Jump to content

Photo

Svavelvinter


  • Please log in to reply
80 replies to this topic

#51 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 April 2007 - 15:03

Lånade boken på eLib och har således alltid med mig Svevelvinter om jag har några minuter över. :D Tagit mig fram till 13 - Järgarns avresa. Av mätaren och dömma har jag kommit ca kvartsvägs. :) Gillar den än så länge, alltid kul med fantasy som inte prångt måste peta in älvor, dvärgar och troll redan på första sidan. :)

Förresten, flyttade in tråden som handlade om att Svavelvinter blev eBok in hit.

Edited by XC, 19 April 2007 - 15:04.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#52 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 June 2007 - 14:14

Det var en artikel om Erik Granström i dagens DN (tyvärr bara pappersupplagan), där de berättade att han kombinerar en hög marknadsföringstjänt hos MySQL med farmande på sin gård i Knivsta (!). Jobbet för MySQL kunde tydligen ofta pågå kvällstid eftersom det var mycket mot USA. Hoppas att han ger sig tid att skriva på fortsättningen på Svavelvinter på småtimmarna... ;)
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#53 Bones

Bones

    Ensign

  • Members
  • 34 posts

Posted 02 July 2007 - 10:25

Svavlevinter är jag mycket förtjust i. Även jag köpte och fick mitt ex signerat på Swecon 2005. Det var en väldigt varm sommar 2005 och att jag några gånger parkerade mig i Slottskogen i Göteborg med boken och satt och läste under ett träd i flera timmar. Härligt!

Jag minns Svavelvinter som en stor läsupplevlse. Det är en inte alltid så lättsmält bok och det kan ta lite tid att komma in i den - vilket jag uppskattar. Granströmst historia är mäktig och fantasieggande. Som läsare får du känna att det här är bara en liten del av en större och intressantare värld - och det är om något ett bra tecken på god fantasy. Det är också en intressant historia då det i egentlig mening inte finns några riktiga motpoler mellan gott och ont. Även om vissa karaktärer handlar på ett sätt så att det är svårt att beskriva dem som goda.

Ser fram emot del två!

#54 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 July 2007 - 12:15

En bok som jag vekligen vill läsa. Tyvärr har biblioteket den enbart som e-bok vilket omöjliggör ett lån för mig. Hoppas hitta den till ett lite billigare pris framöver.

#55 Brior

Brior

    Cadet First Year

  • Members
  • 9 posts
  • Location:Knivsta

Posted 06 November 2008 - 00:20

Tja ännu ett år har gått sedan sist men nu kan jag i alla fall glädja de som eventuellt fortfarande väntar på uppföljaren att jag från och med denna vecka skriver på heltid eftersom jag sagt upp mig från mitt lönearbete. Det känns mycket inspirerande. Jag har fyllt min gigantiska whiteboard med kapitelskisser för att fylla i luckor och snärja samman trådar. En del är skrivet men även om mycket återstår så är det nu eller aldrig!

Nästan hela denna bok kommer att utspela sig på öarna i Trakorien. Jag tänkte öppna en hemsida så snart det tekniska faller på plats och ni får gärna titta in för kommentarer och tillrop. Jag hör av mig med adressen när det finns något att se.

Hälsar
Erik "Brior" G

#56 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 06 November 2008 - 00:52

Åååååhhhhh!! *svimmar av lycka*

Det är precis 2 år sedan jag läste boken för första gången. Jag hör att det snart är dags för en omläsning. :D
Support your local search and rescue unit - get lost.

#57 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 November 2008 - 12:02

Har varit sugen ett bra tag på att läsa Svavelvinter men inte kommit till skott än. Övergick till att invänta en pocketutgåva, som dessvärre aldrig verkar komma. Såg att den inbundna versionen är billigare nu än förra gången jag tänkte köpa den men är slutsåld på nästan varje internetshop. Får se om jag kan lägga beslag på ett ex då det skulle vara kul att läsa boken.

#58 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 November 2008 - 12:47

Du bör läsa den Carty. Klart rekommenderad. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#59 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 06 November 2008 - 13:47

Kan bara skriva under på det, även om jag var såld på miljön sedan jag spelledde äventyret Svavelvinter en gång i tiden så tror jag att boken är underhållande för alla som gillar fantasy. Erik Granström har lyckats med något så ovanligt som att skapa en rätt unik värld. Dessutom välskriven och fylld av den Granströmska humorn/tonen.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#60 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 November 2008 - 13:52

Har tänkt att göra det men väntat på att den skulle komma ut som pocket, vilket ju inte ser ut att bli av. Då jag var på G tidigare var den så dyr som inbunden. Nu är priset bättre men den är slutsåld överallt. Synd att stadsbiblioteket här enbart har boken som e-bok. Gillar inte riktigt det formatet. Men om boken kommer in igen via ställena jag håller koll på så köper jag den gärna till det billigare priset.

#61 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 November 2008 - 13:59

Om vi säger så här Carty: Den kan inte vara dyr. Jag läser väldigt lite romaner för jag inte har tid och ork till det, men skulle gladeligen lägga ut 500 kronor på boken för att få tag i den. Dyrare än så? Ja, då skulle jag bli tveksam men det skulle fortfarande vara värt det. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#62 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 November 2008 - 14:08

När jag skulle köpa den först så kostade den mellan 218:- ner till 198:- vilket jag tycker är dyrt med tanke på att jag inte har hört någonting av författaren tidigare och ännu mindre läst något sedan tidigare. Så dyra böcker köper jag enbart om det är en för mig etablerade författare som sedan tidigare skriver sådant jag vet att jag tycker om. Nu är den ner i runt 150:- på en del ställen vilket känns okej, även om jag skulle föredra en pocketutgåva dels för prisets skull men även för att det är enklare att ta med sig en sådan version av boken när jag är på resande fot. Mitt allra största intresse ligger i film vilket gör att jag kan slösa pengar inom det området men ogärna gör samma sak med böcker. Prioriteringar med andra ord.

#63 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 November 2008 - 14:40

Du skulle inte slösa pengarna på det och jag är rätt säker på att du inte skulle tycka att det är slöseri. Det är nästan så att jag vågar lova dig mellanskillnaden om du inte gillar den. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#64 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 November 2008 - 15:04

Du kan vara rätt säker på att jag köper och läser den förr eller senare. Kan den bara komma in i lager igen till samma pris så är det stor chans att jag köper den.

Ska bli intressant att se om Brior tittar in här igen och inte väntar ett år till, skulle vilja fråga om det är något speciellt som gjort att boken inte kommit som pocket än eller om det kanske ens aldrig var påtänkt från första början?

#65 Brior

Brior

    Cadet First Year

  • Members
  • 9 posts
  • Location:Knivsta

Posted 06 November 2008 - 15:08

Faktum är att förlaget redan har formgivit en pocketupplaga men inte tänker skicka den till tryck förrän jag har del två på gång. Baktanken är förstås att folk som Cartman ska läsa pocketutgåvan och sedan bli så nyfikna att de köper den inbundna del två. Som marknadsförare så tycker jag inte att det finns så mycket att säga om denna strategi utan det hela hänger alltså på undertecknad. Jag ska dock jobba på så gott det går nu som sagt.

Kom gärna med lite mer ingående feedback inför fortsättningen.

#66 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 November 2008 - 15:40

Aha, på det sättet. Det förklarar ju en del. :)

Får se hur jag gör, om jag väntar eller köper den inbundna utgåvan om/när den kommer in igen. :)

#67 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 December 2008 - 15:47

Erik Granström har nu börjat blogga vid arbetet med nästa roman. Ni finner bloggen på: http://erik-granstrom.blogspot.com/
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#68 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 10 December 2008 - 17:24

:thumbsup: Åker in i Google Reader direkt!
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#69 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 December 2008 - 19:36

Mera godis i väntan på... :wub:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#70 Brior

Brior

    Cadet First Year

  • Members
  • 9 posts
  • Location:Knivsta

Posted 07 August 2010 - 09:20

Nu kan jag äntligen meddela att Svavelvinter kommer i pocket under hösten - förmodligen framåt november. Dessutom är uppföljaren planerad att publiceras våren 2011.

Hälsar
Erik G

#71 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 07 August 2010 - 12:10

Härliga nyheter! :D
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#72 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 August 2010 - 01:28

Äntligen :) Givet köp när den kommer.

5år (eller 4 kanske det ska vara) är verkligen lång tid för en bok att komma i pocket tycker jag
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#73 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 08 August 2010 - 12:52

Låter ju intressant det här! Om jag bara kommer ihåg det så ska jag införskaffa pocketversionen. Ni får väl påminna när den släpps. :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#74 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 08 August 2010 - 16:33

Jag hade ingen aning om att det publicerades någon svensk fantasy nu för tiden. Jag har bara läst Mårtenssons Maktens Vägar tidigare men jag ska hålla ögona öppna nästa gång jag är i sf-bokhandeln.
ಠ_ಠ

#75 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 August 2010 - 22:22

Svensk fantasy ges absolut ut.
{
Nene Ormes (urban fantasy) träffade jag nu sist på kongress i Göteborg.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."