Jump to content

Photo

Min Färglagda Serietråd


  • Please log in to reply
80 replies to this topic

#1 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 21 March 2006 - 18:16

I dagens läge är digital färgläggning kung, inget tusch på händerna eller bortslängda sidor på grund av fel, och oerhört många möjligheter.

Har hållit på med denna allt sedan slutet av 90-talet viktigare del av serie-konsten i ca 2 år nu, och har äntligen börjat få fram nån form av klass på resultaten. Började med billiga fina Paint Shop Pro 7, och har sedan jobbat mig uppåt till Photoshop CS2, och lite hjälpprogram till det, mestadels Terragen - 3D-program som genererar terräng som realistiskt vatten t ex som jag sedan använder till bakgrunder där det kan passa, och Zbrush2 som suddar ut gränsen mellan 2D och 3D. (Zbrush har jag just börjat att använda, så jag har inte producerat nån egentlig färdig färgläggning där jag använt den än)

Tänkte visa dom få alster som jag producerat som fan-art, av diverse Marvel-teckningar man gräver upp på webben. :) Kommer nog en med DC lite senare.


IMPERIUS REX!!
Posted Image

Namor här är nog den i särklass mest avancerade av mina färgläggningar i nuläget, han har lite av varje i sig, flerlagers skuggor och ljus, texturer, 3D-bakgrund vatten, och såkallade colour-holds, alltså färgning av själva linjerna i en teckning. (syns i fartränderna från Namors slag mot Thing) Gamle mästaren John Buscema står för teckningen.

Posted Image
Experiment med gråskalefärgläggning. Kände att det var dags att testa det här, att arbeta med en bild från grunden och upp i gråskala, eftersom många mindre publikationer använder det för att spara pengar. ;) Är då en sida från Thor v2 #58, av solide Alan Davis.

Posted Image

En av dom få egentliga sidor som jag faktiskt färglagt, :lol: från Ultimate Spider-man #86 tror jag? Då Spidde får en ordentlig väckning då han möter Moon Knight. Jag gjorde mitt bästa för att inte kolla alls på originalet då jag gjorde denna, för att inte producera en sida som såg ut precis som originalet, så jag missade att en av byggnaderna brinner! Jag trodde röken var dimma, och att det utspelade sig på tidig morgon/solnedgång, så därför använde jag en väldigt rödaktig palett.

Vad tycks, gossar? :)

#2 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 21 March 2006 - 19:01

Ser bra ut! Gillade särskilt USM, färgläggningen verkar ge lite extra energi åt scenen. :)

Förresten läste jag i en intervju att Joe Quesada funderar på att ge ut gamla serier av Stan Lee/Jack Kirby fast med modern färgläggning. :)
*Hockey och superhjältar*

#3 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 21 March 2006 - 19:19

Fruktansvärt snyggt. Att du inte har detta som ett yrke? Eller har du det?
"There once was a man from Nantucket..."

#4 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 21 March 2006 - 19:49

Läste det där om Kirby på Newsarama jag med, tydligen hade dom en idé om att göra det med dom svart-vita Essentials, och verkligen lägga in dom nyaste mest avancerade teknikerna, som 3D-objekt i dom. Såg tydligen rent magnifikt ut, :) men dessvärre inte så kostnadseffektivt heller fattade jag.

Har inte färgläggning eller grafisk design som yrke, faktum är att jag aldrig haft ett egentligt avlönat jobb i hela mitt liv! :ph34r: Största man gjort är några sidor i en skämtserie som gick som back-up i denna fan- serieblaska.

http://transfans.net/downloads.php

Molestrangler var det som jag färglade där...

Hade väl tänkt att hoppas på lite publikation i Svenska SuperSerier då en bekant till mig som jag tipsat dom/han om börjar publikation av sin serie. :blush:

Annars har jag länge gått och funderat på att skicka in lite prover till Herr Granberg på Fantomen-redax, eftersom den färgläggning dom vanligtvis använder där är av bedrövlig kvalité. (då menar jag själva sidorna, omslaget brukar hålla hög kvalité på den fronten)

#5 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 March 2006 - 07:26

Jag tycker din färgläggning är bra! Bilderna är tydliga, enkla och snygga! Enda grejen jag skulle vilja se förbättrad är att få se några fler ljusa partier. Som det är nu är det ganska "jämnljust" om du förstår vad jag menar.

Att få jobb som färgläggare på en amerikansk serietidning har av Marvels förra boss beskrivits som "extremely extremely difficult". Själv hade jag två färgläggarjobb på gång innan seriemarknaden brakade samman under 90-talet. Så det blev ju inget.

Lycka till hos Herr Granberg!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#6 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 22 March 2006 - 08:36

Väldigt snyggt! Jag gillar speciellt sidan från USM...snyggt värre!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#7 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 22 March 2006 - 19:09

Ljusare partier eh? Lite mer flashigt med andra ord. :P Jag ska se om man inte kan klämma in nåt i nästa färgläggning. Annars brukar jag försöka hålla en lite låg profil på mina färger.

Vet inte riktigt om man törs irritera herr Granberg. :o Tror ni alls att dom nånsin kollar på prover? Och på färgläggare dessutom.

#8 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 22 March 2006 - 19:23

Här kommer ju då som sagt DC-varianten av min tråd med färger. :)

Här finns det en färgläggning som jag är särskilt stolt över, Jack Kirbys omslag till New Gods - Dom Nya Gudarna - nummer 2. Första gången jag använde fler-lagers ljussättning, linjefärgning (colour-holds) och överflödande strålljus, på blixtarna som träffar Orion.

Posted Image

Originalet som jämförelse. http://img.photobuck...rings/ng2po.jpg

Jim Lees Batman från Hush. Här ville jag testa att försöka efterlikna traditionell media som akvarell, färgpennor och krita för att försöka göra nåt lite mer utanför ramarna av vad jag brukar. Och därför använde jag alla dom i digital form i Paint Shop Pro, som nyligen fick några rätt hyfsade varianter av dom i sin senaste version. :)
Posted Image

Dessvärre blev det ju som ni ser lite platt, så jag valde att slänga på ett ganska traditionellt för digital färgläggning, ljuslager. Och då ser den ju likväl ut precis som mina andra färgläggningar! :(

Just nu finns det dessvärre inte så mycket mer DC i min portfölj, förutom det här lilla gradient färgtonings-experimentet jag gjorde, med en en skiss-skuggad Alan Davis Batman & Manbat.
Posted Image

Edited by PredaBot, 28 March 2006 - 13:11.


#9 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 March 2006 - 19:43

Jag menar inte att du ska lägga till ljusare färger för att göra det flashigt. Jag ser gärna några ljusare partier för att det inte ska se så jämn-ljust ut. Det gör på nåt sätt att bilden blir aningen otydlig, att vissa delar blir lite "osynliga". Färgerna tar ut varandra lite. Men annars tycker jag att det ser oerhört bra ut! Du kanske är intresserad av att färglägga någon framsida till Svenska Superserier när den kommer igång igen?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#10 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 22 March 2006 - 20:23

Tackar Spidde. :)

Och javisst TFels! :thumbsup: Det låter som en ganska skoj uppgift faktiskt.

#11 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 March 2006 - 21:15

Jag tycker New Gods ser mycket bra ut, samt den nedersta Batman. De har fin kontrast mellan ljust och mörkt. På Lees Batman är det mycket som flyter ihop även om det inte alls är dåligt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#12 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 23 March 2006 - 08:58

Alla är mycket fina...bra jobbat!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#13 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 25 March 2006 - 20:52

Tackar Spidde. :) Verkar som om mina två trådar blev ihopsmälta?? :unsure:

Anledningen att jag gjorde 2 är ju för att den ena ska innehålla DC-karaktärer för dom som tycker om att se sånt, och den andra ren Marvel. :o

Nu tror ju folk att denna tråd enbart innehåller DC-karaktärer, men det gör den ju verkligen inte.

Skulle en moderatör vara snäll att byta namn på denna tråd/topic till "Den Färglagda Serietråden"?

Edited by PredaBot, 25 March 2006 - 20:53.


#14 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 25 March 2006 - 22:52

Märkte ihopslagningen. Jag bytte namn på den. Nu tycker jag den ligger lite fel också. Antingen tycker jag den här bör ligga i Serietidningar eller Skriv & Berätta...

Vart får ni bestämma själv.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#15 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 March 2006 - 01:27

Är inte skriv och berätta ett bra ställe för tråden att vara på? Om man visar upp sina skrivna alster där, varför skulle man inte få visa upp sina tecknade eller färglagda där också?
*Hockey och superhjältar*

#16 Lady Dragonheart

Lady Dragonheart

    Senior Captain

  • Members
  • 799 posts
  • Gender:Female
  • Location:Vännäs

Posted 27 March 2006 - 10:03

Tyckte inte att den hörde hemma i skriv och berätta så den hamnade här men de passar bättre bland Serietidningsforumet. eller varför inte lägga till ett underform i skriv och berätta för tecknade och ritade alster och annat sådant

 


#17 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 27 March 2006 - 10:07

Jag flyttade den till skriv och berätta. Även om det är grafik så är det fortfarande skapande verksamhet... :)

Underforum... Risken är att det blir väldigt lite poster i ett sådant. Eller?


Kanske skulle byta namn på forumet till Skriv, Rita och Berätta.. ;)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#18 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 March 2006 - 10:18

Kanske skulle byta namn på forumet till Skriv, Rita och Berätta.. ;)



Ja, det låter ju som det rimligaste. Det är väl ett forum för att visa upp sånt man har gjort. Skapande verksamhet. :)
*Hockey och superhjältar*

#19 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 28 March 2006 - 13:09

Låter fint grabbar. :) Jag gjorde för övrigt en liten uppdatering på Jim Lee's Batman. Kan nån se vad det är? :blush:

Posted Image

Edited by PredaBot, 28 March 2006 - 13:10.


#20 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 March 2006 - 16:53

Snäppet mörkare blått?
*Hockey och superhjältar*

#21 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 March 2006 - 17:35

Skuggor i bältet och på kroppen.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#22 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 28 March 2006 - 19:14

Båda hade rätt, skuggor och ljus (särskilt ljus) har tillsats, och eftersom jag satte till lite ljus, så lade jag på lite natt-blått, för att göra färgerna svalare.

#23 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 08 April 2006 - 21:55

Tillåt mig att presentera: :D

ALL STAR SUPERMAN!!

http://www.brickshel...perspective.jpg

Varning! Stooor bild. Perfekt för skrivbordsunderlägg.

EDIT: Nog med multi-postande, denna tråd ligger ändå högst upp, så nu blir det editing istället.

Här är mitt senaste lilla verk, Iron Man, i hans rymd-rustning. :)

Posted Image

Edited by PredaBot, 19 April 2006 - 16:42.


#24 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 20 April 2006 - 14:14

Denna tråd verkar ha tappat en hel del popularitet, men jag kör väl på ändå. Jag ogillar själv multi-posting, men jag tycker det är befogat efter åtminstone en edit av den förra posten, vilket nu har skett. Så här kommer min senaste kreation.

Big Barda av Jack Kirby!! :thumbsup: B)

Posted Image

#25 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 20 April 2006 - 15:49

Snyggt! :D

Jag hade inte sett Iron Man-bilden än och jag föredrar den framför Kirby-bilden...färgläggningen är gryp på båda, men jag tycker inte Big Barda är speciellt attraktiv ;)

Och jag fattar inte hur en sån här tråd inte skulle kunna vara populär...du har nog fått nåt om bakfoten ;) Keep up the good work! :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset