Jump to content

Photo

Beowulf


  • Please log in to reply
44 replies to this topic

#26 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 October 2007 - 12:27

För mig är det mest den visuella stilen som känns ovan och konstig i detta sammanhang. Men visst finns det även farhågor att handlingen är för bra för hollywood och kanske hade mått bättre i t.ex. en europeisk produktion?

#27 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 October 2007 - 17:17

Fyra nya TV Spots finns att se via den officiella hemsidan. Välj "VIDEO" och sedan "TV SPOTS".

Jag är fortsatt tveksam till den visuella biten men lite sugen på att se filmen är jag trots allt.

EDIT: TV SPOTS 2 och 4 var klart bäst.

Edited by Cartman, 18 October 2007 - 17:20.


#28 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 October 2007 - 16:00

Ny poster (översnubblad på CanMag):
[img]http://imgred.com/tn/http://www.canmag.com/images/front/movies20074/beowulfp2.jpg[/img] <<-- Klicka för större!

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#29 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 October 2007 - 16:05

Läcker färgsättning och fint med molnen i bakgrunden. :)

#30 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 November 2007 - 13:58

Bloody Disgusting - Watch Beowulf's Bloody Battle With Giant Sea Creatures!

Source: Yahoo! Movies

Wednesday, October 31, 2007
Get more Beowulf news

If you head on over to Yahoo! Movies you can check out an insane new clip from Paramount's Beowulf, which hits theaters in 3-D on November 16. The clip features Beowulf (Ray Winstone) being attacked by giant creatures in the ocean. Beowulf is the oldest written English language myth about a Scandinavian warrior takes on the legendary monster, Grendel.


Tjaaa, varför inte. Men ni vet vad jag tycker om den visuella stilen... ;)

#31 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 November 2007 - 14:34

CominSoon.Net - New Beowulf IMAX 3D Trailer and Featurette!

Source: ComingSoon.net on November 8, 2007

Word is coming in that Beowulf is a must-see in IMAX 3D, and now we've got two new links for you that will take you to a new IMAX 3D trailer and featurette for the Robert Zemeckis film, opening November 16. The movie features the captured performances of Angelina Jolie, Anthony Hopkins, Ray Winstone, John Malkovich, Brendan Gleeson, Dominic Keating, Alison Lohman and Robin Wright Penn.

You can watch the new trailer here and featurette here!



#32 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 November 2007 - 11:16

Beowulf Gets Official Reviews - CanMag

I have been getting alerts of strikingly positive reviews of Beowulf left and right -- especially when seen in any one of the three 3D formats -- and I was hoping to lower the hype a bit by finding some official, negative reviews.

THR and Variety are always a good bet, but only one wasn't stoked on it.


Official Reviews: Beowulf

In an attempt to lower expectations of Beowulf down a notch, I had hoped these reviews would do the trick. In short, I was only half successful.

Variety:

Further advancing the much-vaunted performance-capture technology he unleashed with "The Polar Express," director Robert Zemeckis delivers a muscular, sometimes stirring but ultimately soulless reinterpretation of "Beowulf." For all its visual sweep and propulsively violent action, this bloodthirsty rendition of the Old English epic can't overcome the disadvantage of being enacted by digital waxworks rather than flesh-and-blood Danes and demons. Clearly targeting the "300" crowd with its commercially shrewd combo of revisionist mythology and gory mayhem, pic should draw rousing biz worldwide, particularly from younger audiences.


The Hollywood Reporter:

Director Robert Zemeckis not only deploys 21st century movie technology at its finest to turn the heroic poem into a vibrant, nerve-tingling piece of pop culture, but his film actually makes sense of "Beowulf."

... But here lies Zemeckis' keen pop sensibility. He means to avoid Woody Allen's "Beowulf" by tapping into both the "Lord of the Rings" crowd and "Knocked Up" enthusiasts. The gruesome violence and male and female near nudity -- about as bold as a PG-13 rating will allow -- mixed together with ribald humor make "Beowulf" a waggish bit of postmodern fun. It may raise the eyebrows of English Lit professors but will quicken the pulse of everyone else.


Variety doesn't help my attempt that much either. Right after they blast the film they mention how it should make lots of money at the box office. What does that say? Read the full reviews of Beowulf by clicking the bold links above.


Edited by XC, 13 November 2007 - 11:17.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#33 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 November 2007 - 17:04

Frågan är ju om filmen kommer till sin rätt på en vanlig biograf?

#34 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 November 2007 - 17:25

SF-Bokhandeln har en tävling där man kan vinna fina priser

Första till tredje pris - 2 biobiljetter, keps, nyckelring.

Fjärde till tionde pris - 2 biobiljetter.

Tävlingen återfinns här


Filmen har även fått en svensk hemsida

#35 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 14 November 2007 - 20:33

Frågan är ju om filmen kommer till sin rätt på en vanlig biograf?

Det tror jag, men nyckelorden för filmen är nog just "pop culture". Man får ta den för en stunds god fantasy-action och inte lägga för mycket vikt på historien bakom. Rotten Tomatoes ger den 82% överlag, det är ett gott tecken.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#36 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 November 2007 - 13:22

Agreed. Jag tänker även på den visuella biten och att den i usa går upp på IMAX biografer. Kan tänka mig att den visuella biten blir avsevärt mycket bättre i det formatet. :)

#37 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 May 2008 - 15:16

Sådär, då har jag äntligen sett om filmen på ett ordentligt sätt (första gången var en "fulversion" på nätet och då kom den inte till rätta). Jag måste säga att jag överlag är positivt överraskad av filmen. Den visuella stilen är på sina ställen inte så övertygande, jag tänkter främst på att det var rätt onödigt att animera över alla karaktärer. Animeringen passar bra in på miljöer, monster, effekter och så vidare men när det kommer till själva huvudkaraktärerna känns det inte lika övertygande.

Handlingen är dock det som får filmen att stå ut. Inte för att jag har full koll på hur pass korrekt återgiven den är, men det kvittar så länge man inte sitter och stör sig på en massa fel hit och dit. Vilket jag inte gjorde. Jag tycker att det är en bitvis väldigt fin och smått sorglig handling där man har spetsat till det med maffiga scener av strid.

Castingen är både bra och mindre bra. Ray Winstone är nästan klockren som Beowulf och likaså är Robin Wright Penn som Wealthow. Dock känns Anthony Hopkins (Hrothgar), John Malkovich (Unferth) (dock ska det sägas att han har en ljuvlig röst att lyssna på i den här filmen) men framförallt Angelina Jolie som Grendel's mamma helt felcastade.

Sedan upptäckte jag först nu att man castade Crispin Glover som Grendel. Hur kan man slösa bort en sådan talang på att få spela den rollen. Visst, Grendel i filmen är snyggt gjord och en väldigt trovärdig och intressant karaktär men det kanske hade räckt med att Crispin Glover gjort rösten och någon annan fått göra resterande av karaktären?

Nåväl, överlag är filmen som sagt mycket sevärd och detta väger över det negativa som filmen lämnar efter sig. En film som jag säkert kommer få mycket glädje i när jag ser om den under årens lopp.

#38 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 August 2010 - 19:39

Dagens film på schemat!

Vi börjar med den visuella biten: Den funkar här och där och ibland skär det sig totalt. Oftast hamnar man i ett mellanläge där det bara är tur att resten av filmen är intressant så man kan förlåta känslan av att sitta och titta på när någon annan spelar TV-Spel. Speciellt drottningen kändes kändes på tok för stel och odynamisk i framtoningen. Jag är ju dessutom så pantad så jag inte riktigt fattar vitsen med performance capture... OK i roller som Grendel och till och med Grendels Mamma, där kan det vara befogat; men resten? Hela filmen? Beowulf sagan brukar alltid vara intressant, har sett några adaptioner nu och jag kan säga så mycket om att Beowulf i denna tappning är helt OK den känns verkligen som något nytt. Musiken är OK - gillade låten som spelades i eftertexterna. En trevlig och välskriven äventyrsfilm på det hela taget.

Och när är Angelina Jolie inte misscastad? :P

Edited by XC, 17 August 2010 - 19:44.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#39 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 August 2010 - 19:55

Först vill jag bara säga till mitt försvar att jag måste ha varit "under the influence" av något starkt då jag såg filmen 12 maj 2008. ;)

Jag såg om filmen i början av Juli och skrev då bland annat följande.

Spoiler


Och nej! Du är inte pantad XC. När jag sett om filmen (vilket blivit ett par gånger sedan senast) så reagerar jag mer och mer på att man gör hela filmen i performance capture. Det känns, som du säger, berättigat när det gäller Grendel och mamman. I det fallet med Grendel är det ju nödvändigt om han ska se ut som han gör i filmen. Det hade man ju knappast lyckats med på annat sätt. Men som sagt, hela filmen? Nääää. Sedan är det en annan sak att få filmens miljöer och liknande att se ut som dom gör, men filmen i sig tjänar ju inte mycket av att vara så "plastig".

