Hoppa till innehåll

Filmmusik


  • Please log in to reply
31 svar på detta inlägg

#26 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2 298 Inlägg:
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Postad 13 september 2005 - 10:18

David Arnold gör riktigt bra musik! Otroligt bra musik till Bond filmerna gör han, det närmaste John Barry man kan komma

<{POST_SNAPBACK}>



Dessa bägge herrar står även högt på min lista....

#27 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3 861 Inlägg:
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Postad 13 september 2005 - 16:05

jerry goldsmith är min absoluta favorit. star trek, the mummy, rambo, alien etc. john williams är ju bra, indiana jones,force theme och empire march, men jag gillar inte huvudtemat till star wars. alan silvestri är också en favorit med back to the future, predator (som innehåller i stort sett samma musik som den i bttf) en del star trek han med och the mummy returns. josef loduca såklart med sin evil dead. danny elfman med batman.

edit: och sen älskar jag att sjunga på temat till nakna pistolen av ira newborn. hur kul som helst att högljudt sjunga på den och se allas reaktioner :P eller när det är pinsamt tyst kan man nynna på det och även då observera folks reaktioner :D

Detta inlägg har redigerats av Thrai: 13 september 2005 - 16:10

The sky's the limit.

Jon var namnet:

#28 Guest_Dockland_*

Guest_Dockland_*
  • Guests

Postad 13 september 2005 - 17:24

jerry goldsmith är min absoluta favorit. star trek, the mummy, rambo, alien etc. john williams är ju bra, indiana jones,force theme och empire march, men jag gillar inte huvudtemat till star wars. alan silvestri är också en favorit med back to the future, predator (som innehåller i stort sett samma musik som den i bttf) en del star trek han med och the mummy returns. josef loduca såklart med sin evil dead. danny elfman med batman.

edit: och sen älskar jag att sjunga på temat till nakna pistolen av ira newborn. hur kul som helst att högljudt sjunga på den och se allas reaktioner :P eller när det är pinsamt tyst kan man nynna på det och även då observera folks reaktioner :D

<{POST_SNAPBACK}>


Respekt!! :D

#29 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3 861 Inlägg:
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Postad 13 september 2005 - 17:26

*bockar och bugar* :D prova själv nån gång!
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#30 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3 785 Inlägg:
  • Gender:Not Telling

Postad 26 februari 2012 - 15:22

Den här tråden får väl duga för detta tips. Jag skall försöka komma ihåg att ta del av det.

SVT2, lördag 3 mars, klockan 20.00-22.00

Veckans föreställning: Filmmusik

Låtarna som fått oss att skratta, snyfta och darra i biosalongen. Musiken ur filmer som Psycho, Citizen Kane, Star Wars, Schindler's List, James Bond och många fler. Kompositörer som Bernard Herrmann, Ennio Morricone och John Barry. En fullbemannad symfoniorkester i Albert Hall 2011.

Även i SVT24, söndag 4 mars, klockan 22.00-00.00



#31 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3 785 Inlägg:
  • Gender:Not Telling

Postad 19 februari 2013 - 15:14

We Come in Peace: Symfonisk Science fiction-konsert med Kungliga Filharmonikerna.

 

Den 15 juni äger sommarens stora symfoniska upplevelse rum i Stockholms Konserthus. En resa i ljusets hastighet, mot oändligheten och vidare!

We Come in Peace är en konsert tillägnad alla som någon gång blickat upp mot stjärnorna, med längtan i sinnet. Eller fruktan. So say we all.

I stället för att fokusera på musik från antingen film eller spel, sätter Kungliga Filharmonikerna denna gång lasersiktet på science fiction som genre; om det så rör drömmen om intelligent liv på fjärran planeter, episka rymdkrig eller fruktansvärda galaktiska monster. Musiken är hämtad från de mest älskade filmerna, tv-serierna och spelen med rymdtema och många av arrangemangen framförs här inför publik för allra första gången.

Konserten är en vidareutveckling av de så populära spelmusikkonserterna som getts tidigare år och en livslång dröm hos filmkännaren och science fiction-älskaren Orvar Säfström, känd från SVT:s Filmkrönikan. Den mytomspunna thereminen har förstås sin givna plats i konserten. Inget instrument förknippas så starkt med flygande tefat som thereminen. Konserten bjuder på spöklika ljud i musiken från The Day The Earth Stood Still och The Thing From Another World, bägge från 1951.

Vi tar oss vidare genom science fiction-genrens utveckling, via Star Wars, Star Trek, Alien, V, Close Encounters of the Third Kind och Predator – för att landa i några av de senaste årens mest största titlar inom film och spel: Avatar, Halo, Serenity, Battlestar Galactica, Prometheus och Dead Space. Självklart framförs även Richard Strauss Also Sprach Zarathustra, i vår tid starkt förknippad med den klassiska öppningsscenen i Stanley Kubricks 2001.



#32 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12 013 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Postad 19 februari 2013 - 17:28

Den där vill jag gå på. :) Hoppas jag har pengar/tid/ork att göra det.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif