Jump to content

Photo

Blu-ray eller HD DVD?


  • Please log in to reply
152 replies to this topic

#51 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 25 November 2007 - 23:08

Nemesis tycker jag fått oförskyllt mycket skit, dock. Generations och Insurrection är 100 gånger sämre, imho.

Jag anser att den kom i den där vändan då det var inne att ogilla Star Trek. Nu har det börja vända, lyckligtvis. Antar att detta har med uppehållet att göra. Doctor Who råkade ut för nåt liknande på 80-talet.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#52 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 26 November 2007 - 00:07

Nä, jag tycker inte heller att Nemesis är genomusel. Däremot så är den det ultimata uttrycket för en trött franchise som hade blivit så stagnerad och inåtvänd att den helt saknade nytänkande och bara försökte rida på sina gamla framgångar. Det märks i hur hela Voyager och halva Enterprise apar efter TOS- och TNG-formeln och i hur NEM desperat försöker vara TNG-versionen av Wrath of Khan. Tyvärr är handlingen mycket mindre genomtänkt och finslipad.
  • Idén om en klonad Picard med Djingis Khan-ambitioner var lam.
  • Hans vampyriska behov av Picards blod var lamt.
  • Hans ännu mer vampyriska polare var lama.
  • B4 var en likaledes lam "plot device" - ville de döda Data så döda honom men försök inte båda äta kakan och ha den kvar.
  • Idén om ett "über-battleship" som skulle kunna ta sig an halva galaxen konstruerat i all hemlighet på en gudsförgäten gruvplanet och bestyckat med ett massförstörelsevapen som var en ren kopia av Genesis-torpeden var fånigt fanwank.
  • Idén att en människa blir Romulus' högste härskare tack vare uppbackning från militären var absurd för alla som är någorlunda bekanta med Trekhistoria. Är det inte rimligt att den romulanska militären är fylld med krigiska hökar som hatar Federationen och människor i allmänhet? Att de skulle ge en sådan den högsta makten i imperiet på ett silverfat genom att stödja honom i hans statskupp är mindre sannolikt än att en svart man skulle tänkas vinna ett presidentval i 1950-talets USA.
  • I den sista TNG-filmen väljer de att klippa bort många scener som rör gängets splittring och farväl. Vore det till så mycket besvär att göra den 10-15 minuter längre genom att återställa dessa i special-DVD:n?
  • Det bara fortsätter...
Att filmen ändå inte är ett totalt bottennapp är tack vare det kompetenta utförandet. Den är ju hyfsat regisserad (med undantag för de nämnda klippen) och därmed ganska "snygg", så att säga. Hantverket är alltså okej men på idéplanet är den en riktig besvikelse.

#53 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 02 December 2007 - 21:18

Nemesis lämnar mycket att önska, men snygg är den. Inte minst Enterprise-E.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#54 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,015 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 02 December 2007 - 22:16

Rymdstriderna i den är ju bland mina favoriter i alla fall, annars brukar det behövas många fler skepp på skärmen samtidigt för att min coolhetstarm ska kittlas. Överlag tycker jag den är se och hörvärdig, den är den av filmerna jag sätter på när jag vill njuta av mitt surroundsystem.

#55 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 03 January 2008 - 18:32

Eftersom vi inte vet vilket format som vinner kriget, kan man ju lika gärna satsa på en sån här:

Sänkt pris på LG:s nya kombospelare

Inom någon vecka börjar LG:s nya kombospelare att säljas ute i butiker i Sverige. Priset var först satt till 10 000 kronor men är nu prissänkt till 8 000 kronor.

Förhoppningarna var stora när LG släppte sin första kombospelare BH 100. Denna spelare var först ut med att klara båda hd-formaten blu-ray och hd-dvd. Enligt LG i Sverige har försäljningen av BH 100 gått bra, detta trots att priset var drygt 10 000 kronor. De maskiner som har kommit ut till butikerna har också sålts. Nu är uppföljaren BH 200 på väg ut i butikerna inom någon vecka och från början var priset bestämt till 10 000 kronor. Men nu har LG beslutat att sänka det rekommenderade priset med 2 000 kronor till 8 000 kronor.

Det betyder att det troligen kommer att finnas handlare som kommer att sälja BH 200 för 7 495 kronor eller något liknande. BH 200 stödjer alltså både hd-dvd och blu-ray. Dessutom skalar den upp dvd-skivor till hd-kvalité och stödjer de nya ljudformatet Tru Dolby HD och filmformatet 24p.


Än så länge lite för dyr för mig, men jag kommer nog inte köpa någon ny DVD-spelare på ett bra tag. ^_^

Edited by Georgia, 03 January 2008 - 18:32.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#56 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 05 January 2008 - 05:53

Ok, kriget är så gott som över. Den sista stora neutrala parten, Warner, gick nyss över helt till Blu-Ray. De kommer dock att producera HD DVD fram till sommaren. Blu-Ray har nu omkring 75% av studiona kopplade till sig.

Nuvarande konstellationen:

HD DVD : Paramount/Dreamworks, Universal Studios
Blu-Ray : Sony, Disney/Buena Vista, Fox/MGM, Warner, Lionsgate.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#57 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 05 January 2008 - 13:17

Låter bra det, nästa projekt efter mitt datorköp bli nog en ny tv och i andra hand troligen en Blu-Ray spelare.

Winter is Coming


#58 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 January 2008 - 23:32

Skönt att det går mot sitt slut. Men HD-DVD har fortfarande ett stort kort 2008, utöver ensamrätten till Star Trek HD-släppet, och det är deras lågbudget spelare på under $200.
Fast de har ju mycket mer mot sig än för sig. Brist på HD-DVD brännare gör att alla pirater kommer satsa på Blu-ray, envisheten av HD-DVDs skapare om att ha ensamrätten på HD-DVD spelare.
Lite trist att DVD Forum ska förlora det här av envishet att satsa på tekniken de själva skapade efter att de vann DVD kriget.

Att det hela är över under 2008 är jag inte säker på. Jag tror det blir en långsammare död men 2010 lär segern vara avgjord. Om inte annat så kommer Lord of the Rings först exlusiva släpp på Blu-ray om nåt år vara avgörande.

Personligen vet jag inte varför någon backade HD-DVD mer än av ren snålhet. Blu-ray är ju överlägset på alla sätt och vis utom priset och har dessutom möjligheten att växa när nya högre format skapas då en Blu-ray skiva har 54GB och en HD-DVD bara har 16GB.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#59 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 08 January 2008 - 10:05

Blu-ray helt klart, det låter ju mycket coolare än HD-DVD. :P
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#60 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 08 January 2008 - 20:50

Hmm. Hur mycket kostade en DVD-skiva i början av dess lansering, i jämförelse med vad en HD-dvd och Bluray kostar nu?

Sen skulle jag även vilja se en jämförelse mellan vad en dvd-brännare och läsare kostade i början, dom med.

Edited by PredaBot, 08 January 2008 - 20:50.


#61 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 08 January 2008 - 22:54

Hmm. Hur mycket kostade en DVD-skiva i början av dess lansering, i jämförelse med vad en HD-dvd och Bluray kostar nu?

Sen skulle jag även vilja se en jämförelse mellan vad en dvd-brännare och läsare kostade i början, dom med.

Ungefär likadant har jag för mig. Brännare kommer jag inte ihåg riktigt, känner i alla fall en som gav 9000 för en dvdbrännare en gång i tiden.

Winter is Coming


#62 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 January 2008 - 23:18

Min första DVD-brännare kostade väl omkring 2000 har jag för mig. Och DVD-skivorna kostade 50 spänn.. styck.

Min första andra DVD-spelare kostade omkring 3 500. En Pioneer jag var väldigt nöjd med. (den första lurade jag på Sentinel efter att jag upptäckt att den inte klarade VCD)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#63 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 January 2008 - 23:25

Jag vet bara att en liten bärbar DVD-spelare, när de först kom, gick på 12000 kr. De större monsterna kostade mycket mindre. Typ runt vad en Blu-ray klostar nu skulle jag tro.
En DVD-film kostade 229 kr stycket när jag köpte mina första, 1998. Men när de först kom 1996 så kostade de nog runt 300 skulle jag tro.

Edited by Crusader, 08 January 2008 - 23:26.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#64 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 January 2008 - 23:52

(den första lurade jag på Sentinel efter att jag upptäckt att den inte klarade VCD)


Som tjänade mig länge och väl tills jag upptäckte att dne inte klarade R1-skivor (utan att skapa svart-vita filmer av den :P ) då jag lurade vidare den till min mor ;)

Den fungerar än i dag utan några större problem om man bara vill se vanliga DVD-skivor.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#65 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 10 January 2008 - 13:48

Ok, kriget är så gott som över. Den sista stora neutrala parten, Warner, gick nyss över helt till Blu-Ray. De kommer dock att producera HD DVD fram till sommaren. Blu-Ray har nu omkring 75% av studiona kopplade till sig.

Nuvarande konstellationen:

HD DVD : Paramount/Dreamworks, Universal Studios
Blu-Ray : Sony, Disney/Buena Vista, Fox/MGM, Warner, Lionsgate.





HD DVD Backers to Switch to Blu-ray Soon?
Source: Variety
January 10, 2008


Variety reports that the two remaining studios backing HD DVD could switch sides soon, ending the high-def format war instantly.

The trade has confirmed that Universal's commitment to backing HD DVD exclusively has ended. And Paramount has an escape clause in its HD DVD contract allowing it to release films on Blu-ray Disc after Warner Bros.' decision to back that format exclusively.

Neither studio is ready to throw in the towel immediately, however. Universal is committed to a series of promotions for the high-def format in coming months, and Paramount has said its current plans are to keep supporting HD DVD, which it backed exclusively in August and the deal was to run through this year.

Should Toshiba concede defeat on the format, the decision to drop HD DVD would be made for both studios. But Toshiba doesn't appear ready to do that.

But retailers may force the HD DVD camp's hand: They're unlikely to keep devoting premium shelf space to a dying format, and at this point, the odds are not in HD DVD's favor. With Warners' defection, only Paramount/DreamWorks and Universal remain in the HD DVD camp; Sony, Disney, Fox, Lionsgate remain ardent Blu-ray backers. Warner sister companies New Line and HBO are also shifting allegiance to Blu-ray.


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#66 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 January 2008 - 16:00

Toshiba kommer aldrig släppa sitt format. Det var deras envishet att hålla fast vid DVD tekniken som startade det här kriget när de lika väl kunde ha gått med Blu-ray. HD-DVD är rätt myvcket ett hastjobb de satte igång när Blu-ray var färdig utvecklat och lyckades ändå få ut en spelare innan Blu-ray. Dessutom envisas de om att ha ensamrätten på HD-DVD spelare. Hade de inte gjort det så kunde de mycket väl ha dominerat marknaden.

Paramount och Universal är väl mäst oroliga över pinsamheten att ha backat ett förlorande format och fortsätter därför kämpa på. Ett väldigt idiotiskt beslut om det är så, för det finns inte en chans att de andra kommer att släppa Blu-ray och när det gäller format per generation: There can be only ONE!
Nu hoppas väl Paramount och Universal på HD-DVDs sista stora försök att vinna, när Toshiba släpper de nya $200 HD-DVD spelarna. Sam att mindre insatta personer ska sköpa de nya biliga spelarna utan att veta att de bara kan välja ur ett speciellt urval av filmer.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#67 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 January 2008 - 16:22

Får se till att köpa på mig lite fler HD DVD titlar innan alla går över till Blu-ray och sedan fortsätta köpa releaserna i det formatet. Jag har ju t.ex. kvar min Laserdisc-spelare samt ett stort antal filmer som jag tar fram då och då och njuter av. Antar att min HD DVD-spelare samt filmer kommer få samma nostalgistatus för mig framöver.

Eftersom jag har både HD DVD samt Blu-ray så har det här "kriget" inte haft någon betydelse för mig. Men jag antar att alla som väntat på inköp är glada för om det bara finns ett format.

#68 Cyberpunk

Cyberpunk

    Cadet First Year

  • Members
  • 4 posts

Posted 10 January 2008 - 17:13

Varför investera i något som alltid varit ett sjunkande skepp? Nä, Blu-ray hela vägen för mig.
Console cowboy deluxe

#69 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 January 2008 - 17:27

Eller så hade alla företag gjort en kovändning och satsat på HD DVD och övergett Blu-ray och då hade det formatet varit ett sjunkande skepp. Man kan resonera fram och tillbaka i evigheter men jag gillar att spendera mina intjänade pengar på saker jag vill ha helt enkelt... :D

According to Carty, Patience is not a virgue. :P

Edited by Cartman, 10 January 2008 - 17:29.


#70 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 January 2008 - 18:48

The Downfall of HD-DVD

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#71 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 January 2008 - 20:02

Haha. Det där klippet har man sett med ett x antal undertexter. Sist hade herr Fürer blivit utestängd från Xbox live. :lol:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#72 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 January 2008 - 20:27

Heheh, jo man har ju det. :P Fast ärligt talat så tycker jag att den här var den bästa och den som passar bäst. :D
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#73 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 14 January 2008 - 23:03

Bara en liten fråga... som jag inte sett nämnd i detta forum än så länge.. :huh:

Ser man verkligen nån skillnad mellan Blu Ray och HD-DVD på dagens tv-apparater? Gissar att på vanliga gamla tv's så ser man ingen som helst skillnad, men måhända att på dom allra SENASTE ( typ det som kommit ut i ÅR) så kanske man gör det.

Dock så tror jag personligen, med den info jag har för tillfället, att med dom första modellerna av HD-tv's så ser man heller ingen skillnad.

Nån som har en total klarhet i det hela?

#74 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 January 2008 - 23:17

Jag vet faktiskt inte. Jag vet bara att man inte ska se nån skillnad men en HD-DVD är på 16 GB medans en Blu-ray är på 54 GB. Någon skillnad tycker jag där borde vara.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#75 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,015 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 15 January 2008 - 06:52

Det ska inte vara någon skillnad mellan dem oavsett bildvisare så länge de använt samma codec om inte filmbolaget gjort nåt väldigt speciellt. I början var ju exempelvis en del Blu-ray mpeg-2 vilket gav ett sämre resultat. Nu används oftast Mpeg-4 eller VC1.

En Blu-Ray börjar på 25Gb.

Blu-Rays extra utrymme kan exempelvis användas till mer extramaterial, till sina okomprimerade ljudspår, eller att klämma in en hel spelfilm tillsammans med ett tv-spel.