Jump to content

Photo

Harry Potter 7 - the Deathly Hallows


  • Please log in to reply
77 replies to this topic

#51 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 20 July 2007 - 11:37

En artikel från dagens Svenska Dagbladet där HP-serien får en massa kritik: http://www.svd.se/dy...id_16298280.asp. Ganska löjligt tycker jag, visst är kritiken delvis vettig, men vem bryr sig?

Edited by Spidde, 20 July 2007 - 11:37.

With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#52 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 20 July 2007 - 16:29

Har just fåt mail , boken er på väg til mig från Amazon :D

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#53 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 20 July 2007 - 18:51

Det taskiga med att beställa på internet är ju att det inte kommer någon post på lördagen så att man tvingas vänta tills måndagen :P Kan tyckas löjligt att vilja läsa boken på release-dagen, men det är ju trots allt Harry Potter det handlar om :D Lite av grejen är ju att man ska läsa böckerna när de är helt nya :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#54 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 21 July 2007 - 08:44

För mig er den ny i nästa vecka;) :P

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#55 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 21 July 2007 - 10:07

För mig er den ny i nästa vecka;) :P


Det har du rätt i! :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#56 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 22 July 2007 - 19:37

Jag har läst två tredjedelar nu, och det är riktigt bra. Precis som tidigare känns varje ny bok mer mogen och vuxen. Det är underhållande, spännande, välskrivet och intressant. Bättre än jag hade väntat mig faktiskt! Hoppas boken håller hela vägen :)

Planerar att läsa klart boken imorgon, och på tisdag dyker det kanske upp en spoilerfri recension :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#57 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 July 2007 - 20:07

Den ser vi fram emot. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#58 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 23 July 2007 - 15:21

Nu när Moses Rowling äntligen har levererat de 10 budorden den sista boken, är det för mycket att hoppas på att den här galna hysterin ska eroderas bort snart? Min inställning till HP är mer likgiltig än antipatisk men när jag läser om professionella recensenter som hoppar över frukosten morgonen efter att ha införskaffat sitt sjunde underverk och negligerar att rasta sina hundar för att kunna sträckläsa hela tegelstenen i ett svep (läs själv) kan jag inte låta bli att tänka "vad är det med dessa människor? När upphörde återhållsamhet att vara en dygd?"

#59 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 23 July 2007 - 16:01

Nu när Moses Rowling äntligen har levererat de 10 budorden den sista boken, är det för mycket att hoppas på att den här galna hysterin ska eroderas bort snart? Min inställning till HP är mer likgiltig än antipatisk men när jag läser om professionella recensenter som hoppar över frukosten morgonen efter att ha införskaffat sitt sjunde underverk och negligerar att rasta sina hundar för att kunna sträckläsa hela tegelstenen i ett svep (läs själv) kan jag inte låta bli att tänka "vad är det med dessa människor? När upphörde återhållsamhet att vara en dygd?"

Ser du likadant på människor som lever och andas Star Wars, Star Trek, Buffy, Xena och andra populära serier? Det är väldigt lätt att se ned på hysteri kring någonting som ligger utanför ens eget intresseområde, trots att det är ungefär samma typ av fanaticism i alla dessa fall.

Vad gäller Harry Potter lär nog hysterin hålla i sig under några år till, eftersom det ju återstår två filmer innan man filmatiserat alla böckerna. Först därefter kan det börja avta. Och när det väl börjar avta så kommer populariteten nog klinga av ganska snabbt. Just nu är det "inne" att gilla Harry Potter (jag är faktiskt inte så säker på att alla professionella recensenter verkligen hunnit läsa igenom boken så fort som de påstår; många vill bara framstå som så pass inbitna HP-läsare), men när fler och fler människor väl börjar analysera serien i sin helhet kommer man ganska snart finna att den faktiskt inte var så genomarbetad som de trodde. J.K. Rowling lyckades inte hålla måttet ända in i mål.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#60 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 23 July 2007 - 18:01

Mjolnir, det är ju viktigt att läsa igenom boken så att man kan lägga det här bakom sig :P

Nu har jag läst klart boken. Borde vi ha en spoiler-tråd?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#61 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 July 2007 - 18:08

Spoilertaggarna funkar även i bokforumet tror jag. ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#62 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 July 2007 - 11:39

Bra. Jag har bara sett filmerna och har ingen tanke på at läsa böckerna. Dock skulle jag vilja att någon som läst boken kan ge mig ett svar på vilka karaktärer det var som dog.

Edited by Cartman, 24 July 2007 - 11:39.


#63 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 28 July 2007 - 15:13

Har hundra sidor kvar drygt (föräldraskap = ständigt avbryten läsning :rolleyes: ) och måste säga att Rowling kan sitt sätt att skriva. Drivet och spännande med mycket igenkänning från tidigare böcker. Synd att hon inte skrev så här laddat och koncentrerat i tidigare böcker, då hade de (nästan) varit värda all hajp.

Och vilka som dör? Drivor...
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#64 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 28 July 2007 - 15:32

Precis som Fiskrens säger är det en hel del som dör. Dock tycker jag inte att känns speciellt ledsamt när någon dör, det är ungefär "Jaha, där dog han! Nu fortsätter vi!" :P För de som är intresserade av vilka som dör:

Det enda dödsfallet som kändes lite tråkigt och sorgligt var Dobby. Han var lite av en favorit under hela serien, men han får ett värdigt slut i alla fall. Andra som dog var Fred (stackarn), Hedwig (ugglan, hon dog i början av boken), Snape (han var god trots allt, som väntat), Mad-Eye (dör också tidigt i boken), Tonks och några till (det nämns att ett 50-tal dör i slutstriden men självklart får man inte namn på alla). Det är alltså ingen av de stora karaktärerna som dör, vilket är lite tråkigt imo. Trots allt en mycket bra bok, och värdigt slut på en underbar serie.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#65 Restless

Restless

    Captain

  • Members
  • 554 posts
  • Gender:Female
  • Location:Tv-land
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 28 July 2007 - 19:43

Hey, du glömde att säga att Remus Lupin dog. Det var nog det dödsfallet som jag tyckte var sorgligast. Öhm. Kanske.
Jag har svårt att bestämma mig...

I övrigt kändes en del av dödsfallen rätt så larviga - bara för att det är sista boken måste man inte döda karaktärer, när man nu varit så sparsam med det tidigare. Några, visst, men det ska väl ändå vara motiverat än så här?
Mad-Eye, till exempel. Och Tonks och Lupin. Och DOBBY. WTH? Snape kan jag ju förstå, det passade in i boken. Och Fred gav hela det-är-krig-och-folk-dör-biten mer känsla. Och Hedwigs död innebar ju att Rowling slapp tänka ut ett sätt för dem att släpa runt på henne hela boken. Men en del andra av dödsfallen kändes som sagt väldigt onödiga.

"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#66 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 13 August 2007 - 14:12

Harry Potter-febern har pågått i tio år nu tror jag. Jag förstår varför "alla" gillar Harry Potter så mycket, men det beror på att jag också gillar Harry Potter.

Jag kan tillexempel inte förstå varför så många gillar Star Wars.

Och ja, efter ett tag kändes det verkligen bara som att jaha nu dog en till, jag orkade inte bry mig om så många samtidigt. Fast jag tyckte det var väldigt synd att Lupin, Tonks och Fred dog, det var verkligen onödigt också. Och Dobby och Hedwig... Och vad hände med Hermiones föräldrar? det fick man ju inte veta

Jag gillar inte riktigt den boken, den känns så mörk och dyster. Jag tycker att den är bra, men jag gillar inte vissa saker som händer. Sen saknade jag Hogwarts också, blev lite trött på allt tältande

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#67 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 October 2007 - 13:42

Då är det klart, här är omslaget till Harry Potter och Dödsrelikerna:
[img]http://imgred.com/tn/http://boknyheter.files.wordpress.com/2007/10/harry-potter-och-doedsrelikerna.jpg[/img] <<-- Klicka för större!
(Via: Se omslaget till Harry Potter och dödsrelikerna « Boknyheter)

Edited by XC, 18 October 2007 - 13:43.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#68 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 October 2007 - 15:47

Känns väldigt serietidningsaktigt. Det är väl okej men tycker väl inte riktigt att det passar in på dom tidigare svenska omslagen?

#69 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 October 2007 - 16:06

Det är samma illustratör som på de tidigare böckerna iaf. :)

Edited by XC, 18 October 2007 - 16:06.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#70 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 October 2007 - 16:09

Jag har inga av böckerna eftersom jag inte läser HP så jag utgår från det jag sett av omslagen i affärer och liknande, det är kke bara jag som tycker att detta omslag ser annorlunda ut. ;)

#71 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 18 October 2007 - 16:37

Såg väl helt okej ut.

På tal om Harry Potter-omslag, i förra veckan på min praktikplats på stadsbibliteket såg jag ett italienskt HP-omslag (tror det var omslaget till andra boken) som var fruktansvärt fult. :lol:

#72 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 October 2007 - 17:17

[img]http://imgred.com/http://media.the-leaky-cauldron.org/gallery/books/coverArt/year3/x_azkaban_ita_1.jpg[/img] ?
(Harry Potter Cover Gallery)

Frankrikes är inte snygga de heller. :lol:

Edited by XC, 18 October 2007 - 17:17.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#73 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 18 October 2007 - 17:24

Den här var det.

Och, ja, de franska omslagen är verkligen inte fina.

#74 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 October 2007 - 17:26

:ph34r:

Dom var båda riktigt fula. I dessa länder lär väl inte någon köpa boken efter dess omslag i alla fall. :lol:

#75 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 18 October 2007 - 17:36

Svenska omslaget var iaf mycket snyggar än den brittiska utgåvan. Tycker franska utgåvorna är snyggare än de brittiska också, de är åtminstone lite konstnärliga och inte så fruktansvärt smaklösa som de brittiska. :P
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset