Jump to content

Photo

The Da Vinci Code


  • Please log in to reply
40 replies to this topic

#26 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 12 January 2005 - 00:21

Lite mer kritiska röster:


http://www.aftonblad...,586098,00.html
[/url]


Den där artikeln från Aftonbladet är bara så korkad... Dan Brown har aldrig påstått att det är han själv (eller hans romanfigur Robert Langdon i boken) som har kommit fram till någon av de teorier som presenteras i Da Vinci-koden. Tvärtom, han har varit väldigt tydligt (tycker iaf jag) på att påpeka att det här är en thrillerroman och ren fantasi men hämtar mycket inspiration från verkliga händelser och teorier etc. Om något så har den här boken inspirerat mig till att ta reda på ännu mer fakta om hur det verkligen ligger till.

Personerna som hotar stämma Brown är med andra ord korkade och garanterat pengahungriga. Vad kommer härnäst? Kommer författare som skrivit böcker om konst stämma Dan Brown för plagiat eftersom han nämnt att Mona Lisa finns på Louvren i Paris? :P

Jaja, hoppas det ordnar sig... Da Vinic-koden var iaf otroligt bra, sträckläste den på tre dar. Har läst en "preview" av de första 30 sidorna av "Änglar och demoner" (första Robert Langdon-romanen som kommer på svenska nu) bara för någon dag sedan, den verkar ganska lik DVK, hoppas den är lika bra också. För övrigt är det inte en prequel i ordets rätta bemärkelse, den både skrevs och gavs ut före DVK i USA, men kommer alltså på svenska först nu. Det finns en del hänvisningar till händelser i ÄOD i DVK.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#27 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 12 January 2005 - 12:43

Nej det har han inte gjort men ärligt talat kan jag förstå att de vill ha en del av kakan...om det nu är de som kommit på hela grejen med da vinci koden så förstår jag att de blir sura när det kommer en kille och snor deras koncept och tjänar miljoner på deras idé. Även jag tycker att boken är bra så missförstå mig inte men ärligt talat så kunde han ju nämnt deras namn som inspiration eller något om det nu är som de säger vilket jag inte vill yttra mig om...

#28 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 12 January 2005 - 19:04

Nej det har han inte gjort men ärligt talat kan jag förstå att de vill ha en del av kakan...om det nu är de som kommit på hela grejen med da vinci koden så förstår jag att de blir sura när det kommer en kille och snor deras koncept och tjänar miljoner på deras idé. Även jag tycker att boken är bra så missförstå mig inte men ärligt talat så kunde han ju nämnt deras namn som inspiration eller något om det nu är som de säger vilket jag inte vill yttra mig om...

<{POST_SNAPBACK}>


För det första, "hela grejen" med Da Vinci-koden tycker jag är själva koderna och "pusslet" och detta är ju givetvis inte hämtat från någon annan bok.
Teorin om vad den heliga graal verkligen är har däremot hämtats från andra personer som kommit fram till detta. Men att inspireras av en faktabok för att skriva en roman tycker jag inte är särskilt märkvärdigt, det finns hundratals romaner som handlar om verkliga personer och händelser som baseras på uppgifter och teorier ur faktaböcker.

Och för det andra... det är alltså författarna av faktaboken "Holy Blood, Holy Grail" som stämmer Dan Brown. Om man bläddrar till sidorna 286-87 i Da Vinci-koden så visar Sir Leigh Teabing upp en del av böckerna från sin samling... bland annat:

"Den här luntan är kanske den mest kända", sa Teabing och drog fram en sliten bok med hårda pärmar och gav den till henne.
På omslaget stod:

HELIGA BLOD, HELIGA GRAAL
Den Hyllade internationella bästsäljaren

Sophie tittade upp. "En internationel bästsäljare? Jag har aldrig hört talas om den."
"Ni var ung. Den väckte en hel del uppståndelse på nittonhundraåttiotalet. Jag vill nog påstå att författarna drog en del förhastade slutsater i analysen, men deras grundantaganden är riktiga, och man får medge att det är deras förtjänst att--- *spoilers följer*


Så jag vill nog påstå att Dan Brown visat klart och tydligt varifrån inspirationen kommer ifrån :)
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#29 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 12 January 2005 - 21:50

Nej det har han inte gjort men ärligt talat kan jag förstå att de vill ha en del av kakan...om det nu är de som kommit på hela grejen med da vinci koden så förstår jag att de blir sura när det kommer en kille och snor deras koncept och tjänar miljoner på deras idé. Även jag tycker att boken är bra så missförstå mig inte men ärligt talat så kunde han ju nämnt deras namn som inspiration eller något om det nu är som de säger vilket jag inte vill yttra mig om...

<{POST_SNAPBACK}>


För det första, "hela grejen" med Da Vinci-koden tycker jag är själva koderna och "pusslet" och detta är ju givetvis inte hämtat från någon annan bok.
Teorin om vad den heliga graal verkligen är har däremot hämtats från andra personer som kommit fram till detta. Men att inspireras av en faktabok för att skriva en roman tycker jag inte är särskilt märkvärdigt, det finns hundratals romaner som handlar om verkliga personer och händelser som baseras på uppgifter och teorier ur faktaböcker.

Och för det andra... det är alltså författarna av faktaboken "Holy Blood, Holy Grail" som stämmer Dan Brown. Om man bläddrar till sidorna 286-87 i Da Vinci-koden så visar Sir Leigh Teabing upp en del av böckerna från sin samling... bland annat:

"Den här luntan är kanske den mest kända", sa Teabing och drog fram en sliten bok med hårda pärmar och gav den till henne.
På omslaget stod:

HELIGA BLOD, HELIGA GRAAL
Den Hyllade internationella bästsäljaren

Sophie tittade upp. "En internationel bästsäljare? Jag har aldrig hört talas om den."
"Ni var ung. Den väckte en hel del uppståndelse på nittonhundraåttiotalet. Jag vill nog påstå att författarna drog en del förhastade slutsater i analysen, men deras grundantaganden är riktiga, och man får medge att det är deras förtjänst att--- *spoilers följer*

Så jag vill nog påstå att Dan Brown visat klart och tydligt varifrån inspirationen kommer ifrån :)

<{POST_SNAPBACK}>


Ok...jag missuppfattade kanske artiklen pga slarvighet men jag uppfattade det som han hade snott hela alltet...

...och det var ju en tydlig källhänvisning som jag måste ha missat...

...håller faktiskt med om att det är löjligt särskilt som Brown erkänner och refererar till boken i texten....

Edited by Jazzdevil, 12 January 2005 - 21:52.


#30 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 22 February 2005 - 20:20

Nu tar jag upp en ganska gammal tråd här, men jag tänkte bara berätta att jag börjat läsa Brown's tidigare bok med Langdon i huvudrollen, "Änglar och Demoner". Jag har inte läst så mycket än, men det påminner en del om Da Vinci koden. Det finns symboler och gamla kulter :) Men det är långt ifrån lika bra. Det finns ju förstås en anledning till att den andra boken gavs ut först (för er som inte kan läsa mellan raderna: den första boken är sämre, och rider på den senare bokens framgångar ;) )
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#31 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 22 February 2005 - 21:59

Hehe, Spidde. Jag är i exakt samma situation som du. Jag är på sidan 190 just nu.

Kan bara hålla med dig. Boken är minst ett par klasser sämre i uppbyggnad och karaktärer som den andra. Enkla pappfigurer (Olivetti) och billiga trick för att knyta ihop delarna inom tidsramen.

Mary-Sue-varning? ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#32 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 22 February 2005 - 23:23

såg ni dokumentären?

#33 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 February 2005 - 00:28

Ja, det gjorde jag. :D

Mycket välgjord och hur bortgjord blev inte Dan Brown, som hävdade att det han skrivit var fakta ...

:lol:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#34 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 23 February 2005 - 09:47

ja jag är ledsen att säga det men den kändes trovärdigare än dan brown...man kanske skulle läsa den där holy blood holy grail, den kanske är bättre? någon som läst den?

#35 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 February 2005 - 10:50

Nej, men precis som du blev jag nyfiken och ska nog leta rätt på den boken en dag snart ... ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#36 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 23 February 2005 - 11:16

Jag missade tyvärr dokumentären, men jag hoppas det går en repris!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#37 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 February 2005 - 12:30

Reprisen är idag på SVT2 kl. 15.40 redan.

Försök att se den eller banda den om du kan. Intressant, välgjord och rolig. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#38 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 February 2005 - 16:04

Angående prequel-boken Angels and Demons känns den synnerligen aktuell i dessa dagar, när vi kommer att se konklaven samlas för att välja en ny påve inom en - förmodligen - mycket snar framtid.

*läser vidare*
Support your local search and rescue unit - get lost.

#39 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 25 February 2005 - 17:41

Jo, det är ett ganska roligt sammanträffande :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#40 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 27 February 2005 - 12:14

Jag läste nyss klart boken! :)

Jag måste säga att jag var lite tveksam i början, efter att ha läst ett par riktigt negativa recensioner. Men så dålig var den inte. Visst, den håller inte samma klass som Da Vinci Koden, men gillade man den gillar man nog den här. Det är mer av samma sak, och det gillar i alla fall jag! Tyvärr var slutet lite svagt, men annars helt okej.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#41 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 16 March 2005 - 12:01

För er som inte har sett nyheterna så kan jag berätta att Vatikanen äntligen har komenterat Da Vinci koden, de kallar Dan Brown en lögnare och ska hålla ett seminarium som bemöter hans lögner. Varför är de så sura egentligen, de borde väl vara glada över den PR Jesus och katolska kyrkan fått tack vare Dan Browns böcker. ;)