Jump to content

Photo

Wheel of Time 11 - Knife of Dreams


  • Please log in to reply
76 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 17 June 2004 - 19:00

Jan 2005 Knife of Dreams (Wheel of Time, book 11) by Robert Jordan


Så nu kommer bok 11 i Wheel of Time serien .

Bok 10 var faktisk görtråkig :rolleyes: vet ej om jag orkar läsa bok 11 , fasy har man läst de andra mste man ju nästan läsa denna också :rolleyes:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#2 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 17 June 2004 - 19:20

Gav upp efter 4-5 böcker tror jag...tråkig serie..
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 17 June 2004 - 19:37

Jag gillar serien. Visserligen har det blivit lite utdraget på sistone, men det tror jag känns mindre när alla böcker kommit ut. Som det är nu så irriteras man av att man är tvungen att vänta ytterligare 2 år innan man får läsa fortsättningen varje gång.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 17 June 2004 - 19:57

Det är just ädrför jag slutade läsa serien. Läser allt åd det är klart :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#5 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 17 June 2004 - 20:17

Mmmm...det var trist när det kom ut en ny bok och man hade glömt vad som skedde i den förra...
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#6 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 17 June 2004 - 23:12

Jag antar att ni pratar om den engelska numreringen? Jag har läst 10,5 av de svenska böckerna nämligen :) och det motsvarar väl 5,25 på engelska väl?
Först läste jag de tio första ganska snabbt, men sedan kolliderade min läsning med någon annan som lånade samma serie på bibblan, och pga av väntetiden så kom jag av mig. Jag gick på gymnasiet då och hade inte riktigt råd att köpa böckerna heller. Ett par år senare försökte jag ta upp det igen, men det gick inte så värst, därav den halva boken :D
Jag tycker de var riktigt bra allihopa, även om jag har väldigt svårt att förstå hur sjutton det ska kunna fortsätta mer än dubbelt så lång som jag redan har läst.... :wacko:
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#7 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 17 June 2004 - 23:19

WoT är egentligen en jättelik fantasysåpa med otroligt många karaktärer, så det är inte så svårt... Då slutade du alldeles innan det bästa.. ;) Slutet på box 6 (imho)

Annars har jag upptäckt att WoT går cycliskt. Var tredje bok så händer det något omvälvande (Bok 3, Bok 6 och Bok 9 än så länge, medan de andra två böckerna i den här cykeln egentligen bara positionerar karaktärerna.

Tror att mycket av frustrationen med böckerna bygger på att det inte händer så mycket, och sedan är man tvungen att vänta ett bra tag på nästa bok. Det har förresten kommit en prequel oxo, om ni lyckats missa den.. :)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#8 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 18 June 2004 - 00:23

Hmm, jag får väl läsa ett par böcker till då, så får jag vara nöjd sedan. Fast om jag väl kommer igång igen så kommer jag nog vilja fortsätta... å så var det Vampire Chronicles också... :)
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#9 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 18 June 2004 - 07:01

WoT är egentligen en jättelik fantasysåpa med otroligt många karaktärer, så det är inte så svårt... Då slutade du alldeles innan det bästa..  Slutet på box 6 (imho)


Fantasysåpa? De kanske borde filma den och sända istället för alla andra såpor som går på teven.. :D
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#10 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 18 June 2004 - 15:21

De kanske borde filma den och sända istället för alla andra såpor som går på teven


Det har jag tyckt länge :D

Man kan få många säsonger där ;)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#11 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 19 June 2004 - 20:37

Ja en riktigt långkörare..och som alla andra såpor så gör det inget om man missar avsnitt eftersom storyn ändå inte rör sig framåt så fort...

Edited by Mara Jade, 20 June 2004 - 09:55.

Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#12 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 20 June 2004 - 09:40

He He , det har du rätt i MJ ;)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#13 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 20 June 2004 - 11:50

Men i dagens klimat ksulle dne ju få gå tre avsnitt innan den lades ned, så.... :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#14 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 20 June 2004 - 11:55

Tyvärr så har du nog rätt i det Capshaw...
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#15 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 20 June 2004 - 12:40

Arrrrg tyvärr har du nog rätt ja .

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#16 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 05 June 2005 - 17:16

Robert Jordan's KNIFE OF DREAMS, Book Eleven of The Wheel of Time™, to go on-sale October 11, 2005!

Internationally bestselling author Robert Jordan's eleventh book in his wildly popular The Wheel of Time series, Knife of Dreams (A Tor hardcover; 704 pages; $29.95; 0-312-87307-7), will go on-sale nation-wide this October 11, 2005. Knife of Dreams will be the second to last book in the highly acclaimed The Wheel of Time™ series, the last three books of which have all been #1 New York Times bestsellers.

Jordan, who is a graduate of The Citadel, the Military College of South Carolina, with a degree in physics, has been lauded by The New York Times for his extraordinary story-telling ability: "the books' battle scenes have the breathless urgency of firsthand experience, and the ambiguities in these novels-the evil laced into the forces of good, the dangers latent in any promised salvation, the sense of the unavoidable onslaught of unpredictable events-bear the marks of American national experience during the last three decades, just as the experience of the First World War and its aftermath gave its imprint to Tolkien's work."

In Knife of Dreams, the dead are walking, men are dying impossible deaths, and it seems as though reality itself has become unstable: all are signs of the imminence of the Last Battle, when Rand al'Thor, the Dragon Reborn, must confront the Dark One as humanity's only hope. But Rand dares not fight until he possesses all the surviving seals on the Dark One's prison. And he faces other dangers-there are those among the Forsaken who will go to any length to see him dead . . . The winds of time have become a storm, and things that everyone believed were fixed in place forever are changing before their eyes. Now Rand must ride those storm winds, or the Dark One will triumph.

With over 12 million copies of The Wheel of Time series sold in North America, Tor will be publishing Knife of Dreams with an announced first printing of a million copies. As part of its marketing campaign, Tor will be promoting the Knife of Dreams with an Internet Hunt where participants will have the opportunity to navigate through twelve sites by solving a series of riddles.

Multiple prizes are planned for winning participants. In June, Tor will announce the internet hunt on participating Jordan websites and other mainstream and genre sites. Participants will be directed to a Knife of Dreams site (url to come) to register themselves for the hunt.


Ja jag har jo läst de andra så denna er jo ett måste , fast jag tyckte bok 9 och 10 var väldigt sega.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#17 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 June 2005 - 17:54

Då har man något att se fram emot på hösten :)

Fast det får bli att gå till biblioteket att låna den.
*påminnelse till mig själv: Gå till bibblan och boka den*
Om jag inte väntar tills jag köpt den i pocketformat (ska vara från Orbits förlag i England) men då får jag ju vänta ca. 1 år till.
Men då kanske jag hinner att läsa dom på svenska så att man är 'up-to-date' :P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#18 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 05 June 2005 - 20:23

Slutar en här lika frusterande som de tidigare så skriker jag.. :P

Och väntar några år på nästa bok..

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 June 2005 - 11:41

:thumbsup:

Ngn som vet hur lång tid kan översättningen beräknas ta?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 June 2005 - 12:17

:thumbsup:

Ngn som vet hur lång tid kan översättningen beräknas ta?

<{POST_SNAPBACK}>


Brukar väl ta ca. 6 månader - 1 år, men jag är inte säker.
Det enda jag vet är att efter den har kommit ur på svenska så brukar det ta ca. 1 år innan pocketen kommer.

Sen får man ju räkna med att den delas upp i två på svenska (som jag tycker är för j*vligt)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#21 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 June 2005 - 14:56

*nickar*

Stämmer nog med 6-12mån... Borde jag ha kommit ihåg, när jag började läsa tWoT/SoDÅ så hade endast de 3 första böcera översatts. :blush: Tack för påminnelsen Georgia. Nu gäller att fundera ut om man skall läsa boken på Svenska eller Engelska... :D

Edited by XC-SE, 06 June 2005 - 14:57.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#22 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 06 June 2005 - 16:27

Engelska ;)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#23 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 June 2005 - 17:37

Tsss... Få se hur jag gör...

En fråga bara... Läste följande på WotMania:

KoD Prologue Released
If you are interested in reading the KoD prologue, go out to your local bookstore and pick up the paperback version of New Spring - the prologue is in there! The prologue is titled "Embers Falling on Dry Grass" and there are already people posting about it on the WoT MB. Go out, pick that bad boy up, and enjoy some new WoT goodness.


Jag lånade och läste Begynnelsen (är inte det New Springs svenska titel) via biblioteket. Titeln är bekant, men minns någon (eller äger boken) om denna prolog även finns med i den svenska utgåvan.

Med min tur så finns det väl inte en enda på detta forum som läst böckerna på svenska... :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#24 The wiz of dark magic

The wiz of dark magic

    Ensign

  • Members
  • 36 posts
  • Location:hemstad norrköping

Posted 06 August 2005 - 15:10

jag har begynnelsen på svenska om det var det du mena. och jag såg inte att det var nån prolog med även om jag inte läste allt för noga
ett visdoms ord: morgonstund har guld i mun

#25 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 August 2005 - 15:52

Begynnelsen är New Spring, som först skrevs som en kort novell och går att läsa i Legends som Robert Silverberg? givit ut i 3 böcker innehållande korta noveller av olika författare. Senare har Jordan förlängt den till bokformat.

Prologen från KoD som ska finnas i New Spring, måste vara en nyutgåva/nytryckning. För den finns inte i pocketen som kom förra året.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.