Jump to content

Photo

Allmän Tolkien-tråd


  • Please log in to reply
41 replies to this topic

#26 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 July 2007 - 11:48

Intressant. Vilket år är den utgåvan från?

#27 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 July 2007 - 12:14

Posted Image

(Den orangea pricken t.h. om titeln är en prismärkningslapp. :) Fyndat på second hand för det löjligt överkomliga priset av 3:- :D

First published in Great Britain by George Allen & Unwin 1937
Second edition 1951
Reprinted eghteen times
First published i Unwin Paperbacks 1975
Reprinted fice times
Reset third paperback edition 1979
Reprinted 1979

<DISCLAIMER>

© George Allen & Unwin (Publishers) Ltd 1979

ISBN 0 04 823154 1


Edited by XC, 13 July 2007 - 12:16.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#28 Bones

Bones

    Ensign

  • Members
  • 34 posts

Posted 13 July 2007 - 12:23

Den illustrerade bilden till Hobbiten tror jag är samma som min engelska-pocket utgåva som står i bokhyllan. :unsure:


Det låter rimligt. Det är Tolkiens egna illustration och används rätt flitigt.

#29 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 July 2007 - 12:25

Visst är det samma omslag. Trevligt att dom valde det eftersom jag tycker att det är riktigt fint och passar bättre på boken än det andra intetsägande omslaget dom har på den andra utgåvan av nyöversättningen.

Fin utgåva av boken du hittade, ett riktigt fint fynd till en överenskomlig summa. :)

Edited by Cartman, 13 July 2007 - 12:44.


#30 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 July 2007 - 12:37

Är själv nöjd med fyndet. :D Pocket har en förmåga att vara sönderlästa. :D Och det finns även illustrationer inne i boken (också mäster Tolkiens antar jag) men om jag inte minns fel så finns de även med i den gamla svenska översättningen. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#31 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 July 2007 - 14:06

Jag brukar själv kolla runt lite efter second hand böcker och se om jag kan göra några fynd. Dessvärre har jag inte gjort några bra när det kommer till Tolkien.

Vet att jag har en äldre utgåva av Bilbo som jag köpte på antikvariat men jag tvivlar på att den utgåvan har några illustrationer. Måste kolla upp det. :)

#32 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 13 July 2007 - 15:15

Min mamma är en gammal Tolkien-fantast och köpte allt hon kunde få tag på när hon var tonåring :) Jag växte upp med Tolkien och läst Bilbo och Sagan om Ringen redan i nioårsåldern. Hur som helst har hon en jättefin gammal utgåva av Bilbo med fina illustrationer. Framsidan pryds av trollen vid lägerelden om jag inte missminner mig :)

Har någon läst Bilbo med illustrationer av Tove Jansson? Riktigt underbara bilder :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#33 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 July 2007 - 15:22

Finns lite bilder på Tove Jansson's »Hobbit« illustrations. (Fan-sida vad jag förstår).

Nu blev jag osäker - läste för en del år sedan Bilbo på svenska - men jag tror att det var med mäster Tolkiens illustrationer. Men jag är inte helt säker.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#34 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 July 2007 - 15:37

Några av Tove Jansson's illustrationer var fina men överlag var det inget jag gillade något vidare. Om jag hade vuxit upp med dom så hade jag säkert uppskattat dom mera. Nu föredrar jag mer realistiska illustrationer som t.ex. dom som John Howe och Alan Lee.

#35 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 13 July 2007 - 18:14

Några av Tove Jansson's illustrationer var fina men överlag var det inget jag gillade något vidare. Om jag hade vuxit upp med dom så hade jag säkert uppskattat dom mera. Nu föredrar jag mer realistiska illustrationer som t.ex. dom som John Howe och Alan Lee.


Sant, det är mycket nostalgi det där. Alan Lee och liknande konstnärer är enormt skickliga och har gjort en mängd fantastiska bilder, men Tove Janssons bilder berör mig mer :) Jag har alltid älskat hennes rena, mysiga och lite melankoliska stil. Mumin FTW! :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#36 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 July 2007 - 11:59

Tror att jag gjorde ett riktigt fynd när jag var på myrorna i grannstaden Norrköping i Lördags.

J.R.R. Tolkiens Silmarillion, den första svensköversatta inbundna utgåvan från 1979 på AWE/GEBERS med ISBN 91-20-05905-1 för 10:- och nästan i mint condition. :)

#37 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 July 2007 - 13:36

Här kommer en till intressant bok med anknytning till Tolkien. Den här ska jag köpa när den kommer.


Översättarens Anmärkningar: Dagbok från arbetet med Ringarnas Herre av Erik Andersson ~ Release September 2007

ISBN: 978-91-1-301609-2

Inbunden: 160 sidor

"När Tolkiens storverk Ringarnas herre nyöversattes häromåret uppmärksammades översättningsarbetet som inget annat tidigare - utom kanske Bibeln. Erik Anderssons dagbok är en roande betraktelse som ger inblick i översättandets möda.

Erik Andersson ägnade nästan tre år av sitt liv åt att nyöversätta JRR Tolkiens stora verk Ringarnas herre, tidigare känd som Sagan om Ringen. Som ingen annan litterär översättare tidigare uppmärksammades han i medierna med mängder av intervjuer, och hans arbete följdes och diskuterades in i minsta detalj av tusentals tolkienister i hela landet.

Under arbetet förde Erik Andersson dagbok med funderingar kring alla de problem som dök upp, från det verkliga livets trilskande e-post och misstänkta diskbråck till textens alver, anglicismer och översättargrodor.

Med sina klarsynta iakttagelser och sin omisskännliga underskruvade humor ger Andersson med sin dagbok en fascinerande och underhållande inblick i översättarens möda.

En blivande klassiker för alla som kommer i kontakt med översatt text."

Posted Image

Källa

#38 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 July 2007 - 14:00

Skoj. :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#39 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 July 2007 - 12:09

Absolut! :)

Även om nyöversättningen inte blev 100% bra IMO så ska det bli intressant att få en inblick i Eriks arbete. Helt klart en bok som jag förr eller senare ska köpa.

#40 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 June 2008 - 15:18

Eftersom denna tråd numera även innefattar The Hobbit och samtal runt den boken tänkte jag bara posta detta: :)

J.R.R. Tolkien reads from The Hobbit: Riddles in the Dark



#41 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 June 2008 - 15:58

Skoj, alltid kul och höra författarna själva läsa ur sina verk. :D

Du har rätt om tråden, döper om den så är vi helt ontopic igen. :)

Edited by XC, 16 June 2008 - 15:58.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#42 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 June 2008 - 16:13

Håller med dig, har inte hört Tolkien prata så mycket så för mig var det en nästan helt ny upplevelse.


This is an audio clip of J.R.R. Tolkien reading from The Lord of the Rings: The Two Towers - Chapter IV: Of Herbs and Stewed Rabbit.




Vilken inlevelse karln har, tar i så han nästan spricker. :D

Nu vet jag vem Jan Waldekranz (uppläsare på ljudböckerna av den svenska nyöversättningen av Ringarnas herre) hämtat inspiration ifrån när han ger Gollum en egen röst. :lol:

Edited by Cartman, 16 June 2008 - 16:17.