Jump to content

Photo

StarGate Atlantis - Säsong 1


  • Please log in to reply
327 replies to this topic

#26 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 06 February 2007 - 18:37

Härlig trailer, va?

:urk:

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#27 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 February 2007 - 19:08

Då blir det visst inte i sammanband med SG-1 eftersom den kommer bara vara på 20:e avsnittet då.
Hur mycket sammarbete är det mellan SG-1 och Atlantis? Hur mycket blir man spoilrad i Atlantis angående SG-1?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#28 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 06 February 2007 - 19:41

Atlantis säsong 1 gick samtidigt som SG-1s åttonde säsong. Skådisar (tex Sam,Jack o Daniel) från SG-1 gör några inhopp i Atlantis. Ibland så gör de några referenser om uppdrag som har hänt under SG-1s år, händer inte så ofta iof. Det går ju att kolla på Atlantis utan att ha sett SG-1 men det blir ju vissa saker som kan spoilras.

Jag tycker det är dumt att de visar Atlantis innan SG-1s säsong 7s sista avsnitt visats. :(
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#29 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 06 February 2007 - 19:53

Jag tycker att upplägget med Atlantis låter intressantare än SG-1. Lite mer annorlunda mot det vanliga sci-fi-scenariot helt enkelt. Men eftersom jag nyligen sett avsnittet med Richard Kind (Spin City) och det var bottenlöst uselt vet jag inte om jag vill gå den vägen...
Support your local search and rescue unit - get lost.

#30 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 February 2007 - 19:59

Fast vänta tills sista avsnittet av säsong 7 hade betytt ca 7 månaders väntan innan de kunde visa Atlantis.
Är sista avsnittet en upptakt till Atlantis?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#31 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 06 February 2007 - 20:10

Fast vänta tills sista avsnittet av säsong 7 hade betytt ca 7 månaders väntan innan de kunde visa Atlantis.
Är sista avsnittet en upptakt till Atlantis?

Alltså de har ju letat efter Atlantis under säsong 6,7 (kanske längre, kommer inte ihåg riktigt) och äntligen då i avsnitt 7-21, 22 så hittar de Atlanits.

Men eftersom jag nyligen sett avsnittet med Richard Kind (Spin City) och det var bottenlöst uselt vet jag inte om jag vill gå den vägen...

Men det är ju extremt dåligt avsnitt, det finns mycket mycket mycket bättre avsnitt. :)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#32 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 February 2007 - 20:12

Slutet på SG-1 s.7 är starten för Atlantis s.1. Så enligt mig gör dom fel att börja visa Atlantis nu. Dom skulle ha väntat med den.
Men det går att följa Atlantis fast man inte sett SG-1 ändå.
Som GG säger, vissa saker kan avslöjas om SG-1 under Atlantis.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#33 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 February 2007 - 20:15

Fast vänta tills sista avsnittet av säsong 7 hade betytt ca 7 månaders väntan innan de kunde visa Atlantis.
Är sista avsnittet en upptakt till Atlantis?

Alltså de har ju letat efter Atlantis under säsong 6,7 (kanske längre, kommer inte ihåg riktigt) och äntligen då i avsnitt 7-21, 22 så hittar de Atlanits.

OK, det visste jag inte. Jag har bara sett spridda avsnitt av SG-1 säsong 1 innan. Men kan man bara se de 2 sista avsnitten av säsong 7 innan Atlantis eller är de delar av en mycket större storyline genom förgående säsonger?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#34 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 06 February 2007 - 21:10

Jag tycker att upplägget med Atlantis låter intressantare än SG-1. Lite mer annorlunda mot det vanliga sci-fi-scenariot helt enkelt. Men eftersom jag nyligen sett avsnittet med Richard Kind (Spin City) och det var bottenlöst uselt vet jag inte om jag vill gå den vägen...

Nu har jag inte sett SG1 men när Atlantis började var den mer lockande att börja se på, och avsnittet du nämner är uselt, inget vi som sett serien gillar heller.

#35 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 06 February 2007 - 21:15

Vi får väl se när vi kommer så långt, men Atlantis lockar mig som sagt mer än SG-1 (gou'alds :urk: ) och då hoppas jag att avsnittet jag sett var en engångsföreteelse. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#36 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 February 2007 - 22:02

Jag har sett trailern nu. Jag tyckte den var helfestlig och härligt parodiskt på Sci-Fi serier. :D
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#37 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 06 February 2007 - 22:09

Hur gör den parodi?

#38 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 06 February 2007 - 22:39

Riktigt dumt att börja visa Atlantis redan nu med tanke på att de bör visas kronologiskt med SG-1.
Men ändå, bättre nu än aldrig.

Winter is Coming


#39 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 February 2007 - 01:10

Hur gör den parodi?

Jag vet inte hur man förklarar för nån som inte har sett den. Den för fram ett par huvudkaraktärer som väldigt steriotypiska hjältar (En Tuff hjälte med glimten i ögat och som är bra med barn och en stark kvinna som är doktor/fotomodell) samt nämner hur skepp alltid har en massa blinkade lampor och lite överdrivet onda rymdvarelser osv samtidigt som det berättas med en norrländsdialekt och spelar signaturmelodin till A-team i bakgrunden. Som sagt, det är väldigt svårt att förklara om man inte har sett den.

Riktigt dumt att börja visa Atlantis redan nu med tanke på att de bör visas kronologiskt med SG-1.
Men ändå, bättre nu än aldrig.

Jo, det känns rätt sugit nu efter att ha hört att det är en spin-off av de sista 2 avsnittet i säsong 7. Föresten, jag ställer samma fråga igen. Kan man bara se de sista 2 avsnitten av säsong 7 utan att bli spoilad för allt som hänt de senaste 7 säsongerna eller är de 2 avsnitten del av ett större arc i SG-1 som man borde se upptackten till först?
Men jag förstår att TV6 inte vill vänta 7 månader innan de kan visa Atlantis.

Edited by Crusader, 07 February 2007 - 01:55.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#40 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 07 February 2007 - 02:20

Frelling bullshit säger jag. Att dom inte kan vänta beror helt och hållet på att dom inte vet bättre. Inkompetens! Ren idioti. Rent ut sagt tur att man redan har sett det.

Personligen är jag en kontinuitetsmänniska. Jag anser att det ska ses i ordning annars förlorar man mycket av det viktiga. Vissa raser t.ex intriduceras alldeles för tidigt annars.

Edited by Aztecface, 07 February 2007 - 02:20.

"There once was a man from Nantucket..."

#41 FAII

FAII

    Commander

  • Members
  • 252 posts

Posted 07 February 2007 - 18:12

Stargate Atlantis är faktiskt en spinoff baserad på händelser som går så långt tillbaka som 1x18 Solitudes.

Men egentligen så börjar inte hela arcen med Atlantis förrns 6x22 - "Full Circle", där Daniel Jackson läser om De Uråldrigas förlorade stad på en stentavla. SG-1 måste nu hitta Den Förlorade Staden för att hitta vapen som kan hjälpa dem i striden mot Anubis .

I 7x22 "Lost City" hittar de vad de först tror är Atlantis men som visar sig vara en utpost . I 1x01 "Rising" (Atlantis) har man satt upp en stor forskningsstation över utposten i Antarktisk och Daniel Jackson kommer på att Atlantis ligger i en annan galax; Pegasusgalaxen. Och där tar storyn vin .

Att serierna visas ur synk medför ett par smärre problem med crossovers och crossoverstorylines. Men Atlantis spoilar också mycket av SG-1 innan Atlantis kom till. En av SG-1s största förändringar och stora "Vad nu?"-frågor spoilas då man ser Daniel Jackson vid liv i "1x01 - Rising" .

Här följer några spoilers som Atlantis ger:
- Att general Hammond inte längre jobbar vid SGC. (2x02 - The Intruder)
- Att Daniel Jackson faktiskt kommer tillbaka. (1x01 - Rising)
- Att Jonas försvinner helt från serien (tja, man gissar sig till det då han inte ens nämns)
- Att Jack O'Neill lämnar serien (i 2x02 - The Intruder ser man att general Landry tagit över hans post).
- Att SG-1 hittar en ZPM i Giza.

Edited by FAII, 07 February 2007 - 18:14.


#42 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 February 2007 - 18:29

Då kanske jag borde vänta 7 månader innan jag ser Atlantis? :unsure:

Edited by Crusader, 07 February 2007 - 18:38.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#43 FAII

FAII

    Commander

  • Members
  • 252 posts

Posted 07 February 2007 - 18:45

Då kanske jag borde vänta 7 månader innan jag ser Atlantis? :unsure:

Tja, jag antar att TV6 tänker visa serierna i repris, så om du känner för det.

Edited by FAII, 07 February 2007 - 18:45.


#44 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 07 February 2007 - 19:30

Nu har jag också sett Trailern, tyckte inte det var så dåligt.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#45 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 07 February 2007 - 21:49

Då kanske jag borde vänta 7 månader innan jag ser Atlantis? :unsure:


Om du har tänkt att se Stargate SG1 hela serien och inte vill bli spoilad, ja. Vet vi att TV6 ska sända HELA Stargate förresten??
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#46 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 07 February 2007 - 21:56

Då kanske jag borde vänta 7 månader innan jag ser Atlantis? :unsure:

Kort svar, ja.

Winter is Coming


#47 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 February 2007 - 23:26

Då kanske jag borde vänta 7 månader innan jag ser Atlantis? :unsure:


Om du har tänkt att se Stargate SG1 hela serien och inte vill bli spoilad, ja. Vet vi att TV6 ska sända HELA Stargate förresten??

Med tanke på att de kallar 2007 för StarGates år så borde de. ;)

Hmm, får bestämma mig tills Mars. Hade å andra sidan varit trevligt med en serie att se fram mot på Fredagar igen.

Edited by Crusader, 07 February 2007 - 23:27.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#48 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 February 2007 - 23:41

Du ska bestämma själv om du vill följa Atlantis eller inte när det går på TV.
Finns flera som inte tittar på SG-1 men på Atlantis, och dom verkar inte ha några större problem.

Om du har en video kan du ju alltid spela in avsnitten och sen köra en maraton titt på Atlantis när TV6 kommit till s.8 :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#49 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 February 2007 - 23:46

Du ska bestämma själv om du vill följa Atlantis eller inte när det går på TV.
Finns flera som inte tittar på SG-1 men på Atlantis, och dom verkar inte ha några större problem.

Om du har en video kan du ju alltid spela in avsnitten och sen köra en maraton titt på Atlantis när TV6 kommit till s.8 :)

Jag hade tänkt göra något liknande fast med datorn då. :P
Men det blir ändå minst 7 månader tills dess. :(
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#50 FAII

FAII

    Commander

  • Members
  • 252 posts

Posted 08 February 2007 - 06:40

Du ska bestämma själv om du vill följa Atlantis eller inte när det går på TV.
Finns flera som inte tittar på SG-1 men på Atlantis, och dom verkar inte ha några större problem.

Grejen är ju det att det inte finns ett enda Stargate SG-1 avsnitt som spoilar Stargate Atlantis i förväg eftersom ZTV kör Stargate SG-1 offsync så att Atlantis-avsnitten sänds först i ordningen.