Jump to content

Photo

Favoritmusikstil bland dessa...


  • Please log in to reply
82 replies to this topic

Poll: Favoritmusikstil bland dessa...

Favoritmusikstil bland dessa...

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#26 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 16 September 2005 - 08:31

wookie verkar ha bäst musiksmak, nästan alla andra faller in i ngt slags slentrianmässigt konservativt musiklyssnande.

Att dömma ut rap/hiphop enbart efter låtar som knappt kan räknas till denna genre känns lite förhastat. Själv har jag också haft svårt för denna genre under min tidigare år och fortfarande gillar jag kanske endast en bråkdel av den rap/hiphop som görs fast det gäller ju all musik. Men jag lyssnar gärna på Timbuktu, Outcast, N.W.A, Dr. Dre, Roots, RZA med mera. Kvalitets musik är kvalitetsmusik i vilken form den än kommer.

Likadant med Jazz. Majoriteten av jazzen är inget för mig. Storbandsjazz med Benny Goodman och Glen Miller går bort men Billie Holliday och Nina Simones vackra om vemodiga musik är oslagbart. Lika så Miles Davies, Bill Evans och Cannonball Adderlys skickliga instrument hantering. Mycket av min favoritmusik har dessutom tydliga jazzinfluenser: Koop, Barry Adamson, John Barry, Angelo Badalamenti osv.

När det gäller Blues är jag tyvärr lite begränsad i de traditionella artisterna men många artister jag gillar har bluesiga inslag, tex Nine Inch Nails, Johnny Cash och Nina Simone. Muddy Waters är väl den enda renodlade bluesartisten jag har skivor med och han är självklart mäktig. Screamin Jay Hawkins är en annan man som jag finner vara galen och imponerande på många sätt.

Nu-metallen är väl den musikstil jag inte kan överhuvudtaget. Så därför är det bättra att inte kommentera alls eftersom jag skulle befinna mig på lite för djupt vatten i så fall.

Punk. Även jag har haft punkperioder. Ebba Grön och Clash är väl det enda jag lyssnar på numera. Men visst har andra grupper spelats på min stereo då och då; Dia Psalma, Charta 77, De lyckliga kompisarna och Strebers, fast idag kan jag verkligen inte förstå varför.

Progressivrock. Det finns ju en svensk variant och en anglo-amerikansk variant. De bådea tillhör inte mina favoriter men jag är säker på att det finns godbitar inom bägge. Den svenska progg/vänste vågen är man väl hyfsat bekant med och band som KSMB, nationalteaterna, afzelius och Wiehe kan vara bra vid rätt tillfälle.

Grungen som en genre inom rockgenren är kanske inte den främsta men visst gjordes det mycket bra musik i seattle med omnejd. Nirvana, Alice In Chains och Soundergarden är de jag främst kommer att tänka på och det är musik jag gärna sänker en eller två öl till ute på puben.

Ska/reggae/dub saknades på listan. Liksom country (eller åtminstone altcountry), soul, krautrock, ambient, svartrock, funk, easylistening och exotica.

<{POST_SNAPBACK}>



Kan bara instämma med Jazzdevil här (fast jag tycker såklart själv att jag har den bästa musiksmaken på forumet, liksom jag hoppas alla andra tycker likadant om sin egen musiksmak). ;)

Jag har en dragning åt "depp-musik" som någon kallade det samt synthpop. Annars finns det bra musik i de allra flesta genrer.
Ska vi prata mer om hip-hop så är det, som Wookiee säger, en alldeles för stor genre för att döma ut eller påstå att det inte är musik.
*Hockey och superhjältar*

#27 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 19 September 2005 - 09:13

Precis, jag har den bästa musiksmaken...

#28 Bobbo Viking

Bobbo Viking

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 72 posts
  • Interests:Supa, slåss och ragga brudar förstås. Höhö. Nej men en lite bättre beskrivning längre ner:<br /><br />Musik, Uggla, brudar självklart, polare, spel i alla former, ränna på stan, klippa gräs, glo på tv, störa festande grannar.. Kommer inte på mer för tillfället :)

Posted 29 September 2005 - 20:35

Votar Punk och Progressiv Rock. Till punken hör självklart Uggla till ^_^ Lyssnar mycket på Gensesis och Billy Idol med.

Edited by Bobbo Viking, 29 September 2005 - 20:36.

Posted Image

Min engelska Uggla-sajt. Njut :)

Jag vill inte gå hit..

#29 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 29 September 2005 - 22:36

haha jag har aldrig tänkt på uggla som punk, med det låter ju inte helt orimligt när du säger det :lol:

jag är föresten jätteglad över att ha hittat en kille i min nya skola som också lyssnar på punk och vi kommer nog dela med oss av mycket musik och disskutera en hel del :) skönt med omväxling från alla som säger att punk eller offspring suger...

edit: hoppas det inte lät som att han är min pojkvän eller något i den stilen för så är det inte :P

Edited by Thrai, 29 September 2005 - 22:37.

The sky's the limit.

Jon var namnet:

#30 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 30 September 2005 - 02:24

Blues.
George Thorogood And The Delaware Destroyers. Vicke' röj.

Fast jag är nog en all-ätare.
Är även ägare till en rap-skiva."It's Good To Be The King Rap" med Mel Brooks. :blink:
(Har visst ett par CD med Bloodhound Gang oxå.)
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#31 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 30 September 2005 - 07:29

Blues.
George Thorogood And The Delaware Destroyers. Vicke' röj.

Fast jag är nog en all-ätare.
Är även ägare till en rap-skiva."It's Good To Be The King Rap" med Mel Brooks. :blink:
(Har visst ett par CD med Bloodhound Gang oxå.)

rap-skiva med mel brooks? :o fett coolt! :D jag bara älskar sherwood-rapen!
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#32 Bobbo Viking

Bobbo Viking

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 72 posts
  • Interests:Supa, slåss och ragga brudar förstås. Höhö. Nej men en lite bättre beskrivning längre ner:<br /><br />Musik, Uggla, brudar självklart, polare, spel i alla former, ränna på stan, klippa gräs, glo på tv, störa festande grannar.. Kommer inte på mer för tillfället :)

Posted 30 September 2005 - 14:05

haha jag har aldrig tänkt på uggla som punk, med det låter ju inte helt orimligt när du säger det :lol:

jag är föresten jätteglad över att ha hittat en kille i min nya skola som också lyssnar på punk och vi kommer nog dela med oss av mycket musik och disskutera en hel del :) skönt med omväxling från alla som säger att punk eller offspring suger...

edit: hoppas det inte lät som att han är min pojkvän eller något i den stilen för så är det inte :P


Jodå, alla hans album mellan 77 och 83 var punk. I början var han besatt av David Bowie och hade en slags popstil. 83 bytte han tillbaks till popen och blev mer "uggligare" ;)
Posted Image

Min engelska Uggla-sajt. Njut :)

Jag vill inte gå hit..

#33 Jaja

Jaja

    Lieutenant

  • Members
  • 80 posts
  • Interests:Starwars och LEGO. Och rock/punk/hårdrock/vad det nu är, såsom The Hives, Green day och Teddybears Sthlm.

Posted 06 October 2005 - 20:03

Håller med Robban, GD äger. Tog alltså punk.

Men vad hände med britpop? ;)
Räknas inte det som alternativt från pop?

#34 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 07 October 2005 - 17:09

om jag glömt att säga det så välkommen hit Jaja! Hoppas du får det lika bra som du har det på sw.nu forumet
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#35 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 08 October 2005 - 08:29

Jag valde blues...men jag gillar Progressiv rock och punk också, men det finns så många usla band som förknippas med dom stilarna...det som kallas "punk" idag tycker jag inte har nåt att göra med vad det egentligen handlar om....det finns ju en massa usla blues-band/artister också, så det är ett svårt val...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#36 Jaja

Jaja

    Lieutenant

  • Members
  • 80 posts
  • Interests:Starwars och LEGO. Och rock/punk/hårdrock/vad det nu är, såsom The Hives, Green day och Teddybears Sthlm.

Posted 08 October 2005 - 14:33

om jag glömt att säga det så välkommen hit Jaja! Hoppas du får det lika bra som du har det på sw.nu forumet


Tack! Tyvärr är sw.nu nere igen, servarna är överfulla eller nåt... ;)

Men menar du att britpop inte är en alternativ stil, pga vad? Var den för stor under 90-talet, eller för liten?
Enligt Wikipedia var britpop den största stilen under 90-talet i England, slog ut Grunge. ( ^_^ )

Fast å andra sidan var/är ju punk långt större. Jazz likaså. Men kanske inte nu-metal. :ph34r:

#37 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 26 March 2006 - 09:20

Kanske dags att väcka liv i den här tråden igen. Veckans politiska sakfråga var ingen större succé men kanske kan "veckans genre" bli ett återkommande inslag.

Denna vecka listar jag mina tio i topp standards/crooner-låtar som helt glömts bort i denna tråd.

1. Frank Sinatra - My Way
2. Andy Williams - The Godfather Love Theme
3. Johnny Hartman - Unforgettable
4. Matt Monro - Time After Time
5. Tony Bennet - Danny Boy
6. Frank Sinatra - The World We Knew
7. Perry Como - And I Love You So
8. Morrisey - Moonriver
9. Dean Martin - Volare
10. Nat "King" Cole - Let's Face The Music And Dance

Tio oförglömliga låtar av riktiga giganter. Att gamle Moz skulle slå sig in på listan är kanske lite otippat men Moonriver är en otroligt mustig låt och den gamle bingolotto veteranen gör en förträfflig version. Annars är Frank "Ol' Blue Eyes" Sinatra demonen i sammanhanget. På en topp 100 lista skulle nog hans namn återkomma ett antal gånger. Många undrar säkert vad som är så jäkla märkvärdigt med ett gäng gamla gnetar som sjunger så att smöret forsar ur högtalarna. Dels är det såklart deras röster, de kan framkalla rysningar i rätt partier. Sedan har vi det bombastiska mäktiga i låtarna, häll upp en lagom dyr Whiskey och sätt på Sinatra på hög volym så förstår ni. Efter det kommer ni aldrig att tvivla på världens mäktigaste Crooner!

#38 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 26 March 2006 - 09:54

umm vad är standard/crooner för sorts musik? :unsure:
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#39 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 26 March 2006 - 10:24

Från Wikipedia.org:

Prior to the introduction of this technology, in order for a singer to be heard in a large venue, he or she had to be able to project the voice a substantial distance, often with the help of a megaphone. This skill usually required extensive formal voice training. Singers of the pre-electronic-amplification era are characterized by powerful, professionally trained voices. However, with amplification, singers who did not possess powerful, trained voices could aspire to become popular performers. Crooning became one of the early styles made possible by these circumstances. Indeed, this form of music dominated popular dance music around the Western World from the late 1920s to the 1960s. While both male and female singers sang in this style, the term "crooner" is rarely used to describe a female singer.

Typ...

Även om Arja antyder en bra sak (se XC-SE: signatur) tycker jag man kan prata om genrer om inte annat för att underlätta diskussioner om musik. Men visst finns det svårigheter att definiera musik, helt klart. Tex skulle de flesta av ovan artister kunna placeras i jazz genren.

Vad blir nästa genre? Någon annan får gärna lista sina tio i topp från någon annan lite mer bortglömd genre...

#40 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 28 March 2006 - 09:48

Förra veckan listade jag Crooner klassiker, eftersom ingen annan kör sin lista fortsätter jag denna vecka med tio-i-topp souldängare.

1. Marvin Gaye - Let's Get It On
2. Isaac Hayes - Theme From Shaft
3. Curtis Mayfield - Move On Up
4. Al Green - Let's Stay Together
5. Barry White - Let The Music Play
6. The O'Jays - The Love Train
7. Stevie Wonder - Superstition
8. Marvin Gaye - What's Going On
9. Marvin Gaye & Tammi Terrell - Ain't No Mountain High Enough
10. Sly & The Family Stone - Family Affair

Glid ner i en sammetslen fåtölj och lyssna på soulens sammetslena stämmor som uteslutande sjunger om kärlek och sex. Sweet sweet love! Marvin Gaye är kanske lite överrepresenterad på listan men han är ju musikstilen personifierad. Att han blev skjuten av sin pappa på sin födelsedag har ju liksom etsat fast honom som legendarisk inom musiken och speciellt inom Motown Soulen.

#41 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 March 2006 - 09:53

Lite väl lite Curtis Mayfield, det finns ju en del bra på Superfly-plattan inte minst. ^_^
Annars en bra lista, men jag trodde inte riktigt soul räknades som bortglömd musikgenre. Funderade på en lista här, men visste inte riktigt vad dina kriterier för bortglömd var.
*Hockey och superhjältar*

#42 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 28 March 2006 - 10:04

Ah...det var för svårt att göra listor med bortglömd musik, så det fick bli soul. Visst Curtis skulle kunna få fler platser, tex pusherman och superfly men det är så många man vill få plats med...

#43 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 28 March 2006 - 17:41

skulle gärna göra en lista själv, men känner att mina kunskaper inte riktigt räcker till. jag kan väl godkänt mycket om rock (så brett som det bara går; från blues till death metal) men rätt mycket om punk (då tänker jag mest på punk revival, sent åttiotal till nittiotal). men det känns inte särskillt bortglömt. eller kanske, men punk finns i denna tråd och det är nog inte så många som är intresserade ändå. om det äns kvalificerar, vilket jag tvekar till.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#44 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 March 2006 - 19:08

Äh, gör en punklista nästa vecka. Soul är inte heller så bortglömt.
*Hockey och superhjältar*

#45 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 31 March 2006 - 12:43

jag pollade Progressiv rock. men det e svårt och kanske inte så viktigt att genrebestämma musik över huvud taget. Hip Hop finns det mkta bra av , och personligen lyssnar jag på Wu-Tang Clan och Public Enemy. Men även Grandmaster Flash går hem. Punk gillar jag delvis, Ramones, Sex Pistols å Ebba Grön köper jag, men inte det som tex Offspring gör.
I love the smell of napalm in the morning

#46 uniteder

uniteder

    Commander

  • Members
  • 213 posts
  • Location:Grängesberg och Örebro

Posted 02 April 2006 - 11:07

Jag lyssnar på det mesta, men måste jag välja en av de där får det bli punk.

#47 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 06 April 2006 - 19:19

Lite väl lite Curtis Mayfield, det finns ju en del bra på Superfly-plattan inte minst. ^_^

Tänkte skriva en lång kärleksförklaring till Curtis här, men sen upptäckte jag vilket fett jävla långt inlägg jag gjort tidigare i tråden, så jag ska bespara er det. ;)

Kan väl bara säga att "Curtis/Live!" från 1974 är min favoritskiva med karln.
Jag hittade den faktiskt av en slump hos mor och far för X antal år sedan ... en dubbel-LP, fortfarande inplastad, som kostade 2,50:- på Domus (nja, det kanske var mer än 2,50 - vet inte hur valutakursen såg ut på den tiden - men tillräckligt billigt för att mina föräldrar skulle köpa skivan utan att lyssna på den).

Nåväl.
Väldigt skön platta med låtar som "People Get Ready" och "Gypsy Woman", inspelad på en nattklubb i New York.
Bra mellansnack och härliga "Hell Yeah"-skrik från den inte alltför månghövdade publiken.

Min favortitlåt på plattan är "I Plan to Stay a Believer":

We're over 20 million strong, and it wouldn't take long to save the ghetto child
If we'd get off our ass, $10 a man yearly, think awhile
20 million times ten yearly would surely then set our brothers free
What congregation with better relations would demand more respect from society


Oj, det blev ju ett längre inlägg än jag tänkt!

Får väl avsluta då med att nämna en annan soulfavorit som bör uppmärksammas - Gladys Knight & the Pips!
Posted Image

#48 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 10 April 2006 - 09:07

Denna vecka blir livet gladare med en topp tio låtar från depprock genren.

1. Joy Division - Love Will Tear Us Apart
2. Depeche Mode - Black Celebration
3. The Smiths - Last Night I Dreamt That Somebody Loved Me
4. The Cure - A Forest
5. Kent - Kevlarsjäl
6. Nine Inch Nails - Hurt
7. Talk Talk - Tapehead
8. Radiohead - Creep
9. Weeping Willows - Blue And Alone
10. Yvonne - Your Lover Has Gone

#49 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 April 2006 - 13:56

Jag hatar nu-metal förresten



Power metal är bra, riktigt bra :D


Hey! Här har vi en kille som både har god smak och ett fint namn! :D
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#50 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 10 April 2006 - 17:35

Denna vecka blir livet gladare med en topp tio låtar från depprock genren.

1. Joy Division - Love Will Tear Us Apart
2. Depeche Mode - Black Celebration
3. The Smiths - Last Night I Dreamt That Somebody Loved Me
4. The Cure - A Forest
5. Kent - Kevlarsjäl
6. Nine Inch Nails - Hurt
7. Talk Talk - Tapehead
8. Radiohead - Creep
9. Weeping Willows - Blue And Alone
10. Yvonne - Your Lover Has Gone

den där listan gillar jag; jag kände ju tamejfan igen flera av låtarna! :lol: nästa vecka kommer jag nog med en punk-lista :)

Edited by Thrai, 10 April 2006 - 17:38.

The sky's the limit.

Jon var namnet: