Jump to content

Photo

Blu-ray eller HD DVD?


  • Please log in to reply
152 replies to this topic

#26 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 03 September 2007 - 17:14

Det saknas alternativ för "Jag äger redan spelare för båda formaten".

Nu gör jag ju inte det än. Har en PS3 som spelar blu-ray och ska köpa HD-DVD-tillsatsen till min Xbox360 så jag kommer att ha dem nästa månad. Jag väntar med att rösta.

Det är alldeles för tidigt i mina ögon att sia om vilket av formaten som vinner, och det finns ju ett svensk-indiskt tredje alternativ vars namn jag inte minns.

Storlekens betydelse är svår att avgöra då bägge formaten också är på gång med skivor som rymmer ännu mer. Det är förstås aldrig dåligt med extra utrymme. Just ur den synvinkeln önskar jag att blu-ray vinner.

Formaten har vart ute en kort stund, det tog ett bra tag för cd:n att slå ut vinylen och det kommer ta ett tag för de här formaten att slå ut dvd precis som det tar tid för folk att byta ut SDTV mot HDTV. Slutet på själva striden tar nog några år till. Om Sony förlorar så tar det nog ändå en bra tid innan de slutar stödja formatet, bara läsa wikipedias sida om Betamax som supporterades långt efter att det förlorat slaget.

Bildmässigt har de samma kvalité och den slutliga bildkvalitén man får ut ett resultat av den codec som filmen är kodad i, hur bra läsaren hanterar det, hur bra kablage man har och hur bra ens bildvisare är. Ljudet är jag dock inte insatt i.

#27 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 03 September 2007 - 17:18

Kan inte släppa porrspåret riktigt än :lol: Enligt den här artikeln från PC för Alla har Porrindustrin redan valt sida.

Ingen porr på blu-ray kan betyda seger för hd-dvd

Det blir ingen porr på blu-ray om Sony får bestämma. Och företagets inställning får porrbranschen att istället söka sig till det konkurrerande tekniken hd-dvd. Det kan fälla avgörandet i formatkriget.
Sony sa nej till porrindustrin när kriget stod mellan Betamax och VHS. Och nu gör man det igen. Nyhetsbyrån IDG News Service skriver i dag att Sony beslutat att inte tillåta sitt dotterbolag Sony DADC att replikera blu-ray-filmer som kommer från porrindustrin.

Och trots att det givetvis finns andra företag som kan kopiera upp blu-rayfilmer i stora kvantiteter kan beslutet innebär att porrindustrin helt vänder bluray ryggen. Robby D, en av regissörerna på bolaget Digital Playground Inc säger exempelvis att valet av format nu är ganska givet.

– Beslutet känns redan taget för oss. Vi gör all replikering på hd-dvd nu. Såvitt jag förstår så har Sony meddelat sina underleverantörer att de blir av med licensen om de replikerar porr, säger Robby D till IDG News Service.

Starkt stöd för blu-ray trots allt
Att porrindustrin är en viktig aktör när det gäller teknikval råder ingen tvekan om. Enligt Yahoo News omsatte vuxenfilmsindustrin mer pengar genom försäljning och uthyrning än de vanliga amerikanska biograferna i fjol.

Men samtidigt som porrindustrin stoltserar med höga försäljningssiffror konstateras också att efterfrågan på material på hd-dvd eller bluray inte varit speciellt stor ännu.

– Det är inte lukurativt att göra hd-filmer i dag. Just nu görs det bara för att visa att du har det. Spelarna är i dag väldigt dyra och de allra flesta kan inte ens se materialet i dag, säger Jay Gardina, som är vd för Club Jenna, till PC Magazine.

Hur viktig vuxenfilmen de facto kommer att bli i valet av morgondagens lagringsformat för högupplöst film återstår att se. Men trots att blu-ray-förespråkarna nyligen visat upp en mäktig fasad där flera stora filmbolag ställt sig bakom tekniken, och trots att Playstation 3, med sin inbyggda bluray-spelare nu finns ute till försäljning, har i dag stora delar av porrindustrin ställt sig bakom konkurrenten hd-dvd.

Ett val som defintivt ger förespråkarna för hd-dvd ny vind i seglen.



http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.92671

#28 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 03 September 2007 - 18:18

Det finns ju porr på Blu-ray. Inte så mycket, men å andra sidan finns det knappt nåt på HD DVD heller.

Dessutom, laddar inte alla ner sin porr nu för tiden.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#29 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 03 September 2007 - 18:57

Det var mig ett absurt resonemang att porr skulle vara avgörande vilket format som vinner.
Finns också info över vilket format actionfilmen bara får finnas på?

Vilket format har komedi fått. Vilket format har dokumentär fått? Vilket format har dramafilmer fått?
Vilket format har såpaserier fått? komediserier?

Tänk om science fiction endast blir på blu ray?

#30 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 03 September 2007 - 19:13

Nu var det ju inte riktigt vad som sades, SuperTreck. Läs om artikeln. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#31 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 03 September 2007 - 20:47

Nu var det ju inte riktigt vad som sades, SuperTreck. Läs om artikeln. ;)


Det var bara något allmänt.

Nu syftar väl tråden på vilken lagringsmedia som kommer bli mest standard. Ja eller Nej?

Hur kommer spelkonsoller in i bilder? Det är väl ett annat ämne för sig vad en spelkonsoll
har valt för lagringsmedia för framtiden?

Detta ämne rör väl dvd-spelare för film och vilket lagringsmedia som kommer finnas mest av i film?
Ja eller Nej?

#32 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 03 September 2007 - 21:41

Ja. Och klart spelkonsoler spelar roll för det syfte du nämner.

Eftersom Blu-Ray skivor kan ses i Playstation 3 och HD DVD i X-Box 360 - med andra ord, istället för att köpa en dvd-spelare så har de redan en i spelkonsolen där de ser skivorna igenom. Har du en Playstation 3 går du inte och köper dig Blue Ray-spelare.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#33 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 03 September 2007 - 21:45

HD DVD i X-Box 360


Inte riktigt. Man kan köpa en addon till X-Box 360 som kan spela HD DVD. Annars är det bara en DVD-spelare i X-Boxen.

Vill man ha HD DVD så är det dock lika bra att köpa en standalone. De är så pass billiga nu. Undrar hur mycket Toshiba förlorar på de där egentligen. Säkert lika mycket som Sony förlorar på sina subventionerade PS3:or...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#34 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 03 September 2007 - 22:52

Jupp, addons givetvis. Precis så som Schenström skrev. D'oh!
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#35 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 04 September 2007 - 02:12

Jag hoppas att HD-DVD vinner eftersom det har den bästa bildkvaliteten men eftersom dom största tillverkarna väljer Blu-Ray så säger det sig självt vilket som vinner.


Ehh hmmm

Hur kan HD DVD vara bättre kvalite där bara 30GB bara får plats. Blu ray får ju plats med 50GB
Ju närmare okomprimerat man kommer så måste det väl bli bättre kvalite?

Här handlar det ju om två olika typer av lagringsmedia.

Det låter ju paradoxalt att 20GB mindre innebär bättre kvalite.

Hur lyder ditt resonemang? :o



Resonemang har inte med saken att göra. Testresultat säger allt. Säg gärna till så kan jag förse dig med en hel del information om det.
"There once was a man from Nantucket..."

#36 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 09 September 2007 - 23:30

Jag vet inte och jag vet egentligen inget om skillnaderna mellan dem heller, men jag hoppas på HD - det har ett bättre namn är Blu-ray. Blu-ray? HD DVD säger mycket mer.

Håller mig till DVD nu och avvaktar utvecklingen.

#37 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 10 September 2007 - 00:47

Jag hoppas att HD-DVD vinner eftersom det har den bästa bildkvaliteten men eftersom dom största tillverkarna väljer Blu-Ray så säger det sig självt vilket som vinner.


Ehh hmmm

Hur kan HD DVD vara bättre kvalite där bara 30GB bara får plats. Blu ray får ju plats med 50GB
Ju närmare okomprimerat man kommer så måste det väl bli bättre kvalite?

Här handlar det ju om två olika typer av lagringsmedia.

Det låter ju paradoxalt att 20GB mindre innebär bättre kvalite.

Hur lyder ditt resonemang? :o



Resonemang har inte med saken att göra. Testresultat säger allt. Säg gärna till så kan jag förse dig med en hel del information om det.


Testresultat har inte diskuteras här förutom vilket format som används mest i ändamål.

I det här fallet är majoritet av användandet inte intressant för mig.
Förklarat hur Blu ray gick så dåligt enligt testen och varför HD DVD vann?

Kostar Blu ray mera att tillverka jämfört med HD DVD?
Är det för få spelare i handeln som stödjer Blu ray

Kom nu med förklaringen på det stora dilemmat med Blu ray, trots att den tar 50GB?

Edited by Supertreck, 10 September 2007 - 00:49.


#38 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 11 September 2007 - 14:25

Jag hoppas att HD-DVD vinner eftersom det har den bästa bildkvaliteten men eftersom dom största tillverkarna väljer Blu-Ray så säger det sig självt vilket som vinner.


Ehh hmmm

Hur kan HD DVD vara bättre kvalite där bara 30GB bara får plats. Blu ray får ju plats med 50GB
Ju närmare okomprimerat man kommer så måste det väl bli bättre kvalite?

Här handlar det ju om två olika typer av lagringsmedia.

Det låter ju paradoxalt att 20GB mindre innebär bättre kvalite.

Hur lyder ditt resonemang? :o



Resonemang har inte med saken att göra. Testresultat säger allt. Säg gärna till så kan jag förse dig med en hel del information om det.


Testresultat har inte diskuteras här förutom vilket format som används mest i ändamål.

I det här fallet är majoritet av användandet inte intressant för mig.
Förklarat hur Blu ray gick så dåligt enligt testen och varför HD DVD vann?

Kostar Blu ray mera att tillverka jämfört med HD DVD?
Är det för få spelare i handeln som stödjer Blu ray

Kom nu med förklaringen på det stora dilemmat med Blu ray, trots att den tar 50GB?



Jag orkar inte leta fram den informationen just nu. Någon dag så skapar jag förmodligen en tråd om det.
Du får helt enkelt lita på att det jag säger är sant. Gör du inte det så... yeah well, how sad for you.
"There once was a man from Nantucket..."

#39 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 11 September 2007 - 20:40

Jag vet att allt det jag läst, vilket inte är allt, men ganska mycket, främst på minhembio.com är att HD-DVD och BD är jämlika i bildkvalité. Det som påverkar är vilket format filmmaterialet är komprimerat/lagrat i som mpeg3, 4 och liknande. Några tidiga BD-släpp var sämre på grund av ett sämre format vilket HD-DVDlägret gladde sig åt.

Det område som BD är sämre på är extramaterial då standard för det inte är fastställd eller färdig för produktion. HD-DVD är helt klart på det området och det tar dagens extramaterial ett snäpp längre med bild i bild-kommentarspår och liknande. Det ligger en videosnutt på startrek.com där man kan se det i action i samband med Star Trek remastered första säsong.

Hur uppstickaren HD-VMD står sig i jämförelsen vet jag inte men det har samma maxupplösning, och första spelaren som dyker upp snart ska gå för 179 Euro. Finns jämförelsevis mindre fakta känt om formatet.

#40 Starbuck

Starbuck

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 157 posts
  • Gender:Female
  • Location:Karlshamn
  • Interests:TV, Film och Bio.

Posted 24 November 2007 - 01:58

HD dvd å Blu-ray e överskattat. plus varför betala 300 spänn för en ny film när du kan få en för mellan 100-200 kr. å det me att det ska va bätter bild på de där två grejerna, tro ja inte på. ja märker då ingen skillnad. men om experterna säger att det e bätter bild så inbillar sig vi dumma männsikor att det e så. lika dant det där me analog å digtal tv. visst det kunde ju va lite störningar på den analoga bilden när det va snöstorm. men den digitala den fastnar ju istället så man får sitta å glo på samma bild i 2 timmar.

så vanlig hedlig DVD få det va.

#41 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 November 2007 - 18:59

Efter att ha kollat på en BluRay-visning på en "Full-HD"-TV kan jag bara säga: du har fel, det är skillnad - stor sådan. Bilden blir helt enkelt läskigt bra. Men prislappen är ju därefter, så det är absolut inte värt pengarna ännu. Jag köpte "bara" HD-ready när jag köpte TV nyligen, tycker att se på DVD på en sån blir tillräckligt bra.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#42 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 25 November 2007 - 19:22

Jag har aldrig sett nån film på blu-ray eller hd-dvd men jag är nyfiken på hur mycket bättre än dvd det möjligen kan vara?
Jag tycker att dvd är näst intill perfekt, t.o.m på min sketna tv.

Winter is Coming


#43 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 25 November 2007 - 19:37

Det har helt eneklt att göra med hur kräsen du är. För vanligt folk är det nog inte så stor skillnad, men för teknikbögarna (som de kallas här i trakten - "finsmakare" kan fungera också) är det en väldigt stor skillnad.

It's about perpspective, people. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#44 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 25 November 2007 - 19:56

Det har helt eneklt att göra med hur kräsen du är. För vanligt folk är det nog inte så stor skillnad, men för teknikbögarna (som de kallas här i trakten - "finsmakare" kan fungera också) är det en väldigt stor skillnad.

It's about perpspective, people. ;)


HD DVD och Blue-ray är ju bara två olika slags teknik att lagra.
Är det också två olika codec och mpeg-standard?

#45 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 November 2007 - 20:47

Jag har aldrig sett nån film på blu-ray eller hd-dvd men jag är nyfiken på hur mycket bättre än dvd det möjligen kan vara?
Jag tycker att dvd är näst intill perfekt, t.o.m på min sketna tv.

Tja, jag satt och stirrade i typ 10 minuter bara på menyn första gången. :D Och en kompis till mig, som var jätteanti mot HD och tyckte att det var onödigt lyx och överdrivet, blev helsåld på det och bestämde sig för att det första han skulle göra när han fick pengar var att skaffa HD-TV och en HD-spelare.
Kvalitetskillnaden mellan DVD och HD-formaten är typ samma som mellan VHS och DVD.

HD-DVD och Blu-ray har ofta samma kvailtet när det gäller bild eftersom båda då är i samma storlek. Ända skillnaden är när Blu-ray får ensamrätten då blir kvaliteten bättre på dem. En HD-film, när den är på båda, brukar ligga på 8 GB - 16 GB (SL/DL) eftersom det är vad plats det finns på HD-DVD. Men de som får ensamrätt till Blu-ray brukar ligga på 25 GB eftersom Blu-ray har 27 GB - 54 GB (SL/DL). Fast större skillnad blir det nog inte.

Visst är Blu-ray-spelare dyra. Och både Blu-ray och HD-DVD filmerna är dyra. Men det var också DVD när det kom. Faktum är att DVD-spelare var dubbelt så dyr som Blu-ray är.
Men värt priset är det när man väl sett en film på det.


Vill rätta en sak. Det här är inte Sony vs M$. Visst, Sony satte igång Blu-ray projektet men det är bara ett av 9 företag som gjorde beslutet att starta Blu-ray Disc Association. Sony fick köpa rättigheterna att ha med Blu-ray. Och M$ hade inget med utveklingen av HD-DVD att göra utan har bara nyligen köpt in sig på den marknaden med att lansera en HD-DVD-spelare till XBox 360. Från början stöttade de Blu-ray Det var DVD-Forum som låg bakom HD-DVD.
Så igentligen är det Blu-ray Disc Association vs DVD-Forum.


Så jag ser det så är Blu-ray klart det bästa formatet och framtiden. HD-DVD är i grunden bara en förbättrad DVD-skiva. De allra flesta stöder Blu-ray och även de som innan bara stödde HD-DVD har gått över till att även släppa på Blu-ray. Och en annan stor skillnad är att HD-DVD spelare är ett hast jobb och tillverkas av bara ett företag (om man inte räknar med den som M$ fått rättigheterna att tillverka) medans Blu-ray-spelare kan vilket företag som helst tillverka om de betalar rättigheterna.

Blu-ray startade med att en grupp företag, tidigare konkurenter, på slutet av 90-talet som ville ha ett nytt format för framtiden som kunde skapa bättre bild än DVD. Eftersom de visste att det bara skulle leda till kaos och konkurentkrig att utveckla ett varsit så bestämde de sig för att utveckla ett tillsammans som skulle vara framtidens format. De utvecklade Blu-ray tillsammans och startade Blu-ray Disc Association.
DVD-Forum, en orginisation som låg bakom DVD, höll på att bestämma om de skulle stöda Blu-ray eller inte men hade svårt att komma överens. En stor orsak var att företaget Toshiba, som utvecklade DVD, var ordförande för DVD-Forum och ville inte släppa DVD-formatet. Så när Blu-ray Disc Association annonserade Blu-ray spelaren 2002 så bestämde DVD-Forum att skapa ett eget format. HD-DVD. Snappt gick det också för HD-DVD blev klart och marknadsfördes innan Blu-ray. Och eftersom HD-DVD var skapad av den gammla DVD-takniken så var den också billigare.
M$, som stöttade Blu-ray, blev sura när Blu-ray Disc Association röstade mot att använda M$ HDi-teknik och satsade på Java-teknik istället. M$ ansåg att det skulle skapa problem för PC så de hoppade av.
Blu-ray Disc Association och Toshiba höll på att förhandla i ett försök att föra samman projekten till ett och samma men M$ övertalade Toshiba att satsa på HD-DVD genom att lova suport.
Sedan var kriget igång. Mycket takevare M$.

Från början så har Blu-ray varit sedda som vinnare och HD-DVD har alltid legat bak. Inte bara för att HD-DVD är underlägset och består av gammal teknik utan Blu-ray hade största suporten. Det här året har det gått utför för HD-DVD efter mycket och Blu-ray sågs som klara vinnare.
Men nu på de sista par månaderna så har saker förändrats drastigt. Toshiba börjar tillverka ännu billigare HD-DVD-spelare med förlust för att kunna konkurera och det värsta slaget var att Paramount plötsligt beslutade att sluta sponsra Blu-ray och gå över till HD-DVD (Rykten säger att Paramount gjorde en hemlig affär med Toshiba). Det vetyder att de kommer släppa t ex hela Star Trek serien på HD-DVD liksom en massa jätte populära TV-serier och storfilmer.
Så nu, när kriget verkade över, så sätter det igång igen. Värre än aldrig förr.

Jag tycker att Blu-ray är det absolut bästa formatet. Visst, det är inte billigt (men hur svindyrt var inte DVD i början) men sådant kommer förändras. Jag tror fortfarande att BLu-ray kommer att vinna men seger känns inte lika självklar längre. Fortfarande mycket mer suport på Blu-ray än HD-DVD men Paramount kom som ett hårt slag.

Jaqg äger ett PS3 så jag äger även en Blu-ray, som jag är väldigt nöjd med. Problemet är bara att när man väl ser en film i HD så är det skitsvårt att köpa på vanlig DVD sedan för man vill se allt i HD.
Once you go HD you'll never go back. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#46 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 25 November 2007 - 20:53

Det absolut roligaste i Blu-ray/HD DVD-kriget är alla fundamentaliska nördar som valt en sida och slåss vilt på dvd-forums här och var. Eftersom jag inte har något av formaten så hoppas jag på en vinst av Blu-ray, just för att den är aningen bättre. Men skulle HD DVD vinna "kriget" så gnäller jag inte över det, precis. Och skulle ingen av dem få fotfäste så köper jag gärna DVD:s även i fortsättningen.

För övrigt så har jag dock förbokat min första HD DVD/DVD-combo. Nämligen:

http://www.discshop....t.php...s&&ref=

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#47 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 25 November 2007 - 22:39

Yea, Peak! Den boxen ska jag också köpa...

... om ett halvår eller så, på eBay, för några hundringar. ;)

#48 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 25 November 2007 - 22:42

Mjolnir är ingen Trekker, ser jag... :P

*minns tiden då man köpte VHS-band med 2 avsnitt på för 229:- styck*

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#49 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 25 November 2007 - 22:45

Men det förutsätter ju att filmen redan från början är filmad med en bra skärpa.
Det vanliga är ju att skärpan i filmen är något soft och att de har valt att göra bilden mera kontrastrik.

Blir inte risken att man tar bort den speciella bildkvalite för just film om film ska vara superskarp

När man ser vanliga program som nyheter eller dokumentärer så uppfattar man ju flera detaljer
fast det är vanligt tv-format. Då är ju bilden mycket skarpare jämfört med filmer.
Fyller det verkligen något syfte med högre upplösning?

Vi har tyvärr inte fågelsyn.
Att ha en HDTV i nästan 32tum tjänar ju inte nåt.
Vem kan läsa bokstäver i utskriftstorlek 12 från 4 meter?
Hur ska man då kunna uppfatta flera detaljer?

Du som har en platt 19tum-skärm och kör standardupplösning 1280 x 1024
Försök läs denna text från fyra meter?

Skulle du ha nån nytta av högre upplösning på skärmen från fyra meter Ja eller nej?

#50 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 25 November 2007 - 22:57

Mjolnir är ingen Trekker, ser jag... :P

Hey, jag köpte faktiskt Nemesis till fullpris när jag kunde ha fått den billigare begagnad. Nemesis, som jag till min stora förvåning aldrig har hört benämnas "Nemeshit" någonstans på webben. Det du... :P

Nån gång när jag inte vet vad jag ska lägga pengar på kanske jag till och med skaffar The Final Frontier för att fullborda Trekfilmsamlingen. ;)