Jump to content

Photo

Ny serietidning


  • Please log in to reply
32 replies to this topic

#1 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 25 May 2006 - 03:36

Inspirerad av Svenska Superserier har jag börjat teckna på en ny nordisk superhjälteserie. Den ska såklart utspela sig i norden men det är i princip allt jag har klart för mig, so far! Jag har inte ens namn åt superhjältarna, bara krafter och dräkter klara än så länge. Så jag vänder mig till den som intresserad av att hjälpa till med att komma med ideer och kanske t o m skriva manus?

Serien ska vara i glad 80-tals och Silver Age stil. Den ska som sagt utspela sig i norden där ett gemensamt hot förenar nordens fyra största (eller enda) superhjältar. Ideer till en "villain" är också välkomna. Jag vill gärna att serien ska ha en liten humoristisk klang.

UPDATERING: Jag har tagit bort bilden på de nordiska hjältarna för att ge plats åt ett par sidor till tråden "Nya seriesidor". Jag ska fixa en webadress att lägga upp sidor och andra teckningar på senare.

Edited by Nille, 07 July 2006 - 06:10.

Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#2 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 25 May 2006 - 06:36

Jättesnyggt tecknat! Det ser verkligen proffsigt ut! Mycket distinkt och tydligt! Bra färgläggning också! Du måste självklart teckna åt Svenska Superserier!

Men en grej... Just den idé du använder har redan använts i Svenska Superserier nr 4. I serien Spring för livet av Fredrik Jelcander och Anna-Karin Bergkvist, dyker Nordens Hjältar upp. Grundidén är densamma som din, nämligen en hjälte från varje land. Dessutom går den i en lättsam silver age-stil, precis som du hade tänkt. Så kolla in den först så att det inte blir tårta på tårta där! Kanske kan du samarbeta med Fredrik Jelcander som kan stå för manus?

Men hur som helst så måste du självklart teckna åt Svenska Superserier! (där jag sitter med i red)
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#3 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 25 May 2006 - 11:01

Vad sägs om ett slags ondskefullt EU, som försöker göra Europa till en enda stor faciststat och radera allas individualitet. Eller ett gäng utomjordingar som vill utrota alla i Skandinavien och göra om det till sin egen turistort? Bara några förslag...

Var är Island förresten? Du kanske kan göra en isländsk sidekick som vill vara med hela tiden men som inte får för att det är alldeles för farligt för honom. Inte för att jag menar att hacka på det landet, men det kan ju vara kul ändå.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#4 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 25 May 2006 - 13:14

Ser mycket proffessionellt ut, dock så kunde några av dom ha haft lite mer originella krafter. :) Färgläggningen ser jag inget fel på, och jag råkar förresten vara amatörfärgläggare.

#5 Thrash Metal Avenger

Thrash Metal Avenger

    Cadet Second Year

  • Members
  • 10 posts
  • Location:Uppsala
  • Interests:Thrash Metal, gaming, graphic novels, chocolate and genocide.

Posted 25 May 2006 - 13:26

Jag själv är ju aspirerande manusförfattare och jag skulle gärna hjälpa dig med utformingen av serien.
Love is a warm tentacle.

#6 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 25 May 2006 - 15:51

Tack TFels! Jag känner till Jelcanders serie men jag har inga planer på att kopiera den på något sätt. I Marvles och DCs universum finns det superhjältar från alla nationaliteter med alla möjliga superkrafter, så det är svårt att göra något som aldrig gjorts förut.

PredaBot, angående originella superkrafter så finns det som sagt redan allt och i just den här serien tycker jag det passar bättre med lite klassiska element. Jag hade mer originella alternativ men det passade inte riktigt in på "nordens största superhjältar". Den finska tjejen som kan forma håret sticker iaf ut lite.

SwedishSuperhero, tack för förslagen. Island är frestande att ta med men det ligger så pass utanför skandinavien att det inte känns lika viktigt. Dessutom blir det för rörigt med för många huvudpersoner och jag vill inte att presentationer ska ta upp hela första numret. Kanske kan dom få komma med senare.

Thrash Metal Avenger, tack för intresset! Jag hör av mig senare.
Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#7 swa

swa

    Ensign

  • Members
  • 46 posts
  • Location:Gotland och Leksand
  • Interests:Film, serier och sport

Posted 26 May 2006 - 18:29

Spännande, måste säga att dom var extremt bra ritade. Inte så dålig idé om islänningen. Han kan ju ha varit en side-kick till islännignen före honom som Batman & Robin. Men islänningen blev mördad utav dte här stora hotet så då fick side-kicken ta över manteln. Han är bara vann med småbrott på Island och detta är för stort för honom därför så vill dom andra inte att han ska vara med men han vill.
Sen när det gäller skurk så hade jag en idé om kanske en skidåkare nu när Nordens länder är så stora inom skiåkning. Kanske en ond Flash med skidor, vad han ska heta är lite svårare, kanske Skiddemonen(som låter jädrigt B ) eller varför inte The Mad Stenmark ;) Hur gärna av dig ifall du beöhver hjälp med ideér.

