna får förvånansvärt lite utrymme, ungefär som med buggen han la i hennes telefon förra avsnittet. Med tanke på att de dejtar varandra samtidigt som de är motståndare tycker jag att de kunde ha utvecklat det betydligt mer. En annan grej som det var hemskt lite av var Diggles reaktion på att hans bror mördare fortfarande var i livet. Jag hade hunnit glömma den biten och fick läsa på för att bli påmind om det.

 

Förresten, var det nån mer än jag som hoppades att Laurels mamma skulle säga "Hello, sweetie" när hon dök upp i slutet? :P


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#44 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 August 2013 - 01:14

Arrow återkommer med resterande avsnitt av säsong 1, tisdagen den 27 augusti, klockan 20:00 i Kanal 5.



#45 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 28 August 2013 - 10:29

Då var vi igång igen.

 

Intressant att Roy är rädd för sprutor.

 

green_lantern_v2_85.jpg



#46 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 August 2013 - 11:49

Jag reagerade på den grejen också - men inte för sprutan i sig utan för att min känsla var att det var något annat än just sprutan/nålen som orsakade obehaget. Ett tidigare beroende kom för mig, så jag finner din bild intressant ur det perspektivet. Men det var bara en känsla jag fick.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#47 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 03 September 2013 - 18:13

1x17, "The Huntress Returns"

 

Helena Bertinelli är tillbaka i stan efter att ha rest runt och tränat upp sig för att bli en skoningslös hämnare. Nu är hon ute efter att hindra sin allt annat än käre far från att slippa ifrån fängelset. Hon utpressar Oliver till att hjälpa henne, vilket leder till att flera av dem som står honom nära får lida. En av dem är Tommy, som slits mellan att bevara Olivers hemlighet och att vara en lojal pojkvän åt Laurel, just som hennes mor kommer och river upp gamla sår.

Samtidigt fortsätter Thea med sitt projekt att få ordning på sitt stalkingobjekt Roy, som inte vill ha hennes hjälp men likväl hjälper henne när hon hamnar i nöd, därav ovan nämnda scen med sprutan.

 

När jag först såg det här avsnittet var jag lite besviken att Huntress i den här serien är en så hemsk typ. Innan det meddelades att det skulle göras en spinoff med The Flash hoppades jag att de skulle göra som med Xena i Hercules och låta Helena byta sida och ge henne en serie där hon bekämpar brott på sitt eget sätt.

Hur som helst gillar jag hur iskall, manipulativ och rent ut sagt diabolisk hon är. Hon visar absolut ingen nåd utan plågar folk på alla möjliga vis, både fysiskt och psykiskt. Scenen när Oliver hittar henne i sitt vardagsrum med Thea påminner mycket om "Farlig förbindelse" när Michael Douglas träffar på Glenn Close tillsammans med hans fru i deras lägenhet. Även om hon inte skulle bli god hoppas jag att det inte är det sista man får se av henne.

 

Tommy kom in rätt sent i avsnittet, men annars fick han hyfsat mycket att göra. Att han inte kan berätta för Laurel varför han blivit skadad ställer till det för deras förhållande och honom själv. Det ser ju inte nåt vidare ut med tanke på att hon är jurist, så det kan lätt tolkas från hennes synvinkel som att han skaffat sig farliga vanor eller gör affärer med fel folk.

Quentin fick man se en intressant sida av. Istället för den arge polisen som tar ut sin sorg och ilska på en maskerad hämnare, får man se vad som gjort honom så nere när exfrun kommer och hävdar att deras dotter lever. Föga förvånande blir han upprörd och vill inte ha något med hennes teorier att göra. Verkar dock som att piken han fick från Helena under förhöret kan ha bidragit till att han ändrade sig. Bättre att lyssna på Dinah än att ta sån skit från Helena.

 

Annars tycker jag att det är riktigt tråkigt att det gick som det gick med McKenna. Tyckte hon var rätt cool och de hade säkert kunnat göra en hel del med hennes och Olivers förhållande om de velat. Ungefär som med Joanna i "Burned" väljer de dock att göra sig av med henne och skickar henne dessutom till en av de mest olycksdrabbade städerna i DC's universum. Känns som att författarna tagit in väldigt många figurer som de inte kommit på vad de ska göra med. Vet fortfarande inte ifall jag ska tycka att hennes beslut att lämna Starling City för att få rehab är krystat eller logiskt.


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#48 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 September 2013 - 18:31

Jag håller med dig om att McKenna avpolletterades lite osmidigt, lite som när man skrev ut Sam Carter från Stargate Atlantis. Kort, koncist och utan någon större finess. Tommy är en karaktär jag inte riktigt kommer överens med, hittills känns han mer som ett onödigt spänningsmoment som står mellan mellan Oliver och Laurel. Jag gillar f.ö. sidoplotten där Laurels syster kanske är vid liv, ger Quentin lite mer att göra än att bara hytta med näven åt Oliver och Huvan. Det skall bli intressant att följa den här tråden.
 

När jag först såg det här avsnittet var jag lite besviken att Huntress i den här serien är en så hemsk typ. Innan det meddelades att det skulle göras en spinoff med The Flash hoppades jag att de skulle göra som med Xena i Hercules och låta Helena byta sida och ge henne en serie där hon bekämpar brott på sitt eget sätt.

Du. är. ett. geni! Gillar hela idén, synd att man är lite för insnöad på det här med grabbiga superhjältar.

Vad jag tycker om dig just nu. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#49 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 September 2013 - 14:34

Känns som att McKenna fick utgöra en lättversion av tjejen i tjylen. (Eller heter det flickan i frysen?) Jag var rädd att de tänkte dra det där fullt ut och faktiskt ha ihjäl henne. Men de kanske kom på hur klyschigt det hade varit.



#50 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 September 2013 - 15:23

Tjylen? Kylen menar du? ;)

 

*

 

Mmm. Att ha ihjäl henne hade kanske varit ännu sämre, speciellt sedan hon vart skjuten av Olivers ex. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)