Jump to content

Photo

Harry potter 6 diskussion


  • Please log in to reply
37 replies to this topic

#1 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 21 July 2005 - 21:04

Startar en ny tråd om HP där man kan diskutera tex slutet.

Så vill du inte se spoiler så läs inte denna tråden :)
Ni andra är välkomen att posta komentera.


Edit: Stavningen i rubriken. /Moderator :)

Edited by Marie Morot, 21 July 2005 - 21:27.


#2 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 21 July 2005 - 21:08

På vems sida tror ni att Snape igentligen står på?

Tror ni att Dumbledore är sten död, och inte kan återkomma på något sätt?

#3 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 21 July 2005 - 22:11

På vems sida tror ni att Snape igentligen står på?

Tror ni att Dumbledore är sten död, och inte kan återkomma på något sätt?

<{POST_SNAPBACK}>

Hade du frågat för några dagar sedan så hade jag sagt att Snape fortfarande står på den goda sidan, och att Dumbledore offrade sig för Snapes och Dracos skull - inte bara för att den här Obrytbara Eden skulle tagit livet av både Snape och Draco om de inte fullföljt sitt (påtvingade?) åtagande att döda Dumbledore, utan också för att det ger Fenixorden den perfekta agenten hos Dödsätarna (Snape måste ju stå högt i kurs hos Voldemort nu). Dumbledore har ju hela tiden trott på Snape, och jag har inte kunnat tro att han skulle kunna ha fel - Dumbledore är ju HP-seriens egen Gandalf, kan man säga.

Men idag är jag inte längre lika säker. En lång intervju med J.K. Rowling på MuggleNet och LeakyCauldron visar att väldigt många läsare misstagit sig på henne. Vi har trott oss se en bokserie med ett visst djup, och har sett saker som uppenbarligen aldrig var menade att finnas med. Nu när Rowling slutligen klargjort sina intentioner med vissa karaktärer, så ser vi att hon nog aldrig var den fantomförfattare som alla trott. Det här är ingen ny klassiker i stil med Sagan om Ringen eller Narnia-böckerna; det är bara vanliga barnböcker, med enkla, ytliga resolutioner.
Och det gör att jag i nuläget inte vågar tro på att Snape verkligen har alla dessa multipla bottnar som vi så länge letat efter. Han kanske är precis det han skildras som i HBP - en förrädare, som passade på tillfället att döda en hatad fiende. Och Dumbledore var inte så vis som alla trodde; han ville tro alla om gott, vilket till slut straffade sig...
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#4 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 21 July 2005 - 23:50

Jag hoppas verklinge på att det är något i stil med att "Dumbledore offrade sig för Snapes och Dracos skull" annars käns det ganska B, är verkligen Dumbledore så förbaskat godtrogen.

Det känns riktigt tråkigt om Snape är genomond, då är allt svart och vit i HP värden. En sak jag reflexterade över, om till och med Dumbledore beter sig så arogant, använder sin magi på ett sådant förnedrande sätt mot Harrys fosterföräldrar, inte undra på att de hatar allt vad magiker är, de är en sak att straffa dem för dålig uppfostran, vilket han inte gör.

Om man bortser från Harry har någon magiker/magisk varelse varit hyggliga mot dem, och uppträtt vad som ansers rimlig mänsklig etik i böckerna.

#5 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 22 July 2005 - 01:38

Jag hoppas verklinge på att det är något i stil med att "Dumbledore offrade sig för Snapes och Dracos skull" annars käns det ganska B, är verkligen Dumbledore så förbaskat godtrogen.

<{POST_SNAPBACK}>

Som jag redan nämnt så hoppas jag det, jag också. Men den här intervjun på The Leaky Cauldron som jag talade om gör att jag börjar bli osäker. Ett utdrag, aningen omredigerat:

ES: I know Dumbledore likes to see the good in people but he seems trusting almost to the point of recklessness sometimes. How can someone so intelligent  be so blind with regard to certain things?

JKR: Well, there is information on that to come, in seven. But I would say that I think it has been demonstrated, particularly in books five and six that immense brainpower does not protect you from emotional mistakes and I think Dumbledore really exemplifies that. In fact, I would tend to think that being very, very intelligent might create some problems and it has done for Dumbledore, because his wisdom has isolated him, and I think you can see that in the books, because where is his equal, where is his confidante, where is his partner? He has none of those things. He’s always the one who gives, he’s always the one who has the insight and has the knowledge. So I think that, while I ask the reader to accept that McGonagall is a very worthy second in command, she is not an equal. You have a slightly circuitous answer, but I can't get much closer than that.

Rowling säger ingenting rätt ut här - hon ger ju oftast vaga svar för att inte röja för mycket av spänningen av förväntningarna - men man får ett intryck av att hon faktiskt har för avsikt att demonstrera att Dumbledore hade fel här.

Det känns riktigt tråkigt om Snape är genomond, då är allt svart och vit i HP värden. En sak jag reflexterade över, om till och med Dumbledore beter sig så arogant, använder sin magi på ett sådant förnedrande sätt mot Harrys fosterföräldrar, inte undra på att de hatar allt vad magiker är, de är en sak att straffa dem för dålig uppfostran, vilket han inte gör.

Om man bortser från Harry har någon magiker/magisk varelse varit hyggliga mot dem, och uppträtt vad som ansers rimlig mänsklig etik i böckerna.

Det där är någonting som jag och mina bröder själva funderat på många gånger. I bland framställs världen i HP-böckerna som tämligen orättvis och oreglerad. Redan när jag läste Philosopher's Stone reagerade jag kraftigt mot poängutdelningen i slutet av boken. Terminen var över och Slytherins elevhem hade redan utsetts till vinnare av elevhemscupen (man hade dekorerat rummet i Slytherins färger), medan Gryffindor hamnade sist av de fyra elevhemmen. Då började Dumbledore plötsligt dela ut poäng till höger och vänster för de prestationer Harry & co gjort i samband med att de stoppade stölden av De Vises Sten - en artifakt vars existens ju inte ens skulle vara känd för eleverna på skolan. Och genom en fantastisk slump(?) fick Gryffindor precis så många poäng att de passerade Slytherin och kunde vinna cupen. Den sekvensen kändes grym och orättvis, tyckte jag. Hur upplevde eleverna i Slytherin det nederlaget, när deras egen rektor helt godtyckligt delade ut en massa poäng, och kostade deras elevhem segern? De onda trollkarlarna brukar komma från Slytherin, sägs det i böckerna - det är väl inte så konstigt, när eleverna behandlas på det sättet.
Och bristen på ordentliga regelverk märks på många andra ställen i böckerna också, inte bara i det godtyckliga utdelandet och tillbakadragandet av poäng i elevhemscupen.


Jag refererade till en intervju med J.K. Rowling längre upp. Det är väl lika bra att jag postar länkarna till de första delarna, för den som är intresserad. Massiva spoilers, förstås - även om hon inte säger någonting om hur bok 7 slutar, så finns det en del annat som man får reda på.
Del 1, Del 2. Fler delar dyker upp på Leaky Cauldron senare.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#6 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 22 July 2005 - 13:48

Om boken verkligne blir så svart/vit simpel som du fruktar är slutet lätt att gissa. Potter besegrar Voldermor, tar ut en fruktansvärd hämd på Snapes, ser till att att ministern av magi blir avsatt och ersatt av Rons pappa och gifter sig med Hemonie. :D

#7 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 22 July 2005 - 16:06

Om boken verkligne blir så svart/vit simpel som du fruktar är slutet lätt att gissa. Potter besegrar Voldermor, tar ut en fruktansvärd hämd på Snapes, ser till att att ministern av magi blir avsatt och ersatt av Rons pappa och gifter sig med Hemonie.  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Du läste tydligen inte intervjuerna som jag länkade till. Spoilerskydd för säkerhets skull - även om det mesta är kommentarer på bok 1-5, kommer vi nu in på förhållanden i bok 7, och vad Rowling själv sagt.
Det blir Ron och Hermione, och enligt Rowling själv så har hon alltid haft för avsikt att det ska bli så. Hon påstår sig ha lämnat ledtrådar stora som städ i de tidigare böcker, och är genuint förvånad över att många av fansen inte fattat detta.
Jag nämnde i en annan tråd att jag är extremt missnöjd med boken och Rowlings efterföljande uttalanden. Det här är anledningen. Jag och min familj, liksom tusentals fans runt om i världen, har ända sedan starten på bokserien tyckt att det är uppenbart att Harry och Hermione är menade för varandra. Det är åtskilliga gånger som de två gemensamt löst problemen utan att Ron varit med, Hermione har alltid ställt upp på Harry, båda har ständigt varandra i tankarna, och i bok 5 har de kommit så långt att de inte ens behöver öppna mun för att den andre av dem ska veta vad de tänker. Och när Hermione slås ut av Dödsätarna i Order of the Phoenix blir Harry livrädd för att hon ska vara död. Även Ron, Ginny och Luna skadades, men det är Hermione som han fokuserar på.
Ron och Hermione å andra sidan har käbblat och varit osams genom hela bokserien. Vi behöver bara titta på Prisoner of Azkaban, där Ron anklagar hennes katt för att ha dödat hans råtta, och anklagar henne för att inte bry sig om andras husdjur. Han förstör till och med julfesten för henne (jag tror det var julfesten), genom att kommentera att "Scabbers hade nog också tyckt om maten - om han inte blivit uppäten!".
Vid julklappsutdelningen i Order of the Phoenix visar Ron också att han inte förstår hennes person för fem öre. Harry ger henne en bok som hon blir väldigt glad över och förklarar att det var precis vad hon önskade, medan Ron ger henne... parfym. Hermiones finner ingenting bättre att säga än att det var en "ovanlig doft".

Allt var upplagt för att Harry och Hermione, men i Half-Blood Prince gör hon plötsligt en 180-graderssväng och blir en helt annan person. Hermione, den för sin ålder mogna plugghästen och förkämpen för husalvernas rättigheter med en mycket stark känsla för vad som är rätt och fel, börjar plötsligt agera som en svartsjuk, omogen "fjortis". Hon blir avundsjuk på Harry för att han lyckas få bättre betyg än henne i något ämne, ignorerar okaraktäristiskt hans farhågor angående Snape och Draco, börjar förfölja Ron när han får intresse för Lavender och skickar t.o.m. fåglar på honom för att förstöra hans dejt, fuskar och kastar trollformler på Rons konkurrenter för att garantera honom en plats i laget, och börjar själv dejta en kille (samma som hon förtrollade, dessutom) för att försöka göra Ron avundsjuk. Av engagemanget för husalverna syns intet. Harry funderar på hur hon ska reagera när han ärver ägandet av husalven Kreacher från Sirius, men hon tar ingen notis om det.

J.K. Rowling förklarade i den här intervjun att vissa karaktärer tagit sig ett eget liv och gör lite som de själva vill. Detta gäller i synnerhet Hermione säger hon, och jag antar att det betyder att Hermione blivit någonting som Rowling aldrig hade för avsikt att hon skulle bli. Och istället för att anpassa sig till verkligheten som den blivit, så tvingar hon Hermione tillbaka in i ledet, och förstör henne samtidigt helt som karaktär. (Det är flera andra av karaktärerna som agerar okaraktäristiskt, men det drabbar Hermione hårdast).
Jag och många, många andra fans är väldigt upprörda över det.

Detta om boken, men dessutom visar Rowling en enorm brist på förståelse för Harry/Hermione-fansen i de här intervjuerna. Hon hävdar på fullt allvar att hon lagt ut mängder med uppenbara ledtrådar om att Ron och Hermione hör ihop, och uppmanar alla som inte sett det att läsa böckerna på nytt. Hon vill inte själv ta ordet "delusional" i sin mun, men skrattar gott när de två intervjuarna (själva inbitna Ron/Hermione-fans) förlöjligar Harry/Hermione-fansen som villfarna, självbedragande, militanta Ron-hatare.
När hon uttalat sig om andra, mindre sannolika kombinationer som t.ex. Draco/Hermione (jo, det finns fans för alla typer av relationer) så har Rowling diplomatiskt förkastat idén med att det inte är någon bra idé att tro att man skulle kunna omvända ruttna karaktärer, men Harry/Hermione-fansen avfärdas som inbilska dårar...
Som sagt, det är många fans som är väldigt upprörda just nu... Åtskilliga har tappat förtroende för JKR som författare och/eller person.

Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#8 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 22 July 2005 - 16:53

Nu har jag också läst ut boken!

Och jag tycker den var bra rakt igenom, faktiskt. Varumärket Harry Potter står för kvalité, och så är fallet även med denna bok. Angående Dumbledores död så kom i alla fall jag att tänka på Obi wan Kenobi (Star Wars, som alla vet) och hans död. Jag tror inte att Dumbledore kommer att komma tillbaka, men hans ande kommer vara närvarande i nästa bok. Jag tycker boken slutade bra även om det var en ganska lätt lösning att låta Snape döda Dumbledore. Jag anade flera hundra sidor i förväg att det var Dumbledore som skulle dö. Jag är tveksam om Snape och Malfoy är riktigt onda. Boken bygger upp en bra stämning inför nästa, avslutande del av HP-sagan. Jag antar att slutet kommer vara väldigt givet och förutsägbart, men samtidigt storslaget och bra. Vi lär väl få vänta minst 2 år på fortsättningen...

Angående Ron och Hermione har jag ingenting emot det, och det är verkligen inget jag stör mig på. Jag tycker det känns minst lika naturligt att det blev dom två som om Harry och Hermione skulle bli tillsammans.

Vad tror ni om nästa bok? Kommer den att utspela sig mycket på Hogwarts eller kommer Harry och de andra åka runt och leta efter resterande bitar av Voldemorts själ?

Harry Potter böckerna har aldrig varit något mästerverk, men de är väldigt, väldigt bra böcker. Och Rowling har fått en hel generation, som aldrig skulle röra en bok, att läsa, och det är det inte många som kan skryta med.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#9 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 22 July 2005 - 17:12

Groundsplitter: Håller helt med dig om problemet, Ron/Hermione,

Hon hävdar på fullt allvar att hon lagt ut mängder med uppenbara ledtrådar om att Ron och Hermione hör ihop,

De måste jag fulkomligt missat, liksom alla andra...

Spidde: Tror att de kommer att handla om när Potter reser runt för att jaga Voldemorts själ men den slutgiltiga uppgörelsen kommer att ske i Hogwarts. Vist de skulle vara väldigt uppfriskande om Harry/Hermione inte blev ihop. För hur många gånger har vi inte sätt hjälten/hjältinnan få ihop det i slutet.

Men angående Ron/Hermione, vist kärlek kan slå till när som helst hur som helst, men måste Hermione fulständigt ändra karaktär för det. Hon verkar inte var den lättpåverkade personen i de övriga böckerna. Se Groundsplitter inlägg. HP sagan börjar kännas som Matrix, i början var den skitbra, men sedan bara flummar den ut.

Edited by rehnvall, 22 July 2005 - 17:14.


#10 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 22 July 2005 - 19:15

Jag håller inte riktigt med dig, jag tycker alltid att HP har hållit en hög kvalité rakt igenom. Däremot har Rowling insett att både fansen och karaktärerna åldrats. Böckerna har blivit mer "vuxna" i takt med detta. När jag köpte min första Harry Potter bok var jag knappt 12 år (jag tror jag avr bland de första som köpte den svenska översättningen, jag köpte den när den var helt färsk :D ) och idag är jag 18. Jag tycker fortfarande Harry Potter böckerna känns aktuella och bra, och de har utvecklats på ett bra sätt sida vid sida med mig...Man måste inse att det inte är samma Harry Potter vi läser om nu som man gjorde för sex år sen.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#11 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 22 July 2005 - 20:23

Spidde: vi har alla våra olika åsikter, personligen tyckte jag att bok 5-6 bara var upprepningar/återandvändning av föregående böcker. De enda som var nytt var att de dödar av en karaktär i slutstriden. Vist de är spännande men när man komit till slutet tänker man jaha vad är det igentligen som hänt, inte mycket, de har bara varit en lång återupprepning till slutstriden.

Den vise sten, de är den första boken så där är allt nytt.
Hemlighetens kammare, käns allt fortfarande nytt.
fången från Azkaban, har de hela historien med black
den flamande bägaren, har vi hela tävlingen.
och Fenixorden. här matar de bara på tills slutstriden.
och halvblodsprinsen, samma sak, fast de har lakt till en massa svartsjuka.

"underskatta inte en sviken kvinas ilska" men är det så vi ska se Hermione. Håller på att skriva en bok (hobbi) och inser hur fruktansvärt svårt det är, så man ska väll igentligen vara ödmjuk mot Rowlings som fått ihop någonting (bättre någonting som säljer)

#12 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 22 July 2005 - 23:30

Om Rowling avslutat serien på ett bra och värdigt sätt tycker jag hon har gjort mycket, mycket bra ifrån sig. HP är en av få moderna böcker som har en sådan stor skara fans (även om jag stör mig på alla dumma kids ibland ;) ) och kan mycket väl få folk, som aldrig skulle röra en bok, att läsa andra (och kanske även bättre) böcker.

Egentligen är väl HP en klassisk saga som är ganska förutsägbar med stereotypa karaktärer, men den är gjord på ett så bra sätt att jag inte bryr mig om det.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#13 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 27 July 2005 - 08:56

Ja så har man läst denna boken också :)

Tyckar den var helt ok , man märkar Harry blivet äldra och tuffare :thumbsup:

Jag tyckar inte alls det er konstigt med Ron och Hermione , det har jag faktisk tänkt på var en stor möjlighet länge innan denna boken .Den man älskar aver man ;) att bråka med varannan er jo faktisk ganska vanligt mellan 2 tonåringer som inte rigtig vet hur man skal säga att man egent ligen tyckar väldigt mycket om den andra ;)

Jag tror desutom inte Harry skal ha nån anyway , han måste koncentrera sig på att döda Voldemort ( hjältarne får oftast inte tjejen för han fixat problemet om han i det hela taget överlever hjältedåden.)

Jag trodde tills slutet at the Half Blood Prince var Voldemort , så där blev jag förvånad över det var Snape , men nu efteråt er det jo inte så förvånande.

Men Dumbledore Posted Image Posted Image en av mina favoriter .

Snape er han ond nu eller har han varet det hela tiden ? ja det får vi jo vänta 2 år på att få veta :angry: jag tror han hela tiden varet ond och harry haft rätt . Dumbledore var för naiv helt enkelt.

Men då Dumbledore blev begravt kom der jo faktisk flammor och Harry tyckte sig att se Phoenixen , så kanske Dumbledore er räddat på nått sätt ?????

Och om Dumbledore nu er på tavlan i rektorns rum , så kan han väl också snakke som de andra porträtter ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#14 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 27 July 2005 - 09:20

Jag tyckte det kändes lite tråkigt att det var Snape som var the half-blood prince, det kändes som en ganska meningslös lösning på det hela som inte gav något nytt direkt...Jag hade förväntat mig att det skulle vara ett mycket större avslöjande, men det blev inte mer än "sluta använda min formler"...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#15 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 29 July 2005 - 21:32

Varning för eventuella spoilers (vet inte, eftersom jag inte läst HBP än), men det här är så fruktansvärt kul att jag inte kunde undvika.

Gå gärna in på petitionen och läs, det finns några riktigt roliga inlägg där.. :D

http://www.petitions...imate_betrayal/

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#16 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 30 July 2005 - 05:11

:lol2:

Ja rätt så roligt ;)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#17 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 30 July 2005 - 10:03

Rätt så kul, men jag tycker som sagt inte det är något större problem att Ron och Hermione blir tillsammans, istället för Harry och Hermione...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#18 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 30 July 2005 - 10:19

Den där tråden påminner mig osökt om diverse inlägg angående vissa tv-serier ... Buffy t ex. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#19 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 30 July 2005 - 18:38

Är du en av dom som inte gillar Spike och Buffys gamla förhållande? ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#20 The wiz of dark magic

The wiz of dark magic

    Ensign

  • Members
  • 36 posts
  • Location:hemstad norrköping

Posted 04 August 2005 - 21:57

jo nu har jag läst igenom den här topiken och det fick mig att börja fundera.
kan det vara så att dumbledore har gjort något liknande det som voldemort har gjort och gömt sin själ i fawkes the phoenix. nu vet jag att voldemort mördade människor för att kunna dela sin själ men är det inte möjligt att det finns en god motsvarighet, eller att dumbledore under sina strider mot voldemort tidigare har dödat en dödsätare. och delade sin själ då snape visste omd det och kunde rädda malfoy/sig själv + att bli ovärdelig spion.?
ett visdoms ord: morgonstund har guld i mun

#21 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 05 August 2005 - 06:39

kan det vara så att dumbledore har gjort något liknande det som voldemort har gjort och gömt sin själ i fawkes the phoenix


Inte nån dum ide alls :) det er jo inte alls ömöjligt han gjort det , vid begravningen såg man jo Dumbledore plötsligt gå upp i flammor och phoenixen flyga bort, så kanske det kunna ha hänt där :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#22 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 05 August 2005 - 08:19

Mycket möjligt faktiskt...tyvärr lär vi få vänta ett bra tag på att få svar på alla frågor. Minst 2 år va?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#23 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 05 August 2005 - 09:09

jag vet inte om jag tagit upp detta innan, men är det bara jag som tycker att Harry Potter och Books of Magic känns rätt lika?

#24 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 05 August 2005 - 11:29

Serietidningen? Jo visst, dom är väldigt lika...Jag minns att när jag såg Books of Magic första gången trodde jag att det var en serieversion av HP. Handlingen skiljer sig, men den där killen med glasögon och mörk rufsigt här är VÄLDIGT lik Harry Potter.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#25 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 05 August 2005 - 11:55

slump eller plagiat?