Edited by swa, 26 May 2006 - 18:29.

www.MosEisley.se
Allt inom Star Wars

#8 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 26 May 2006 - 18:51

Låter kul! Det var en grymt snygg bild du hade gjort också! Hade du tänkt köra den som internet-serie eller? Jag tror det kan bli riktigt populärt. Nu ska du bara se till att få till lite schyssta manus, det bildmässiga verkar ju vara säkrat ;) ...snyggt som f*n var det i alla fall, du har talang :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#9 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 26 May 2006 - 21:51

Appropå en skidåkande skurk så skulle han kunna vara en homage till en av Jack Kirbys lite mer wacky DC-karaktärer, Black Racer. :)

Han är en personifiering av Döden, som tar sig fram på nånting som påminner om skidstavar. Ungefär samma grej som att det Silver Surfer svävar fram på ser ut som en surfbräda.

Men om jag personligen hade fått välja så hade jag använt en skurk som kom från nån del av dom skandinaviska ländernas gamla myter hednatro och folklore. Tror säkert vi har nån skrämmande varelse nånstans i vårt gemensamma arv som är både uråldrig och kan förklä sig i mänsklig hamn. ;)

Tror det finns många ideer att utnyttja där, du kan tex använda trollen som resultatet av mutation av människor av utomjordingar och vittrorna som varelser från en annan dimension som dras till våra känsloenergi, och som kommer in i fas med vår verklighet lite då och då. På grund av att dom kan få stora mängder energi av våra känslor av skräck och glädje så tar dom med specimen från ibland oss till sin dimension.

Ja herregud, det finns en otrolig mängd att ta med i en serie om norden! Finland är icke att förglömma, i ett senare nummer skulle dom kunna stöta på en bruten gammal man som bär på en hemlighet och bara blir fri då den finske hjälten ger honom en gammal kantele han hittat... VEINEMÖINEN! ;)

Edited by PredaBot, 26 May 2006 - 21:52.


#10 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 26 May 2006 - 21:59

Vilka sjuka idéer ni har...

Jag gillar.. ;)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#11 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 26 May 2006 - 22:22

Ja för f-n! :D Här är det bara att slänga ur sig, eftersom det är Silver Age så kan man ta med nästan alla koncept och få dom att funka ett nummer i taget! :D

Everything goes in the Silver Age!

#12 Thrash Metal Avenger

Thrash Metal Avenger

    Cadet Second Year

  • Members
  • 10 posts
  • Location:Uppsala
  • Interests:Thrash Metal, gaming, graphic novels, chocolate and genocide.

Posted 27 May 2006 - 03:22

SkeeDemon låter faktist jävligt bra på den skurken:D

Men tänk om dessa hjältar ska då utforska vad som hänt med "The Icelandian" or whatever han ska heta och letar runt om i glaciärerna. Dom hade hört rykten om att en skuggig figur på skidor hade synts till strax före hans försvinnande. En av hjältarna känner av en anomali i naturen när dom passerar ett område i luften så dom bestämmer sig för att undersöka det.
Då upptäcker dom att anomalin är in fact "The Devouring Sea" som då är en mystisk gigantisk snöamöba som ja, sväljer saker. Medan hjältarna försöker ta sig ur detta svischar denna spöklika skidåkare förbi och försöker hindrar deras flyktförsök, då han lurade dit the Icelandian who met his demise.
Då spinner man väl på därifrån med the origin of the devouring sea och sådant.
Låter det som en bra plot och ett fint monster?
Love is a warm tentacle.

#13 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 27 May 2006 - 23:42

Låter bra med en amöba, väldigt Silver Age faktiskt. =) SkeeDemon hade behövt nåt komplicerat ursprung. Hmm.. eller bör han vara ett rent mysterium? Han skulle minsann kunna dyka upp lite då och då i serien, just innan nåt hemskt händer huvudpersonerna.

En annan bra idé är ju att storskurken är så gammal att han har flera olika namn från dom olika nordiska länderna.

Edited by PredaBot, 28 May 2006 - 00:03.


#14 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 28 May 2006 - 04:34

Tack för alla kommentarer och alla ideer :)
Jag har en story till pilot numret nu men fortsätt gärna brainstorma, om det blir populärt gör jag fler nummer. Jag har snart gjort klart sida 1-2, en presentation av den svenska superhjälten i Stockholm, lägger upp dem här när det är klart. Jag har ganska höga krav på mig själv så det är många detaljer som ska sitta rätt men jag behöver max 2 dagar till.
Finns det förresten något jävligare än att "tuscha" bilder? Usch!

Hade du tänkt köra den som internet-serie eller? Jag tror det kan bli riktigt populärt.


Jag har redan skickat in ett par bilder till Svenska Superserier och dom verkar gilla det. Om det blir lika bra som jag hoppas så kommer jag skicka in det till olika serieförlag, men om allt skiter sig blir det en internet-serie :) Hur som helst kommer jag lägga upp sidor bland annat här och på andra sidor, som Elfwood.

Edited by Nille, 28 May 2006 - 04:50.

Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#15 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 28 May 2006 - 12:50

Låter fint som snus Nille. Om du har planer på färgläggning (nu har dom ju ingen färg i SSS) så kan jag nog hjälpa till lite grann, om du vill snabba upp processen lite. :)

#16 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 May 2006 - 13:11

Faktum är att vi håller på och kollar tryckpriser i Kina. Kanske kan det bli lite färg, kanske inte. Omslaget är ju hursomhelst i fyrfärg.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#17 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 28 May 2006 - 14:02

Det låter mycket intressant det. Jag undrar dock, kan det vara så att det blir billigare om man bara har 3-färg? Med andra ord ingen Gul Ton i färgerna, så som var vanligt förr i tiden.

Vet inte om du sett hur det ser ut i Fantomens Julalbums faksimilserier? Där kör dom med nåt sorts tvåtonssystem med svartvitt fast med röda toner.

#18 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 May 2006 - 14:18

Det vet jag inte. Ska vi verkligen mobba bort en färg? :P ;)

Vad gäller färgtryck så är jag lite tveksam. Det kräver ju en jädra massa jobb. Och skulle vi köra med färg från start så bör vi vara säkra på att vi har folk som kan lägga ned det jobbet för evigheters evighet. Jag vill ju inte gärna se att tidningen en dag ska gå från färg till svartvit. Det vore trist.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#19 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 28 May 2006 - 18:21

Kanske kan ni om ni har råd bara ha ett mittuppslag i färg eller låta varje tecknare ha en varsin färgbild som presentation av sin serie så att man kan se dräkterna i färg, vilket är ganska viktigt i superhjälteserier.
Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#20 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 28 May 2006 - 19:33

Det vet jag inte. Ska vi verkligen mobba bort en färg? :P ;)

Vad gäller färgtryck så är jag lite tveksam. Det kräver ju en jädra massa jobb. Och skulle vi köra med färg från start så bör vi vara säkra på att vi har folk som kan lägga ned det jobbet för evigheters evighet. Jag vill ju inte gärna se att tidningen en dag ska gå från färg till svartvit. Det vore trist.

Det ska mobbas, och plågas! :P Jag undrar om inte 2 ton röd skulle vara det ultimata?

Dock så läste jag nyss på om det här, och processen är inte helt miljövänlig jämfört med dagens moderna flerfärgskombination av laser och bläck. Känns svårt som miljöpartist att stå bakom det isåfall. :batman:

#21 Nicce Lemonsson

Nicce Lemonsson

    Ensign

  • Members
  • 47 posts

Posted 28 May 2006 - 20:58

Kanske kan ni om ni har råd bara ha ett mittuppslag i färg eller låta varje tecknare ha en varsin färgbild som presentation av sin serie så att man kan se dräkterna i färg, vilket är ganska viktigt i superhjälteserier.


Presentation av serierna med dräkterna i färg finns ju annars på Svenska Superseriers hemsida under avdelning Serier.

#22 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 01 June 2006 - 05:21

Ville bara meddela att det nog kommer dröja ett par dagar till innan jag lägger upp de första två sidorna av serien. Har inte hunnit teckna mycket de senaste dagarna men ska ta tag i det innan helgen. Har bara smådetaljerna kvar men det är dom som får det att se proffsigt ut.

Edited by Nille, 01 June 2006 - 05:24.

Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#23 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 01 June 2006 - 14:17

Helt plötsligt blev jag väldigt intresserad av serietidningar :D

Winter is Coming


#24 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 02 June 2006 - 07:34

Måste tacka för iden om "Skiddemonen"! Jag har tecknat om norsken till en skidåkare på jet drivna skidor som låter honom flyga. Tyckte det passade en norsk hjälte bättre. Hans flygstil ska vara lik Silver Surfers. Får se hur det funkar. Sen vill jag väldigt gärna göra islänningen till en viking istället men det har ju redan gjorts i Svenska Superserier. Funderar på om jag ska be om lov att få använda samma karaktär istället, bara göra om honom lite. Alla Marvels karaktärer existerar ju tex i samma universum. Men det är inte upp till mig att bestämma.

UPDATERING: Jag har nästan gjort klart de tre första sidorna av serien men det dröjer några dar till innan jag lägger upp det här. Fastnade ett tag med karaktärsdesignen och annat. Har haft grymt mycket att göra nu innan semestern.

Edited by Nille, 13 June 2006 - 21:41.

Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#25 swa

swa

    Ensign

  • Members
  • 46 posts
  • Location:Gotland och Leksand
  • Interests:Film, serier och sport

Posted 14 June 2006 - 15:07

Antar väll att det är jag som ska säga varsågod! :D
Längtar tills man kan få se dom första sidorna, ska bli väldigt spännande. :)
www.MosEisley.se
Allt inom Star Wars