Din upplevelse blev lite som jag hade förväntat mig och det får ju ses som positivt att det inte blev en toksågning av filmen (även om det också hade varit trevligt att läsa :D). Det finns ju en till filmatisering som känns mer intressant och seriös. Återstår att se om man får chansen att se den filmen någon gång.

Och på din sista fråga så kan jag inte ge dig något svar. Det är ett av livets allra största mysterium. ;)

Edited by Cartman, 03 September 2010 - 17:45.


#40 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 17 August 2010 - 20:29

Fast har man sett Avatar blir ju poängen med performance capture rätt uppenbar. Så även i den här filmen om man tänker på hur Ray Winstone som spelar Beowulf egentligen ser ut:


Poängen är att Beowulf faktiskt fortfarande spelas av Winstone och inte bara har hans röst: även minspel och rörelser ingår. I senaste numret av Empire ingår en intressant intervju med Zemeckis, Spielberg och Cameron om just performance capture. Klart läsvärd.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#41 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 August 2010 - 21:15

Jag kan förstå poängen att använda performance capture i tex Avatar - vad jag inte förstår är vitsen att göra det med alla karaktärer i en hel film. Att säga att även röst och miner ingår är väl en sanning med modifikation? Jag upplevde det snarare tvärt om - de flesta av karaktärerna kändes stela och tillrättalagda.

@Carty: Jag märkte rätt tidigt in i filmen att den inte skulle platsa för en sågning - och att du hade helt rätt när du sade att det antagligen inte skulle hamna i mellansegmentet heller. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#42 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 18 August 2010 - 07:39

Jag kan förstå poängen att använda performance capture i tex Avatar - vad jag inte förstår är vitsen att göra det med alla karaktärer i en hel film. Att säga att även röst och miner ingår är väl en sanning med modifikation? Jag upplevde det snarare tvärt om - de flesta av karaktärerna kändes stela och tillrättalagda.



Jo, nu är ju Beowulf som en tidig film med tekniken inte direkt fulländad. Jag håller med om att den kändes rätt yxig och blir något slags mellanting av tecknat och vanlig film. Men jag tror definitivt på hela filmer gjorda med tekniken. Kommande Tintin är ju ett exempel på det som jag är nyfiken på.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#43 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 August 2010 - 15:28

Jag förstår både argumenten för och emot performance capture. När den är som i LotR och Avatar så är den verkligen bra. Medans (som du säger Fiskrens) hamnar i ett mellanläge av tecknat och vanlig film i just Beowulf.

@XC: Ditt betyg hamnade ungefär där jag hade förväntat mig att det skulle landa. Det är en sådan där typisk "antingen eller"-film. Sågningar är ju trevliga på sitt sätt, men jag är trots allt glad att du slapp en sådan då det hade indikerat på att du fått en sämre filmupplevelse. :)

#44 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 August 2010 - 16:17

Storyn är på tok för bra för att man skall kunna såga den, och det känns fel att göra det enkom på det visuella. :)

Fiskrens har iofs rätt i att tekniken kommer förbättra och på sikt till och med kanske bli bättre än traditionell CGI. Kanske är min återhållsamhet för tekniken att jag är lite orolig för att den skall missbrukas - att skönhetsfläckar kommer putsas bort i samma utsträckning som bilder photoshoppas idag. Jag ser det iaf inte som någon tillfällighet att de karaktärer som kändes mest misslyckade i filmen kvar kvinnor.

Eller också är det jag om är paranoid... :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#45 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 August 2010 - 16:38

Nej, men du har rätt. :) Kvinnorna är ju bra stereotypa. Inte bara till utseende utan även till deras sätt att vara. Men där är nog även filmens manus (och dess författare) en bov i dramat. Man har nog medvetet gjort så då jag ser en tydlig "grabb-stämpel" över hela filmen. Visst var det säkert en och annan männsiska bordus på den tiden då det är sagt att berättlesen utspelar sig under, man knappast så mycket som är påtagligt i filmen. ;)

Sedan är det säkert så att tekniken kommer att förfinas och kanske på sikt vara det nya verktyget istället för traditionell CGI. Problemet är ju det du nämner, att allt får en sådan där äckligt finputsad och tillrättalagd yta. Att ingenting kan få vara spretigt, skitigt och fult om det behövs. Lite av det problemet som finns när man envisas med att ge ut alla klassiska filmer på Blu-ray. Visst, en del blir säkert en bättre uppelevelse, men vissa filmer är ju ämnade att både se ut och kännas att dom har en massa år på nacken.

Edited by Cartman, 18 August 2010 - 16:39.